Körkortsprov ett lotteri

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
JimmyV skrev:
för nåt år sen diskuterades d vilt på jobbet om at "beställa" CE-kort från grekland eller annat mindre nogräknat land för en viss summa. d var visst nån som mutade och fixade lite o så fick man ett körkorthem i brevlådan som man visst skulle kunna byta mot svenskt här hemma. nån annan som hört denna historia? om de mot al förmodan skulle vara sant måste man väl kunna göra samma med A-kort?

Jag vet med säkerhet att det funkade då vi nyss hade gått med i EU, men att det snabbt stoppades, nu kollas det tydligen upp stenhårt.
Dessutom har det gått att köpa behörighet här i Sverige, tydligen någon som hade tillgång att gå in och ändra direkt i registret, men det har varit väldigt tyst om den möjligheten väldigt länge nu, och jag som behöver E....
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ni som säger att det bara beror på den som kör upp...

...hur i helvete förklarar ni att vissa stackars VV-inspektörer får alla dessa hopplösa miffon som aldrig borde släppts i närheten av ett motorfordon, så de tvingas kugga över åttio procent, medan kollegan på samma kontor får såna praktelever att bara hälften så många behöver kuggas?

Jag vet att i de andra branscher där någon har bemyndigande att godkänna/underkänna så följs det hela upp. Den som står ut genom att ha andra kvoter god/underkända än snittet skall då ha en bra förklaring eller vara beredd på vidareutbildning alternativt ett jobb lite längre bort från verksamheten.

Har VV någon sådan uppföljning, och i så fall varför fungerar det inte? Alternativt varför saknas den?

Det är det intressanta här. Men visst, det är nog roligare att sitta och briljera med hur überbäst man är som tog provet första gången med trasig frambroms i blixthalka... :rolleyes:
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Kreuger skrev:
Fan va roligt det skulle vara att ha en uppkörning idag. Ta tex bromsprovet från 90 km/h. Tänk er uppkörningsförättarens min när man kommer inrullande på en hög stoppie med bara ena handen på styret :yoparty

Eller kör konbanan på bakhjulet i krypfart :Bugar

Eller garagevändningen utan att alls hålla i styret :tummenupp Bara fråga hur många varv det var medan man drar på sig handskarna.... :D

Nu vet jag inte hur det är med reglerna, men det är väl olagligt att köra på bakan/framhjulet? Men coolt, JAVISST!

Allvarligt så har jag klarat A1, A och nu B på första försöket, inte för att jag varit überskicklig men för att jag haft en del tur och för att personkemin stämt. Hade samma kille på A1 och A så där hade man ju halva inne :D, och sedan på B så fick jag en som körde enduro, gissa vad vi snackade om på min 15min långa uppkörning? Oki, jag hade inte klarat det om jag vore ett miffo, men det var absolut inte bara skicklighet som spelade in...
Personligen tycker jag att det borde vara mycket svårare uppkörning med högre krav, speciellt till B :hihi
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
ft skrev:
Ni som säger att det bara beror på den som kör upp...

...hur i helvete förklarar ni att vissa stackars VV-inspektörer får alla dessa hopplösa miffon som aldrig borde släppts i närheten av ett motorfordon, så de tvingas kugga över åttio procent, medan kollegan på samma kontor får såna praktelever att bara hälften så många behöver kuggas?

Jag vet att i de andra branscher där någon har bemyndigande att godkänna/underkänna så följs det hela upp. Den som står ut genom att ha andra kvoter god/underkända än snittet skall då ha en bra förklaring eller vara beredd på vidareutbildning alternativt ett jobb lite längre bort från verksamheten.

Har VV någon sådan uppföljning, och i så fall varför fungerar det inte? Alternativt varför saknas den?

Det är det intressanta här. Men visst, det är nog roligare att sitta och briljera med hur überbäst man är som tog provet första gången med trasig frambroms i blixthalka... :rolleyes:

Man kan bevisa vad som helst med statistik. Vad journalisterna "glömmer" redovisa är vilka skillnaderna är vad gäller vid vilka mottagningsorter (dom flesta kontor har flera mindre provorter) som proven varit och hur stor del som är privatprov. Det kan skilja väldigt mycket mellan olika orter, skolor och privatprov. Om en inspektör kör många privatprov eller är mycket på en "problemort" så syns detta i statistiken.
Det har visat sig skilja 18 procent i godkännandefrekvens mellan inspektörerna vid TEORIPROV, hur förklarar man det när detta är helt datorstyrt?
VV har ett uppföljningssystem där en "likriktare"(erfaren inspektör) följer med alla i distriktet under X antal prov varje år för att se så att alla bemöter, bedömer, dirigerar samt har liknande provinnehåll. Dessutom uppmanas insp att åka med i baksätet under andra prov just för att likrikta. Det senare sker tyvärr sparsamt eftersom köerna är långa.

DOCK: Skillnaderna är för stora. Det arbetas på förbättringar men arbetet går långsamt. VV tar säkert tacksamt emot förslag på ett bättre examinationssystem.
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Såg det nya manöverprovet på VV:s hemsida :jisses tur att man redan tatt kortet så att säga. Nu finns det 2 alternativ att välja för förtättaren, både på lågfartsdelen och på högfartsdelen så som elev måste man alltså lära sig dubbelt så mycket som tidigare eftersom förättraren väljer vilken variant som skall användas vid testet (om jag inte fattat helt fel) :död

Proven ser mer verklighetsanpsassade ut men jag e glad att jag lyckades ta mitt A under 2004 :cpparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top