Körning på bakhjulet!

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
SimmPsi skrev:
håller på lär mig slanga med min SV. Tycker det är skönast att koppla upp den då kommer den upp en bit snabbt och man kan själv finlira det sista :) Men 1an är kort och det blir inte mycket åka, skulle vilja ha upp den på 2an men inte fått till det rätta knycket :tungan Får bara framhjulet att precis lätta.
Har 2 funderingar vilket är lättast?

Alt 1: åka lungt,dra in kopplingen o ge varv sen släppa?

Alt 2: åka lungt, vrida rullen och dippa till med kopplingen?

Alt 2 röstar jag för... Men då på högre växel. Ettan är inget bra alternativ...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Först och främst....Jag är en riktig fegis...dessutom är jag gammal (40år) vilket gör att jag är ännu försiktigare, men tillochmed jag lärde mej åka på bakhjulet...Det innebär helt enkelt att alla kan göra det.

Självklart är all min erfarenhet byggd på R1an vilken säkert är mycket lätt att köra på bakhjulet med.

När jag började fick jag också tipset att ta upp den på 2an eller 3an med hjälp av kopplingen. Jag tänkte att det går bara inte...den måste ju komma som ett skott och då slår jag över....men så var det INTE.

Jag upplever det som att den slirar på kopplingen vilket gör att den kommer upp hur mjukt och fint som helst, inte alls så brutalt som jag trodde.

Tekniken har beskrivits flera gånger tidigare, även i denna tråd, så det är bara att försöka.

Eftersom jag var för feg lärde jag mej att ta upp den på 1an och tycker det funkar hur bra som helst, bara man tar upp den tidigt i varvtalsregistret så man har tid att nå balansläget. Än har jag inte riktigt lyckats ligga länge där.

2an är skönare att ta upp för den kommer långsammare men i gengäld är hastigheten högre och kraften mindre vilket gör det lite svårare att nå balansläget med.

Jag gör säkert helt fel med bromsen för jag har aldrig använt den, men på 1an iallafall är det inga problem alls för motorbromsen ser till att du kommer ner riktigt snabbt om du släpper gasen.

IMHO

/Jocke
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Vad många glömmer här, har inte läst hela tråden dock, är att mycket påverkar hur högt man kommer. Det är inte bara gas och koppling som gäller. Man måste resa ryggen mer om man ska få upp den på bakhjulet. Märkte när jag körde r6:a att om man var feg så lutade man sig framåt när man skulle få upp hojen. Men lutar du ryggen bakåt så blir det mycket lättare. Testa, men ta det lugnt och öva på avskild väg!!!
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det känns fan som m min är för klen för hjula på 2:an med, men det går ju för jag har sett andra som kan :D Säkert bara skit bakom styret mao....
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
R1 wannabe skrev:
Jag gör säkert helt fel med bromsen för jag har aldrig använt den, men på 1an iallafall är det inga problem alls för motorbromsen ser till att du kommer ner riktigt snabbt om du släpper gasen.

IMHO

/Jocke

Alltså det där med bromsen är ju lite överkurs, håller du lite broms kan du åka 50 blås på bakhjulet på 1:an, men i normala fall så gör man ju inte det, men det är bra att ha den vanan att ha foten på bromsen.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Haha

Menar ni att ni ligger och plågar en R1:a på ettans växel på bakhjulet? :rolleyes:
De är väl inte nödvändigt men en sådan maskin???? :tuttar
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Ju högre växel man har ju lättare blir den att hanetar på bakhjulet. Inte lika hetsig. Testa att köra en KTM 525 på ettans växel på bakhjulet... Kommer slå runt direkt :fakta Där är det högsta växeln som gäller. Samma sak gäller en r1:a eller liknande. Kan man få upp den i 2:an eller helst 3:an (vilket är svårt) så blir det lättare att kontrollera. 1:an är så hetsig på alla sporthojar. Räcker med att gasa lite grann så flyger du eller så motorbromsar du och då dunsar hojen ner i marken direkt...
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
1. Håll jämn gas, ca 1/4-1/3 gas. Hojen orkar lätt.
2. "Dutta" till kopplingen lite lätt. Det görs under acceleration eftersom fädringen styvas upp vid gaspådrag, ger lugnare köregenskaper.
3. Ge fan i att ändra på gashanden.
4. Nu kör du på bakhjulet.
5. Sa jag inte att ge fan i att slå av på gasen.
6. Nä, du slår inte runt i första taget.
7. Övning ger färdighet. Bygg på med fotbromsanvändning.
8. Öva någonstans där du inte kan köra på/över någon eller något.
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
LasseR6 skrev:
1. Håll jämn gas, ca 1/4-1/3 gas. Hojen orkar lätt.
2. "Dutta" till kopplingen lite lätt. Det görs under acceleration eftersom

Vilken växel pratar du om nu "alla" ?
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Liten fråga, har läst tidigare att det är lättare att stå med ena foten på bakre fotpinnen...
Nån åsikt ja eller nej där?
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Blomquist #14 skrev:
Liten fråga, har läst tidigare att det är lättare att stå med ena foten på bakre fotpinnen...
Nån åsikt ja eller nej där?

Ja, du flyttar ju vikten bakåt lite så lättare blir det ju. Men kanske obehagligare.. Ingen egen erfarenhet av bara en fot på passagerarpinnen. Har bara testat med båda. Det var lättare att få upp den iaf...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Vapor skrev:
Har bara testat med båda. Det var lättare att få upp den iaf...

Det är ungefär det farligaste man kan göra tycker jag, man har noll kontroll.

Har man foten på passagerarpinnen så får man nöja sig med att åka på en och samma växel.
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Rigge skrev:
Det är ungefär det farligaste man kan göra tycker jag, man har noll kontroll.

Har man foten på passagerarpinnen så får man nöja sig med att åka på en och samma växel.

Jo, det känns lite vingligare kanske...
Annars kan man ställa sig upp samtidigt som hojen reser sig. Då känns det mer kontrollerat enligt mig iaf.
 

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
hur är det med rettan tar man upp den lätt med gasen på 2an eller måste man koppla vid vilken hastighet är det lättast att ta upp den.. :va
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
trollkarlen skrev:
Vilken växel pratar du om nu "alla" ?

Beroende på drevning, givetvis :rolleyes: , så skriver jag om alla växlar. Bara hojen orkar så. Men i sporthojgenren så snackar vi 1-2 i de flesta fall.

Försök slappna av och ge fasen i att fullgasa och tokrycka.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
pontiac skrev:
hur är det med rettan tar man upp den lätt med gasen på 2an eller måste man koppla vid vilken hastighet är det lättast att ta upp den.. :va
Koppla på tvåan i 70, kommer mjukt o fint...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top