Körkortsprov ett lotteri

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Ser tillfälle att använda ett av mina favoritordspråk, appropå att det skulle vara rent lotteri hur det går:

Tur gynnar den som är väl förberedd.

Övar du som en tok inför uppkörning, eller annan prestation, så är chansen större att just du har "tur". Jämfört med han/hon som knappt övat alls och hade "otur" att få någon sur jävel som bedömer en stenhårt ;)

/SSB
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
När jag körde för tungMC -99 hade jag oxå en sån där glad o trevlig gubbe!
Behövde bara köra ute i trafik i MAX 10min! Kan ju bero på att jag redan hade lättMC kort....fast ändå!
:yoparty
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Markus skrev:
...på ens egen bedömningsförmåga.
Jepp på hans egen bedömning som än i dag står fast.
MEN som dessutom får uppbakning i trafikboken om hur man ska göra.

Vid en senare konfrontation med inspektören blir han arg o vill inte prata.

HanneZ skrev:
Du menar när en som inte har körkort ska bedömma sina egna kunskaper...
Jag menar dels det (efter mer än 2 år med körkort så står åsikterna kvar)

Dessutom så menar jag att en som kör upp och redan har mc kort men nu kör för bil.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
AleX skrev:
Vid en senare konfrontation med inspektören blir han arg o vill inte prata.

Jag skulle inte heller vid ett senare tillfälle vilja diskutera med varenda människa jag kuggat, däremot tycker jag gott de kan förklara på plats vad man gjort för fel.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Vet många som har körkort fast det verkar som om dom inte har det och man undrar hur fan det gick till när dom fick det...
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
UltraMarine skrev:
Vet många som har körkort fast det verkar som om dom inte har det och man undrar hur fan det gick till när dom fick det...

Amen. Kolla bara in en del bilister. Det är ju så man håller sig undan fast man sitter i en stor bil.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Markus skrev:
Jag skulle inte heller vid ett senare tillfälle vilja diskutera med varenda människa jag kuggat, däremot tycker jag gott de kan förklara på plats vad man gjort för fel.


nä det kan jag förstå men det roliga var att exemplet fanns i teoriboken och jag gjorde som boken sa .. Men det va fel enligt honom :confused:

om man "kan" köra så e de bättre o lägga bengarna på o köra upp som privatist o kugga några gånger tragiskt men sant
 

Pumbalaa

HANNI
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Gislaved
Hoj
ett blad från 96
SSB skrev:
Tur gynnar den som är väl förberedd./SSB

De gånger jag kört upp(A&B) har jag gjort små missar..
Vid uppkörning för bil glömde jag exempelvis ha uppsikt vid bakningen runt gatuhörn.. Inspektören påpekade alla missar men tyckte ändå att jag var en bra och tydligen tillräckligt säker förare för blev godkänd.. Han sa då att de bedömer helheten?!

Vid uppkörningen i juni var jag väldigt nervös..
Satte ner foten på uppvärmningen och inget funkade.. Var stel som en pinne..
Lägga ner hojjen hur gör man det ungefär?
När det var min tur började det ju naturligtvis regna.. Blev man mindre stel då??!!inte direkt!
första rundan på slalomen körde jag på 24 sekunder..4 för mkt! När jag stannade tittade han på mig och sa det där kan du vet jag..fixa till tiden nu.. :fatta!
Då släppte nervositetn och blev taggad... :huvet putsade av 4 sek och mer därtill..
allt annat flöt fint och han påpekade inga fler saker..

Han tittade på helheten han med antar jag?

Skitsamma lika glad är jag för det... :fyllisar :tungan :hihi :banana
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
sweborn skrev:
Amen. Kolla bara in en del bilister. Det är ju så man håller sig undan fast man sitter i en stor bil.

Precis, ibland undrar man hur vissa fick sitt körkort... :va

Själv har jag ganska stor erfarenhet av uppkörningar, 7 stycker hittills (tre behörigheter). Första gången jag kuggade (till lätt mc) så var det inte mycket som stämde, jag trodde jag gjorde rätt men det inser man ju nu att man inte gjorde (garagesväng). När jag kuggade mina biluppkörningar var det skitsaker, första gången var det säkerhetskontrollen (hur många gör någonsin den på en bil? (invändig)) och för lite koll i backspeglarna (stämde inte, kollade mindre den gången jag klarade det).

Andra gången till bil fick jag surgubben som jag kört upp med mc för 3/4 ggr i kombination med en värdelös vv-bil som gjorde det hela till en katastrof. Kunde inte gasa elelr bromsa (vänsterfoten fick inte plats!) så utgången där var ganska självklar. När jag klarade det fick jag en snäll kille, jag fick säkert 10 motorstopp men han såg att jag var skitnervig och jag berättade ju givetvis att jag var van vid en 3-liters V6a så den klena 2-litersrenaulten var inte riktigt mitt element. Surgubben hade förmodligen kuggat mig den gången.

När jag tog mc-kortet nu i somras (det riktiga) så gjorde jag allt perfekt, klarade manöverproven på första försöket och gjorde det exemplariskt. Det enda lilla felet var en framhjulslåsning i konbanan som berodde på dåliga däck i kombination med dålig asfalt. Argumenterade bort det med att jag ju klarade av undanmanövern utan problem och att låsningen var så kort (10-20cm). Han sa dessutom "jag trodde aldrig du skulle klara det, du kom ju in jättefort". I körningen tyckte han däremot att jag placerade mig fel, och drog upp massa dåliga exempel och jag fick inget körkort.

Gången efter var jag desto sämre i bromsningar och konbana, låste bakhjulet första gången från 50 och båda gångerna i konbanan, pga nervositet. Jag hade alltså fått surgubben igen och mina nerver var på helspänn. Fick dock göra bromsningar från 70 och 90 och de gick bra så jag fick köra ut i trafik och klarade det trots att jag svängde fel redan första gången... (sladden i radion lossnade :))

Slutsats: det beror mycket på humöret på uppköraren och på helhetsintrycket...
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
SSB skrev:
Tur gynnar den som är väl förberedd.

Precis :tummenupp eller så här: Tur är en konsekvens av att vara väl förberedd när man blir tilldelad en möjlighet.


vv godkänner eller kuggar. Om man blir kuggad måste man betala en summa till vv för att få köra upp igen. Undrar om det finns med i ngn ekonomisk kalkyl :hihi
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Zee skrev:
Det sura är ju när man kuggas orättvist, för då måste man punga ut med ytterligare X tusen spänn. I onödan.

När jag körde upp spöregnade det. Att bromsa kraftigt till typ stillastående med lånehojen i 50 blås o svänga samtidigt (körbanans sista moment) på 3 mm vattenunderlag är inte helt trivialt. Jag låste ett av däcken i mindre än 0.5 sekunder, men det räckte. Kuggad. :mad: Ingen pardon här inte. Gör om, gör bättre.

Andra uppkörningen och 2000+ kr senare (lån av hoj + en körlektion + uppkörningstid) så, gissa, det pissa ner igen!! :gnissla Detta var i oktober. DENNA gången bad uppkörningsgubben mig att "ta det lite lungt". Kör efter väderlag. Håll en "sisådär 35-40 km/h istället för 50" i bantestet. Sure. Hygglo. Det gick galant. Av de tre som körde upp denna ösregniga dag var jag den enda som klarade det.

Slutsats: Att köra upp ÄR lotteri! :kocko Det tråkiga är att man måste betala MER pengar när man kuggar... Satans surt.

Jag låste också bakdäcket i typ 1-2m vid bromsprovet! Äh det är lungt du stannade på ett säkert sätt iaf sa inpektören. Själv var jag övrtygad om att bli kuggad. Men han godkände mig!!

JB
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Juultomten skrev:
ska köra upp nästa säsong :yoparty hoppas det går bra :rolleyes:

vad är det för pengar ni pratar om? om man kuggar en gång får man inte köra upp igen då, utan att betala MER?
asså, kan man inte räkna så här då?

800kr=en uppkörning (kuggad)
800kr=en ny uppkörning

blir det nån dum summa pengar däremellan också :confused: visste ja inte isåfall :(

om man inte har egen hoj att köra upp på skall man hyra en sådan, kanske ta någon extra körlektion och/eller vara borta från jobbet en halv dag till. Blir lite pengar totalt.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Gör man allt helt perfekt så får man körkort, gör man något fel så är man nog inte riktigt förbered.

PS: Jag tror inte på otur eller VV personal som får för lite sex eller liknande.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Kan bara säga att jag har A BE CE.. Just det, det är endel upkörningar det...
Alla på första försöket... Tur/Otur är skitsnack... Det handlar om att vara väl förbered och koncentrerad... Allt annat är dåliga undanflykter...
Typ regn, frös, blåst och allt... Va fan, kör ni alltid i 25+C och vindstilla?

Va förbered och koncentrerad på uppgiften istället för att leta undanflykter..
 

Falcon2

Busjagare
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gävle
Hoj
Kawazaki ZX9R -97
mjukis skrev:
Jag är inte ett dugg förvånad.. Här i stan hade vi våran "Kugg-Erik", en försupen trafikinspektör som tydligen tyckte om att kugga dom flesta som kom i hans väg. Jag hade dock turen att klara mej undan honom.....
Det är väl med trafikinspektörer som med allt annat... Good cop, bad cop...

Jag körde upp för "kugg-Erik" i Västervik -96, klarade mig dock så jag fick mitt kort. Men man var lite rädd och nervös före uppkörningen, han var känd för att kugga dom flesta första uppkörningen.
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Jag har kört upp tre ggr (A1+B+A) och klarat mig alla gånger :hoppa
Vid sista uppkörningen så satte jag ner foten i garagevändningen och fick ett nytt försök vilket gick bra. Slalombanan klarade jag på tiden men han sa att "det ser stelt och okontrollerat ut" Jag fick göra om det utan att tänka på tiden och köra mer "mjukt". Det gick bra även det som tur var. Har bara haft snälla uppkörningskillar. så, vad har vi kommit fram till? jo, Grattis till mig! :tummenupp
 

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
rosa plastmissil
jag håller med flera av föregående som skrivit att allt handlar om skicklighet och motivation. jag tror riktigt få verkligen blir kuggade pga av att kontrollanten var "sur".

statistiken ljuger då många tänker: "jag klarar en uppkörning med lite tur så jag bokar in en och chansar"
dessa människor räknar med att köra upp flera gånger och förstör statisktiken.

personligen så har jag klarat tre uppkörningar (A, B och "militär" lastbil). jag har aldrig i hela mitt liv varit så nervös som när jag skulle köra upp för mc.
jag har även kuggat en uppkörning i det militära för lastbil pga dåöig motivation och brist på körkunnskap.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hoppsan skrev:
Du talade precis om varför du blev kuggad. Inbromsning och undanmanöver ska göras i ett moment men INTE samtidigt för då räcker det med att låsa ett däck i 0,5 sek för att tappa kontrollen (speciellt i regn). Tacka den snälle inspektören för att han inte ville se dig klota lånehojen!

Låt mig klargöra detta;

Det verkligen ÖSREGNADE. Inte bara "lite regn". (efter banproven så körde vi ju i trafik, men då åkte inspektören bil för det regnade SÅ MYCKET) Inspektören ville avbryta alla tre uppkörningarna eentligen, men eftersom vi kört från Halmstad till Falkenberg så ville han endå låta oss köra.

Jag gjorde det inte samtidigt. Jag bromsade och låste ett av hjulen kort (10-15 cm typ), undanmanövern gjorde jag EFTER inbromsningen och den gick bra. All by the book. Det såg inte ostabilt ut eller något. Jag klarade testet galant, med den enda anmärkningen att jag låste däcken en gången. Jag ABSade själv typ. Man kunde inte gjort bättre under rådande omständigheter. Jag körde banan på typ 16 sek på torrt väglag och tyckte det var busenkelt. Det tråkiga är ju att inspektören kuggade på princip och övervägde inte situationen under rådande omständigheter. Vilket inspektören gjorde i andra uppkörningen. Jag har har haft körtkort i 5 år och min åsikt står fast än idag.

Slutats: Inspektörers sätt att testa folk är inte konsekvent. Ibland kuggas det av löjliga saker, ibland glider folk kanske igenom för lätt. Men något säger mig att det första är vanligare.
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Zee skrev:
Låt mig klargöra detta;

Det verkligen ÖSREGNADE. Inte bara "lite regn". (efter banproven så körde vi ju i trafik, men då åkte inspektören bil för det regnade SÅ MYCKET) Inspektören ville avbryta alla tre uppkörningarna eentligen, men eftersom vi kört från Halmstad till Falkenberg så ville han endå låta oss köra.

Jag gjorde det inte samtidigt. Jag bromsade och låste ett av hjulen kort (10-15 cm typ), undanmanövern gjorde jag EFTER inbromsningen och den gick bra. All by the book. Det såg inte ostabilt ut eller något. Jag klarade testet galant, med den enda anmärkningen att jag låste däcken en gången. Jag ABSade själv typ. Man kunde inte gjort bättre under rådande omständigheter. Jag körde banan på typ 16 sek på torrt väglag och tyckte det var busenkelt. Det tråkiga är ju att inspektören kuggade på princip och övervägde inte situationen under rådande omständigheter. Vilket inspektören gjorde i andra uppkörningen. Jag har har haft körtkort i 5 år och min åsikt står fast än idag.

Slutats: Inspektörers sätt att testa folk är inte konsekvent. Ibland kuggas det av löjliga saker, ibland glider folk kanske igenom för lätt. Men något säger mig att det första är vanligare.

Har man övat banan i ösregn så har man lärt sig att inte låsa bakdäcket trots vattenlager på banan. Kör man 16-17 sekunder på torrt underlag skall inte vatten behöva öka tiden, fästet räcker till gott och väl.
Men öva i regn gör man ju inte frivilligt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top