Körkort 2011

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Värdelöst!
Nu kan ju även dom som inte kan köra hoj skaffa körkort:(.
Inga problem att köra upp på t.ex en ktm 690. Som att kör moped ju!

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
R6-99
Kuggade sista tiden i Gbg, så det e la lika bra att man går med i detta forumet också! :D

Hemska människor som förrättar uppkörningar i G-borg! Failade 3 gånger innan jag tillslut fick kortet i oktober 2010..! Tycker att jag förtjänade att bli godkänd minst 2 av de tre gångerna :mad: Sen så hade jag visserligen aldrig ens kört moppe när jag tog kortet och hade inte möjlighet att köra privat :tungan

Nåväl, lycka till med kortet alla som satsar på 2011. Synd att ni missar våren :arsele ..om ni inte skyndar er :nicka

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Ni får väl sikta på att slå antal tagna kort 2010 nästa år tror vi stanna på ca 210 st, vi slog 2009 ganska ordentligt då dom bara registrerade 95:) lycka till allihop

Vart kollar man sånt?
Btw - the game is on! körkort 2011 here i come :D

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Jag tog mitt förra året, och dom är inte så hårda på uppkörningen.

Jag tyckte det gick skit, men troligen blev man räddad av att man erkände några uppenbara fel man gjorde, vilket visade att man var medveten om dom = övning ger färdighet eller vad det va körskolläraren sa sen.

Körde hoj på riktigt 10 minuter efter uppkörningen, körde körskolans hoj till vinterförvaringen ;)

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Fint å se att det redan har startat en sån här tråd, jag skapade "Körkort 2010" och den tråden hjälpte mig med mkt =)
Kan inte mer än önska alla till och uppmana er att ta kortet så tidigt ni kan, är inte kul att ta i slutet i året för att på en gång ställa in hojen på vinterförvaring!

Hemingway

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
Aprilia Mille -03, Honda CB600FA -07
Körde hoj på riktigt 10 minuter efter uppkörningen, körde körskolans hoj till vinterförvaringen ;)

10 minuter, så länge? :)

Jag kommer ihåg min egen uppkörning, jag körde iväg direkt, väntade inte mer än 1 minut. 10 minuter efter jag fått kortet åkte jag förbi en laserkontroll, tur jag såg polisen i tid. Kunde slutat i tragedi, men testade hojens bromsar i rätt stund... :)

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
10 minuter, så länge? :)

Jag kommer ihåg min egen uppkörning, jag körde iväg direkt, väntade inte mer än 1 minut. 10 minuter efter jag fått kortet åkte jag förbi en laserkontroll, tur jag såg polisen i tid. Kunde slutat i tragedi, men testade hojens bromsar i rätt stund... :)
Ja, det va fika med bulle först :)

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Honda cbr 900rr -97
när börjar körskolorna då? de är väl olika? här börjar de i april när de inte är för kallt längre

Christian.

Guest
Sjukt gött för er som inte har kortet än!
Undra hur många skolor osv som kommer köpa ER-6 nu.

Fan vilka grymma nyheter!
Så nu kan man med andra ord köra upp på sin egen hoj istället för körskolans sunkiga Bmw! :D
Men får man den obegränsade lappen om man kör upp på en 600 kubikare förutsatt att man är över 21?

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
Innebär detta att man kan köra upp på tex en ktm 640 sm? förutsatt att den är ostrypt. Kikade på nån och de verkar lämna prick 40kw.
Vore ju trevligt att kunna köpa en sån hoj man vill ha och faktiskt kunna köra upp på den :p

Eller finns det nått annat dumt man måste ta hänsyn till om man ska köra upp på sin egen hoj?

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
..kolla med din körskola så allt blir rätt, men kika här från Transportsyrelsen....

http://korkortsportalen.se/nyheter/2010/Andrade-krav-pa-motorcykel-vid-korprov/

Ändrade krav på motorcykel vid körprov
Publicerad 2011-02-17
Den 16 februari 2011 beslutade Transportstyrelsen nya föreskrifter om förarprov för behörighet A1 och A. De utkommer från trycket den 28 februari och kommer då att läggas ut på Transportstyrelsens hemsida. Då kommer också mer information att finnas tillgänglig här på Körkortsportalen.

Kraven som gäller från den 1 april 2011 är minst 595 cm3 och minst 40 kW vid körprov för behörighet A. De nya reglerna gäller parallellt med de gamla (minst 700 cm3 och minst 35 kW), som får tillämpas till och med den 18 januari 2013.

Detta blir ett nationellt krav i Sverige fram till den 18 januari 2013. Den 19 januari 2013 ska det tredje körkortsdirektivet vara infört i hela EU. Då kommer kravet att sättas till minst 600 cm3, om inte bestämmelsen dessförinnan har ändrats i körkortsdirektivet. Att ha en annan gräns än vad som anges som minimikrav i körkortsdirektivet är inte möjligt.

ivah

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
2008 Suzuki Hayabusa
..kolla med din körskola så allt blir rätt, men kika här från Transportsyrelsen....

http://korkortsportalen.se/nyheter/2010/Andrade-krav-pa-motorcykel-vid-korprov/

Ändrade krav på motorcykel vid körprov
Publicerad 2011-02-17
Den 16 februari 2011 beslutade Transportstyrelsen nya föreskrifter om förarprov för behörighet A1 och A. De utkommer från trycket den 28 februari och kommer då att läggas ut på Transportstyrelsens hemsida. Då kommer också mer information att finnas tillgänglig här på Körkortsportalen.

Kraven som gäller från den 1 april 2011 är minst 595 cm3 och minst 40 kW vid körprov för behörighet A. De nya reglerna gäller parallellt med de gamla (minst 700 cm3 och minst 35 kW), som får tillämpas till och med den 18 januari 2013.

Detta blir ett nationellt krav i Sverige fram till den 18 januari 2013. Den 19 januari 2013 ska det tredje körkortsdirektivet vara infört i hela EU. Då kommer kravet att sättas till minst 600 cm3, om inte bestämmelsen dessförinnan har ändrats i körkortsdirektivet. Att ha en annan gräns än vad som anges som minimikrav i körkortsdirektivet är inte möjligt.

Jag tolkar det så iaf, men ska ringa och kolla imorgon för säkerhets skull. Men det vore ju kanon isf! :)

Men tack för snabbt svar =)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...