Körkortet bortblåst!

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Lite ute och snurrar kanske, det omkommer ca 500-600 i trafiken varje år. Det dör ca 10 000 av rökning varav några tusen av passiv rökning, alkohol ca 3000, Narkotika 200-300, dråp, mord är tyvärr ganska vanligt i Sverige, osv. Osv., så trafiken består av en liten del av dödligheten i Sverige.

Du kan inte göra någon likhet av ditt exempel. Det ena är begått med uppsåt, ditt andra exempel är en olycka. Sen om det var en vansinnig omkörning är det grov vårdslöshet som kan bestraffas med fängelse. Vållande till annans död kan det aldrig bli, då du givetvis inte gjorde detta med uppsåt. Är du däremot påverkad av alkohol eller narkotika, så kan du bli fälld för vållande till annans död.

Du menar i ditt uttalande att dessa brott skall straffas lika?

Trafikpolisernas mål är inte att minska dödsantalet i trafiken, utan att vi som bilister efterföljer lagar och bestämmelser. Som i sin tur är ett förebyggande syfte.

Mvh//ZS

Adrian_J skrev:
Formuleringn blev fel där, jag menade att den vanligaste dödsorsaken i sverige förutom "naturliga" orsaker såsom ålder & sjukdom (om det är "naturligt", jag lägger det i den kategorin tillsvidare iaf) är i trafiken (om jag inte är helt fel-informerad) och då tycker inte jag det är fel att det bevakas av polisen såsom det görs. Skulle personligen se fler poliser i trafiken, dock ej på bekostnad av de som bevakar andra brott. Som sagt är det ju ändå fler som dör i trafiken än av våldsbrott, kan man få ner dödstalet i trafiken är väl det lika bra som att få ner våldsbrottssiffran tycker jag. Ett liv är alltid ett liv. Sen finns det naturligtvis överdrivna paragrafryttare inom trafikpolisen, men deras mål är väl ändå att minska dödsantalet i trafiken och det tycker jag är rätt.

Man kan ta ett "extremt" exempel:

1 En helt oskyldig person på gatan blir skjuten av en fritt främmande galning.

2 En helt oskyldig bilist blir ihjälkörd av mötande bilist som gör en galen omkörning.

Vilket är mest fel? Båda bör bestraffas och kollas lika noga anser jag. Så väga våldsbrott och trafikbrott mot varandra och snacka om polisens prioriteringar tycker jag är att föra ett felande resonemang.

Mer pengar generellt till både trafikpolis och patrullerande vore det optimala, men troligen utopi.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Felix skrev:
Chrille,
Med VV, körskolor osv, menar jag den anledning till exakt samma priser hos alla skolor, samt att kk elever släpps igenom hur enkelt som helst vid uppkörningen.

...

1. Detta blir ofta konsekvensen av fri konkurrens när den är som bäst. Du tror väl ändå inte att med den mängd trafikskolor som slåss om eleverna att de är onödigt dyra?? De har väl alla ungefär samma löner att betala, samma omkostnader och samma förutsättningar vilket i slutänden bör innebära tämligen likartade timkostnader?

2. 2. Vägverket utsätts gång på gång för påtryckningar om att köerna till körkortsproven MÅSTE kortas. Detta har, förståeligt nog, gjort att kraven vid uppkörning har minskat men att provförättarna har en aktiv kommunikation med lärarna på ett annat sätt än tidigare. Skillnaden mellan mitt körkortsprov och min 6 år yngre syster var ganska påtaglig....
 
Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Adrian_J skrev:
Formuleringn blev fel där, jag menade att den vanligaste dödsorsaken i sverige förutom "naturliga" orsaker såsom ålder & sjukdom (om det är "naturligt", jag lägger det i den kategorin tillsvidare iaf) är i trafiken (om jag inte är helt fel-informerad) och då tycker inte jag det är fel att det bevakas av polisen såsom det görs. Skulle personligen se fler poliser i trafiken, dock ej på bekostnad av de som bevakar andra brott. Som sagt är det ju ändå fler som dör i trafiken än av våldsbrott, kan man få ner dödstalet i trafiken är väl det lika bra som att få ner våldsbrottssiffran tycker jag. Ett liv är alltid ett liv. Sen finns det naturligtvis överdrivna paragrafryttare inom trafikpolisen, men deras mål är väl ändå att minska dödsantalet i trafiken och det tycker jag är rätt.

QUOTE]

:tummenupp Jag håller med dig.
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Chrille, du har helt fel.
Det finns en kartell innom STR:s trafikskolor.
Det klargjordes klart och tydligt i "uppdraggranskning" för något år sedan.

nr18, det känns bra att du också hade fel.
Du litade inte det minsa på att farten inte är orsaken till de flesta olyckorna i trafiken.
Du ville att jag skulle hänvisa till vilka rapporter jag fått uppgifterna ifrån, och hävdaed att allt jag skrev var lögn.
Nu behöver jag inte skriva vilken/vilka rappoeter jag syftar på, eftersom Markus Thorén redan gjort det.

Så summan av kardemumman:
Jag her rätt och du har fel! :tummenupp
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Von Gordis skrev:
Chrille, du har helt fel.
Det finns en kartell innom STR:s trafikskolor.
Det klargjordes klart och tydligt i "uppdraggranskning" för något år sedan.

...

Jag tror också allt jag ser på TV. Jag äger inte sunt förnuft att tänka själv med heller.

OM det finns en kartell så är den inte så väletablerad och vanlig huvudräkning för den invigde visar att de inte skiter guld iaf
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Chrille skrev:
Jag tror också allt jag ser på TV. Jag äger inte sunt förnuft att tänka själv med heller.

OM det finns en kartell så är den inte så väletablerad och vanlig huvudräkning för den invigde visar att de inte skiter guld iaf

Ja, eftersom du har sunt förnuft, och inte tror på det du ser på TV, så har jag väl fel.
Vad dumt av mig att tro på det som uppdraggranskning kommer dragande med, det är ju allmänt känt att det är ett program som inte går att lita på.
Dom intervjuade ju förståss inte ägarna av bilskolorna, utan hade anställt skådespelare, förfalskat dokument osv...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Von Gordis skrev:
Ja, eftersom du har ...
Dom intervjuade ju förståss inte ägarna av bilskolorna, utan hade anställt skådespelare, förfalskat dokument osv...


Räkna efter då.
4 anställda på tre bilar
20000:- i lön ger en total lönekostnad på ca 4x1,7x20000=136000
3 bilar á 160h i månaden ger att nästan 300kr per körd timme i ren skär lönekostnad.
Då förutsätts att du har 100% beläggning på bilarna och det har dom ju så klart....

Och så lägger du till semestrar, försäkringar, bilköp osv...och kom ihåg att du betalar moms när du betalar din lektion.
Har jag räknat fel nånstans?

Har du tänkt på att pizzabagarna nästan alltid har samma priser? Kartell?

Nu är mitt matematikande grovt förenklat och mina 70% för sociala avgifter o dyl är en gammal riktpinne som jag inte är bombis på men den ska iaf ge en ungefärlig humm.

Folk ser tamigfan sammansvärjningar överallt....
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ankan skrev:
Om detta skulle vara sant (vilket jag i och för sig betvivlar, möjligen undantaget fri fart) framstår det som fullkomligt glasklart varför svensken i val efter val röstar på socialdemokratin.

Tyvärr ligger det massor i vad du säger.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Uppfriskande med så många åsikter & viljor, alla tror på sin religion och ingen ger sig, tro inte vad media skriver dom vinklar sanningen precis som vi, djävulen tolkar bibeln på sitt eget vis.

www.grisbrottning.nu
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Räkna efter då.
4 anställda på tre bilar
20000:- i lön ger en total lönekostnad på ca 4x1,7x20000=136000
3 bilar á 160h i månaden ger att nästan 300kr per körd timme i ren skär lönekostnad.
Då förutsätts att du har 100% beläggning på bilarna och det har dom ju så klart....

Och så lägger du till semestrar, försäkringar, bilköp osv...och kom ihåg att du betalar moms när du betalar din lektion.
Har jag räknat fel nånstans?

Har du tänkt på att pizzabagarna nästan alltid har samma priser? Kartell?

Nu är mitt matematikande grovt förenklat och mina 70% för sociala avgifter o dyl är en gammal riktpinne som jag inte är bombis på men den ska iaf ge en ungefärlig humm.

Folk ser tamigfan sammansvärjningar överallt....

Nu har väl iofs inte körskollärare ut 20000 efter skatt. Har de det kan jag tänka mig byta jobb.
Arbetsgivaravgifterna ligger väl på c:a 28%, så har de 20k före skatt så ligger företagets lönekostnad på dryga 105kkr istället.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Nu har väl iofs inte körskollärare ut 20000 efter skatt. Har de det kan jag tänka mig byta jobb.
Arbetsgivaravgifterna ligger väl på c:a 28%, så har de 20k före skatt så ligger företagets lönekostnad på dryga 105kkr istället.

Fel av mig. 20 innan skatt var mitt exempel. Det felet tror jag äts upp av det omöjliga i att ha 100% beläggning.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Nu har väl iofs inte körskollärare ut 20000 efter skatt. Har de det kan jag tänka mig byta jobb.
Arbetsgivaravgifterna ligger väl på c:a 28%, så har de 20k före skatt så ligger företagets lönekostnad på dryga 105kkr istället.
Timkostnaden på en anställd inom transportsektorn ligger på ca 200/timme. Vet ej vilket avtal en bilskollärare följer, nån som vet?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ankan skrev:
Om detta skulle vara sant (vilket jag i och för sig betvivlar, möjligen undantaget fri fart) framstår det som fullkomligt glasklart varför svensken i val efter val röstar på socialdemokratin.

Albert Einstein påstås ha sagt att "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Så jag är i gott sällskap :hihi
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
oFFkeFF skrev:
Nu har väl iofs inte körskollärare ut 20000 efter skatt. Har de det kan jag tänka mig byta jobb.
Arbetsgivaravgifterna ligger väl på c:a 28%, så har de 20k före skatt så ligger företagets lönekostnad på dryga 105kkr istället.

Arbetsgivareavgift 32,82% + pensionspar beroende på bla ålder ligger mellan 8-10%.

Mvh//ZS
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
Arbetsgivareavgift 32,82% + pensionspar beroende på bla ålder ligger mellan 8-10%.

Mvh//ZS
Från de 32,82 gör man ett avdrag på 5%. Avdraget får dock bli högst 5 000 kr. I praktiken betyder det att småföretag, som trafikskolor, betalar 27,82% soc. Till detta kommer avtalsenliga sociala avgifter (pensionsförstärknig osv) och semesterersättning. Man brukar schablonmässigt räkna med 50% av bruttolönen i lönebikostnader.

Chrille: du har räknat fel överallt :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
...

Chrille: du har räknat fel överallt :D

Visst, men dina schablonmässiga 50% eller mina 70% är ju en felkälla som blir ointressant när man tittar på Nr18's siffra 200kr/h. Då stämmer ju mina höftningar igen?

Det enda jag är ute efter är den korkade ArkivX-mentalitet som får folk att tro att att ALLA egenföretagare skiter guld och blåser privatpersoner för att göra detta.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Visst, men dina schablonmässiga 50% eller mina 70% är ju en felkälla som blir ointressant när man tittar på Nr18's siffra 200kr/h. Då stämmer ju mina höftningar igen?

Det enda jag är ute efter är den korkade ArkivX-mentalitet som får folk att tro att att ALLA egenföretagare skiter guld och blåser privatpersoner för att göra detta.
Otroligt vilka villospår man kan halka in på :rolleyes:

Dina beräkningar är helt ointressanta. Med den typen av resonemang kan man komma till valfri slutsats. Om van Gordis säger sig ha sett intervjuer och dokument på TV som tydligt visar att karteller förekommer så spelar det väl ingen roll vad dina kalkyler visar. Falsifiera hans påstående istället för att komma med köksbordskalkyler och allmänna resonemang om karteller. Argumentet att allt man ser på TV inte stämmer har ingen bäring.

Företag om ingår i karteller uppvisar inte onormal lönsamhet. Men frånvaron av konkurrenstryck främjar inte konsumenten. Det är en fångarnas dilemma-situation som i slutändan inte gynnar någon. Jag kann föreläsa om kartellernas teori och praktik i ett historiskt, jämförande perspektiv mellan Europa och USA om du vill. Annars kan du fundera på varför vår byggsektor fungerar som den gör.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Är det att minska trafikdöden på våra vägar som är målet så har det visat sig att störst framgång kommer genom.
Vägplanering, bygga bort farliga situationer och för att sänka trafikrytmen och köbildningar.
Utbildning, de flesta dödsolyckor beror på förarens misstag och felbedömningar, kanske har att göra med ovanstående punkt, då det finns vissa vägsträckor som är mer drabbade.
Försöka minska antalet drogpåverkade, alkohol, knark, lugnande, smärtstillande, genom förebyggande arbete.
Polisiär övervakning, tyvärr så tror jag att det behövs, men de behöver finare och smidigare instrument för att komma år droger som lugnande och smärtstillande.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top