Körning på bakhjulet!

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Jag kör ju inte RR-hoj. men jag tycker det är bra mkt enklare att få känsla när man börjar på tvåan. Det blir lite väl hysteriskt om man gasar/kopplar upp den på ettan.

Är själv ingen mästare, men har bara övat ett par timmar. Fixar nog bara 50-60 meter än så länge.. :(

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
pogo skrev:
Tjena!

Växlar du med koppling? Även jag kan köra 1an ut, men inte kan jag lägga i tvåan, detta av två anledningar.
1. Med koppling tar det för lång tid och jag slår ner! (Kanske borde hålla högre, men det känns farligt. nåja.)
2. Utan koppling vill jag inte pröva, gjorde detta med crossen, men min nya fina R1a, neeee...

Jaja... Jag vill bara höra ifall du använder koppling eller inte!?
Föresten, om du växlar alla växlar ut, menar du alla 6? kan du inte mena, då bör du köra i 400 km /h hehe.. ne men det går ju ruggit fort. = farligt.

Mvh // Peter

Ja.. med koppling , så klart.. får växla snabbt .. o ja alla 6 växlar ca 200km/h mer eller mindre.... varvar inte ut växlar ..
ibland lyfter jag på 1:an o om det e högra hastighet så blir det 2:an.. ( ca 70 kmh/ ) ..då..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
SimmPsi skrev:
håller på lär mig slanga med min SV. Tycker det är skönast att koppa upp den då kommer den upp en bit snabbt och man kan själv fin lira det sista :) Men 1an är kort och det blir inte mycket åka, skulle vilja ha upp den på 2an men inte fått till det rätta knycket :tungan Får bara framhjulet att precis lätta.
Har 2 funderingar vilket är lättast?

Alt 1: åka lungt,dra in kopplingen o ge varv sen släppa?

Alt 2: åka lungt, vrida rullen och dippa till med kopplingen?

2:an.... vrid på rejält först och håll still där, när den drar som mest så fjuttar du på kopplingen blixtsnabbt samtidigt som du hjälper till med överkroppen.

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
zx7r
på en cyckel vilken jäla cyckel som helst kan man ju åka i all evighet men det e ändå läskigare på en hoj har dock bara testat en gång men då höll det på gå åt...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
frallan81 skrev:
på en cyckel vilken jäla cyckel som helst kan man ju åka i all evighet men det e ändå läskigare på en hoj har dock bara testat en gång men då höll det på gå åt...

Du måste testa flera gånger :tummenupp

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
frallan81 skrev:

Jag har cyklat på bakhjulet exakt 6 690 meter .. inne i stan..( Töreboda):) :yoparty :yoparty :yoparty

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
zx7r
Mr San skrev:
Jag har cyklat på bakhjulet exakt 6 690 meter .. inne i stan..( Töreboda):) :yoparty :yoparty :yoparty
rock on... brukade köra mycket bmx förut och hade inge bättre för mig än att cyckla på bakan hem från skolan varje dag.

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
zx7r
och jo jag ska testa mer än en gång... säsongen tog liksom slut innan jag hann men nu e det en ny sådan så i år blir det till och lära sig eller krasha

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Rigge skrev:
2:an.... vrid på rejält först och håll still där, när den drar som mest så fjuttar du på kopplingen blixtsnabbt samtidigt som du hjälper till med överkroppen.

"vrid på rejält först och håll still där" menar du att jag ska varva upp den, sen ge jämngas och fjuttra till med kopplingen? Eller mosa på när den drar som mest rycka till i kopplingen och hjälpa med kroppen? :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
SimmPsi skrev:
"vrid på rejält först och håll still där" menar du att jag ska varva upp den, sen ge jämngas och fjuttra till med kopplingen? Eller mosa på när den drar som mest rycka till i kopplingen och hjälpa med kroppen? :)

Åk sakta på 2:an å gasa på den rejält och håll handtaget still med MYCKET gas, när den börjar komma upp i lite varv och känns som starkast så sparkar du på kopplingen, kom ihåg att vrida av lite för du bör komma upp FORT på det här viset. Det är viktigt att komma upp fort så man har mycket varv kvar att åka på.

Edit: Kanske var otydlig, du kopplar under acceleration alltså.

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Jag då som har en Gsxr 600 -97 med slipon på. Är det svårt att få upp en sådan på slangen med tanke på att den väger en del? Så som jag har fått höra av en polare som lärde sig på sin zx7r ninja så sa han till mig att köra typ på 2:ans växel o sen slå av på gas o sen ge full så igen så kommer framhjulet upp. Är detta en dum ide när man är nybörjare, eller finns det enklare sätt!?

M.V:H//Gabbe

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Rigge skrev:
kom ihåg att vrida av lite för du bör komma upp FORT på det här viset.

Det här är just det jag är rädd för...vill inte alls komma upp fort...vill komma upp mjukt, behagligt och kontrollerat :3freak

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
TurboTorsk skrev:
Jag då som har en Gsxr 600 -97 med slipon på. Är det svårt att få upp en sådan på slangen med tanke på att den väger en del? Så som jag har fått höra av en polare som lärde sig på sin zx7r ninja så sa han till mig att köra typ på 2:ans växel o sen slå av på gas o sen ge full så igen så kommer framhjulet upp. Är detta en dum ide när man är nybörjare, eller finns det enklare sätt!?

En GSXR 600 är väl inte tung?? En ZX7R den är tung och jobbig på riktigt.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Rigge skrev:
Åk sakta på 2:an å gasa på den rejält och håll handtaget still med MYCKET gas, när den börjar komma upp i lite varv och känns som starkast så sparkar du på kopplingen, kom ihåg att vrida av lite för du bör komma upp FORT på det här viset. Det är viktigt att komma upp fort så man har mycket varv kvar att åka på.

Edit: Kanske var otydlig, du kopplar under acceleration alltså.

Ahhh nu är jag med :tummenupp

Tack för tipsen blir väl att träna träna och träna på detta nu. Ska hoppa upp på vanliga cykeln och nöta lite. verkar vara en bra metod det med att träna :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
$noop skrev:
Det här är just det jag är rädd för...vill inte alls komma upp fort...vill komma upp mjukt, behagligt och kontrollerat :3freak

Då har du slut på varv när du är uppe, eller så hamnar du i effektpuckeln på din 600 så blir det allt annat än kontrollerat iaf :näsblod

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
TurboTorsk skrev:

Det funkar inte på min iallafall, och våra hojar borde ju vara hyfsat likvärdiga. 1:ans växel funkar det sättet. Och detta sättet är det enda jag har vågat testa så det är hyfsat lättkontrollerat faktiskt.
Dra på 1:ans växel upp till 7000 varv typ, slå av gasen och dra snabbt full gas igen. Då borde den komma upp, var beredd med fotbromsen bara :tummenupp

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Rigge skrev:
Då har du slut på varv när du är uppe, eller så hamnar du i effektpuckeln på din 600 så blir det allt annat än kontrollerat iaf :näsblod

kunde tänka mig det...min hoj kommer ju som fan vid 8000 varv och sen vid 10-11000 också...där vill ju knappast jag åka på slangen när dom rycken kommer...HAHAHA!!! Får väl kanske testa lite ändå nånstans lite senare på sommaren, och när inte flickvännen ser :rolleyes:

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Okej. Men är det inte stor risk att man slår över lättare när man kör på 1:an, känns som att den skulle gå upp lite mjukare på 2:an växel.

$noop skrev:
Det funkar inte på min iallafall, och våra hojar borde ju vara hyfsat likvärdiga. 1:ans växel funkar det sättet. Och detta sättet är det enda jag har vågat testa så det är hyfsat lättkontrollerat faktiskt.
Dra på 1:ans växel upp till 7000 varv typ, slå av gasen och dra snabbt full gas igen. Då borde den komma upp, var beredd med fotbromsen bara :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln