Körning på bakhjulet!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Rigge skrev:
Alltså det där med bromsen är ju lite överkurs, håller du lite broms kan du åka 50 blås på bakhjulet på 1:an, men i normala fall så gör man ju inte det, men det är bra att ha den vanan att ha foten på bromsen.
Rigge

Jag ska försöka lära mej det. Har för mej att jag laddat ner en film när du startar vid xxx km/h och bromsar? dej ner till 50?

Det är precis dit jag vill komma, är det möjligt utan att använda bromsen?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
R1 wannabe skrev:
Rigge

Jag ska försöka lära mej det. Har för mej att jag laddat ner en film när du startar vid xxx km/h och bromsar? dej ner till 50?

Det är precis dit jag vill komma, är det möjligt utan att använda bromsen?
Skulle nog påstå att det är helt omöjligt, iallafall på den korta sträckan.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
pontiac skrev:
hur är det med rettan tar man upp den lätt med gasen på 2an eller måste man koppla vid vilken hastighet är det lättast att ta upp den.. :va
´

2.an i 90 knyck. Ställ dej på pinnarna så att du står upp. Gasa på lite. Släpp av på gasen en snabbis och peta på fullt igen. Kommer att klättra mkt fint och kontrollerat.
Men det är helt enkelt att bara känna sig för i början och blir man skraj de första gångerna så släpper man av tills man känner sig lite varmare i kläderna. Vissa lär sig snabbare än andra helt enkelt. Personligen tar jag det mkt lungt och provar mig fram försiktigt. Bättre det än att stå på käften :tummenupp
 

Donnie_R6

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Södertälje
Hoj
YZF R1 -04 & Audi a6 på 2 hjul
Har man R1 -04 så ere bara att gasa upp den på 2:an sen kör man vidare på slangen... Lätt!!
 

twinman

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
rimforsa
Hoj
TL1000s
metod 3

SimmPsi skrev:
håller på lär mig slanga med min SV. Tycker det är skönast att koppla upp den då kommer den upp en bit snabbt och man kan själv finlira det sista :) Men 1an är kort och det blir inte mycket åka, skulle vilja ha upp den på 2an men inte fått till det rätta knycket :tungan Får bara framhjulet att precis lätta.
Har 2 funderingar vilket är lättast?

Alt 1: åka lungt,dra in kopplingen o ge varv sen släppa?

Alt 2: åka lungt, vrida rullen och dippa till med kopplingen?
Åk lugnt.tryck till frambromsen bestämt. Ge gaaaaaaaaaas men med känsla och växla utan koppling, släpp bara lite på gasen just då du petar till. Gäller bara japaner förstås *L* Precisonsarbete att göra bra växellådor.............
 

Älgen

hellre rik än vacker
Gick med
5 Nov 2004
Ort
åland
Hoj
gsxr1000-04
Lånade Älgens gixxer 1000 -04 idag. Skulle prova köra på bakhjulet lite.
Herregud vad lätt det var. Rappa på gasen i ettan hitta nästan balanspunkten direkt. Slängde sen i 2:an ryckte lite i styret å upp for fan. Kändes som jag skulle ha kunnat köra hur långt som helst. Men det jag märkte var att den svajade fram å tillbaka. Polaren har en likadan. Å när jag har sett han köra på hjulet har jag märkt att hans båge svänger vänster höger när han kör på bakhjulet. E det något nån annan har märkt med sin båge.

Suckarobbe som lånar Älgens inloggning. Å han har aldrig märkt det där underliga gunget på sin.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Hej!
Jag frågar igen...
Kopplar ni mellan växlarna under wheeling?
Det finns så många delade meningar om det här så jag vet inte vad jag ska tro...
Bilden jag fått är att nästan hälften av er växlar med koppling, resten utan!
På vilket sätt påverkar detta växellådan?
Det kan inte vara nyttigt.

En grej jag läste här var att man skulle spänna kopplingvairen lagom så den tar nästan direkt när man drar in den, på så vis så skulle det vara lite mjukare för växellådan att växla. Låter helt :3freak för mig.


Nåja.. Tack // Peter
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
pogo skrev:
Hej!


En grej jag läste här var att man skulle spänna kopplingvairen lagom så den tar nästan direkt när man drar in den, på så vis så skulle det vara lite mjukare för växellådan att växla. Låter helt :3freak för mig.


Nåja.. Tack // Peter

Antagligen för att den ska koppla ur helt om du kopplar med bara ett finger eller nåt sånt. Jag ser ingen anledning till att inte koppla när man är ute å luftar hjulet.
 

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Sandby
Hoj
MT10
jag crossväxlar när jag kör på slangen... känns enklast och smidigast enligt mig.. bara o dutta till på gasen så man hamnar precis förbi balanspunkten sen släppa den o peta i nästa växel o sen gasa till direkt igen så håller den sig uppe..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller med på att lära mig slangningens konster, har läst mycket fram o tebax men försöker att vara "nollad" och lära mig på det sätt som känns bästa för mig och skonsammast för maskinen, har en effektfull hoj så jag behöver inte koppla upp den, jag kör iväg på 1:an gasar upp lite grann 40 knyck kanske, slår av och vrider på(har flyttat mig lite bak i sadeln innan också) hjulet lyfter när man vrider på rullen, lyckades först bara några korta lyft kanske 30-40 cm från backen och bara några meter långt, fick till ett bra mycket högre efter ha lattjat ett par dagar, det kommer först fint första biten sen stack hjulet fort till väders..man har inte kommit över "spärren" ännu man känner sig lite skraj, men det lossnar, gäller bara att man får upp den stadigt och man känner att man har balansen, fast det är en konstig känsla, känns som man kommer högt upp...

Nåja bättre att skynda långsamt.
 

airush

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Solna
Hoj
R1, Xt600e
De där är ingen bra metod att gasa upp den på ettan. Jag har en ner drevad R1:a. Den är ju extremt hetsig och har för mycket kraft på ettan. Jag var lite oförsiktig förra sommaren när jag skulle göra en wheelie. Körde på ettan i ca 50km/h släppte gasen... kraftig motorbroms och när den fjädrade tillbaka vred jag fullt. Var bered på att den skulle komma upp snabbt men de här var helt sjukt! Tanken slog upp i bröstet som en slägga, tappa luften och blev rejält groggy var helt säker på att jag skulle slå över då. Släppte gasen i panik plus bakbromsade, slog ner igen med grymt vobel. Stannade med en otrevlig nära dödenkänsla i kroppen men lättad att verken jag eller hoj var skadad, kollade om regplåten var skrapad.

Nu har jag biktat mig :hihi , och jag ska aldrig göra om de. Så var försiktiga där ute och ta de lungt och använd skallen innan.
 

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
airush skrev:
De där är ingen bra metod att gasa upp den på ettan. Jag har en ner drevad R1:a. Den är ju extremt hetsig och har för mycket kraft på ettan. Jag var lite oförsiktig förra sommaren när jag skulle göra en wheelie. Körde på ettan i ca 50km/h släppte gasen... kraftig motorbroms och när den fjädrade tillbaka vred jag fullt. Var bered på att den skulle komma upp snabbt men de här var helt sjukt! Tanken slog upp i bröstet som en slägga, tappa luften och blev rejält groggy var helt säker på att jag skulle slå över då. Släppte gasen i panik plus bakbromsade, slog ner igen med grymt vobel. Stannade med en otrevlig nära dödenkänsla i kroppen men lättad att verken jag eller hoj var skadad, kollade om regplåten var skrapad.

Nu har jag biktat mig :hihi , och jag ska aldrig göra om de. Så var försiktiga där ute och ta de lungt och använd skallen innan.
Hahaha ser det framför mig! tur att det gick bra :tummenupp
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
växla

hur f..n växlar ni utan koppling skulle prova igår men.... ajajaj har för stort hjärta för hojar för att göra det.... känns som jag skulle lämna lådan på vägen....
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
dsoders2 skrev:
hur f..n växlar ni utan koppling skulle prova igår men.... ajajaj har för stort hjärta för hojar för att göra det.... känns som jag skulle lämna lådan på vägen....


bara att släppa lite snabbt på gasen o peta i. inget kommer att hända med lådan! (förutom att nästa växel går i)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Älgen skrev:
Å när jag har sett han köra på hjulet har jag märkt att hans båge svänger vänster höger när han kör på bakhjulet. E det något nån annan har märkt med sin båge.
.


De hör till att de gungar o vinglar när man slangar.. ibland
 

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
luleå
Hoj
fighterretta
har nu nött på slangen med min nyköpta retta 1an går bra ca 100m+ men 2an då blir jag feg känns som att det börjar gå så fort.vilken hastighet tar ni upp den på 2an, med gas, koppla vågar jag inte.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top