Körkort 2011

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
Tack så mkt för tipsen Danne! Kanske borde lugna mig lite istället, men hatar sånt här.. Haha. Det kommer nog gå bra.

Kulla, tackar så mkt. Lycka till du med då, vart nånstans i Borås bor du?

Hnric, tack så mkt för infon. Hoppas jag får en glad och trevlig människa att köra upp med :)

MVH
István

Har du inte centralstöd så ber du inspektören att lyfta hojjen. Han lutar den då på sidostödet så att hjulen inte når marken. Det är inga problem. :tummenupp

Första turen var så himla goo! Kvällssol, lagom temperatur, fria vägar, ett par motorcyklister på vägarna och ingen körskolelärare i ryggen :)

Uppdatering:

Vi som tog körkort 2011
1. 26/4 Eastflower, Halmstad
2. 26/4 Danne1979, Lund
3. 26/4 SuperbikeLKPG, Linköping
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Last edited:

sam.g

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
2010, Kawasaki ER-6n
...Ta hjälp av instruktören om du behöver bända upp hojen på sidostödet för att kolla lager. Skall finnas bra filmer på tuben hur det görs.

Skulle du kunna förklara lite mer ingående hur det där går till?

Någon som vet vart man ska vänta exakt om man ska köra upp på Barkarby-flygfält?. Står bara "Vänta vid grinden". Är det grinden man kommer till genom skogen eller den på andra sidan vid vägen?

Grattis förresten till alla er som tagit kortet i år. :Bugar

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Grattis till er som redan tagit.

Jag har skickat in handlingar för övningskörning.
Jag har letat på körkortsportalen med hittar inget om hur handledaren ska följa med.

Är det okej om pappa med mckort följer efter med bil? Kan han sitta med på min hoj? Eller måste den som följer med ha egen hoj?

Om jag hittar en plan att köra manöver på, räcker det att han står och övervakar mig någonstans?

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04

Jag har letat på körkortsportalen med hittar inget om hur handledaren ska följa med.

Är det okej om pappa med mckort följer efter med bil? Kan han sitta med på min hoj? Eller måste den som följer med ha egen hoj?

Om jag hittar en plan att köra manöver på, räcker det att han står och övervakar mig någonstans?

Han kan sitta bakpå eller köra efter med egen hoj. Efterföljande med bil är inte godkänt.

Om ni hittar en plan att öva konbana på så kan han stå vid sidan om, ja.

Lycka till! :tummenupp

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06

Någon som vet vart man ska vänta exakt om man ska köra upp på Barkarby-flygfält?. Står bara "Vänta vid grinden". Är det grinden man kommer till genom skogen eller den på andra sidan vid vägen?

Har inte mycket erfarenhet av barkaby annat än att jag passera där varje sommar. Men antingen kör du fram till där körskole uppkörarna är, eller så väntar du där du vet att kontroll inspektören kommer passera. Expelvis vid grinden till ett övningsområde. Lycka till! :tummenupp

Last edited:

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
uppkörning barkarby

Det är "vägen genom skogen" ..bakom IKEA. Åk gärna dit någon timme innan så kan du öva bromsning och krypkörning på någon av dom gamla taxi banorna ..precis innanför grinden;-) det gjorde jag iaf.
Stoort lycka till!!:tummenupp

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Då var det fixat! :banana:banana:yoparty
Fint väder och trevlig uppkörningsman.
Fan va skönt!!!

Vi som tog körkort 2011
2. 26/4 Danne1979, Lund
4. 27/4 Adde-på-2-hjul, Uppsala
5.
6.
7.
8.
9.
10.

bullet->

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Ducce
Tjena allihop:) håller på just nu med teorin. Skulle kunna behöva lite hjälp om vad som kan dyka upp på teorin.

Ni som gjorde teorin nyligen, vilka trafiksituations frågor kommer, några frågor som var oväntade lr liknande?

Mycket tacksam för svar, thanx:D

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Tjena allihop:) håller på just nu med teorin. Skulle kunna behöva lite hjälp om vad som kan dyka upp på teorin.

Ni som gjorde teorin nyligen, vilka trafiksituations frågor kommer, några frågor som var oväntade lr liknande?

Mycket tacksam för svar, thanx:D

Tja, huvuddelen består i "trafikregel" och riskbedömning tyckte jag. Men det skadar inte att lära sig typ max. fordonsbredd, antal extraljus och sånt tekniskt heller. Det kommer gå fint om du har läst körkortsboken, och helst MC-boken från STR.

Ja just det... det behövs en portion vett i skallen också. Men det har du säkert! :)

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Grattis alla nya körkortstagare!!!
Klarade mitt idag den 27/4 klockan 15.23 i uppsala:banana

For Those About To Rock We Salute You!

Vi som tog körkort 2011
2. 26/4 Danne1979, Lund
5.27/4 Cagiva raptor, Uppsala
6.
7.
8.
9.
10.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00

Han måste va med eller ha egen hoj :)

Om snuten kommer och frågar vad ni gör så kommer dom inte gör någon grej av att ni står på en asfaltsplätt och tränar med din handledare

bullet->

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2011
Hoj
Ducce
Tja, huvuddelen består i "trafikregel" och riskbedömning tyckte jag. Men det skadar inte att lära sig typ max. fordonsbredd, antal extraljus och sånt tekniskt heller. Det kommer gå fint om du har läst körkortsboken, och helst MC-boken från STR.

Ja just det... det behövs en portion vett i skallen också. Men det har du säkert! :)

Läser just nu MC boken från STR o har börjat plugga teo 2011 på datorn. För se hur det går på teori provet nästa vecka.
Tack för svar:)

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Vi som tog körkort 2011
2. 26/4 Danne1979, Lund
6. 27/4 Istvan84, Borås
7.
8.
9.
10.

Körde upp idag 12.45 som privatist, fick mitt lämp för mindre än en månad sedan, och endast övningskört 6 ggr med far. Men klarade det galant, han hade inget att klaga på alls :) Gansk stolt att jag fixade dey så snabbt och enkelt som privatist :) Såå jäkla underbart! Vart ute och kört hela dagen :) Grattis alla andra som tatt det. Och ni andra som kvarstår. Lycka till :)

kulla

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
2001, Honda VTR 1000
Vi som tog körkort 2011
2. 26/4 Danne1979, Lund
6. 27/4 Istvan84, Borås
7.
8.
9.
10.

Körde upp idag 12.45 som privatist, fick mitt lämp för mindre än en månad sedan, och endast övningskört 6 ggr med far. Men klarade det galant, han hade inget att klaga på alls :) Gansk stolt att jag fixade dey så snabbt och enkelt som privatist :) Såå jäkla underbart! Vart ute och kört hela dagen :) Grattis alla andra som tatt det. Och ni andra som kvarstår. Lycka till :)
grattis, när jag får mitt, vi få köra en sväng tillsammans ;)

sam.g

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
2010, Kawasaki ER-6n
Spelar det någon roll hur man leder MC'n när man backar. Så jävla mycket smidigare att ta tag i styret med ena handen och hantaget där back med andra och gå sidleds än att göra det som folk på youtube (både händerna på styret).

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
CBR 1000 -10
Spelar det någon roll hur man leder MC'n när man backar. Så jävla mycket smidigare att ta tag i styret med ena handen och hantaget där back med andra och gå sidleds än att göra det som folk på youtube (både händerna på styret).

Min körlärare sa att jag minsann SKULLE hålla en hand på sadeln och en på styret. Men det kanske är olika? :va

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det tror jag inte. Huvudsaken är väl att man visar att man kan ta en promenad med en hoj. Och om man gör det på det sättet man tycker är lättast är det ju bara vettigt.

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Hade min första och kanske enda körlektion igår(dubbel)... Har kört cirka 5-600 mil i Thailand tidigare.
Det slutade bra men började pinsamt som faen, första jag gjorde var att jag lyckades välta hojen vid en inbromsning då jag fastnade med stöveln på något sätt:huvet:huvet:huvet.
Lite repor och en trasig blinkers men annars gick det bra:p
Resten av lektionen gick bra och han hade inget att invända på. Så dags att boka uppkörning nästa vecka (om jag sätter teorin på tisdag).

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024