Körkort 2011

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Det bär emot att mata körskolorna med 15-20 st lektioner då dem kostar 500-600:- st, vi är deras kunder & dem vill självklart tjäna så mycket som möjligt på varje kund.

Jag tog mitt B-kort med 3 st körlekioner på skolan resten gjorde jag privat, körskolan ville att jag skulle ta minst 2 lektioner innan jag bokade uppkörningen. Uppkörningen gick kanon!

Men varför skulle inte erfarenheten från moppetiden ses som positiv? Balans, att hantera ett fordon på 2 hjul osv vid krypkörning med mc?

Klart du kan fixa det på 10 lektioner eller mindre. Kör du privat och övar lågfartsbanor som en tok själv så har du väldigt mkt gratis, och eftersom du redan har B-kortet så vet du ju hur du ska köra i trafiken. Går inte riktigt att jämföra med moppe dock då det är en helt annan grej med balansen och krypkörningen med tyngre hoj och mer som händer när man vrider lite på rullen... men du hittar snabbt känslan jag lovar! Lyssna inte FÖR mkt på vad körskolan och andra säger och lita på dig själv! Lycka till!
 
Last edited:

PatrickR6

Blå Vit !
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CB1000R
Själv har jag 5 dubbel lektioner bokade i april, och teorin tog jag i måndags, övningskör en hel del med min K5 i byn för att få in rätta känslan.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag tycker att i dom flesta forum jag har läst så har dom allra flesta lagt ut mellan 15-25000:- på sitt körkort.


Jag la ut ca 4000:- - 4500:- på mitt kort 2009.
Dock var det innan risk 1 + 2 kom :tummenupp

2st dubbellektioner,
Teoriprov,
Uppkörning,
Körkortstillverkning.

Körde upp privat.
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
lågfartbanor? de jag tänker på inför uppkörningen är den så kallade slalombanan men den känns som om den kommer vara ganska enkel. jag har kör en del privat och kommer göra lite till nu efter vintern för att få in känlsan igen men alltså körningen är inget problem, de jag tänker mest på är placeringen när man kör på landsväg mest och när man kommer till korsning i en satd typ att man ska ligga mitt i körfältet.

självförtroende är viktigt
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16

Ladda ner info om hur banan ska se ut från körkortsportalen.
Sedan bygger du en bana utav pet-flaskor.

Jag tränade lågfarten i min trädgård.:tummenupp

Rekommendation är att ta minst en dubbellektion hos trafikskola för att lära dig grunderna.

Jag tog två st då jag ville prova på högfartsbanan också.
 

Link_696

Metal music
Gick med
20 Jul 2010
Ort
runt växjö
Hoj
Honda cbr 900rr -97
Ladda ner info om hur banan ska se ut från körkortsportalen.
Sedan bygger du en bana utav pet-flaskor.

Jag tränade lågfarten i min trädgård.:tummenupp

Rekommendation är att ta minst en dubbellektion hos trafikskola för att lära dig grunderna.

Jag tog två st då jag ville prova på högfartsbanan också.

precis så jag hade tänkt att göra.

skulle du vilja ge mig en länk dit för jag hittar de inte :confused:
 
Last edited:

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Det är ju givetvis skillnad från person till person, vissa kan inte lära sig alls, och visa kan bara köra med en gång mer eller mindre. Och att man inte skall lyssna på vad skolorna säger? ja då får man ju köra upp privat isf, och jag har ingen möjlighet att varken köra upp privat eller övningsköra privat. Och när man går på skola så är det läraren som bestämmer när man är redo för en uppkörning! Det kan vara efter 5 lektioner, men också efter 30 lektioner. Själv hoppas jag att jag skall klara mig på max 15 lektioner, men vi får väl se vart det slutar.
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
tänka sig här fanns det ju folk i samma stadie som mig... ;)
igår var första övningskörningen för mig någonsin...

gjorde upp konbanan på en stor parkering hemmavid och körde den tills armarna var som spagetti men det gick riktigt bra. har som mål att ta kortet privat och köra upp med egen hoj. men vi får se vad framtiden utvisar...

ses i svängen
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Jag la ut ca 4000:- - 4500:- på mitt kort 2009.
Dock var det innan risk 1 + 2 kom :tummenupp

2st dubbellektioner,
Teoriprov,
Uppkörning,
Körkortstillverkning.

Körde upp privat.

Jag la ut typ 8000 på A1, A-begränsad och B. På A1 slapp jag riskutbildningen men på de andra fick jag betala den skiten. Blir ganska billigt med enbart privat övningskörning.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Jag fick ta en hel del lektioner, 25 nånting eller 30. Men jag fastnade som fan på krypkörningen, sen en lektion helt plötsligt så fastnade skiten :p
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Klart ni ska lyssna på era lärare på skolan, dom vill ju ha så bra resultat som möjligt för er skull och för skolans statistik, det är därför dom hellre bokar in en lektion extra fattar ni väl?
Genom att ha bra statistik får dom bättre rykte och får in fler elever..

Dom VILL att ni ska klara er på uppkörningen.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Dom VILL även tjäna pengar.:tummenupp

Klart dom vill, det skrev jag ju även i mitt inlägg. Om än inte ordagrant men man ser det om man läser det noga.

Alla företag vill tjäna pengar annars är det ingen idé att försöka driva det.

Men hur som helst, jag gick på Jarla och litade på dom även fast jag tyckte det blev lite tradigt med lektion efter lektion precis innan uppkörningen.
Men hade inställningen att om dom tycker jag ska ta fler lektioner så är det nog bäst.
Lärarna är ju ändå proffs och har gjort det där ett tag. Visst mitt kort kostade en del pengar och tid men jag tog det på uppkörningen och var väldigt nöjd. Vill man ha något så får man ge sig fan på det och vara beredd att betala vad det kostar.

Alla från min skola klarade uppkörningen och en annan kille från St:eriks klarade den inte och körde sin hoj hem själv eftersom ingen från hans skola var där..
Han tyckte själv att han var väldigt mogen för att köra upp och hade precis misslyckats med en uppkörning dagarna innan.

Extra lektioner lönar sig!!

Lycka till med körkortet nu i vår allihopa, hoppas vi ses på vägarna snart!

Mvh/G
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Tjenare!

Nu är jag också en av er som ska ta mitt körkort nu här inom det närmsta :)

Alla tips är välkomna! Stort som litet.

Pluggar via TEO och "MC Boken"
Kan övningsköra privat. Men har bokat lektioner också :)
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Jag har kört ca 500 mil sporthoj och 2000 mil scooter i Thailand nu, självlärd, men finns säkert något jag måste träna lite på, typ krypkörning. Kommer hem 21 mars nu och tänkte fixa kortet så fort som möjligt.

BTW, jag har inget lämplighetsintyg än, dock ligger papprena hemma i sverige och ska skicka in dom DIRR. På körkortsportalen står det att det tar 2 veckor till 2 månader att få lämpet. Stämmer detta eller är det önskesiffror från deras sida?
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Se till att du har koll på övningarna för undanmanöver! VÄLDIGT lätt att få ett snabbt slut på uppkörningen redan där. Krypkörningen också, men gissar att du är rätt duktig på det efter körning utomlands.
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Jahsoldier: Ring och var på dom efter 2 veckor! Jag fick mitt 4 månader efter jag skickat in ansökningarna. När du ringt och någon sagt att du "får" papperna nästa vecka... ring då nästa vecka igen! Till sist hamnar du hos en tjej som är helt underbar, heter Sara och hon ska ha en stor ELOGE för sitt underbara sätt att se till att saker händer :D
 

Cubalibre

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ1 2008
Jahsoldier: Ring och var på dom efter 2 veckor! Jag fick mitt 4 månader efter jag skickat in ansökningarna. När du ringt och någon sagt att du "får" papperna nästa vecka... ring då nästa vecka igen! Till sist hamnar du hos en tjej som är helt underbar, heter Sara och hon ska ha en stor ELOGE för sitt underbara sätt att se till att saker händer :D

4 månader!!!!!!!!!!!!!!!!!!??? Varför sån tid?

Jag fick mitt 5-6 dagar efter att jag skickat in papperna.
 

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Klart dom vill, det skrev jag ju även i mitt inlägg. Om än inte ordagrant men man ser det om man läser det noga.

Alla företag vill tjäna pengar annars är det ingen idé att försöka driva det.

Men hur som helst, jag gick på Jarla och litade på dom även fast jag tyckte det blev lite tradigt med lektion efter lektion precis innan uppkörningen.
Men hade inställningen att om dom tycker jag ska ta fler lektioner så är det nog bäst.
Lärarna är ju ändå proffs och har gjort det där ett tag. Visst mitt kort kostade en del pengar och tid men jag tog det på uppkörningen och var väldigt nöjd. Vill man ha något så får man ge sig fan på det och vara beredd att betala vad det kostar.

Alla från min skola klarade uppkörningen och en annan kille från St:eriks klarade den inte och körde sin hoj hem själv eftersom ingen från hans skola var där..
Han tyckte själv att han var väldigt mogen för att köra upp och hade precis misslyckats med en uppkörning dagarna innan.

Extra lektioner lönar sig!!

Lycka till med körkortet nu i vår allihopa, hoppas vi ses på vägarna snart!

Mvh/G

Jag gick oxå Jarla förra året. Dock tyckte jag att de strulade till planeringen mer än acceptabelt. Vissa moment som jag kommit överens om med läraren som "nästa steg" i utbildningen tog flera lektioner i anspråk utan att bli av pga att det inte synkade med den andra elevens nivå. Så där stog jag med "svarte petter" i handen. Inte för att en extra lektion på något/några moment skulle vara helt bortkastat. Dock var min egen planering att ta så få lektioner som möjligt på de olika momenten och sedan privat "nöta mil" för att få momenten att sitta. Sen var det vissa moment som nästan helt uteblev. T.ex. så övade jag bara högfartsbanan vid två tillfällen (dessutom bara i typ 5-10 minuter i slutet av lektionen). Som tur var så hade jag "privat tillgång" till övningsbanorna på Barkarby flygfält där jag kunde nöta denna del.

Dock var det mest frusterande att när jag väl ansågs färdig för uppkörning så fanns det inga uppkörningstider på typ 4-6 veckor. Körskolans förslag var att jag skulle boka in mig på en sådan tid och att fortsätta ta lektioner under tiden... Inget billigt förslag direkt.

Men visst håller jag med om att lärarna på Jarla är utomordentligt kompetenta som lärare på de olika momenten. Men planeringen lämnar nog en del att önska...precis som utrustningen.

Det slutade med att jag bokade uppkörning som privatist i Nyköping och klarde uppkörningen på första försöket. Körde upp på min egen hoj vilken är mera lätthanterlig än skolans :tummenupp

...Så har jag gjort en kort historia lång :)

/Hh
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top