Körkort 2013

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ording i ledet! :smasha
Kopiera listan och skriv in er när ni fixat kortet. :fakta
Grattis alla som kommer dit och kör lugnt! :tummenupp

Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Hade uppkörning idag i Norrköping och klarade kortet!!! Känns helt fantastiskt!!!!! :tummenupp
Känns overkligt att få köra själv
Grattis till kortet!
Själv gjorde jag risktvåan igår då vi fick köra på en supermotard bana, skitkul :tungan

Förresten bokade jag teoriprov idag (antar att kunskapsbrov a är teorin) men kunde inte boka uppkörning, det stod något liknande "nedan visas alla prov du har behörighet för att boka" och där fanns inte uppkörningen med. Kort sagt jag kunde inte boka körprovet?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Enligt min körskolelärare så är tydligen en perfekt kurvteknik innan uppkörning ett MÅSTE, annars är man rökt. Löjligt tycker jag, tar alla kurvor i den hastighet som gäller och det blir inte " korrekt " varje gång men jag lyckas ju iaf. Är det någon som hört någon annat ang kurvteknik på uppkörning ? Hur överseende är dom eg ?
Sånt där kan man ju svårligen svara på på ett forum om man inte ser hur du kör. Så den ende som kan bedöma det riktigt är ju faktiskt... körskoleläraren:fakta
Ja ja. Att träna överdrivet på kurvplacering, blicken, linjen igenom, samt växling/inbromsning/utgasning etc kan mycket väl rädda ditt liv en dag. Överdriven krypkörningsövning kan rädda din uppkörning och din hoj från att trilla i låg fart. Det är skillnaden i väsentlighet. Tycker jag i alla fall. Så varenda lektion någon kollar dig och bättrar på din körning är guld (och liv) värt. Se det så och var glad för vad det kostar!:fyllisar

Rehnberg

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ER-6f -12
Tips till alla som ska ta mc kort i örebro: någon har märkt ut 2x lågfartsbana 1, 2x lågfartsbana 2 och en högfartsabana på den nedlagda Coop lillån parkeringen, det är fantastiskt bra!

Det finns även en avskild vägsträcka på norr där banorna är uppritade. Åk av E18/E20 vid avfart 116(gamla glanshammarsvägen) och sväng in mot stan igen. Sväng första höger före Venarondellen.

Det var åtminstone uppritat i höstas när jag var där, och jag är övertygad om att markeringarna fortfarande syns.

Koordinater: WGS 84 (lat, lon):N 59° 18.036', E 15° 15.280' WGS 84 decimal (lat, lon):59.30061, 15.25466
RT90:6575655, 1468636 SWEREF99 TM:6573553, 514503

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Det finns även en avskild vägsträcka på norr där banorna är uppritade. Åk av E18/E20 vid avfart 116(gamla glanshammarsvägen) och sväng in mot stan igen. Sväng första höger före Venarondellen.

Det var åtminstone uppritat i höstas när jag var där, och jag är övertygad om att markeringarna fortfarande syns.

Koordinater: WGS 84 (lat, lon):N 59° 18.036', E 15° 15.280' WGS 84 decimal (lat, lon):59.30061, 15.25466
RT90:6575655, 1468636 SWEREF99 TM:6573553, 514503

Nämen det var ju där jag "körde upp" när jag skulle ta moppe kort :tungan Man får lov att tacka för tipset!

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Hoj
(Sålda Aprilia Tuono Factory -20*2, KTM Super Duke GT -18, Aprilia Tuono 1100RR -17, Aprilia RSV1000R Tuono -06, Suzuki GSX750F -00)
Hade uppkörning idag i Norrköping och klarade kortet!!! Känns helt fantastiskt!!!!! :tummenupp
Känns overkligt att få köra själv

Grattis som fn:banana.... Tog själv mitt kort för exakt 2 år sen på daumet

Danne

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Hoj
Kawasaki
Blääh nu börjar nervositeten krypa sig på =/ En körlektion kvar innan uppkörning !

021

Guest
KÖRKORT!!!!!!!:banana

körde upp idag som privatist, tog 2 körlektioner i veckan, inte kört något privat, och det gick kalas:) halvtimme efter uppkörningen ringer jag till lelles och frågar om dom hört nå nytt om min hoj? Ja du, dom håller på att lasta av den här utanför nu:banana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så jävla underbar dag.

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Jag tog mitt kort nästsista dagen innan de stängde i höstas, men tänkte försöka lugna alla som sitter och är nervösa inför manöverbanan (jag själv var hypernervös och namnteckningen jag satte på pappret där man erkänner att man inte har kortet i något annat land eller vad fan det var, såg ut som min dotters första från dagis.). I alla fall, jag levde med förväntningen att man inte får sätta ner några fötter i manöverbanan eller sumpa koner i höghastighetsbanan, men glöm det.

En kvinna som körde upp samtidigt som mig havererade totalt på banorna. Hon fick slalombanan i krypkörningen och hon fick göra om den minst två gånger vad jag såg. Jag stod en bit ifrån så jag såg inte varför, men man kan ju gissa. Sedan var det dags för undanmanöver då och då stod jag bredvid och tittade.
Första försöket; Rev en kona och lyckades inte svänga runt inom konorna i vändzonen.
Försök 2: Rev två koner, en på ditvägen och på väg tillbaka, lyckades dock ta sig runt i vändzonen.
Försök 3: Lyckades klara hela banan utan nedrivning av koner, men körde så förbannat långsamt att det inte var tal om någon "slalom" utan fullt styrutslag vid varje kon. Skall ju köras i 50 km/h, men fan vet om hon ens nådde 30... I alla fall, godkänd och ut i trafik! Hur det gick där vet jag dock inte.

Alltså, man får göra missar och kan klara det ändå. Så fortsätt bara även om foten åker ner.

Körde upp i Stockholm ute på Gillinge som information.

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Grattis 021, sjukt grymt!

Jag är sjukt imponerad av hur grym känsla du måste ligga inne med.
Bara kört två lektioner och fixa alla momenten.

Jag har kört 10 lektioner, 50 mil privat och klarar inte lågfarten del 1
alla gånger jag försöker.

Följ listan folket ;)

Nr. Datum Nic, Ort
2. 2/5 021, Västerås

KÖRKORT!!!!!!!:banana

körde upp idag som privatist, tog 2 körlektioner i veckan, inte kört något privat, och det gick kalas:) halvtimme efter uppkörningen ringer jag till lelles och frågar om dom hört nå nytt om min hoj? Ja du, dom håller på att lasta av den här utanför nu:banana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så jävla underbar dag.

Last edited:

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Risk 2 klar idag, tänkte boka teori så snart som möjligt så blir det hyperplugg :tummenupp
Sen inför uppkörningen blir det mer övning i trafik. Borde gå finfint ;)

Edit: Teori bokad för 21/5 :)

Last edited:

021

Guest
Grattis 021, sjukt grymt!

Jag är sjukt imponerad av hur grym känsla du måste ligga inne med.
Bara kört två lektioner och fixa alla momenten.

Jag har kört 10 lektioner, 50 mil privat och klarar inte lågfarten del 1
alla gånger jag försöker.

Följ listan folket ;)

Nr. Datum Nic, Ort
2. 2/5 021, Västerås

nja känsla och känsla, satt på en ´´motorcykel´´ första gången på risktvåan i höstas, sen hade ja tänkt övningsköra privat nu i vår men fick inte hem hojen från lelles som de va sagt, men sen kan ja väll säga att jag har åkt ca 20 år motocross:)

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Följ listan folket

Nr. Datum Nic, Ort
2. 2/5 021, Västerås
3. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping

:yoparty

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Listan börjar ta sig, härligt härligt.
Själv fick jag nöjet att fylla på den förra året.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin