Körning på bakhjulet!

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
pontiac skrev:
har nu nött på slangen med min nyköpta retta 1an går bra ca 100m+ men 2an då blir jag feg känns som att det börjar gå så fort.vilken hastighet tar ni upp den på 2an, med gas, koppla vågar jag inte.

Tycker att kring 80 km/h går det lättast. Står jag upp behöver det inte gå så fort.. på 2an pratar vi då om ja..
 

plimpe

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
dunder kisse
behöver hjälp jag vill hitta Wheelie skolan så ja kan lära mig och försöka börja träna lite smått men hittar den inte den enda ja hittar handlar om att träffas å lära sig.. var hittar jag bibeln med tips?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
med din hoj så är det bara köra i 70 på 2an och blippa till med ett finger på kopplingen samtidigt som du drar på gasen, då är framhjulet i luften. Sen är det bara hitta ett tempo/höjd så du kan åka vid ett visst varvtal helst så långt ifrån varvstoppet som möjligt. Sen är det bara växla när du känner att du vågar..
 

highside

Guest
Personligen är jag lika impad av folk som åker på slangen som de som kan dricka mjölk.

Ett snabbt varv på banan däremot... det kräver lite mer av föraren.
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
highside skrev:
Personligen är jag lika impad av folk som åker på slangen som de som kan dricka mjölk.

Ett snabbt varv på banan däremot... det kräver lite mer av föraren.

Vi bryr oss inte om dej, vi bryr oss bara om brudarna.... :hihi

IRONI
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Tips är att börja att köra/dra upp hojen på bakhjulet i uppförsbackar... Krävs mindre ryck/gaspådrag. Se dock upp med att köra på bakhjulet över krön med nedförlut på andra sidan, då är det dömt att hojen slår över om man inte är på hugget med bakbromsen...

Vill man ägna sig åt bakhjulskörning är förstås en kraftfull encylindrig offroad/motard bra övningsmaterial... hög tyngpunkt, snabb gasrespons, kraftfull motorbroms, lätt att påverka med sin egen kropsvikt, RÄTT körställning...

Jag förspråkar alltid att använda sig av hojens egen fjädring för att hjälpa till att få framhjulet till väders (gas-släpp-gas & ryck) Har funkat fint på alla mina hojar hittills (inkl. 650 savage, 1400 Intruder.. :hihi ). Kännedom och användande av bakbromsen är grundläggande innan mer avancerade övningar...

Högre växel och fart ger en stabilare och lugnare färd (gyroeffekten och fartvinden hjälper att hålla hojen uppe trots "lägre höjd" på framhjulet.

Växla upp under tiden som framhjulet är påväg uppåt så har man tid att använda kopplingen (jag använder alltid kopplingen vid växlingar för att slippa överraskande ryck) Dvs inför en växling gasa till-koppla-växla och kör glatt vidare i högre farter.

Se till att ha lite varvtal kvar för att "landa" hojen med... Har framhjulet hunnit stanna så får man räkna med att det tar ett ögonblick innan man har "styrning", landa med framhjulet i körriktningen i så fall!

Luta dig gärna bakåt under tiden som du kör på bakhjulet...

Lycka till!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Göran_Gullbro skrev:
Tips är att börja att köra/dra upp hojen på bakhjulet i uppförsbackar... Krävs mindre ryck/gaspådrag. Se dock upp med att köra på bakhjulet över krön med nedförlut på andra sidan, då är det dömt att hojen slår över om man inte är på hugget med bakbromsen...

Vill man ägna sig åt bakhjulskörning är förstås en kraftfull encylindrig offroad/motard bra övningsmaterial... hög tyngpunkt, snabb gasrespons, kraftfull motorbroms, lätt att påverka med sin egen kropsvikt, RÄTT körställning...

Jag förspråkar alltid att använda sig av hojens egen fjädring för att hjälpa till att få framhjulet till väders (gas-släpp-gas & ryck) Har funkat fint på alla mina hojar hittills (inkl. 650 savage, 1400 Intruder.. :hihi ). Kännedom och användande av bakbromsen är grundläggande innan mer avancerade övningar...

Högre växel och fart ger en stabilare och lugnare färd (gyroeffekten och fartvinden hjälper att hålla hojen uppe trots "lägre höjd" på framhjulet.

Växla upp under tiden som framhjulet är påväg uppåt så har man tid att använda kopplingen (jag använder alltid kopplingen vid växlingar för att slippa överraskande ryck) Dvs inför en växling gasa till-koppla-växla och kör glatt vidare i högre farter.

Se till att ha lite varvtal kvar för att "landa" hojen med... Har framhjulet hunnit stanna så får man räkna med att det tar ett ögonblick innan man har "styrning", landa med framhjulet i körriktningen i så fall!

Luta dig gärna bakåt under tiden som du kör på bakhjulet...

Lycka till!

Håller med och vill lite försiktigt tillägga,

Bakåtvikt när du tar upp den,sen raka armar.

Lömskt att lyfta på högre växlar,då den segar lite innan den når en punkt då den "kommit upp" och då kommer den fort i kombination med fartvinden.

Stånkor är bäst,går inte tokfort och dessutom gör dom mindre så ont att få på sig.
 
Last edited:

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
highside skrev:
Personligen är jag lika impad av folk som åker på slangen som de som kan dricka mjölk.

Ett snabbt varv på banan däremot... det kräver lite mer av föraren.

Då måste du vara kass på att slanga. :arsele
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag tror de är huvudet och hjärnan som bromsar i dom flesta fallen, jag anser mig ha rätt bra balans och har tränat mycket på en vanlig cykel innan och kan de bra.
MEN när jag sätter mig på mc:n så är det jämnt nåt som stoppar upp, inte så rädd för o slå mig utan mer för o krascha hojen :)

Intressant tråd förövrig :banana
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Henren skrev:
Försöker lära mig köra på bakhjulet, har läst Wheelie skolan, men ja vet inte om ja är trög (troligtvis)

Kör i ca 40km/h in med kopplingen o sen upp på bakhjulet, olika lyft varenda gång men det beror på oerfarenhet (nybörjare) sen kör ja nog mest på gas tills varvstoppet tar i o och ja slår ner vid ca 90-100km/h.

Hur vet ja vart balansvikten är eller vad det nu kallas? Vågar man lägga i 2an eller är det bättre att försöka få upp hojen på 2:an direkt. Vilken hastighet ska man ligga på då man ska lyfta en Gsxr 750 av tidigt 90 tal?

Ja skulle vilja ligga på en jämn hastighet o köra typ 100-200meter!

Ja sitter o kör, är det lättare att stå? Ställer ja mig upp o kör så känns det helt fel, men det är väl som allt (ovana)

Tacksam på svar och mkt tips!
lyfter du blysläden på 2an?
 

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
h01hmt skrev:
lyfter du blysläden på 2an?
Nu är ju inte direkt jag bra på slangning, men man kan ju alltid dela med sig av sina erfarenheter som man fått under våren :D

När jag började försöka köra på bakan, började jag på ettan. Gick ju knappt, tyckte ja.. och va tokvidrigt när effekten sköt på lite. Efter ett tag upptäckte jag att höga varv va ingen skön känsla, utan om man ist låg vid runt 5k rpm och sen gas-släpp-gas så gick den otroligt fint och lugnt upp, plus att den va inte lika hetsig. För att få upp den på tvåan gör jag likdant, 5-6k rpm, lite gas och släpp så är man där uppe :tummenupp

Men det sitter lite i skallen oxå, fegar man lite så går det inte alls... :hihi
 

jomparr

Living on the edge!!!
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Gräddhyllan
Hoj
På jakt
Inget proffs!!!

Jag har upptäckt att det goaste är att koppla upp R1 på 2 i ungefär 75. Sedan är det bara att luta bakåt och reglera med gasen. Mitt problem är dock att hojen alltid drar åt något håll. Har kört med sidförflyttning men det hjälper sällan för att räta ut.

Vad har ni för däcktryck när ni slangar????
 

IronMike

Guest
..inga tips på hur man slangar genom längre kurvor? Förutom att flytta kroppvikten, va kan man göra mer för att lära sog svänga på slangen ? =)
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
IronMike skrev:
..inga tips på hur man slangar genom längre kurvor? Förutom att flytta kroppvikten, va kan man göra mer för att lära sog svänga på slangen ? =)

Testa å "burka". Dvs luta dig i den riktningen som vägen svänger. Och om inte det hjälper burka ännu mer, häng nästan åt sidan. Det kan ta några sek innan hojen börjar svänga så ge inte upp för tidigt.
En mer avancerad men effektivare metod är att gå upp över balansläget å sen burka då kommer hojen svara mycket bättre på din manöver. Vill du svänga ännu mer måste du komma ner i hastighet, ju långsammare desto mer kan du svänga.

Lycka till. :tummenupp
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Nu har man börjat fått till det på slangen med SVn också :tungan Det som förut verkade omöjligt att få upp den på 2an går som en dans nu. Ligger i runt 30km/h ger gas,trycker ner styret snabbt och snärtar till kopplingen och upp far man. sen är det bara att hålla balansen tills växeln tar slut och slår ner runt ca 100km/h kul som satan är det!! :D

Nu en fråga till andra SV förare...Hur är SVn på 3an när ni växlar? jag har ännu inte provat på att växla på bakan. och hur gör jag det bäst? med eller utan koppling..? :confused:
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
SimmPsi skrev:
Nu har man börjat fått till det på slangen med SVn också :tungan Det som förut verkade omöjligt att få upp den på 2an går som en dans nu. Ligger i runt 30km/h ger gas,trycker ner styret snabbt och snärtar till kopplingen och upp far man. sen är det bara att hålla balansen tills växeln tar slut och slår ner runt ca 100km/h kul som satan är det!! :D

Nu en fråga till andra SV förare...Hur är SVn på 3an när ni växlar? jag har ännu inte provat på att växla på bakan. och hur gör jag det bäst? med eller utan koppling..? :confused:

Bästa är med koppling,funkar utan också.

Så här gör jag.

Utan koppling:
1.Ta upp den på 2:an känn att du hittar rätt läge där det är stabilt,
2.Lägg tryck på växel pedalen.
3.Blipa gasen så går 3:an i VARNING!! för att om du inte ligger rätt så rycker det till och du kan gå över.

Med koppling:
Samma som utan fast du andvänder koppling och bör ligga högre för du tappar drivkraften längre stund,tänk på att inte dumpa kopplingen då kan det bli ryckigt och du går över.

I bägge fallen(och rent generellt) skall du ha vant dig vid att vara bered med bakbromsen(tro mig jag har provat utan,det var inte värt det)

Sen är förutsättningen att du har balansen så du hinner växla annars dimper du bara ner.

Sen bör du vara beredd på att om du hinner falla ner en bit och segar på 3:an för att få tillbaka höjden så lyfter det först sakta sen lyfter det OFANTLIGT fort över en viss vinkel.

Edit: Ju högre växel desto viktigare med bra balans då du får mindre kraft/vrid på dom högre växlarna vilket kör att den segar lite när du skall ljustera höjden.
Och sen slår du dig förbannat mycket mer också om du går omkull :7peta
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ingen som kör szr 660 och är hyfsad på slangen? (wheeliemange räknas inte :D )

Har försökt på min men lyckas inte, testat lite olika tekniker men den som funkar bäst är "moppevarianten" in med kopplingen ge gas ut med kopplingen.
Det värsta med den tekniken är att oftast så kommer hojen alldeles för snabbt :gnissla

Tips någon? :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top