Körning på bakhjulet!

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
$noop skrev:
Det funkar inte på min iallafall, och våra hojar borde ju vara hyfsat likvärdiga. 1:ans växel funkar det sättet. Och detta sättet är det enda jag har vågat testa så det är hyfsat lättkontrollerat faktiskt.
Dra på 1:ans växel upp till 7000 varv typ, slå av gasen och dra snabbt full gas igen. Då borde den komma upp, var beredd med fotbromsen bara :tummenupp

Underskatta inte studstekniken. Jag gas/studsar upp min i 110km/h (i 2'an då)... Orginaldrevad, ingen koppling inblandad..
 
Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
TurboTorsk skrev:
Okej. Men är det inte stor risk att man slår över lättare när man kör på 1:an, känns som att den skulle gå upp lite mjukare på 2:an växel.

Det är det säkert, men att slå över är jag också orolig för och man har ganska schysst kontroll på dessa sättet ändå. Men visst 2:an är säkert mycket skönare att åka på men då måste man ju koppla...shit och det är det som verkar helt livsfarligt ju!! hehe!!
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Hehe okej. Jo det har jag också tänkt på. Känns som det kommer bli värsta rycket om man kopplar upp den. :D




$noop skrev:
Det är det säkert, men att slå över är jag också orolig för och man har ganska schysst kontroll på dessa sättet ändå. Men visst 2:an är säkert mycket skönare att åka på men då måste man ju koppla...shit och det är det som verkar helt livsfarligt ju!! hehe!!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
$noop skrev:
Det är det säkert, men att slå över är jag också orolig för och man har ganska schysst kontroll på dessa sättet ändå. Men visst 2:an är säkert mycket skönare att åka på men då måste man ju koppla...shit och det är det som verkar helt livsfarligt ju!! hehe!!


Bra mycket mer kontrollerat än att gääsa på 1:an. Kopplar man rätt är det som att gasa upp den men med lite hjälp. Du ska ju inte fullvarva å dumpa utan bara fjutta till den jättefort.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Sep skrev:
Underskatta inte studstekniken. Jag gas/studsar upp min i 110km/h (i 2'an då)... Orginaldrevad, ingen koppling inblandad..

Okej, men jag menade enbart gas-släpp-gas metoden. Är det lättare att hantera om man studsar upp hojen då? Verkar lite svårt faktiskt

Dessutom har du en Fireblade :mattias:
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Rigge skrev:
Bra mycket mer kontrollerat än att gääsa på 1:an. Kopplar man rätt är det som att gasa upp den men med lite hjälp. Du ska ju inte fullvarva å dumpa utan bara fjutta till den jättefort.


Hehehe!! jo, jag kan tänka mig detta, känns bara som om man blir fegare och fegare med åren :3freak
Har ganska klart för mig hur jag ska göra, bara modet som fattas :gnissla
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
$noop skrev:
Okej, men jag menade enbart gas-släpp-gas metoden. Är det lättare att hantera om man studsar upp hojen då? Verkar lite svårt faktiskt

Dessutom har du en Fireblade :mattias:

jo, dom extra 300cc hjälper väl.. Men det jag menade är att att stutsa lite hjälper mycket mer än man tror.. Ganska lätt, tryck ner hojen med både benen och armarna, sen när den är ner dra lite i styret å ge gas.. Då kommer den lätt..

Gasa upp den på ettan är livsfarligt.. Har jag gjort en gång, var nära döden upplevelse :D

Nu suger jag visserligen på att slanga och håller inte på med det särskillt mycket..
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Swedie skrev:
Dock är det 50/50 (nästan) under upplärningsfasen att man kraschar. :)

Just därför har jag lagt ner bakhjulskörning :tummenupp Var värdelös ändå så jag har insett min begränsning :huvet . Blir iofs lite lyft iafl då och då. Mest pga man vrider häftigt på rullen. Det blir nog det som jag kan kalla bakhjulskörning för min del.

JB
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Läser och läser och tror inte ja blir mkt klokare, som många andra är ja också rädd för att slå över!

Första lyften på ettan släppte ja gasen riktigt fort men kanske efter 5-7 lyft så kunde ja åka en bit (vad ja tycker) nu efter 12-15ggr så kör ja 1:an ut, slår ner då varvstoppet tar i!

Ja kör som sagt i ca 40 och kopplar upp den. Som sagt, oroligt i början då ja trodde ja skulle slå över.

Det ja mest undrar förtillfället är hur vet ja vart balansvikten är?

Det där med att bromsa med fotbromsen låter otäckt (ovant)
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
Henren skrev:
Läser och läser och tror inte ja blir mkt klokare, som många andra är ja också rädd för att slå över!

Första lyften på ettan släppte ja gasen riktigt fort men kanske efter 5-7 lyft så kunde ja åka en bit (vad ja tycker) nu efter 12-15ggr så kör ja 1:an ut, slår ner då varvstoppet tar i!

Ja kör som sagt i ca 40 och kopplar upp den. Som sagt, oroligt i början då ja trodde ja skulle slå över.

Det ja mest undrar förtillfället är hur vet ja vart balansvikten är?

Det där med att bromsa med fotbromsen låter otäckt (ovant)

men du ska bara dutta lite på fotbromsen annars kan det bli läskigt.
och balansvikten borde du känna... hur ska man förklara... när minsta vickning på rullen påverkar cyckeln då e du där. Antingen att öva komma högre och högre tills du kan hålla jämngas utan att den går ner.. fast lättast e nog att ta ut cykeln på den e det tokenkelt att känna den man jobbar ju med bromsen på samma sätt på en cykel fast då e det fingrarna du använder för att bromsa(om du inte har fotbroms).
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
frallan81 skrev:
men du ska bara dutta lite på fotbromsen annars kan det bli läskigt.

Det är helt oläskigt att bromsa hela tiden, då försvinner balanspunkten och du kan åka hur högt som helst, men det är bara bra för 1-2:an tycker jag. Balanspunkten är man på när det inte går fortare, man håller samma fart hela tiden.
 

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Ort
Norrköping
Hoj
kawasaki 636
Jag håller på att lära mig. och det jag kan säga är att jag tycker 2an är skönast att ta upp den på... lite segare, men mycker skönare som sagt.
1an tycker jag rycker upp för lätt så börja med 2an. :tummenupp

Ja brukar åka runt 40-50km/h ge gas tills man känner att den lyfter som mest, och pang! snärta till lätt 1-2sek med kopplingen. så kommer sen skönt upp. men ibland kommer den för lite och ibland FÖR mycket... hehe... men man får lära sig. :banana
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Av o på funkar för mig när man kör på ettan iaf med gixxern, men det där med kopplingen på tvåan får jag fan inte till. Beror säkert på hur jag sitter oxå iofs. Men ska man alltså dippa till kopplingen och fortfarande hålla jämn gas lr ska man släppa av lite precis när man dippar till.
 

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Sandby
Hoj
MT10
balanspunkten hittade iaf inte jag när jag börja träna wheela, de blev att man gasa upp den i 2an, och i början när man trodde man skulle slå över så släppte man gasen och lät motorbromsen landa hjulet igen, och ju mer man vande sig vid att man kunde komma längre upp, tillsist hittar man balanspunkten och kan gasa-släppa-gasa-släppa-gasa eller hålla jämngas och bara rulla på i samma hastighet.. varje gång du gasar o de känns som du ska trilla bakåt men inte gör det. då wheelar du på balanspunkten .. ungefär så uppfattar jag det iaf :) .. jag har aldrig behövt använda fotbromsen, motorbroms funkis bra för mig änsålänge iaf... när jag behärskar o växla genom alla växlar och.. kan lite mer än att bara sitta eller stå.. så ska jag börja träna att bromsa in och börja ifrån typ 70km/h och sen bara rulla i typ 20 .. det är nog det svåraste med att wheela tror jag :)
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Lättast att lära sig var man har och hur man hittar balanspunkten lär ju vara att ta en vanlig cykel och lära sig trampa på bakhjul. Nu har jag iofs endast provat att wheela med min cykel, har inte ens kört en tung mc, men jag inbillar mig ändå att det är lättare att hitta balansen med en cykeln...framför allt då den är mycket lättare än en hoj.
Nästa steg borde ju vara en Fiddy, som Rigge tipsade om.. :)
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Sep skrev:
Gasa upp den på ettan är livsfarligt.. Har jag gjort en gång, var nära döden upplevelse :D

Håller med att det kan vara ganska okontrollerat...hehe :gnissla

Har råkat wheela en gång på 2:an...fast inte speciellt högt. Råkade åka ner i ett litet asfaltshål och p.g.a guppet tryckte till växelpinnen så friläget gick i, motorna vrålade som fan eftersom jag hade ganska bra med gas, fick panik och slängde i 2:an. Gissar på att det såg ut som en wheelande superman typ :3freak
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Sambon övade massor i sommras med FZR 1000, fick bl a hjälp av Magnus C och "korn".

Det är mycket lättare nu med sv:n. :tummenupp

Bild på polare som kan sin sak, förutom mr san då :tungan

Mr san, vi ses på flygfältet i helgen så ska jag försöka ta lite bra bilder på dig o alla andra busfrön.
 
Last edited:

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
Rigge skrev:
Det är helt oläskigt att bromsa hela tiden, då försvinner balanspunkten och du kan åka hur högt som helst, men det är bara bra för 1-2:an tycker jag. Balanspunkten är man på när det inte går fortare, man håller samma fart hela tiden.

ok men vad jag menade var att inte att hålla lite hela tiden utan det e läskigt om man stämplar den för att man blir rädd...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag kan bara gasa upp, det där med att koppla har jag inte lyckats lära mig. Har tyvärr fått en mental spärr mot att växla. Om jag bestämmer mig för att inte växla, kan jag köra rätt långt i 1:ans växel, nästan på balansläget, men om jag skall växla, så växlar jag alltid alldelles för tidigt, vågar liksom inte ta upp den riktigt, för jag inbillar mig att den skall slå över. Har dock fått till det förr, men nu vill det inte sig.
Men tipset att lägga lagom tryck på växelväljaren och låta växeln hoppa i när man slår av på gasen var en bra idé, det skall jag pröva!

/Pajje
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Trixet med fotbromsen är kanon! :tummenupp
Är man ovan så fis-res den lite, och dutta på fotbromsen. Efter 3-4 gånger vet man att säkerheten finns där, känns det läskigt, dutta till och den lägger sig fint! Efter några försök så vågar man gå högre och högre, med säkerhet! :tomten

/mvh Johan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top