Körprov MC: Lågfartsbana

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...som någon skriver, de borde nästan höja kraven. Det går inte en dag utan att man frågar sig "hur i h-vete fick han/hon körkortet". På riCktigt.

För att vara så mycket gnäll om hur jEtesvåra proven är, och onödiga, etc, så körs det förjäkla illa.

Det som absolut saknas, är mer aktiv körning, mer jävlaranamma, lite rätt väg är väl risk-momenten, tyvärr är väl fokus på "drugs are bad mmmmkay", istället för "så här tar man en kurva ordentligt, och varför det känns bättre med gas ur böj.." (om jag tolkat polarna som gått genom det där rätt, jag tog mitt kort innan risk dök upp).

Iaf. Med tanke på hur många som knappt kan hantera sina hojar, så kan inte uppkörningen vara så svår... ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hojkörning går ut på att man använder blicken rätt, har gaskontroll och planerar sin körning, och allt det visar man att man klarar av i lågfarten. Sen är nästa steg att vara snabb på det, och ha lite tajming, och det visar i högfarten. Sen är man redo att visa att man kan hantera allt det där i en trafikmiljö också. Kan man inte hantera hojen när det går långsamt kan man inte hantera den när man ska göra samma saker på kortare tid heller :fakta
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det som absolut saknas, är mer aktiv körning, mer jävlaranamma, lite rätt väg är väl risk-momenten, tyvärr är väl fokus på "drugs are bad mmmmkay", istället för "så här tar man en kurva ordentligt, och varför det känns bättre med gas ur böj.." (om jag tolkat polarna som gått genom det där rätt, jag tog mitt kort innan risk dök upp).

Riskettan är drugs bad, du dör dIreCKt om du kör över skyltad hastighet o.s.v.

Men den risktvåan var (i alla fall den jag gick) väldigt mycket fokus på bromsning/bromssträckor, men även vad händer när du släpper gas/bromsar i kurva. Och det i praktiska tester, mycket hojåka var det där. Motstyrning var uppe och vi testade olika sätt att få hojen att gå dit man ville. Effektivast (precis som förväntat) var att trycka med pekfingret på styret så att man tippade åt det håll man skulle svänga.

Jag var den enda i vår grupp som gick omkull, men det var klantigt. Försökte stanna uppe på krönet i en backe med vikten ner mot backen. Alla lärde sig att det var dumt att göra så :crash Det är långt ner till marken när man lutar ner mot backen...
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Skulle nog klara av det bättre idag än när jag tog kortet men då är jag en av dem som har det som sport att inte sätta ned någon fot vid rött eller kö utan att krypa sakta. Sedan har jag också ett trångt garage och kör året runt.

Ser också att det fyller en viss funktion, hantering av gas/koppling, blick och kontroll.

För min del kunde det gärna också vara ett par varv på en knixbana, då kan man verkligen se hur kurvtagning, kontroll och blick är. Börja med lite krypkörning sedan ut på banan ett par varv med obligatoriskt bromsprov på rakan för att sedan ge sig ut i trafiken en sväng. Why not?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Skulle nog klara av det bättre idag än när jag tog kortet men då är jag en av dem som har det som sport att inte sätta ned någon fot vid rött eller kö utan att krypa sakta. Sedan har jag också ett trångt garage och kör året runt.

Ser också att det fyller en viss funktion, hantering av gas/koppling, blick och kontroll.

För min del kunde det gärna också vara ett par varv på en knixbana, då kan man verkligen se hur kurvtagning, kontroll och blick är. Börja med lite krypkörning sedan ut på banan ett par varv med obligatoriskt bromsprov på rakan för att sedan ge sig ut i trafiken en sväng. Why not?

Det lät helt klart som en roligare uppkörning med knix ^^! :fyllisar
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Lågfart och snäva svängar är det mycket av om du kommer till Italienska alpvägar!
Vägarna kan luta så mycket i svängen att ett försök att fota leder till att
hela skiten ramlar i backen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Som skrivits är väl faran att för mycket av utbildningstiden går till något som är mindre viktigt. Ungefär som att 40% av tiden man tar B-kort ägnas åt fickparkering och att motorbromsa exakt rätt inför korsning.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Det jag tycker är märkligt är att man inte skall använda sig av några bromsar i lågfarten då särskilt korrekt användning av bakbromsen i en sådan situation hjälper till att stabilisera och lugna ner hela hojen vilket göra att man lugna sig med användandet av gas och kopplingskontroll och därmed spara mer på grejerna.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Skulle nog klara av det bättre idag än när jag tog kortet men då är jag en av dem som har det som sport att inte sätta ned någon fot vid rött eller kö utan att krypa sakta. Sedan har jag också ett trångt garage och kör året runt.

Ser också att det fyller en viss funktion, hantering av gas/koppling, blick och kontroll.

För min del kunde det gärna också vara ett par varv på en knixbana, då kan man verkligen se hur kurvtagning, kontroll och blick är. Börja med lite krypkörning sedan ut på banan ett par varv med obligatoriskt bromsprov på rakan för att sedan ge sig ut i trafiken en sväng. Why not?

Håller ned dig, jag har oxå gjort det till en sport att inte sätta ner fötterna vid rödljus och dylikt. Känns bra att ha balansen och kontrollen på hojen även i väldigt låg hastighet. (NEJ JävlaPeter det är INTE för att jag inte når ner med fötterna för det gör jag). :mad:
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Personligen tycker jag att man har bättre kontroll utan att sätta ned fötterna annat än när man står helt still. För ärligt talat, om man åker i "promenadfart" hur mycket användning har man av att sätta ner fötterna då? Sen har vi dom där 56-åringarna å äldre som fick A-kortet på köpet. Ser ju för djävligt ut när dom sitter å "paddlar" med fötterna vid stopp å start å vinglar å håller på. Om jag får generalisera, då är det ganska lätt att se vilka som har tagit MC-kort å vilka som aldrig lärt sig via instruktör. Så jag tycker absolut att krypkörning har sin plats i utbildningen. Risk 2:an? Kankse... Men Risk1:an? Näe det är bara för att suga pengar ur eleverna.
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Mer fokus på lågfart ftw!
För vad är det du måste använda för klara det? Blick, gaskontroll, sen svängpunk/ta ut svängarna.

ok ok det här är skittråkigt att öva på, jag dÖr! :zpy


Men sen tänker du:
-Fan va ballt om jag kunde vara lika cool som alla andra korvmojs-hängare och åka fort i kurvorna
med stil och klass!

Ja då får du nog öva på blick, gaskontroll och sen svängpunkt :fakta


Jag säger det igen, öva in det i lågfart så det sitter i benmärgen så kan du föra över det till lite högre farter sen :tummenupp
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Mer fokus på lågfart ftw!
För vad är det du måste använda för klara det? Blick, gaskontroll, sen svängpunk/ta ut svängarna.

ok ok det här är skittråkigt att öva på, jag dÖr! :zpy


Men sen tänker du:
-Fan va ballt om jag kunde vara lika cool som alla andra korvmojs-hängare och åka fort i kurvorna
med stil och klass!

Ja då får du nog öva på blick, gaskontroll och sen svängpunkt :fakta


Jag säger det igen, öva in det i lågfart så det sitter i benmärgen så kan du föra över det till lite högre farter sen :tummenupp

Så från 5 km/h till 150 km/h är samma sak då ? Nä lägg ner krypkörning på uppkörning .. då jag parkar hojen i stan så kör jag oftast fram o backar bak MED fötterna .. jävla nötter som sätter regler vid uppkörning ..
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Folk har ju väldigt konstig syn på lågfarten här...

Det dom kollar på i lågfarten är kopplingskontrollen, kan du köra på dragläget och inte rycka samt hålla ett stadigt tempo med hjälp av kopplingen? Sätter du ner foten en gång så bryr dom sig inte mycket. Bromsar du ner farten och fortsätter köra i ett kontrollerat tempo så låter dom dig göra det.

Jag gjorde uppgraderingen från A1 till A2 i måndags och satte ner foten i svängen på lågfarten, körde vidare och när jag var klar med banan frågade han hur jag tyckte att det gick. "riktigt dåligt tycker jag, kan köra om den om du vill" svaret jag fick var "Nä, det där gick ju riktigt bra, du visade att du kunde hantera kopplingen och planeringen av hur du skulle köra banan." Det var bara gå vidare och köra högfarten.

Jag fick dock byta däck mellan bankörningen och ute i trafik :rodnar

Det folk säger att dom blir kuggade för och det dom faktiskt blir kuggade för brukar oftast vara två olika saker.
 

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Älvsjö
Hoj
Multistrada 1200 S
Kopplingskontrollen ? fan kommer du iväg med hojen så har du väl kontroll på kopplingen ? varför nöta koppling ? om du parkar i ditt garage så gör du väl fan inte 10 svängar o duttar med koppling ? nä dom e hjärndöda på det där kontoret där dom bestämmer ….
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kopplingskontrollen ? fan kommer du iväg med hojen så har du väl kontroll på kopplingen ? varför nöta koppling ? om du parkar i ditt garage så gör du väl fan inte 10 svängar o duttar med koppling ? nä dom e hjärndöda på det där kontoret där dom bestämmer ….

Du klarar helt enkelt inte av att manövrera hojen i krypfart om du inte behärskar det. Det har inte med garage att göra utan med balans och finmotorik.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kopplingskontrollen ? fan kommer du iväg med hojen så har du väl kontroll på kopplingen ? varför nöta koppling ? om du parkar i ditt garage så gör du väl fan inte 10 svängar o duttar med koppling ? nä dom e hjärndöda på det där kontoret där dom bestämmer ….

Vissa här inne borde troligen inte ha körkort.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle du sen komma till en bana av något slag så är det uppskattat av depåpersonal och övriga deltagare om du kan hantera hojen i anbefalld krypfart in i depåboxen och runtikring deltagare samt deras hojar. I synnerhet KNIX-banorna som tenderar till att ha mycket trängre depåer.

Vilken idiot som helst kan köra fort rakt fram. Speciella idioter kan välja om de ska köra långsamt eller snabbt och svänga samtidigt. :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
I slutet av träningen minns jag att det nästan var en masochistisk njutning att nöta de två banorna i timmar, 4km/h-3km/h-2km/h.

Vad körde du på? Hastighetsvisningen på trafikskolans hoj slocknade när den kom under 5 km/h. Gamla analoga mätare har inte uppslösning så att du kan se om du kör 3 km/h.

Enligt den trafiklärare jag hade ska provet inte köras i 2-4 km/h. Det skulle köras i 5-6 km/h och ingenting annat. Absolut inte i 8 km/h.

Håller ju på med garagevändningen? De sa ju inga fötter i marken? :eek::fyllisar

Garagevändning är avskaffad. Det hade ju inte varit fel om de som deltar i diskussionen även vet var som nu förtiden ingår i provet. :7peta


Lågfart/krypfast ska gå långsamt. Visst. Kan någon förklara varför 8 km/h är så förfärligt ruskigt fort? Hur fort går ni? På industritomten där min arbetsplats finns har vi mätning och visning av hastighet för att truckarna inte ska överskrida tillåtna 20 km/h. När jag kom gåendes så mättes min hastighet. :) Jag gick i 8 km/h!

Klart hojen ska framföras tryggt, säkert och långsamt på uppkörningen av lågfartsbanan. Men varför denna låsning vid en siffra? 5 km/h är rätt. 8 km/h är fel. :va

Slira på kopplingen? Äh? :va
Inte mer än nödvändigt. :) Jag kör med torrkoppling. :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top