K6 vs K7

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
:tummenupp

Bästa sättet att få information, upplevelser är personliga när det gäller hur man uppfattar hojar. ifall man inte är posör, då...:)

Problemet kommer när man inte har möjlighet att provköra "alla" olika modeller. Eller det vanligare problemet är väl kanske att få möjlighet att provköra olika årsmodeller av samma modell.

Och med provköra menar jag inte en halv repa på den närmaste parkeringen.

Tycker det är guld värt att kunna läsa lite olika åsikter i trådar som denna.

Självklart är upplevelser personliga.
Men något som hjälper iaf mig mkt i t ex hojval är att läsa såna här trådar. Där man efter en del olika svar ibland kan skönja ett visst mönster att t ex 9 av 10 tycker att hoj X suger för att den är för tung, då kan man ju iaf misstänka att det kan ligga något i det.

Man får läsa alla intryck och försöka gallra ut det som flest håller med om och basera sitt köp på det!

Det jag ville säga är att jag tycker att alla inlägg och personliga åsikter i en sån här tråd är bra :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du har gjort det.

Nej, det gjorde jag inte. Läs om, läs rätt.

Problemet kommer när man inte har möjlighet att provköra "alla" olika modeller. Eller det vanligare problemet är väl kanske att få möjlighet att provköra olika årsmodeller av samma modell.

Och med provköra menar jag inte en halv repa på den närmaste parkeringen.

Tycker det är guld värt att kunna läsa lite olika åsikter i trådar som denna.

Självklart är upplevelser personliga.
Men något som hjälper iaf mig mkt i t ex hojval är att läsa såna här trådar. Där man efter en del olika svar ibland kan skönja ett visst mönster att t ex 9 av 10 tycker att hoj X suger för att den är för tung, då kan man ju iaf misstänka att det kan ligga något i det.

Man får läsa alla intryck och försöka gallra ut det som flest håller med om och basera sitt köp på det!

Det jag ville säga är att jag tycker att alla inlägg och personliga åsikter i en sån här tråd är bra :tummenupp

Ungefär mina tankar också. Det är bättre att få input från folk som faktiskt kör hojarna, och ju fler desto större faktaunderlag. Jag har snackat med polare som kört bägge hojarna, och det är intressant om fler delar deras uppfattning.

Självfallet är det bäst att provköra, men när man som jag efter en rejäl klotning inte har alternativet (varken kan eller får ens gå), får man försöka göra vad man kan.
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag gillar min K7;a, funkar till det mesta, slö e den inte..
mycket hänger på vad du gör med den själv, INGEN hoj som jag har ägt har varit enligt MINA premisser på hur jag vill ha hojen vid köp, alltid nåt jag fått ändra på eller köpa till osv.
 

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
Jag tycker att C1800 K6 är helt klart det bättre valet! Fast det känns lite owerkill med så mycket utrustning på en custom, är det inte bättre och köpa en hoj med lite mer ursprungseffekt så slipper man trimma :va
Eller du kanske menade en M1800R2 K7? Den har lite mer pulver!
Eller vilka modeller menar du egentligen??? :arsele
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag har kört bägge o kör idag en k7. Tycker att båda två är riktigt fina hojar, men om jag skulle välja någon av dom så skulle de bli k7. Det är hur man än vrider o vänder på det en modernare hoj. Tycker att du ska försöka ut o prova bägge hojarna för att skapa dig en egen uppfattning. Vilken av dom du än väljer så hänger det mesta ändå på vem som sitter bakom styret.

Lycka till! :tummenupp

Sant. Ska försöka komma iväg och kolla på K7:an nu iaf. :tummenupp
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Jag tycker att C1800 K6 är helt klart det bättre valet! Fast det känns lite owerkill med så mycket utrustning på en custom, är det inte bättre och köpa en hoj med lite mer ursprungseffekt så slipper man trimma :va
Eller du kanske menade en M1800R2 K7? Den har lite mer pulver!
Eller vilka modeller menar du egentligen??? :arsele

Jag tror det är en Burgman K7 han är ute efter.
Man kan ju undra vilka det är som pimpar sin Burgman med Yoshimura-system.

Hittade en webshop som har både Yoshi och Leo Vince till Suzuki Burgman 400 K7.
http://www.scootertrap.com/Burgman400K7.htm
 

Bifogat

  • burgmanyoshimura.jpg
    burgmanyoshimura.jpg
    18.9 KB · Visningar: 63

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Spelar ingen roll vilken hoj du väljer du kommer ändå bli nöjd...

Men K5-K6 är Suzukis minsta och vassaste model (om det är 1000cc du pratar om?) K6an går snabbara att kasta om än vad K7an gör och K7an är 4cm längre och lite högre (vet inte hur mycke högre)
Men vilken som känns bäst är mer en smak sak jag har själv en K7a och gillar den mer, tycker det är en riktigt fin hoj.
Men har å andra sidan knappt kört den andra...


Det ända "felet" på K7an tycker jag är att den är aningen seg att kasta om i svängarna men det ska jag ändra på det bara jag som inte orkat, och den funkar ju hur bra som helst så som den är...
Den får ju inte bli för snabbstyrd heller så man rammlar in i böjarna!

Fast du kanske behöver en mer snabbstyrd hoj så du inte kör rakt fram i böjarna...
(Sorry men jag kunde inte låta bli hehe :tuttar)
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Upplever inte K7 som mer trögsvängd även om den är 10mm längre. Sitter bekvämare på K7, mina knä tyckte inte om K6, då jag är 186cm. Fjädringen har jag inga problem med efter att ha ställt in den enligt Motorrads provhoj, original är den lite wobblig i ingången till kurvor. Bromsarna suger, men blir ok med stålomspunnet och andra klossar. Största skillnaden i motorkaraktär beror på utväxlingen på gashandtaget, där man kan säga att K6 har snabbgas och K7 har en snällare utväxling, vilket är klart trevligt på bana då den blir mer lättkontrollerad. Grymma hojar båda 2:tummenupp Kort sagt, kör du bara gata välj K6 då den är lite brutalare och ger lite mer adrenalin, kör du mycket bana så är K7 ett bäättre val tycker jag. Har kört båda över 1000mil på gata, och drygt 20ggr bana i snabb grupp. Är ingen proffs som utnyttjar dess fulla potential, så dom är långt över min förmåga båda 2. K7 släpper en del bak i utgången till kurvorna men det beror nog på att jag vågar köra lite snabbare på banorna nu, och att jag kör som en amatör, långsamt in i kurvorna och drar på för mycket ut när självförtroendet växer-:D
 

Bifogat

  • 01-150.jpg
    01-150.jpg
    122.6 KB · Visningar: 127
  • 02-114.jpg
    02-114.jpg
    164.8 KB · Visningar: 80

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tack för svaren. Är 186 jag också och har ju rätt fuckade knän efter olycka (iaf för stunden), vilket tas in i beräkningarna. Det lutar i skrivande stund åt K7 - ska försöka komma iväg och göra affär inom kort - men (K5/)K6 känns som ett gott alternativ om jag inte blir nöjd med dealen.

:tummenupp



Fast du kanske behöver en mer snabbstyrd hoj så du inte kör rakt fram i böjarna...
(Sorry men jag kunde inte låta bli hehe :tuttar)

:D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tänk efter lite, hur gör man en sämre hoj än föregångaren när man heter Suzuki? Med flit går det säkert, men jag tror inte riktigt att så är fallet här :rolleyes: Det är rätt så självklart att K7/K8 är bättre hoj än K5/K6, frågan är om den stora skillnaden i pris är värt.

Tycker Peter1980 sammanfattar det jag tycker väldigt bra.

SH medlemmarnas åsikter är inget värda i mina ögon då alla är effektkåta som resten av motorsverige. Plus att folk är så jävla partiska när de snackar om sin egna hoj. Motorns brutalitet avgör tydligen hur grym en cykel är. Honda is the shiet tycker jag... och det är för att de satsar på hela paketet.

C.Barrow - mellanregistret på en K7/K8 är nog riktigt jävla najs för gatkörning ändå.

Har du hunnit provköra någon av hojarna mellan dina inlägg? Eller sitter du fortfarande och försöker gjuta någon slags trovärdighet i det faktum att du bara refererar till tester och dissar SH-medlemmar som en samling partiska effektjunkies?:D

Men ok, jag kan hålla med dig om att det generellt sett alltid sker utveckling i en modells livscykel, där är nog inte Suzuki unika. Men frågan är då vad som är bättre? Bättre på pappret sure men bätte på att möta individuella behov, vilket tråden egentligen handlar om.

Det är ju inte ett kylskåp vi snackar om och jag tror de flesta som köper hoj har en annan kriteriemall. Visst du kan ju avfärda alla som gillar K5/6 bättre än K7/8 med att de inte kör tillräckligt bra för att kunna avgöra det. Men återigen: jag tror det handlar mer om upplevelsen och känslan än uppmätta testresultat. Om C Barrow upplever mellanregistret som maffigare på sin k6, ja då är det väl så. För honom. Och hans subjektiva åsikt är rimligen mer värd än dina gissningar, eller...som är uttala sig om rekylen i ett M16 bara för att man spelat Call of Duty...

Ett annat exempel: nya M3. Visst är den ett steg framåt och på alla sätt kanske en bättre bil än förra generationen (E46 tror jag den kallas). Men läs några tester så kommer du att hitta journalister som tyckte att något gått förlorat när man tryckte i en makalöst fet men inte så varvvillig eller skönsjungande 8a. Mer mos men också 90 pannor till + Idrivesystemet där projektfasen med användarinteface inte kan ha tagit mer än en lunchrast.

Bättre? Fan vet...

(och ja, jag har kört båda...:yoparty)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är ju inte ett kylskåp vi snackar om och jag tror de flesta som köper hoj har en annan kriteriemall. Visst du kan ju avfärda alla som gillar K5/6 bättre än K7/8 med att de inte kör tillräckligt bra för att kunna avgöra det. Men återigen: jag tror det handlar mer om upplevelsen och känslan än uppmätta testresultat. Om C Barrow upplever mellanregistret som maffigare på sin k6, ja då är det väl så. För honom. Och hans subjektiva åsikt är rimligen mer värd än dina gissningar, eller...som är uttala sig om rekylen i ett M16 bara för att man spelat Call of Duty...



(och ja, jag har kört båda...:yoparty)

Menar du att bara för att man inte på teknisk väg uppmätt motorn så kan man inte avgöra huruvida det är mer/mindre kräm i den?

Har inte kört K7 men K5, K6 och CBR1000RR och upplevde skillnad mellan samtliga! Skillnaden mellan just suzuki och hondan är påtaglig!

Offtopic: M16 är ett relativt "rekylfritt" vapen då det återanvänder krutgas för att ladda ett nytt skott precis som svenska AK5 men har samma "kvalité" som amerikanska bilar(ja jag har skjutit båda)...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Menar du att bara för att man inte på teknisk väg uppmätt motorn så kan man inte avgöra huruvida det är mer/mindre kräm i den?

Har inte kört K7 men K5, K6 och CBR1000RR och upplevde skillnad mellan samtliga! Skillnaden mellan just suzuki och hondan är påtaglig!

Offtopic: M16 är ett relativt "rekylfritt" vapen då det återanvänder krutgas för att ladda ett nytt skott precis som svenska AK5 men har samma "kvalité" som amerikanska bilar(ja jag har skjutit båda)...

Klart man kan -och min poäng är att det kanske är just det som ska fälla avgörandet vad som är "bättre" i förhållande till något annat, i dett fall mellan en k6 eller en k7, snarare än grafer i Masterbike.

Jatack jag vet hur ett M16 funkar (är reservofficer):tummenupp...ledsen för den halvkassa metaforen men poängen just där var jag jag värderar praktisk erfarenhet ett snäpp högre än det någons brorsas kompis läst någonstans.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
ja vill också!

vara med och säga mitt!

Sitter i samma sits som TS. har inte haft möjlighet att prova nåndera ännu.

Men som redan kommit fram så är det nog ändå viktigt att man prövar en hoj före man bestämt sig.

Som "nybörjare" blir man inte missnöjd om man ändå byter upp sig, oberoende om t.ex. mellanregistret är lite sämre i den ena.

Jag har provat t.ex. Daytona 675 och Ninja 636. Jag satt inte alls bra på Daytonan, när Ninjan passade mig bra som fan!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Klart man kan -och min poäng är att det kanske är just det som ska fälla avgörandet vad som är "bättre" i förhållande till något annat, i dett fall mellan en k6 eller en k7, snarare än grafer i Masterbike.

Jatack jag vet hur ett M16 funkar (är reservofficer):tummenupp...ledsen för den halvkassa metaforen men poängen just där var jag jag värderar praktisk erfarenhet ett snäpp högre än det någons brorsas kompis läst någonstans.

Läste ditt inlägg igen och kom på att vi menade samma sak..:rodnar

Det är ju faktiskt det subjektiva som vi väljer hoj med och därför är det väl bra att ta in åsikter som just är subjektiva!

Trots detta så läste jag i Fast Bikes ett uttalande att reportern hellre tog en k5/k6 än just k7/k8 men så är ju engelska sh-journalister oftast lite mer frisspråkiga än svenska och tyska!
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Läste ditt inlägg igen och kom på att vi menade samma sak..:rodnar

Det är ju faktiskt det subjektiva som vi väljer hoj med och därför är det väl bra att ta in åsikter som just är subjektiva!

Trots detta så läste jag i Fast Bikes ett uttalande att reportern hellre tog en k5/k6 än just k7/k8 men så är ju engelska sh-journalister oftast lite mer frisspråkiga än svenska och tyska!

:tummenupp
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Har en K7´a, är en helt sjuk rolig hoj med bra klös i.
Enda som kan få lite minus är väl att bromsarna kan kännas mjuka, men det är ett bra nyp i dom ändå.
Och så bakfjädringen kunde ha varit lite bättre i kurvor, men allt går att justera eller byta till bättre.
Mvh Daniel
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tack för all input. Blev en K7:a i lördags. Nu kan siktet inställas på nästa säsong på riktigt!
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Nej, men läser man alla tester så är det ju slutsatsen. Bättre hoj på samtliga punkter, men upplevs kanske inte lika brutal som K5/K6 på grund av ett starkare mellanregister hos dessa.

K9:an har fått värsta svala mottagandet... men alla journalister vill ändå påpeka att det är den bästa Gixxern ändå.

Så vilka väljer du att lyssna på? SH.com medlemmarna eller folk som verkligen kan något? Bäst är kanske att provköra dem själv... men kan man inte göra det så väljer man att lyssna på folk som varit med ett tag och provat alla hojar.


Vi på SH blir inte bjudna på dyra resor, fin mat, dyra hotell osv när vi säger hur vi tycker om hojen. Det kanske är en skillnad.

Vad säger att en som jobbar på en tidning kan mer om hojen än någon här ?
Fakta kan ju vara att denna testförare för en viss tidning kanske endast får prova den under 30minuter medans vissa här har haft dom i över 2 år.

Vem jag skulle lita på är rätt solklart..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top