Zilversurfer
Så, in i träsket igen
Lite ute och snurrar kanske, det omkommer ca 500-600 i trafiken varje år. Det dör ca 10 000 av rökning varav några tusen av passiv rökning, alkohol ca 3000, Narkotika 200-300, dråp, mord är tyvärr ganska vanligt i Sverige, osv. Osv., så trafiken består av en liten del av dödligheten i Sverige.
Du kan inte göra någon likhet av ditt exempel. Det ena är begått med uppsåt, ditt andra exempel är en olycka. Sen om det var en vansinnig omkörning är det grov vårdslöshet som kan bestraffas med fängelse. Vållande till annans död kan det aldrig bli, då du givetvis inte gjorde detta med uppsåt. Är du däremot påverkad av alkohol eller narkotika, så kan du bli fälld för vållande till annans död.
Du menar i ditt uttalande att dessa brott skall straffas lika?
Trafikpolisernas mål är inte att minska dödsantalet i trafiken, utan att vi som bilister efterföljer lagar och bestämmelser. Som i sin tur är ett förebyggande syfte.
Mvh//ZS
Du kan inte göra någon likhet av ditt exempel. Det ena är begått med uppsåt, ditt andra exempel är en olycka. Sen om det var en vansinnig omkörning är det grov vårdslöshet som kan bestraffas med fängelse. Vållande till annans död kan det aldrig bli, då du givetvis inte gjorde detta med uppsåt. Är du däremot påverkad av alkohol eller narkotika, så kan du bli fälld för vållande till annans död.
Du menar i ditt uttalande att dessa brott skall straffas lika?
Trafikpolisernas mål är inte att minska dödsantalet i trafiken, utan att vi som bilister efterföljer lagar och bestämmelser. Som i sin tur är ett förebyggande syfte.
Mvh//ZS
Adrian_J skrev:Formuleringn blev fel där, jag menade att den vanligaste dödsorsaken i sverige förutom "naturliga" orsaker såsom ålder & sjukdom (om det är "naturligt", jag lägger det i den kategorin tillsvidare iaf) är i trafiken (om jag inte är helt fel-informerad) och då tycker inte jag det är fel att det bevakas av polisen såsom det görs. Skulle personligen se fler poliser i trafiken, dock ej på bekostnad av de som bevakar andra brott. Som sagt är det ju ändå fler som dör i trafiken än av våldsbrott, kan man få ner dödstalet i trafiken är väl det lika bra som att få ner våldsbrottssiffran tycker jag. Ett liv är alltid ett liv. Sen finns det naturligtvis överdrivna paragrafryttare inom trafikpolisen, men deras mål är väl ändå att minska dödsantalet i trafiken och det tycker jag är rätt.
Man kan ta ett "extremt" exempel:
1 En helt oskyldig person på gatan blir skjuten av en fritt främmande galning.
2 En helt oskyldig bilist blir ihjälkörd av mötande bilist som gör en galen omkörning.
Vilket är mest fel? Båda bör bestraffas och kollas lika noga anser jag. Så väga våldsbrott och trafikbrott mot varandra och snacka om polisens prioriteringar tycker jag är att föra ett felande resonemang.
Mer pengar generellt till både trafikpolis och patrullerande vore det optimala, men troligen utopi.