Körkort 2011

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Tänkte bara lägga till lite hur det går för mig :)

Jag hade en till lektion idag, bestämde att det blir risktvåan nästa vecka och så teori+ uppkörning så fort jag kan få tider.

Jag tycker fortfarande det är lite svårt att göra kon banan med u-sväng i gåfart. Men så fort jag får bilen såld kan jag köpa en hoj att öva på själv :D
 

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Tänkte bara lägga till lite hur det går för mig :)

Jag hade en till lektion idag, bestämde att det blir risktvåan nästa vecka och så teori+ uppkörning så fort jag kan få tider.

Jag tycker fortfarande det är lite svårt att göra kon banan med u-sväng i gåfart. Men så fort jag får bilen såld kan jag köpa en hoj att öva på själv :D
den är svårt, jag har testat den idag och den är pain in the ass, måste öva mer, uppkörning 23 Maj
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
den är svårt, jag har testat den idag och den är pain in the ass, måste öva mer, uppkörning 23 Maj

23 Maj, härligt!
Då blir det förhoppningsvis hoj lagom tills sommaren börjar på riktigt :)

Det var iofs första gången någonsin jag testade den idag, så körde cirka 30-40min och nötte den.

Jag har en fråga till ni som kan mc's här, jag övningskör på en BMW f800r, hur är dessa att hantera? Anses de vara lätta eller svåra?
Om man jämför med typ en sporthoj såsom CBr 600, GSX-R 600 ZX6R?
 

mayeah

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Z750
Körde risk 2an igår och 2 timmar senare skrev jag teori provet. Lite chansning men klarade båda iaf. Sen till uppkörningen, är KTM Superduken en bra hoj att köra?

Mvh
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
...
Jag har en fråga till ni som kan mc's här, jag övningskör på en BMW f800r, hur är dessa att hantera? Anses de vara lätta eller svåra?
Om man jämför med typ en sporthoj såsom CBr 600, GSX-R 600 ZX6R?

Nu har jag inte provkört just F800R, men vad jag läst och sett är det nog en lätthanterlig hoj och garanterat smidigare att brottas med på konbanan jämfört med någon sporthoj. Lycka till med övandet! :)
 

sam.g

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Sollentuna
Hoj
2010, Kawasaki ER-6n
Hej!

På korkort.se står det att hastigheten på lågfartsdelen enbart ska regleras med kopplingen. Man får alltså inte använda sig av fotbroms/gas? Ibland händer det att man hamnar i en knepig situation där man "måste" använda broms/gas för att rätta till motorcykeln. Underkänns man då?

Mvh
Sam
 
Last edited:

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Hej!

På korkort.se står det att hastigheten på lågfartsdelen enbart ska regleras med kopplingen. Man får alltså inte använda sig av fotbroms/gas? Ibland händer det att man hamnar i en knepig situation där man "måste" använda broms/gas för att rätta till motorcykeln. Underkänns man då?

Mvh
Sam

Nej man underkänns inte pga att man blir tvungen att använda gas eller broms för att "rädda upp" en situation. Det är inget NASA-test som en del tror. :)
 

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Övningskört en heldel me farsan, men nu åker han bort i 2v. Fan vad jobbigt, spec när man ser att det ska bli toppen väder nästa vecka. Men redan lyckats köra ca 50mil. Jag har bara kört privat, men fick beröm av en körskole-lärare som var där när jag körde låg & hög-farts konbanan med farsan. Känner att allt sitter riktigt bra faktiskt, enda jag oroar mig med konbanan är hur det kommer se ut med krypkörningen när man är nervös som fan. Haha. Risk2an ska jag göra på tisdag, sen teori och sen uppkörning. Underbart! :)
 

sam.g

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Sollentuna
Hoj
2010, Kawasaki ER-6n
Är det "inspektören" som väljer vilken sida man ska köra börja på låg- och högfartsdelen?

Vilken hastighet är lämplig i serpentinen på högfartsdelen? Några tips?
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor

KalleAnkan

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
En svart & en blå & en med trampor på.
Hej!

På korkort.se står det att hastigheten på lågfartsdelen enbart ska regleras med kopplingen. Man får alltså inte använda sig av fotbroms/gas? Ibland händer det att man hamnar i en knepig situation där man "måste" använda broms/gas för att rätta till motorcykeln. Underkänns man då?

Mvh
Sam
Syftet med kon banan (den långsamma) är att du ska kunna fram föra mc´n i gång fart. Då med hjälp från koppling och ev broms. Hastigheten ska vara så att ev en person ska kunna gå bredvid dig utan att behöva små springa. Alltså du får använda både koppling och broms för att lyckas med detta. Lycka till och öva på:tummenupp

Glömde att säga att du ska ha kontroll på cykeln under tiden, så inga 8000rpm och åka runt och slira på kopplingen utan helt lungt på (i stort sett tomgång) Ut och öva nu:tummenupp
 
Last edited:

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
När jag körde upp så var det en före mig, och han satte ner foten 1 gånger (på den långsamma delen) och han klarade sig! men det kan nog vara väldigt olika mellan bedömningarna!
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Någon snäll person som orkar dela med sig av några bra/enkla tips att tänka på vid uppkörningens trafikdel?:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon snäll person som orkar dela med sig av några bra/enkla tips att tänka på vid uppkörningens trafikdel?:tummenupp

Var så ostressad som möjligt och gör inga dumma misstag. ;)
Och skulle det misslyckas första försöket är det inte hela världen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top