Körkort 2011

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Teorin avklarad idag :D
Fick 63 av 65 pluggade enbart med böckerna och en app till iphone kanske finns till android med. iKörkort MC heter den rekomenderas, lätt att plugga varsomhelst när man alltid har telefonen med sig. Kostar 75kr inte så mycket om man ser till kortet i helhet.

Ringde körskolan direkt efter provet å dom ska boka uppkörning får se vilken tid det blir dom ringer imorgon antar jag. Undrar hur länge man får vänta i stockholm vill ju köra upp så snart som möjligt :)

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Gjorde risk2an igår, klarade teorin idag (61/65) vilket kändes rätt bra, och nu har jag tid i säve den 27:e april :D Helt underbart, dock aldrig kört MC i GBG, så om någon vet hur det verkar i Säve får de gärna dela med sig lite :)

Btw, min cykel har ingen reflex bak, måste den ha det på uppkörningen? De kan väl inte kugga mig bara för en sån sak?

p.s. ingen förutom tjejen som vet om att ja ens gjort teorin, ska bli en kul överraskning :)

MVH
István

Nibla

Buse
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
GSXR 750 k7
Teorin avklarad idag :D
Fick 63 av 65 pluggade enbart med böckerna och en app till iphone kanske finns till android med. iKörkort MC heter den rekomenderas, lätt att plugga varsomhelst när man alltid har telefonen med sig. Kostar 75kr inte så mycket om man ser till kortet i helhet.

Ringde körskolan direkt efter provet å dom ska boka uppkörning får se vilken tid det blir dom ringer imorgon antar jag. Undrar hur länge man får vänta i stockholm vill ju köra upp så snart som möjligt :)

iKörkort-appen rockar! Klara även jag teoriprovet idag. Jag läste mc-boken (str) och använde mig av just den appen :yoparty

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Haha, jag använde mig med av den appen om ja ska va ärlig. Mc boken, och 2 andra teoriprov på datorn. Bra att ha flera olika så man inte lär sig frågorna utantill iom de inte har lika stor variation på frågor..

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Gjorde risk2an igår, klarade teorin idag (61/65) vilket kändes rätt bra, och nu har jag tid i säve den 27:e april :D Helt underbart, dock aldrig kört MC i GBG, så om någon vet hur det verkar i Säve får de gärna dela med sig lite :)

Btw, min cykel har ingen reflex bak, måste den ha det på uppkörningen? De kan väl inte kugga mig bara för en sån sak?

p.s. ingen förutom tjejen som vet om att ja ens gjort teorin, ska bli en kul överraskning :)

MVH
István

Tror att cykeln borde vara i samma skick som den ska vara på en besiktning.
Varför inte sätta dit en reflex? Kostar inga stora summor.

Körde upp på Säve för snart 2 år sedan. Inga problem alls. Kan du köra så ser de det direkt. Jag tabbade mig till och med på lågfarten men de godkände mig ändå.
De ser på helheten och inte på ett misstag.
Har du tid så kör på vägarana norr om Gbg.
På min uppkörning körde vi från Säve upp till Albatross Golfklubb, sedan ner till E6, vidare norrut och upp på Angeredsbron, sedan raka vägen till en Jyskbutik som ligger i närheten av Angered. Vid Jysk bytar vi förare så jag som satt bak på uppkörningsledarens cykel fick köra. Jag körde vidare ner till Partile, från Partile via E20 upp mot Östar Sjukhuset och innan sjukhuset in till höger på småväger. Vi avslutade vi Statoil Munkebäck.

Var mycket blandad körning 30-90 vägar. Europavägarna på de platserna är bara 90 vägar.

Lycka till. Bara kör lungt så ska du se att det ordnar sig. Glöm inte att visa att du har uppsikt på allt omkring dig. Tänk på att uppkörningsledaren inte ser om du bara rör på ögonen utan visa tydligt att du har uppsikt genom att verkligen vrida på huvudet.

Mvh
Andreas

Tetremnoll

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
V-twin

MVH
István

Grattis!

Jo, motorcykeln måste ha reflex bak. Finns att köpa billiga reflexer med dubbelhäftande tejp på typ Mekonomen. Fäst den på gamla platsen för skattemärket t ex.

Lycka till.

FloRic

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
Jag har åtminstonde en Fiat!..
Fint!
Jag gjorde risk2an i måndags och den var himla kul faktiskt. Blir det på gillinge eller?

//MVH

Härligt! Ja det måste ju ge mer än Risk1an i alla fall, vilket kändes som bortkastade 550.- .
Nej har bokat det i Arboga faktiskt.. :) Genom Arboga Trafikskola tror jag dem heter. 2700.- inkl. lån av insvettad skyddsutrustning. :Bugar

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Vad betalar ni för risktvåan?
Här i Linköping är den iaf snordyr, 3750kr får jag betala, fått intryck av att det varit billigare för många här?

2,900 på körskola och 3500 för privatist i skåne :)

nyatrafikskolan i krianstad ska ja ge en liten recension på kort och tidigt

Låter det som en ung tjej i receptionen när du svara, boka tid och ring nästa dag när en älre erfaren svarar och rättar informationen :tungan

Jag fick lära mig på det svåra sättet och missa en risktvåa igår !:gnissla

Men nu e de risktvåa den 2 maj och teori den 3 maj sen får man boka uppkörning,

Har laddat ner TEO 2011 och har klarat av alla vägmärke kategorier och ska börja på trafikförhållande nu, men först! lästa igenom boken igen

Last edited:

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Andreas & Tetremnoll, tackar för infon! Jag ska givetvis köpa en reflex, handlar inte om pengarna var mest nyfiken. Dock säger någon att den ska vara i samma skick som vid besiktning. Jag har ju annat avgas. Det borde de väl inte gnälla över iaf? De ska ju inte leka poliser, de ska se om jag kan köra :)

Lite små nervös, hoppas det kommer gå bra. Övat en hel del på konbanorna för hög och krypfart. Och det går jätte bra. Dock har jag inte övat något alls i den 2:a sortens krypkörning. Den där man får stanna på 3 ställen. Men ja hoppas inte det ställer till med något. För jag borde väl få fråga hur man ska köra genom den ifall den kommer? Jaa, jag håller tummarna.. Är hyffsat säker på att jag ska kunna klara det, men allt beror ju på situationen och vilket humör läraren är på känns det som.

MVH
István

Btw, min risk2a kostade 2900 med lånad MC och kläder i Gbg! :)

Last edited:

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Nu börjar det äntligen närma sig för mig med..
4 lektioner avklarade och risk2 på måndag. :)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Ska inhandla ett mindre slitet spyke ställ i helgen som såg förjävla snyggt ut, och efter det ska de övas på krypkörningen (mindre bra på det)

Har redan testat högfarten, det är bara vändningen det blir lite klöd i med en sporthoj..

Men det ska nog gå :)

Risktvåa och teori 2 och 3 maj!

sam.g

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
2010, Kawasaki ER-6n
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Under-provet/

Man får alltså använda sig av en checklista på säkerhetskontrollen? Hur många är man per prov tillfälle och hur stor chans är det att inspektören ber en kolla el, broms och lager?

Jag har inget centralstöd på min mc. Hoppas inspektören inte vill jävlas och ber mig kontrollera lager. Hur gör jag då? Kontrollerar lagrena på någon annans mc?

12 maj barkarby!:Rockbanan

Last edited:

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Bokat uppkörning den 18:e maj på Barkarby som privatist den här gången. Körde i Uppsala i höstas och failade rejält. Hade varit förkyld i en vecka och var inte helt pigg. Fick köra från halvvägs Märsta till Uppsala till uppkörningsplatsen i Uppsala (som mest liknade en skogsstig....) Kontrollanten startade 15 minuter innan utsatt tid så jag fick ingen uppvärmningen och när det var min tur så gick det bra med säkerhetskontrollen men när jag skulle köra konbanan hade jag bara spagetti i ben och armar..... Nerverna satt helt på utsidan och all kraft försvann och där flög 3000:- spänn iväg.....
Nu har jag kört 2 dubbel-lektioner med ST:Eriks trafikskola och har 2 till inbokade innan uppkörningen och kommer eventuellt att boka in en lektion till och det känns bra överlag. Framförallt för att jag får jag använda min egen Hornet för uppkörningen den här gången vilket är ett plus då den väger 60 kilo mindre än körskolans hojar och är mycket mer lättmanövrerad än deras och så kommer jag att få använda deras bana att värma upp på! Stort tack till ST:Eriks tfs som känns riktigt seriösa!! Stort plus att köra på Barkarby då det är riktigt bra banor där att köra på.
Bara att ladda på och se till att hålla nerverna styr den här gången.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom