K6 vs K7

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nu har jag till slut begränsat mig till ett litet gäng hojar, i spetsen för vilka återfinns en pedantskött K6:a med allt möjligt godis (helsystem, k&n, pc, wave, tre-mod m.m.) på och en K7:a med halvsystem, K&N, pc m.m. K7:an är emellertid lagd av någon tidigare ägare (behöver ju inte betyda något seriöst) men troligtvis med kraschkåpor (originalkåporna undantaget tanken ser oskadade/orepade ut, men man ser repor under).

Jag skulle uppskatta prisskillnaden till 5000-7000 kr mellan de två (utifrån vad jag faktiskt får betala). Ni som har erfarenhet av bägge, skulle ni säga att mellanskillnaden är värt det för en K7?

Tack på förhud.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Snart kommer det någon som säger köp K6an. Den går mycket bättre, fjädringen på K7an är kass, bromsarna funkar knappt osv osv osv.

Ta det med en nypa salt.

Båda hojarna är riktigt bra. 9 av 10 kommer aldrig ens i närheten av att känna någon skillnad på hojarna eller dess begränsning.

K6an låter ju som ett bra val om du ska ha en hoj att putsa på.
K7an låter ju som det bättre valet om du tänkt använda hojen. Åka lite bana m.m

Finns en K7a för under 70 på Blocket nu. :tummenupp
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Om skillnaden bara är priset för dig, så köp K7. Jag har erfarenhet av båda årsmodellerna och tycker K5-K6 är betydligt roligare att köra - känns lite mer brutal på något underligt vis. Bromsarna är dåliga på bägge 2 vid bankörning men på gata duger dom utmärkt. Framdämparna på K5-6 är inte dom bästa men duger för dom flesta. Samma gäller för K7-8 men då är det bakfjädring, men som sagt duger för dom flesta.

Men en sak är iaf säker - du måste plocka bort katten på K7:an, det gör väldigt stor skillnad i mellanregistert.

Mvh//ZF
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tjenare!

Trevligt att du ska bli suzukiägare!

Tycker det beror lite på vad du känner att du vill göra!

Dvs bruka hojen, köra bana, endast nödvändigt underhåll och enstaka tvättar= K7
ELLER
putsa, serva, tvätta ofta osv osv =K6

Personligen kom jag till slutsatsen efter dom snodde min K5 med 30kkr i eftermarknadsdelar att en "ögonsten" gör så jävla mkt ondare i själen att bli av med eller gå omkull med.

De eftermarknadsdelar jag numer är intresserad av är enbart de som förbättrar hanterbarheten typ bättre fotpinnesatser och bromsar/fjädring. Nu fick ju jag med en massa godis till min K6 men kommer inte köpa något sådant själv.

Har personligen märkt att jag kör "bättre" och vågar mer med en hoj som inte är i mint kondition!
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Som jag redan skrivit till dig så blir du säkert nöjd oavsett vilken du köper :)

Köp den du tycker du gör bäst affär på helt enkelt :tummenupp
 

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
06an hittad å köpt...
Har haft en K5a och två st K7or. Och just nu så kör jag en K6a Jag tycker helt klart att K6an e bäst till de jag kör. Båda är ju helt klart bra hojar, men du kanske borde provköra bägge och se vad du själv tycker. Enligt mig så känns K6an lättare och smidigare. Lycka till.:yoparty
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag skulle sticka ut med hakan och säga att K7/K8 är överlag bättre hojar på samtliga punkter. Varför? Updaterade hojar är det helt enkelt :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle sticka ut med hakan och säga att K7/K8 är överlag bättre hojar på samtliga punkter. Varför? Updaterade hojar är det helt enkelt :)

Just i fallet med hojar så läser man ofta inlägg och åsikter om att nya hojar blivit/blir sämre.

Sen när man forskar lite i vad det är som skulle ha blivit sämre så slutar det ofta med att den äldre var det mer pulver i, den äldre var mer brutal osv..
Och det gör den per automatik till det bättre valet då många verkar stirra sig blinda på ren kraft och hästkrafter.

Självklart så är det bra om man har möjlighet att provköra, och så tar man den som känns bäst.

Men jag vill ändå hålla med citatet om att de nya generellt sätt faktiskt är bättre.

Visst, brutal kraft är kul. Men hur många är det som faktiskt kan utnyttja det på ett optimalt sätt?

För de flesta tror jag att det är bättre att välja nyare hojar som blir mer och mer lättkörda, bättre och bättre övriga komponenter (utöver motorn), jämnare kurvor etc etc. Det ger nog mer i körningen överlag, och det saknas ju inte direkt kraft inågon av de moderna sporthojarna.

Man får nog fundera på vad man värderar mest :)
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Så vilka väljer du att lyssna på? SH.com medlemmarna eller folk som verkligen kan något? Bäst är kanske att provköra dem själv... men kan man inte göra det så väljer man att lyssna på folk som varit med ett tag och provat alla hojar.

Det handlar inte om att lyssna enbart på en grupp, vilket många verkar tro. Du kan ju inte gärna nedvärdera SH-medlemmarna eftersom de faktiskt kör hojarna varje säsong, år ut och år in, framför journalisterna som har tillgång till hojarna ett par dagar. Det är också av den anledningen jag skapade tråden. Testerna kan jag ju lika gärna läsa själv iallafall, och har naturligtvis gjort det.

Så, tack för din input, men jag tror att jag föredrar folk som vet vad de pratar om framför de som citerar andras tester.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Nej, men läser man alla tester så är det ju slutsatsen. Bättre hoj på samtliga punkter, men upplevs kanske inte lika brutal som K5/K6 på grund av ett starkare mellanregister hos dessa.

K9:an har fått värsta svala mottagandet... men alla journalister vill ändå påpeka att det är den bästa Gixxern ändå.

Så vilka väljer du att lyssna på? SH.com medlemmarna eller folk som verkligen kan något? Bäst är kanske att provköra dem själv... men kan man inte göra det så väljer man att lyssna på folk som varit med ett tag och provat alla hojar.

Mellanregistret är väl ändå rätt viktigt ifall man har prio på gatkörning? Den är ju inte direkt slö på höga varv heller...

09an har fått bra kritik för sitt chassi. Likaså den nya rettan. Båda dessa upplevs dock lite sävligare i spisen. Något som spelar mindre roll på bana, där chassit och körbarheten är viktigare än någon enstaka hästkraft för gemene man.

Det finns också mycket rutinerat folk på SH, så man kanske inte ska nonchalera allt som skrivs ;)
Själv skulle jag ju gå mer på vad "Kalle från västerhaninge" säger som jag känner bra och vet är duktig än vad motorjournalisten Zeb McDoohan från UK säger.

Hur som helst så tror jag att ts blir nöjd oavsett årsmodell. Alla hojar kräver tillvänjning och injustering på fjädringen om man skall få ut lite extra utan att köpa nya prylar till den.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nej, men läser man alla tester så är det ju slutsatsen. Bättre hoj på samtliga punkter, men upplevs kanske inte lika brutal som K5/K6 på grund av ett starkare mellanregister hos dessa.

K9:an har fått värsta svala mottagandet... men alla journalister vill ändå påpeka att det är den bästa Gixxern ändå.

Så vilka väljer du att lyssna på? SH.com medlemmarna eller folk som verkligen kan något? Bäst är kanske att provköra dem själv... men kan man inte göra det så väljer man att lyssna på folk som varit med ett tag och provat alla hojar.

Trovärdighet i denna fråga:

1. SH-medlemmar som ägt och kört båda hojarna
2. Ett antal MC-journalister
3. SH-medlemmar som bara kört en av hojarna men har en kompis som har den andra modellen
4. SH-medlemmar som vare sig ägt eller kört någon av modellerna men läst ALLA tester och gärna talar om det.
5. SH-medlemmar som vare sig ägt eller kört någon av modellerna men läst Bikes tester
6. Min mamma som var spätta bakpå en Traja Tiger på 50-talet och har A-kort

:mattias:hej
 

MR.H

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
06an hittad å köpt...
Så vilka väljer du att lyssna på? SH.com medlemmarna eller folk som verkligen kan något? Bäst är kanske att provköra dem själv... men kan man inte göra det så väljer man att lyssna på folk som varit med ett tag och provat alla hojar.[/QUOTE] ???????



Måste säga att dom som äger hojarna och kör dom varje sommar på bana och gata bara för att dom tycker att det är skoj, är nog en lite bättre informations källa än alla jäkla duktiga reportrar. Dom stirrar sig blinda (ofta) på dom siffror som ges ut, vilket inte ger så jäjkla mycke i verkligheten

Se till och prova dom båda innan så kommer du snart märka vilken du vill ha. Jag menar de måste ju finnas nån du känner som har nån av hojarna...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det handlar inte om att lyssna enbart på en grupp, vilket många verkar tro. Du kan ju inte gärna nedvärdera SH-medlemmarna eftersom de faktiskt kör hojarna varje säsong, år ut och år in, framför journalisterna som har tillgång till hojarna ett par dagar. Det är också av den anledningen jag skapade tråden. Testerna kan jag ju lika gärna läsa själv iallafall, och har naturligtvis gjort det.

Så, tack för din input, men jag tror att jag föredrar folk som vet vad de pratar om framför de som citerar andras tester.

Tänk efter lite, hur gör man en sämre hoj än föregångaren när man heter Suzuki? Med flit går det säkert, men jag tror inte riktigt att så är fallet här :rolleyes: Det är rätt så självklart att K7/K8 är bättre hoj än K5/K6, frågan är om den stora skillnaden i pris är värt.

Tycker Peter1980 sammanfattar det jag tycker väldigt bra.

SH medlemmarnas åsikter är inget värda i mina ögon då alla är effektkåta som resten av motorsverige. Plus att folk är så jävla partiska när de snackar om sin egna hoj. Motorns brutalitet avgör tydligen hur grym en cykel är. Honda is the shiet tycker jag... och det är för att de satsar på hela paketet.

C.Barrow - mellanregistret på en K7/K8 är nog riktigt jävla najs för gatkörning ändå.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om man inte orkar leta och läsa så mkt så gillar iaf jag MCN:s "bike tests" på youtube.

Självklart är det som testförarna säger där inte nödvändigtvis detsamma som du själv tycker.

Men de brukar, i de tester jag sett, kommentera lite skillnader mot tidigare modeller osv. Både positiva som negativa.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag har bara provkört gsxr 1000 k7-k8 något pass på Gelleråsen för att hjälpa ägaren med lite dämparinställningar.
Om jag jmf K6an som jag kör så kändes den lättare. Mer hanterlig bättre mos i från botten. K7an kände tyngre och hade ett riktigt bra skjuts i motorn högre upp.
Att hojarna kändes så hanteringsmässigt olika kan dock ha mycket att göra med däck och chassieinställningar. Har ju fixat och trixat på min egen hoj för att få den att kännas som den gör..

Det bästa du kan göra är att själv provköra och jmf. Se vilken du trivs med av de två.

//Ezzo
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
SH medlemmarnas åsikter är inget värda i mina ögon då alla är effektkåta som resten av motorsverige.

Intressant kommentar från en som frågar om varenda hoj han sett och vill ha all information om men aldrig kommer köpa.

Tack, din åsikt har noterats och glömts. Du har bidragit med exakt noll av värde till tråden. Starkt jobbat.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Det bästa du kan göra är att själv provköra och jmf. Se vilken du trivs med av de två.

//Ezzo

:tummenupp

Bästa sättet att få information, upplevelser är personliga när det gäller hur man uppfattar hojar. ifall man inte är posör, då...:)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top