Körkort hejdå

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
jävla grisar! det e bara o överklaga, då kommer det hamna på bordet hos nån trött åklagare som tittar på det o lägger ner ärendet i brist på bevis... :tummenupp

skrev du under några papper eller godkännande vad gäller böterna?

tror dom drar en penna med dig, bara jävlas tillbaka!!!!! jag håller på dig!

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag känner inte att jag har nåt att komma med. Jag kan inte bevisa att jag inte kört för fort, samtidigt hävdar polisen att jag kört för fort (hur de räknat ut det vet jag inte).

Men det är väl för sent att göra något åt det nu? Jag har redan betalat böterna - 4000 kr. Fy fan...

Kan man inte kräva bevis efter man betalt bötern?

IGNJATOVIC

Guest
jävla grisar! det e bara o överklaga, då kommer det hamna på bordet hos nån trött åklagare som tittar på det o lägger ner ärendet i brist på bevis... :tummenupp

skrev du under några papper eller godkännande vad gäller böterna?

tror dom drar en penna med dig, bara jävlas tillbaka!!!!! jag håller på dig!

Något jag måste undersöka är isåfall om man fortfarande kan överklaga efter att man betalat böterna. Om det är som ngn här skrev att det är upp till mig att bevisa om de har fel - då måste de ju ge mig papper på hur fort jag körde och vilken metod de använde för att komma fram till hastighetsöverträdelsen eftersom de inte kunde ge mig klara besked på en gång.

Men om det leder till en rättegång - riskerar jag inte då att få betala rättegångskostnader vilket kan bli apdyrt?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag känner inte att jag har nåt att komma med. Jag kan inte bevisa att jag inte kört för fort, samtidigt hävdar polisen att jag kört för fort (hur de räknat ut det vet jag inte).

Men det är väl för sent att göra något åt det nu? Jag har redan betalat böterna - 4000 kr. Fy fan...
Det du ska göra om du nu vill överklaga är att skicka in en begäran om undanröjande av godkänt ordningsföreläggande.

Dock får du nog ha en del att komma med om du ska lyckas få igenom det. Det tyckte de tydligen att jag hade när jag skickade in ett sådant eftersom de istället startade en utredning om eventuellt tjänstefel. Dock verkar fokus på själva undanröjandet ha försvunnit i och med detta. Det här var för övrigt snart ett år sedan och ännu har det inte kommit längre än att de förhört mig och uppdaterat mig på vad som händer någon enstaka gång.

IGNJATOVIC

Guest
Kan man inte kräva bevis efter man betalt bötern?

Haha bra fråga - om de nu kan påvisa min hastighet efter förloppet så kan jag väl lika gärna överklaga - i efterhand...

Det du ska göra om du nu vill överklaga är att skicka in en begäran om undanröjande av godkänt ordningsföreläggande.

Dock får du nog ha en del att komma med om du ska lyckas få igenom det. Det tyckte de tydligen att jag hade när jag skickade in ett sådant eftersom de istället startade en utredning om eventuellt tjänstefel. Dock verkar fokus på själva undanröjandet ha försvunnit i och med detta. Det här var för övrigt snart ett år sedan och ännu har det inte kommit längre än att de förhört mig och uppdaterat mig på vad som händer någon enstaka gång.

Okej, men böterna förblev betalade och har du kvar kortet?

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
jag har tydligen missat något under mina 3.5 år på juristprogrammet.....

Hur är det då?

Tycker det låter lite tunt när det inte finns någon som helst bevisning om man bortser från polismans ord, någon teknisk bevisning borde man väl kunna begära från polisens sida. Hur det väger juridiskt i ett sånt här fall vet inte jag, men utrymmet för felaktig/subjektiv bedömning är ju astronomiskt!

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Klart du kan kräva tillbaka dina 4 000 kronor, och det ska du göra.
Om det inte är så att du blev invinkad till kanten och skrev på ett godkännande och fick bötesbeloppet i näven med 30 dagar på dig att betala.

Men det verkar inte som detta har skett, och då har de givetvis inga bevis och även om de har det, så har de inget bevis på att du kört hojen.

Låt i så fall polisen driva detta till tingsrätten, de har ju inte en chans, och kostnaden för dig bli 0 kronor. De kommer inte att driva detta ärende dit, då det vet att de förlorar.

Sorry! Såg nyss att du tydligen blivit stoppad. Men det ändrar inte i sak, om du nu inte skrivit på och erkänt på plats? Har du gjort det är det mycket svårare.

Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Klart du kan kräva tillbaka dina 4 000 kronor, och det ska du göra.
Om det inte är så att du blev invinkad till kanten och skrev på ett godkännande och fick bötesbeloppet i näven med 30 dagar på dig att betala.

Men det verkar inte som detta har skett, och då har de givetvis inga bevis och även om de har det, så har de inget bevis på att du kört hojen.

Låt i så fall polisen driva detta till tingsrätten, de har ju inte en chans, och kostnaden för dig bli 0 kronor. De kommer inte att driva detta ärende dit, då det vet att de förlorar.

Sorry! Såg nyss att du tydligen blivit stoppad. Men det ändrar inte i sak, om du nu inte skrivit på och erkänt på plats? Har du gjort det är det mycket svårare.

Hehe, det tråkiga var att det inte var MC jag körde, utan bil. Sen blev jag stoppad på plats men jag skrev aldrig på något och de tog inte mitt kort. Är du hundra procent säker på att jag inte behöver betala några rättegångskostnader ifall jag förlorar i rätten?

André E

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Suzuki M1800R -07
Det kan mycket väl hända att du får ett brev ifrån länsstyrelsen att du ska skicka in ditt körkort...

Jag hade bestridit alltihopa om jag hade varit dig, det är din rätt och det ska inte kosta dig några rättegångskostnader, det är väl bara i civilrättsliga fall som det kan bli så?!!

IGNJATOVIC

Guest
Det kan mycket väl hända att du får ett brev ifrån länsstyrelsen att du ska skicka in ditt körkort...

Jag hade bestridit alltihopa om jag hade varit dig, det är din rätt och det ska inte kosta dig några rättegångskostnader, det är väl bara i civilrättsliga fall som det kan bli så?!!

Jag har inte en aning - det är ju inte värt besväret om man riskerar att betala rättegångskostnader.

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Jag har inte en aning - det är ju inte värt besväret om man riskerar att betala rättegångskostnader.

Du behöver aldrig betala rättegångskostnader i trafik/brottsmål. Anlitar du en advokat får du betala de kostnaderna.

Om du erkänt (genom att betala böterna) en hastighet över 80 är det nog kört även om du får till en rättegång. Tillbakataget erkännande och två poliser som vittnar låter inte bra. En rättegång tar ca 10 minuter och ditt fall blir inte direkt genomlyst...

Länsrätten gör ett separat beslut om körkortet men chansen att de frångår praxis från den angivna hastigheten är nog liten. Har kan du bara föra din talan skriftligt. Försöka kostar inget...

Sumariska rättegångar är tyvärr standard.

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Snart flera stycken
Kontakta trafikjuristen.Han är skit bra på att hjälpa folk i trubbel.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ha.

Inte fan kan man döma dig efter en uppskattning. Bevisvärdet är ju nära noll. De måste kunna styrka sin berättelse.

Precis som Manne är jag nära slutet på min juristutbildning, och precis som Manne anser jag det självklart att du inte ska behöva bevisa din oskuld. Åklagarsidan ska bevisa din skuld. End of story.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Gösen i mössan har tyvärr rätt. När det gäller trafikmål finns ingen rättssäkerhet.
Rätten går på polismans intygande då dessa inte har någon anledning att ljuga (ja men tjena!). De kan ljuga sig blåa när de vittnar under ed och får dessutom bra med övertidsbetalning för besväret.

Känner man sig felaktigt behandlad och vill bestrida ska och bör man ta hjälp av en jurist eller advokat som är insatt i trafikmål. Trafikjuristen tex har lagt ner verksamheten men det finns andra.

Även med hjälp av ombud är det en kraftig uppförsbacke då åklagare och rätten inte bryr sig. Polismannen behöver inte intyga något annat än att mätning skett enl RPS föreskrifter.
Tex finns det inget sätt att dubbelkolla värdena vid lasermätning. Uppgifterna förs över manuellt i platsprotokollet och försvinner ur displayen efter ca 5 sek. Eftersom det skrivs manuellt är det ganska lätt att ändra dessa. Vem kontrollerar kontrollanten?

Felaktigheter i platsprotokoll kringgås genom vittnesuppgifter. Märkligt att de kan komma ihåg enskilda mätningar flera månader efteråt, men de har ju ingen anledning att ljuga.

När man ska yttra sig till Länsstyrelsen efter att de tagit hand om KKet bör man ta hjälp av någon lagkunnig. Chansen är stor att man kan få det förkortat men måste formulera sig på rätt sätt och använda rätt ord.

Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Hm. OM du nu kör någotsånär som mig så kanske du just denna dag ELLER någon annan dag kört "Lite" för fort... så förr eller senare så får man betala...och nu var det din tur.. men tänk alla andra gånger som du sluppit!! Staten tar sitt förr eller senare...

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum