Körkort på livstid = rätt?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Personligen tror jag, om vi talar trafiksäkerhet, att det tveklöst bästa vore att höja körkortsåldern till minst 25.
Sen tycker jag också att det är rätt skönt att riket inte bara styrs av fjunisar.
Vissa fjunisar har knappt gått ut skattefinansierad skola.
Men de tycker att människor som inte ens har uppnått pensionsåldern borde kastas på soptippen.

Exakt :tummenupp
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Allt EU bestämer är rätt!

Bara att ni lär er för ni får leva med det eftersom ni inte röstade emot när ni kunde.
Med tanke på vilka politiker vi har i det här landet lutar jag nog åt att det är bra ju mer makt man flyttar till EU...
 

David-YZF

Att vinna eller försvinna!
Gick med
22 Nov 2007
Ort
I en lägenhet!
Hoj
96:a Yamaha Thunderace
Läs nedanstående med en liten nypa salt...

Det här går faktiskt att likna vid reglerna för jägarexamen och vapen-licens. Faktum är att fordon dödar och skadar fler människor och djur än vad jägare gör.

§1.1 Risken för att du skadar djur istället för att "insta-killa" dem är mycket högre. Du plågar alltså djuren avsevärt mer med ett fordon.

§1.2 Märk nu att vid jakt SKA sökhund finnas på plats mycket snart efter en eventuell skadeskjutning.

§2.1 Vid jakt får du bara jaga vid vissa tillfällen på året. (Idag startar älg-jakten i Kungälv). Detta för att djuren ska få föröka sig i fred och att man inte ska stressa dem för mycket.

§2.2 Med bilen "jagar" du året runt.

§ 3.1 Risken att du vådaskkjuter dig själv eller någon annan i jaktlaget (ca 10 personer) är ganska liten vid jakt.

§ 3.2 Risken att du skadar någon med bilen ökar något när jaktlaget är ca 4 miljoner personer (siffra saknas, hittade på).

§ 4.1 När en jägare inte ser längre eller hör längre så säger de andra i jaktlaget till denne som då får antingen gå i drevet eller stanna hemma och få lite kött som tack för att de andra jagar på hans mark.

§ 4.2 I trafiken händer inte detta...

§ 5.1 Vid jakt så VET en jägare vad som ska göras när djuret är nedlagt.

§ 5.2 Vid en olycka i trafiken så vet få vad som ska göras eller så smiter de.

Fordon med förare är alltså farligare än vapen med jägare.


Nu vill man att folk som inte jagar aktivt men ändå har jägarexamen ska avlägga prov vid jämna mellanrum för att minska risker vid jakt...

Jag tycker nog faktiskt att det vore rätt att göra i alla fall en synundersökning då och då.
Håller med dig, till viss del! Men sen så lär du dig också att köra bättre genom åren tack vare erfarenhet.. vissa saker går inte att lära sig på bilskola, utan måste "upplevas".. men som sakt en repetion är ju aldrig fel:tummenupp
 

njelger

Guest
Jag tror det skulle gå åt väldigt mycket resurser för att uppnå väldigt lite. Man retar sig en del på gubbar som kör extremt sakta o "gubbigt" men speciellt mycket olyckor verkar de inte orsaka. speciellt inte med tanke på vad det skulle kosta att testa alla hela tiden.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
NYA vägmärken 2007..........

....vem blir första med rätt svar:

Vad står detta vägmärke för...?

P.S

Det är ett VIKTIGT Varningsmärke för oss som åker tvåhjul....


KentW
 

Bifogat

  • A9_2_stor[1].jpg
    A9_2_stor[1].jpg
    119.4 KB · Visningar: 52
Last edited:

Jay-man

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Ktm lc4/yamaha R1
Ja men då är vi ännu ett stegnärmare det totala kontroll samhället jag starkt tar avstånd i från. Så jag röstar NEJ. Det bör vara upp till varje person att kunna avgöra om man kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt, Däremot skulla man göra en hälsokoll vart tionde år
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ja men då är vi ännu ett stegnärmare det totala kontroll samhället jag starkt tar avstånd i från. Så jag röstar NEJ. Det bör vara upp till varje person att kunna avgöra om man kan framföra fordonet på ett trafiksäkert sätt, Däremot skulla man göra en hälsokoll vart tionde år

Menar du det....!?

Varför ska man överhuvudtaget behöva ta körkort alls då...?

Och trafikregler.........nää, dom behövs ju inte heller.....?


KentW
 

nils

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
GSF600 med lite snask
Trafikregler i all ära men hårddrar man det är de i många fall till för att avgöra vem som gjort fel när något gått fel. Vi tänker för mycket i regel och använder inte allmänt folkvett. Vore bättre om vi fokuserade på en regel; trafikens grundregel, som faktiskt är skriven i lag: "Visa omsorg och varsamhet...".

Det är väldigt få allvarliga olyckor som uppstår för att folk inte kan en vägmarkering eller högerregeln, dessto fler uppstår för att folk har fel attityd, kör fulla, har för hög fart på fel ställe, osv.

Vore det inte bättre om folk regelbundet fick gå obligatoriska uppföljningskurser som handlade om att påverka attityder och beteende hos förare snarare än att tvinga folk ta ett (värdelöst?) teoriprov som handlar om totalvikter, avgasvärden och dylikt trams.
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Trafikregler i all ära ...
Vore det inte bättre om folk regelbundet fick gå obligatoriska uppföljningskurser som handlade om att påverka attityder och beteende hos förare snarare än att tvinga folk ta ett (värdelöst?) teoriprov som handlar om totalvikter, avgasvärden och dylikt trams.

Aha - altså, man typ läggar på en "licens" på körkortet som ska förnyas i givna interval. För motorcykllister, man kanske ska delta i en klubb´s diskussions afton om trafiksäkerhet ell. dylikt som avrostning alt. Broms & Kurvkurs en kväll på gokartbana..
 

Dark_Messenger

Guest
Principiellt tycker jag det är rätt att "ta om" kk vid ett/flera förutbestämda intervaller. Körningen klarar man nog av lika bra även om 30 år men de teoretiska kunskaperna och uppdateringar gällande lagar och regler är en helt annan femma...

Som sagts så många gånger innan, det är ingen generell rättighet att få framföra ett motorfordon. Vilket blir lite spännande för man kan ju tycka att det som borde följa ovanstående resonemang är ansvarsfullhet, mognad, omdöme osv osv.. Vilka bryter mot detta/saknar detta typ HELA tiden? Jo sporthojskollektivet. Givetvis inkl mig själv. :D
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Håller faktiskt till en viss grad med.
Dock kan vart 5:e år kanske vara lite mycket. Kanske vart 10:e år i stället.

Det finns en annan poäng med att repetera teori och praktik och det är alla nya regler som kommer.

Själv har jag skrivit om teorin pga frivilligverksamhet inom försvaret (MC-ordonans) och bara på de 10 åren hade det hänt en del nytt.

Ta sedan de som idag är 70år gamla. De tog sitt körkort 1955, hur såg trafiken ut då? Några STORA skillnader, ingen fri hastighet, högertrafik, motorväg...

Min första bil gjorde 140km/h i medvind, det är var man lägger farthållaren på i dag. Utveckling!

När "farfar" va ung så va det faktiskt fri fart i sverige.:rolleyes:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top