Körkortsprov ett lotteri

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Jag är inte ett dugg förvånad.. Här i stan hade vi våran "Kugg-Erik", en försupen trafikinspektör som tydligen tyckte om att kugga dom flesta som kom i hans väg. Jag hade dock turen att klara mej undan honom.....
Det är väl med trafikinspektörer som med allt annat... Good cop, bad cop...
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
BMW R90s skrev:
Den inspektör du får när du ska göra din uppkörning har större
betydelse för ditt resultat än dina kunskaper.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=492424

Hoppas det inte beror på att några är för snälla.
Jag trodde att jag hade max oflyt, när jag dels fick Västerås hårding, och dels hade han med sig en aspirant som skulle se på hur man bedömer en elev :huvet
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det sura är ju när man kuggas orättvist, för då måste man punga ut med ytterligare X tusen spänn. I onödan.

När jag körde upp spöregnade det. Att bromsa kraftigt till typ stillastående med lånehojen i 50 blås o svänga samtidigt (körbanans sista moment) på 3 mm vattenunderlag är inte helt trivialt. Jag låste ett av däcken i mindre än 0.5 sekunder, men det räckte. Kuggad. :mad: Ingen pardon här inte. Gör om, gör bättre.

Andra uppkörningen och 2000+ kr senare (lån av hoj + en körlektion + uppkörningstid) så, gissa, det pissa ner igen!! :gnissla Detta var i oktober. DENNA gången bad uppkörningsgubben mig att "ta det lite lungt". Kör efter väderlag. Håll en "sisådär 35-40 km/h istället för 50" i bantestet. Sure. Hygglo. Det gick galant. Av de tre som körde upp denna ösregniga dag var jag den enda som klarade det.

Slutsats: Att köra upp ÄR lotteri! :kocko Det tråkiga är att man måste betala MER pengar när man kuggar... Satans surt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Zee skrev:
När jag körde upp spöregnade det.
Det där är inte lotteri, det är svenskt väder (realistiskta förhållanden?). :3freak
Förarprövarnas skiftande kvalité och bedömningsgrunder är däremot ett gissel. Men nu måste de åtminstone åka hoj. Förut kunde de sitta i en bil bakom å mysa å kugga elever som vinglade pga vindpust. De kände ju inget i bilen... :kocko
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det var snö när jag körde upp :crash

Jag hävdar att om man kan köra upp, får man kortet. Någon gång har det väl vart tur eller otur hos vissa... Men men.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
BMW R90s skrev:
Den inspektör du får när du ska göra din uppkörning har större
betydelse för ditt resultat än dina kunskaper.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=492424

Ja, så fungerar större delen av landet. Finns sällan regler att följa och i de få fall det finns så accepteras det oftast av myndigheterna att de inte följer dem. Vi som är drabbade är lika korkade. Vi får inte ens lära oss i skolan hur man överklagar ett beslut. Å det vet inte lärarna heller. De är mer intresserade av att sitta i ring och sjunga "Zoom-gali-gali-gali Zooom gali-gaaaaaaali"
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Om man tycker man körde bättre den gången man blev kuggad än den gången man blev godkänd så e de ju något som e fel.
 

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
linköping
Hoj
TZR125 -89
I Linköping där skillnaden är störst, har en trafikinspektör godkänt 81 procent av alla uppkörningar medan kollegan bara har godkänt nästan hälften, 45 procent.

Gäller de här siffrorna Mc? isf kan jag meddela att jag testat båda inspektörerna, med en dags mellanrum...
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
Zee skrev:
När jag körde upp spöregnade det. Att bromsa kraftigt till typ stillastående med lånehojen i 50 blås o svänga samtidigt (körbanans sista moment) på 3 mm vattenunderlag är inte helt trivialt. Jag låste ett av däcken i mindre än 0.5 sekunder, men det räckte. Kuggad. :mad: Ingen pardon här inte. Gör om, gör bättre.


Du talade precis om varför du blev kuggad. Inbromsning och undanmanöver ska göras i ett moment men INTE samtidigt för då räcker det med att låsa ett däck i 0,5 sek för att tappa kontrollen (speciellt i regn). Tacka den snälle inspektören för att han inte ville se dig klota lånehojen!
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Stolt jag blir att jag fixat båda min uppkörningar på Farsta då som är hårdast i landet. Dessutom med den hårdaste uppkörningsförättaren, ökände Allan.
 

ThomasN

Guest
Jaja, det e mycket gnäll också. Gör det rätt så blir du godkänd (med undantag till 4,6% som faktiskt gör rätt och blir underkända för vv-människan får för lite sex)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
eisbaer skrev:
Stolt jag blir att jag fixat båda min uppkörningar på Farsta då som är hårdast i landet. Dessutom med den hårdaste uppkörningsförättaren, ökände Allan.

BromsVÄTSKE Allan? :lol :lol :lol
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
eisbaer skrev:
Lär det va, finns nog bara en, djävulen själv =)

:D Han menar på att det INTE heter bromsOLJA, utan bromsVÄTSKA. Stenhård på den punkten. Tydligen ruggigt hård på alla andra punkter också, hade turen och fick glada-Lasse. :tummenupp
 

Ol@

VHD Racing
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Med 4 tjejer
Hoj
R1 -02 Banhoj
Zee skrev:
Slutsats: Att köra upp ÄR lotteri! :kocko Det tråkiga är att man måste betala MER pengar när man kuggar... Satans surt.



När jag körde upp för cirka en månad sen så hade jag en j-vla tur med uppkörningsförättaren.
Jag antar att han såg att jag kunde köra hoj men att jag var grymt nervös, så när jag skulle göra min garagevändning åt vänster gick allt bra men åt höger fotade jag första försöket , andra försöket körde jag över linjen :brinnerup , då kom han fram till mej och sa "GÖR OM , GÖR RÄTT". :7peta

Jag tänkte genast -vilken satans tur att jag fick ett försök till.
Och vad händer när jag ska "gå ur garaget" , jo jag rätar inte upp så att jag går ut rakt utan fortsätter svänga lite till. :pangihuve

Uppkörningsförättaren går fram till mej och säger -Jag vet att du kan klara detta , så vi kör slalombanan och bromsproven nu så får du ta höger svängen efteråt.

Bromsproven och slalombanan satt klockrent , även fjärde högervändningen satt och allt gick bra till slut. :banana

Så det finns en del uppkörningsförättare som är underbara. :Bugar :Bugar :pannkyss
 

HanneZ

Guest
AleX skrev:
Om man tycker man körde bättre den gången man blev kuggad än den gången man blev godkänd så e de ju något som e fel.
Du menar när en som inte har körkort ska bedömma sina egna kunskaper...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top