Körkort 2011

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Absolut, u har ju grunderna så att sä. Och trafikdelen blir nog inga probs pga att du har varit i trafiken i 22 år, för det är ju i princip same shit fast lite annan placering. Lycka till!:tummenupp

Tackar det käns som det kan behövas:)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Bestäms inte priset på risk 1&2 av Trafikverket?

Njae, inte riktigt, tydligen. Det beror nog på alla olika förutsättningar för körskolorna som avgör huruvida dyrt det blir. En körskola i Sala åker långt bort för att kunna genomföra Risk2, och var tvugna att göra i ordning en bana för ändamålet, så det blev nån hundring dyrare än snittet. Medans en körskola med redan fungerande bana inte behöver lägga ner en massa pengar på att iordningställa en bana, kan hålla lite lägre priser. Det fick i alla fall jag höra när jag gick min Risk2. :tummenupp Och jag tycker att det lät logiskt, så jag svalde det med hull och hår. :)

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Betalade 800:- för risk1 och 2500:- för risk2. Men om man som jag inte behövde ta speciellt många lektioner (3 st 80 min) så tyckte inte jag att kostnaden framförallt för risk2 gjorde så mycket i förhållande till vad man fick träna på (dessutom var det ju kalaskul!) Handledaren sa att nu fick vi inte köra fortare i 180 graders svängen efter undanmanövern, för man har roligare på hjulen än liggandes på marken, dessutom har samtliga skrapat i fotpinnarna i marken! Vi körde med Honda Hornet 900...

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Du måste kört endel för att få göra risk2 iaf. och du måste ha gjort risk2 för att få göra teoriprovet... Och då du inte får köra innan du har fyllt, så går de bitarna bort iaf...
Kolla korportsportalen.se eller ring trafikverket så får du veta exakt...

okej tack för tipsen

Du behöver bara kunna starta hojen o typ kunna svänga, går inte att misslyckas.

Ett tips grabben boka risk2 sj både billigare o då behöver du inte vänta på körskolelärarens sega-maska-pengar godkännande. Kan du starta, vanlig broms, åka runt lite bara, d e allt o lyssna på en gubbe under fyra timmar. D va rätt kul men lärde mig inget nytt, d va typ kör du bakom en skåpbil så ligg inte tre m bakom för om han bromsar.... Ja d fattar man väl sj. och riskettan den var totalt värdelös.
Själv på uppkörningen hade jag hypat upp mig sj så man var nervös, ska sanningen fram så fick jag hela säkerhetskontrollen o kom knappt ihåg hälften o sen fråga han en massa frågor om varför är det så o jag hade inge svar överhuvudtaget jag sa "det gör så att aaa.." men det gick bra o banan med. den enda som kugga uppkörningen var en skrytmåns på 45år som jasg dela hoj med han hade kört 20år yrkestrafik så det var inga problem sa han, lol att han var den första och enda som kugga, o med tanke på hur jag körde undrar jag än idag hur fan han körde då. Sen när vi gav oss ut i trafiken hörde jag inte ettt jota av vad han fan sa för örsnäckan satt ens i på örat hade ramlat ner av hjälmen så det lät som en sprakande radio stannade längst en väg då trodde jag jag hade kluggat visste inte om d var huvudled eller ej. sen åkte snäckfan ner igen o körde fel och i rondellen jag skulle göra ett aerovarv i låg jag i ytterfil o sen mitt i bytte jag till innerfil hahaha sen kom det e vägarbete med en ung lökig brud som dirigent helt upptagen med mobilen, visa svårlästa tecken men jag stanna stod i typ 5minuter med motorn på o tänkte faan ska jag köra eller vad ska jag göra för det kom inga bilar, o ändå klara jag uppkörningen. vart helt chockad när han sa att jag min körning va godkänd, hörde fel först han sa: din körning var godkänd med lågmäld röst. o jag: aha okej. tyckte han sa din körning var inte godkänd o sen upprepa han sig o då hörde jag o ja ba : va ofta du måste skämta sen sprang jag iväg bara. Blev stoppad av polisen ungefär två timmar senare, då ha lappfan ramlat från utrymmet under skjutscutsen till batteriet typ så jag sa lappen ligger där, kan du få fram den så får du se. resultatet en bot.
meningen med inlägget är väl stressa inte upp er för mycket utan kör bara tänk inte så mkt, det e inte så svårt som man kan tro. onödigt o haka upp sig på smådetaljer bara som resulterar i hjärnsläpp.

tack för tipsen kommer följa era tips för måste ha kortet snabbt :Bugar
haha tur du hade

Last edited:

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
shit! 3600 spänn för risk2 an jag betalade bara (bara o bara) runt 2000-2500 här i sthlm i höstas..de där va ett riktigt saftigt överpris

okej ja de va i kalmar och de va typ den enda som fanns men skit samma när de är gjort så är de gjort. visst var de dyrt men har märkt att priserna varierar ganska mkt fårn ställen till ställen.

leris

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Hoj
CB900 F Hornet -02
Hallå alla. Jag har bestämt mig för att ta kort SÅ fort som möjligt i år. Har gjort syntest skickat in papperen för körkortstillstånd och handledare. Köpt körkortsbökerna och fixat TEO trafikskolan 11. Och pluggat en hel del så klart. Vill ju göra R1 & R2 så fort som möjligt så man kan skriva!!! Men Trafikskolorna här i kring har inte ens fastställt priserna för riskutbilldningarna för i år :huvet Skit regler, men bara att bita i det sura och se glad ut... tyvärr.

ps. Ska köpa hoj på tors :banana

VILL HA VÅR NU :Bugar

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Hallå alla. Jag har bestämt mig för att ta kort SÅ fort som möjligt i år. Har gjort syntest skickat in papperen för körkortstillstånd och handledare. Köpt körkortsbökerna och fixat TEO trafikskolan 11. Och pluggat en hel del så klart. Vill ju göra R1 & R2 så fort som möjligt så man kan skriva!!! Men Trafikskolorna här i kring har inte ens fastställt priserna för riskutbilldningarna för i år :huvet Skit regler, men bara att bita i det sura och se glad ut... tyvärr.

ps. Ska köpa hoj på tors :banana

VILL HA VÅR NU :Bugar

gött lycka till :D

minid

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
2010, KTM 690 SMC
Tog mitt kort förra året och det är fan det bästa jag gjort på länge..
Se nu till att skaffa era kort så ses vi kanske på vägarna..
LYCKA TILL!!

PS. Första rundan körd idag 5/2-11 (12mil) Fan va gott och vara igång igen. DS.

Orre-Eriksson

Yuth ugh!
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
636 -03
Är sugen på sporthoj igen men tänkte ha lappen den här gången!

Hur svår på en skala är uppkörningen? Jag kan ju trafikregler då jag har B-kort, och köra hoj har jag kunnat sen barnsben.. Har en rulle när jag hade sporthoj för nått år sen.. http://www.youtube.com/watch?v=U20dzp5r5Wg

Tänkte skita i och ta körlektioner och bara köra upp. Eller kan man lära sig en sak eller 2 på dem? :)

Måste ta om riskettan om man redan gjort den för bil ?

/Orre

Christian.

Guest

Hur svår på en skala är uppkörningen? Jag kan ju trafikregler då jag har B-kort, och köra hoj har jag kunnat sen barnsben.. Har en rulle när jag hade sporthoj för nått år sen.. http://www.youtube.com/watch?v=U20dzp5r5Wg

Tänkte skita i och ta körlektioner och bara köra upp. Eller kan man lära sig en sak eller 2 på dem? :)

/Orre

Yes. Du måste göra Risk1 och Risk2 även om du redan gjort dom för bil! Trodde du att transportstyrelsen skulle låta dig komma undan billit eller? :D

Btw: Någon som hört när dom drar igång med uppkörningarna igen???:confused:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06

/Orre

Uppkörningen är inte svår om man kan köra. Det enda jag var nervös över var manöver banan. Körningen gick hur fint som helst och jag njöt av den, men sen kom ju motorvägen och ett misstag så gled lappen ur mina händer. Sista uppkörningstillfället för året också... Längtar till våren nu!

Kan de börja köra i April med uppkörning kanske? Min körskola börjar köra i mars.

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Uppkörningen är inte svår om man kan köra. Det enda jag var nervös över var manöver banan. Körningen gick hur fint som helst och jag njöt av den, men sen kom ju motorvägen och ett misstag så gled lappen ur mina händer. Sista uppkörningstillfället för året också... Längtar till våren nu!

Kan de börja köra i April med uppkörning kanske? Min körskola börjar köra i mars.

va vad de för misstag du råkade göra då?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Är det inte som så att inspektörerna ser vad det är för typ av fel man gör, alltså rena tabbar eller ren nervositet ?
Körde själv upp förra året och under manöverbanan satte jag ner en fot, kör en gång till sa han, fick sk kärringstopp men hade rull så jag startade den o fortsatte utan att Sätra mer fot. Trodde ju jag var helrökt redan där men han verkade så nöjd så när vi var klara.

Lycka till alla ni som ska ta i år, det är tamejfan det bästa jag gjort(efter min son vill säga)

Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
va vad de för misstag du råkade göra då?

Jag lyckades få tre lång tradare framför mig. Så där ligger jag i 65-70 på en motorväg där man ska ligga i 110 km/h (tror jag det var). Och jag fick tanken: Inte kan jag ligga och fega i 65 km/H på en motorväg? Man ska ju följa hastighets skyltarna. Så då försöker jag köra om, vilket inte var möjligt eftersom en liten 125:a inte har så mycket effekt så att den orkar köra om. Och då blev jag kvar jämsides med en lastbil, fick väll lite smått panik eftersom jag bara låg kvar där tills det var dags att svänga av.

Värst var ju när vi snackade efteråt. Han ger mig mkt positv feedback, väldigt fint, kontrollerat osv osv MEN sen var det motorvägen. "man kan inte ligga i väster körfil, den är till för omkörning" Och därför får du inte godkännt.

- "Tyvärr är detta också sista uppkörningstillfället för iår"
- Min tanke: Joo tack, du behöver inte påminna mig.

Förhoppningsvis behöver jag endast köra motorvägen vid nästa uppkörning :) :)

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Jag lyckades få tre lång tradare framför mig. Så där ligger jag i 65-70 på en motorväg där man ska ligga i 110 km/h (tror jag det var). Och jag fick tanken: Inte kan jag ligga och fega i 65 km/H på en motorväg? Man ska ju följa hastighets skyltarna. Så då försöker jag köra om, vilket inte var möjligt eftersom en liten 125:a inte har så mycket effekt så att den orkar köra om. Och då blev jag kvar jämsides med en lastbil, fick väll lite smått panik eftersom jag bara låg kvar där tills det var dags att svänga av.

Värst var ju när vi snackade efteråt. Han ger mig mkt positv feedback, väldigt fint, kontrollerat osv osv MEN sen var det motorvägen. "man kan inte ligga i väster körfil, den är till för omkörning" Och därför får du inte godkännt.

- "Tyvärr är detta också sista uppkörningstillfället för iår"
- Min tanke: Joo tack, du behöver inte påminna mig.

Förhoppningsvis behöver jag endast köra motorvägen vid nästa uppkörning :) :)

surt ja de kan vara lite lurigt på motorvägar sen blir man lite närvös när man har uppkörning. visst är väl inte så mkt klös i en 125a men de kan inte finns i tankarna just då, skönt att de inte är en sån man ska göra uppkörningen med sen.

fan va dryg att han var tvungen att säga att de va sista chansen för året oxå, just när du var så glad oxå "inte"

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år