2018,SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002.
1:a. Söndag 07 01 2018
Short story! Ingen moped i mitt liv, inte ens kört moppe innan Silverpilen... ! 1966 kom en silverpil in i källaren. FMCK Höstkurs 1966 genomfördes och jag fick mitt efterlängtade körkort ihop med 53 andra unga grabbar. 1972 ungefär då började 4-hjulsintresset ta över, USA-bil. Värsting Ford Mustang Mach 1 428cui 1970, efter den kom en Firebird och 1974 vart jag med ett dubbelgarage och byggde min första dragster. Innan dragracing! 1 lättviktare och 4 tunga hojar. Under dragracing-eran 3 hojar.
Men efter 1985 utan hoj! Utan hoj i 13 år.
Jag blev återfalls-knutte 10 nov 1998 med min dröm-hoj! Hondas CB1100R 1982 med 3400 mil på mätaren. I mars 1999 kom en annan dröm-hoj in i garaget Hondas NS400R. Började träffa nya kamrater på mc, däribland en Finne i Göteborg, Mika. Han hade haft som special under några år VF1000R. RC30, CBX och CB1100R. Köpt, sålt och bytt... osv.
Tonys SuperbikeCollection (WSBK 1988-2002). Kan man säga startade så här utan att det fanns någon egentlig tanke bakom detta köp. Bortkopplad ifrån mc-livet i 23 år (1975-1998), ingen tid alls till mc och allt omkring. År 2000 tidig höst ringer Mika och säger att en Honda VFR750R "RC30) är till salu i skåne, kollar in annonsen och konstaterar att till den har jag inga pengar. Månaderna går och i november frågar Mika hur jag tänker, gillar man fräcka Honda Klassiker så måste man ju ha en Honda RC30 WSBK vinnare 1988 och 89, å jag har absolut noll koll! Försöker förstå vad han menar! Är leksakshandlare och känner att handeln detta år kommer bli fin, stor julbonus !!! Ringer ner till Jarls Bilservice i Helsinborg (BMW Schnitzer specialist) och bokar ett besök. Har inte riktig pengarna som står i annonsen men hoppas på att göra en deal! Hojen är ny.. nästan, 160 mil! Hur hamnade den här? En god vän till bilhandlaren köpte RC30:an 21 04 1988 utav Sportmanships AB. Han, Bengt-Erik L (Har tjänat mycket pengar) i Saudiarabien, byggde elnät! Han körde förmodligen endast ca 150 mil och sedan lades ett skynke på! September 2000 köpte han en flådig BMW och bytte in RC30.an. Bilhandlaren hade en mc-mekaniker i sin verkstad som fick liv i Hondan och Jarl körde en runda innan den hamnade på annons. Efter flera månader.....
8 december 2000 var den med hem till mitt garage.
Besiktigade den 3 05 2001 med 172 mil på mätaren. Försäkrade den 23 07 2001, premie 9480.-- svettigt dyrt då.
Ställde utav den 2 10 2001 med garageförsäkring. Besiktigades igen 24 04 2004 med 187 mil. Jag har kört hojen endast 1.. 2 ggr totalt 15 mil. Originaldäck på hojen typ 14 år gamla när jag köpte den, förstod att beslut om vad jag ska ha den till? Göra med den måste tagas. Nu 17 år efter står den fortfarande på originaldäck.
För att komma i trafik, behövs.
Genomgång Bromsar, genomgång koppling och framgaffel. Byta oringar och bromsolja, gaffelolja. Förgasartvätt med tillhörande munstycksbyten och packningsbyten. Byte utav kylarvätska. Besiktning. Men fortfarande gamla däcken på!
Å så kommer vi till det där nu... hoj i garaget och inte köra den?
1. En klassiker, icon och legend. Jag har en sådan!
2. Jag har provkört den!
3. Jag visar upp den och njuter utav alla trevliga samtal som mötena skapar. Har varit med på minst 20 mässor och utställningar, öppet garage.
4. Den blir mer och mer värdefull.
5. Har ju min drömhoj Honda CB1100R 82:a som jag kör med nästan jämt.
Min! Honda VFR750R RC30 1988. 180 mil!
Mvh Toyman