Nu har kaffebryggarna fått en ny konung tycker jag.. Bytte ut min moccamaster mot en kitchenaid och den är helt klart nån resa bättre!
På vilket sätt, inte för att jag vill byta.
Än...
Nu har kaffebryggarna fått en ny konung tycker jag.. Bytte ut min moccamaster mot en kitchenaid och den är helt klart nån resa bättre!
Vilken Kitchenaid snackar vi om? http://www.kitchenaid.com/countertop-appliances/coffee-products/
Sen en fråga. Vilka bönor är era favoriter? Själv är jag svag för Zoegas Skånerost blandat med Blue Java. 50/50.
På vilket sätt, inte för att jag vill byta.
Än...
Jag hörde för övrigt att ALLT kaffe kommer ursprungligen från Etiopien, även det som odlas i Sydamerika. Kan det verkligen stämma?
Hörrni, kaffenördar.
Alla jagar ju efter den perfekta creman, men det är få som lyckas.
Vad tror ni om en fullösning med extra crema på burk? Tror ni någon skulle köpa?
Man gör sitt vanliga kaffe, sen på med en tesked crema-pulver på det.
Nescafe har snabbkaffe med det här i från början.
Men bara crema? En föräsljningssuccee?
Kaffenördar är nog sämsta tänkbara målgruppen för crema på burk.
Vill jag ha kräm på kaffet så väljer jag bönor och bryggmetod som ger extra fluff.
Brygger man i vanlig bryggare eller mokabryggare blir det inget skumfluff och ska inte vara heller tycker jag.
Det finns säkert folk som tycker att det är en jättebra idé och skulle köpa produkten, men jag är inte en av dom.
Nyligen hemkommen från filipinerna, de odlar kaffe där men vad dricker de själva? Jo, fuking jävla neskaffe. Inte nog med det, toppsäljaren är 3in1, dvs en sked neskaffe + 17 sockerbitar + mjölkersättningspulvret som inte har nåt med mjölk att göra alls utan mest består av transfetter. Tydligen vill alla ha exakt den blandningen...
Jag formligen hatar socker i mitt kaffe och även om jag i vanliga fall föredrar mjölk i kaffet så dricker jag hellre svart än med det där mjölkpulvret.
Nåväl, jag tog med mig egen kaffekvarn samt en kaffepress, och svärmor lät bli att sälja farmens kaffeskörd och rostade ett par kg bönor åt mig. Mjölk finns att köpa så morgonkaffet var räddat ungefär första veckan fram tills dottern(2 år) fick tag i kaffepressen och skrek pappas! Svärmor försökte ta den av henne men det skulle hon inte ha gjort för dottern tyckte att den gamla häxan ska inte stjäla pappas kaffepress, bäst att slänga iväg den och därefter fick vi sopa upp glassplitter från kakelgolvet. Nödlösningen blev därefter att göra ett tygfilter. Lite omständligare men det funkade.
Var man sen ute på vift under dagen så var man ju tvungen dricka det där neskaffet, blev dock stammis på den lokala Jollibee-restaurangen som hade usla hamburgare men drickbart bryggkaffe.
Vet inte hur många gånger jag fått serverat kaffe med socker på andra ställen men roligast var nog ett ställe med en osedvanligt feminin servitör.
Jag har lärt mig att vara ganska tydlig när jag beställer kaffe men fick ändå 3in1 och påpekade:- Vad är det här, det är socker i mitt kaffe?
Kyparen med ett stolt leende svarar glatt: Yes sir!
Jag frågar om det har nåt kaffe utan socker, och han ser ledsen ut över att jag är missnöjd med kaffet men pekar stolt på maskinen som utöver 3in1 minsann även producerar choklad och kapuchino och det verkar som att allt deras kaffe kommer från den maskinen.
Jag frågar om deras Kapuchino är utan socker och får samma stolta leende tillbaka och svaret: - No Sir, that is with sugar to!
Jag upprepar för femtioelfte gången att jag hatar socker i mitt kaffe och förklarar att då får det nog vara. Samtidigt funderar jag över vad det kan tänkas vara för påföljd ifall man slår ihjäl en korkad servitör.
Då nämner han besvärat att de har ju även den där maskinen som ger bryggkaffe och med ett ansiktsuttryck som antyder att han skäms över över den (omoderna?) maskinen som står gömd bakom en vägg.
Jag blir överlycklig och ber om att få en kopp bryggkaffe.
Några minuter senare kommer bögen tillbaka med en rökande färsk kaffekopp och frågar glatt: Do you like sugar with that?
Grattis Stockholm!
Bästa kaffevagnen har flyttat från avkroken Kista till Riddarholmen, så passa på att avnjuta nyrostat magiskt gott kaffe om ni är i närheten! Ingen latte eller annat lull-lull bara svart kaffe (som dock går att få med mjölk om man ändå känner att man vill skända kaffet)
Fast bara öppet till 17, nu blire förbannad-tråden
Varför vill du inte dricka kaffe innan 17? Trodde du hade glassigt jobb?
Dom har faktiskt öppet på lördagar och söndagar också. Fast söndagar står dom på Hornstulls strand.
Jag har bunkrat upp med Auel-bönor så om det krisar så är du välkommen (annars också, trots att du kör gubbhoj)
Glassigt men det är ju placerat i Helvetet.
Vi får jämföra Auelbryggt med hemmabryggt helt enkelt.
Har f.ö. inget uppbokat på söndag så Roslagen lockar. Om ni är tidiga vill säga, vispa pannkakssmeten kvällen innan helt enkelt
Ska regna på söndag så vi är nog inte så sugna på nån långtur då. Lördag ska vi ta en norrunda å handla bästa osten, skaru me?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|