Körkort 2011

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Under-provet/

Man får alltså använda sig av en checklista på säkerhetskontrollen? Hur många är man per prov tillfälle och hur stor chans är det att inspektören ber en kolla el, broms och lager?

Jag har inget centralstöd på min mc. Hoppas inspektören inte vill jävlas och ber mig kontrollera lager. Hur gör jag då? Kontrollerar lagrena på någon annans mc?

12 maj barkarby!:Rockbanan

Samma som vanligt och om hjulet måste va fritt ber du handledaren att lyfa hojen
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Tja gubbar!

Har risktvän på ST Erikskörskola i sthlm på mån.

Nån som har gjort det där?

Är lite smått nervös då jag inte tagit några mclektioner innan heller men det ska väll gå bra. Det som oroade mig lite var att hon i receptionen sa att vi skulle köra mitt inne i centrala sthlm. Är det inte bromstest och kurvtagning 2an går ut på?

Själv är jag ju från Åmål så då är sthlm väldigt stort att smyga runt i första gången :p
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Tja gubbar!

Har risktvän på ST Erikskörskola i sthlm på mån.

Nån som har gjort det där?

Är lite smått nervös då jag inte tagit några mclektioner innan heller men det ska väll gå bra. Det som oroade mig lite var att hon i receptionen sa att vi skulle köra mitt inne i centrala sthlm. Är det inte bromstest och kurvtagning 2an går ut på?

Själv är jag ju från Åmål så då är sthlm väldigt stort att smyga runt i första gången :p

Jag gjorde min risktvåa för 25-kW mc hos ST Erikskörskolan, men vi var ute på Barkaby flygfält då... (Förort)
 

Nibla

Buse
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 750 k7
Tja gubbar!

Har risktvän på ST Erikskörskola i sthlm på mån.

Nån som har gjort det där?

Är lite smått nervös då jag inte tagit några mclektioner innan heller men det ska väll gå bra. Det som oroade mig lite var att hon i receptionen sa att vi skulle köra mitt inne i centrala sthlm. Är det inte bromstest och kurvtagning 2an går ut på?

Själv är jag ju från Åmål så då är sthlm väldigt stort att smyga runt i första gången :p

Jag trodde alla risktvåor i Stockholmsområdet kördes på Gillinge. Det som brukar vara ett krav är att du har utfört en broms från 70 km/h. Däremot är det inget du behöver oroa dig för. Jag hade inte gjort det och det gick galant, tror inte jag är ensam om det heller.
Syftet är att du ska få en ökad riskmedvetenhet om bromssträckor, olika sätt att manövrera (styra) hojen i kurvor samt vad som händer om du t ex bromsar i en kurva.
Kan du bromsa, växla och gasa så klarar du det!
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Jag trodde alla risktvåor i Stockholmsområdet kördes på Gillinge. Det som brukar vara ett krav är att du har utfört en broms från 70 km/h. Däremot är det inget du behöver oroa dig för. Jag hade inte gjort det och det gick galant, tror inte jag är ensam om det heller.
Syftet är att du ska få en ökad riskmedvetenhet om bromssträckor, olika sätt att manövrera (styra) hojen i kurvor samt vad som händer om du t ex bromsar i en kurva.
Kan du bromsa, växla och gasa så klarar du det!

Kanon då sak det nog gå galant =)
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Uppkörning på tisdag för mig då!! Är nog bland de första iår som kör upp.
För de som undrar över hur lågfartsdelen bestäms så var det för mig att inspektören visade oss två kort som representerade de olika banorna och jag fick äran att dra. och jag drog den jag ville ha. Man såg såklart inte bilderna. Dock gick inte uppkörningen lika bra på motorvägen enligt den petiga inspektören.

Men ni får gärna ge mig lite lugnande inlägg och tips :D

Wish me luck :)

Edit: hur ska man agera vid tillfälliga situationer så som när ett ljus slår om till gilt bara några meter innan man kör förbi det? Ska man köra om långsamgående fordon? Kan de kugga en för att man inte körde om ett fordon för att det gick så sakta?
 
Last edited:

Soppaspik

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Bakom datorskärmen
Hoj
-98 Kawasaki ZX-9
Hej alla!

Sitter och väntar på mitt körkortstillstånd än, idag har det gått en månad sen jag skickade in skiten. Har ringt in och bett dom snabba sig men inget har hänt än. Men som optimist så borde det ju dimpa ner i brevlådan när som helst :)

Köpte mig en Kawa ZX-9 utan att ens veta om hojåkning är nåt för mig, men envis som man är tänkte jag i alla fall ta kortet.

Lycka till alla som ska ta kortet i år!
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Uppkörning på tisdag för mig då!! Är nog bland de första iår som kör upp.
För de som undrar över hur lågfartsdelen bestäms så var det för mig att inspektören visade oss två kort som representerade de olika banorna och jag fick äran att dra. och jag drog den jag ville ha. Man såg såklart inte bilderna. Dock gick inte uppkörningen lika bra på motorvägen enligt den petiga inspektören.

Men ni får gärna ge mig lite lugnande inlägg och tips :D

Wish me luck :)

Edit: hur ska man agera vid tillfälliga situationer så som när ett ljus slår om till gilt bara några meter innan man kör förbi det? Ska man köra om långsamgående fordon? Kan de kugga en för att man inte körde om ett fordon för att det gick så sakta?


Angående trafikljus som slår om till gult. Hinner du stanna utan att utgöra fara så ska du göra det. Var uppmärksam när du är i just den zonen så att säga, du kan ju även se om det varit grönt länge = troligt att det slår om snart. Samma sak gäller bussar, det går oftast att förutse om de tänker börja köra ut från busshållplatsen. Slår ljuset om till gult precis när du passerar det så är det ok. Det handlar om att se långt fram hela tiden då kan man förutse mycket.

Hamnar du bakom ett fordon som går långt under gällande hastighet bör du köra om det (självklart på ett säkert sätt, glöm ej att kolla över axeln och backspegeln när du går ut för att göra omkörningen, kan vara någon bakom dig som börjat köra om). Gör du inte omkörningen så tror jag instruktören kommer se det som att du är för osäker i trafiken.
 

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Rsv4 factory -14
Ska ta risk2 nästa torsdag så då tror jag noog jag skriver upp strax efter!
Har läst kk-boken str, och mc-boken str, sen finns det tester på deras hemsida, jarlatrafikskola! Och sen självklart iphååån appen!
Jarlas test ska man klara 63 av 70 så jag känner mig ganska säker!

LYCKA TILL ALLA! :D
 

Wrazxc

Ung och Dum =)
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Åmål
Hoj
Triump Speed Triple -00, Kawasaki KX250 -02
Gjorde rikstvåan idag och hade som sagt aldig suttit på en hoj inann. Busenkelt var det och den som kuggar på detta får gärna förklara hur dom ba sig åt =)

Ettan på fre och Teori nästa Fre =)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Riskettan 2 maj. ca 85 mil kört änsålänge och förhoppningsvis risktvåan och sen proven på semestern i juni om allt går som planerat.
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Risk2an avklarad igår, hade inga direkta förväntningar men kändes som det var riktigt givande faktiskt. Teorin bokad till onsdag nästa vecka sen får vi väl se hur det finns med uppkörningstider.. Känns som iphone-appens körkortsfrågor är betydligt svårare än de jag fått från körskolan. :)
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Spännande! Får vi in första färska kortet idag då Eastflower?
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Uppkörning på tisdag för mig då!! Är nog bland de första iår som kör upp.
För de som undrar över hur lågfartsdelen bestäms så var det för mig att inspektören visade oss två kort som representerade de olika banorna och jag fick äran att dra. och jag drog den jag ville ha. Man såg såklart inte bilderna. Dock gick inte uppkörningen lika bra på motorvägen enligt den petiga inspektören.

Men ni får gärna ge mig lite lugnande inlägg och tips :D

Wish me luck :)

Edit: hur ska man agera vid tillfälliga situationer så som när ett ljus slår om till gilt bara några meter innan man kör förbi det? Ska man köra om långsamgående fordon? Kan de kugga en för att man inte körde om ett fordon för att det gick så sakta?


Lycka till! :tummenupp:tummenupp
 

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Ort
Lund
Hoj
Aprilia Tuono Factory -20 (Såld - KTM Super Duke GT -18, såld - Aprilia Tuono Factory -20, såld -17 Aprilia Tuono 1100RR, såld -06 Aprilia RSV1000R Tuono, såld -00 Suzuki GSX750F)
Klockan 1135 idag, 26 april med lappen handen. Skriver en redogörelse senare... Dags att jobbe
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Yess äntligen! Vackert väder, skönt folk och en trevlig uppkörning!

Edit: Danne äre ok om jag får va 1:a? :Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Vi som tog körkort 2011
1. 26/4 Eastflower, Halmstad
2. 26/4 Danne1979, Lund
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
 
Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
STORT grattis!!

Avis som bara den :D

Tack! :) Kom precis hem från uppkörningen faktiskt. Inspektören var en riktigt skön snubbe asså :) . Synd att man inte fick han på första uppkörningen , men men. När jag e klar med lite skolarbete blir ut att köra i detta underbara väder !! :yoparty :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top