Körkort 2011

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Ska ta körkort nu i vår/sommar tänkte jag.
Just fixat in lämpen och ska börja med teorin nu.
Nu till min fråga:
Jag har TEO trafikskola 2009 behöver jag något annat? Har tillgång till senaste B-kort häftena och vägmärkesboken då sambon håller på med b-kortet nu.

Det 1:a jag gjorde var att göra sluttestet vilket jag klarade i det programmet men känns ju ändå inte helt bra då jag mest klarade det på alla självklara saker. Jag har ju ingen aning om hur man kör mc i trafik =P Inte iaf så man klarar en uppkörning.
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Ska ta körkort nu i vår/sommar tänkte jag.
Just fixat in lämpen och ska börja med teorin nu.
Nu till min fråga:
Jag har TEO trafikskola 2009 behöver jag något annat? Har tillgång till senaste B-kort häftena och vägmärkesboken då sambon håller på med b-kortet nu.

Det 1:a jag gjorde var att göra sluttestet vilket jag klarade i det programmet men känns ju ändå inte helt bra då jag mest klarade det på alla självklara saker. Jag har ju ingen aning om hur man kör mc i trafik =P Inte iaf så man klarar en uppkörning.


Det beror på hur pass mycket du kör bil och har de grundläggande teoretiska kunskaperna och "know-how" i dig så att säga.
Det enda jag gjorde för att klara av MC teorin var att precis som du köra testen i TEO Trafikskola för MC och även frågorna som finns där, flertal av dem och liknande kom faktiskt på själva provet.
Till skillnad från B kortet som gälller en månad så gäller A ett år till uppkörning.
 

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Det beror på hur pass mycket du kör bil och har de grundläggande teoretiska kunskaperna och "know-how" i dig så att säga.
Det enda jag gjorde för att klara av MC teorin var att precis som du köra testen i TEO Trafikskola för MC och även frågorna som finns där, flertal av dem och liknande kom faktiskt på själva provet.
Till skillnad från B kortet som gälller en månad så gäller A ett år till uppkörning.
Jodå teorin sitter bara fint även efter 10 år :yoparty
Fast är mest orolig att man bara ska glida igenom teorin på kunskapen man har från bilkörandet, och att det sen ska gå åt helvete när man ska köra upp med hoj för att det är lite andra regler?

Skulle nog vilja ha en bok och bläddra i lite ändå. Vet du av någon? Kollat lite på bokus men vet inte vilken man ska välja.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vill bjuda på lite information från en amerikansk körkortsbok.
Tabellen gäller alkoholintag och vikt kontra hur lång tid det var sedan alkohol intogs. Dvs äm det är ok att köra.
Inga individuella parametrar här inte...

//Andreas
 

Bifogat

  • alkohol_usa.jpg
    alkohol_usa.jpg
    75.4 KB · Visningar: 252

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Jodå teorin sitter bara fint även efter 10 år :yoparty
Fast är mest orolig att man bara ska glida igenom teorin på kunskapen man har från bilkörandet, och att det sen ska gå åt helvete när man ska köra upp med hoj för att det är lite andra regler?

Skulle nog vilja ha en bok och bläddra i lite ändå. Vet du av någon? Kollat lite på bokus men vet inte vilken man ska välja.

Okej, låter bra men jag lyfter ett varningens finger, jag tog B kortet för 3 år sen och hade samma inställning och sket i plugga gick in och kaxigt gjorde provet, sluta med att jag fick 48. Dock klarade jag det på andra försöket, med andra ord, kör proven på datorn det räcker, tror inte du behöver en bok isåfall. Kommer vara 10 MC frågor (?) om jag inte missminner mig, resten är generell teori precis som för bil.

Sen gällande regler i trafiken så är det precis samma som för bil, det skiljer sig inte bara för att vi kör MC, det är snarare saker som filplaceringar, teknik och riskmedvetande som väger tungt vid förarprovet, inte ifall du vet hur högerregeln fungerar, det är en förutsättning för att du överhuvudtaget ska klara provet.

Hoppas svaren var till någon hjälp, lycka till så kommer du se att det går vägen, det är ingen raketforskning att ta MC kort även ifall det många gånger kan framstå som det!
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Nyckeln till framgång gällande teoriprovet är att nöta Trafikskolan TEO. Om man vill kan man gå till bibblan och skumma igenom teoriboken också, men jag skulle inte säga att det är nödvändigt för den normalbegåvade.
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
...och jag som tänkte föreslå motsatsen. Trafikskolan TEO:s frågor är i många fall ganska skilda från de frågor som kommer på provet. Skulle därför rekommendera att läsa igenom MC-boken och titta extra på de delar man upplever är svårast.
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Hehe, alla har vi vår egen uppfattning.

Jag läste MC-boken och fick inte ut så värst mycket av den. Nu har jag naturligtvis gjort mig av med den och kan inte verifiera mina påståenden, men så vitt jag minns lades mycket utrymme på körteknik och väldigt lite på den typen av frågor som kommer på teoriprovet. Detta är i och för sig inte dåligt, men inte heller teoriprovsrelevant.

TEO:s frågor är å andra sidan väl överensstämmande med teoriprovet, där detaljfrågor på obskyr olycksstatistik varvas med frågor om trafiksituationer av varierande svårighetsgrad, vissa så enkla att en apa hade klarat dem. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att säga att man garanterat klarar teoriprovet om man lär sig TEO utantill, under förutsättning att man kört bil ett tag och har koll på grundläggande trafikregler.
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
liber mcbok var värdelös tykcer jag. stog inget om bredd mått och andra viktiga detaljer i den.

jag pluggade teo trafikskloa på A och körde lite tester på nätet.

min fråga är nu hur viktigt är det med placering med mc när man kör upp, då menar jag när man kör på lansväg tex. ska man ligga mitt i körfältet eller till höger i det?
lika dant om man ska svänga ska man lägga sig närmare den kanten på körfältet som man ska svänga?

har kör en del själv eller ja övningskört då
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
liber mcbok var värdelös tykcer jag. stog inget om bredd mått och andra viktiga detaljer i den.

jag pluggade teo trafikskloa på A och körde lite tester på nätet.

min fråga är nu hur viktigt är det med placering med mc när man kör upp, då menar jag när man kör på lansväg tex. ska man ligga mitt i körfältet eller till höger i det?
lika dant om man ska svänga ska man lägga sig närmare den kanten på körfältet som man ska svänga?

har kör en del själv eller ja övningskört då

På landsväg ska du ligga i mitten och när du ska svänga ska du lägga dig närmare kanten åt det håll du ska svänga.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
På landsväg ska du ligga i mitten och när du ska svänga ska du lägga dig närmare kanten åt det håll du ska svänga.

Jag åker nästan alltid ute vid mitt markeringen(ja inte på precis) på vägen. Om det kommer bil eller sväng så kör jag mer åt höger.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jodå teorin sitter bara fint även efter 10 år :yoparty
Fast är mest orolig att man bara ska glida igenom teorin på kunskapen man har från bilkörandet, och att det sen ska gå åt helvete när man ska köra upp med hoj för att det är lite andra regler?

Skulle nog vilja ha en bok och bläddra i lite ändå. Vet du av någon? Kollat lite på bokus men vet inte vilken man ska välja.

Vadå "lite andra regler"? Reglerna är samma som bil, lastbil, MC, buss och ja alla indian bilar här i landet.
 

Persund

Nybliven hojåkare
Gick med
26 Jan 2011
Ort
Boden
Hoj
Ktm 620 Super Comp
Gör ju saken lättare att alla säger olika :huvet
Men har iaf beställt mcboken och sen tänkte jag komplettera med vägmärkesboken. (som jag redan har) Kostade ju ändå inte så många dineros. Alltid skönt att ha något att bläddra i... om inte annat så kan man ha det som toalektyr och slå 2 flugor i en smäll så att säga :)

Vadå "lite andra regler"? Reglerna är samma som bil, lastbil, MC, buss och ja alla indian bilar här i landet.
Tänkte mest på placeringar och så. Men vad vet jag, har ju inte börjat plugga mckortet ännu. Därför jag frågar. Har iaf köpt bok nu och behövs den inte... så fine. Går ju alltid att elda med om inte annat. För brinner det gör den väl? ;)
 
Last edited:

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Man får lite känslan av att inställningen är, läsa/plugga så lite som
möjligt för att klara ett prov. Detta kanske låter lite onödigt vuxet men,
man läser väl ändå för att man skall lära sig?. Om man tittar på hur
många tar sig fram i trafiken så är det nog rätt vanligt att man siktar
på att få 50 rätt på ett prov för det är gränsen för godkänt.
Mitt tips är att skaffa lämplig litteratur och läsa den ett par gånger
och därefter göra några testprov. För att se vad som fastnade och vad man behöver träna mer på.
Testerna för att skaffa körkort är inte svåra!. Har man viljan och
intresset så fixar man det lätt, man gör det inte med inställningen att
lära sig precis så mycket som krävs.
//Micke
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
På landsväg ska du ligga i mitten och när du ska svänga ska du lägga dig närmare kanten åt det håll du ska svänga.


ja de va de jag tänkte, iåförsig så går de väl automatiskt, ja man kör ju mitt i körfältet i byn och då gör man de oxå när man kör på skolan o körprovet. de löser sig. har ju kört en hel del så de ska nog fean gå, kör man fler kör man ju omlott i sicksak kan man väl säga efter varann
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Gör ju saken lättare att alla säger olika :huvet
Men har iaf beställt mcboken och sen tänkte jag komplettera med vägmärkesboken. (som jag redan har) Kostade ju ändå inte så många dineros. Alltid skönt att ha något att bläddra i... om inte annat så kan man ha det som toalektyr och slå 2 flugor i en smäll så att säga :)


Tänkte mest på placeringar och så. Men vad vet jag, har ju inte börjat plugga mckortet ännu. Därför jag frågar. Har iaf köpt bok nu och behövs den inte... så fine. Går ju alltid att elda med om inte annat. För brinner det gör den väl? ;)

Låter bra, kombinera boken med att göra testproven som finns i exempelvis TEO eller annat körkortsprogram, då vet du hur pass bra du ligger till. Sikta på att få alla rätt på varje prov på datorn så kommer det hjälpa dig en del, detta då vissa frågor kommer du få om och på så sätt "lära" dig svaren på.

Placeringar och själva körningen kan alltid teori guida dig på men det är absolut inte bästa sättet att lära sig tycker jag, det sker genom övningskörning med en duktig privatlärare eller bilskola som iakttar och kommenterar din körning.

Lycka till!
 

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Har precis suttit och räknat lite på vad mitt körkort ungefär kommer att gå på, och man blir lite mörkrädd......

15 körlektioner: 11000:-
Banavgift: 500:-
Lämp+Syn: 300:-
Risk 1 + 2: 3650
Teoriprov: 220
Uppkörning: 3000

Slutsumma: 18670:-

Och detta är om allt flyter på, och om jag klarar alla prov på första försöket.

Kan ju sluta på 25000:- om man behöver någon mer körning och om man kuggar första uppkörningen.

Lägg sedan till 12000:- på kläder och lås.

Försäkring 6000:-

Hjälp.....
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har precis suttit och räknat lite på vad mitt körkort ungefär kommer att gå på, och man blir lite mörkrädd......

15 körlektioner: 11000:-
Banavgift: 500:-
Lämp+Syn: 300:-
Risk 1 + 2: 3650
Teoriprov: 220
Uppkörning: 3000

Slutsumma: 18670:-

Och detta är om allt flyter på, och om jag klarar alla prov på första försöket.

Kan ju sluta på 25000:- om man behöver någon mer körning och om man kuggar första uppkörningen.

Lägg sedan till 12000:- på kläder och lås.

Försäkring 6000:-

Hjälp.....

Det är dumt att räkna, har jag lärt mig efter alla mattekurser på gymnasiet och ett par stycken på KTH...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har precis suttit och räknat lite på vad mitt körkort ungefär kommer att gå på, och man blir lite mörkrädd......

15 körlektioner: 11000:-
Banavgift: 500:-
Lämp+Syn: 300:-
Risk 1 + 2: 3650
Teoriprov: 220
Uppkörning: 3000

Slutsumma: 18670:-

Och detta är om allt flyter på, och om jag klarar alla prov på första försöket.

Kan ju sluta på 25000:- om man behöver någon mer körning och om man kuggar första uppkörningen.

Lägg sedan till 12000:- på kläder och lås.

Försäkring 6000:-

Hjälp.....

Hehe. :)
Men det är jävligt värt det när man gränslar sin hoj efter att ha klarat av skiten.
 

Christian.

Guest
Har precis suttit och räknat lite på vad mitt körkort ungefär kommer att gå på, och man blir lite mörkrädd......

15 körlektioner: 11000:-
Banavgift: 500:-
Lämp+Syn: 300:-
Risk 1 + 2: 3650
Teoriprov: 220
Uppkörning: 3000

Slutsumma: 18670:-

Och detta är om allt flyter på, och om jag klarar alla prov på första försöket.

Kan ju sluta på 25000:- om man behöver någon mer körning och om man kuggar första uppkörningen.

Lägg sedan till 12000:- på kläder och lås.

Försäkring 6000:-

Hjälp.....

Uppkörning för 3000:-??? :confused:
Har dom höjt priset eller fick jag kompispris av transportstyrelsen förra året?? Jag betalade 1500:- exkl hyra för körskolans skithoj!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top