Tips är att börja att köra/dra upp hojen på bakhjulet i uppförsbackar... Krävs mindre ryck/gaspådrag. Se dock upp med att köra på bakhjulet över krön med nedförlut på andra sidan, då är det dömt att hojen slår över om man inte är på hugget med bakbromsen...
Vill man ägna sig åt bakhjulskörning är förstås en kraftfull encylindrig offroad/motard bra övningsmaterial... hög tyngpunkt, snabb gasrespons, kraftfull motorbroms, lätt att påverka med sin egen kropsvikt, RÄTT körställning...
Jag förspråkar alltid att använda sig av hojens egen fjädring för att hjälpa till att få framhjulet till väders (gas-släpp-gas & ryck) Har funkat fint på alla mina hojar hittills (inkl. 650 savage, 1400 Intruder..
). Kännedom och användande av bakbromsen är grundläggande innan mer avancerade övningar...
Högre växel och fart ger en stabilare och lugnare färd (gyroeffekten och fartvinden hjälper att hålla hojen uppe trots "lägre höjd" på framhjulet.
Växla upp under tiden som framhjulet är påväg uppåt så har man tid att använda kopplingen (jag använder alltid kopplingen vid växlingar för att slippa överraskande ryck) Dvs inför en växling gasa till-koppla-växla och kör glatt vidare i högre farter.
Se till att ha lite varvtal kvar för att "landa" hojen med... Har framhjulet hunnit stanna så får man räkna med att det tar ett ögonblick innan man har "styrning", landa med framhjulet i körriktningen i så fall!
Luta dig gärna bakåt under tiden som du kör på bakhjulet...
Lycka till!