Adrian_J skrev:
...Vad de flesta här verkar glömma bort är att de flesta dödsfall (icke naturliga) sker i trafiken och inte av mord eller våldsbrott.
Förra året så dog 219 personer p g a misshandel eller mord (scb), så där har du rätt, det är några hundra till i trafiken.
Men jag kan inte förstå vad ett naturligt dödsfall i trafiken är och tolkade dig därför som att trafikrelaterad död slulle vara den vanligaste dödsordaken förutom död p g a åldersskäl i Sverige, och det är väldigt fel.
Formuleringn blev fel där, jag menade att den vanligaste dödsorsaken i sverige förutom "naturliga" orsaker såsom ålder & sjukdom (om det är "naturligt", jag lägger det i den kategorin tillsvidare iaf) är i trafiken (om jag inte är helt fel-informerad) och då tycker inte jag det är fel att det bevakas av polisen såsom det görs. Skulle personligen se fler poliser i trafiken, dock ej på bekostnad av de som bevakar andra brott. Som sagt är det ju ändå fler som dör i trafiken än av våldsbrott, kan man få ner dödstalet i trafiken är väl det lika bra som att få ner våldsbrottssiffran tycker jag. Ett liv är alltid ett liv. Sen finns det naturligtvis överdrivna paragrafryttare inom trafikpolisen, men deras mål är väl ändå att minska dödsantalet i trafiken och det tycker jag är rätt.
Man kan ta ett "extremt" exempel:
1 En helt oskyldig person på gatan blir skjuten av en fritt främmande galning.
2 En helt oskyldig bilist blir ihjälkörd av mötande bilist som gör en galen omkörning.
Vilket är mest fel? Båda bör bestraffas och kollas lika noga anser jag. Så väga våldsbrott och trafikbrott mot varandra och snacka om polisens prioriteringar tycker jag är att föra ett felande resonemang.
Mer pengar generellt till både trafikpolis och patrullerande vore det optimala, men troligen utopi.