Del 1. Julsaga 2017. BIMOTA köp, lite troll vart nog och stöka under resan.....
Köpa Bimota YB4IE 2012 i Italien. Misslyckades och blev en Bimota SB7 istället.
Torsdag 27 september 2012: 9209
En lätt nervositet har varit närvarande, dagsljuset blir kortare och kortare, hitta ner till Carlo i Italien. Ensam. Äventyret som uppstod i England när vi skulle till Donington får ju inte upprepas. Papperskarta som är några år. Alla nya korsningar och motorvägsmot. Ett virrvarr runt varje större stad. För 40 år sedan gick det smidigt och lätt. Nu har trafikplanerare fullt upp med omstruckturering utav bilflödet.
Ska man nu ut i detta flöde är ju en gps ett måste, vart runt lite i lilla staden men här finns inga som passar på hoj i lager, inte i Göteborg heller. Räddningen fanns hos min vän Anders H, det är tredje räddningen han står för nu. Hjälpen till mcmässan, såg till att jag kom med till Hockenheim på hoj och nu lånar han ut sin grymma Garmin 660 hoj-gps. Provade den lite igår kväll, kändes grymmt tryggt med vägguidningen.
Ska kika på en Bimota i Italien, en Bimota i Tyskland och till mcmässan Intermot *i Köln. En egen vägguide följer med det ska bli en ny upplevelse! 420 mil i blindo! Fiaten Ducaton vart på verkstad 3 dagar så lite stress har det varit. Ingen hoj åker med iallafall, vädret i bergskedjorna där nere ser allför ostadigt ut. Blir nog borta 10 dagar ändå utan att köra hoj där nere. Vore ju bra om Carlo slängde på sig lite mckläder och sade att vi kan köra en längre tur med Bimotan, men det blir väl som brukligt några kilometer på vägen utanför. Hur som helst full mcmundering är med! Toyman
NEDAN: Bimotatjöt... funderingar!*
Bimota! YB4IE 1988 kontra SB7 1994. När YB4an kom till var Bimota en jätteliten fabrik, kravet var att de skulle bygga 200 för att få deltaga i SuperBikeVM. Hisoriken Bimota är liggande i tjock dimma, det skrivs på en del ställen att det skulle byggts över 300... uppemot 200 skulle vart test-hojar. Utav dessa skulle 60 sålts som racehojar ungefär 10 kompletta och resterande som hojar i delar. Så då återstår ju ungefär 100 hojar till kund på gatan..... utav dessa skulle 15 vara SP modell, (lång etta och tätstegad, öppet avgassystem och fullt justerbar framgaffel). Visst känns det snurrigt..... Italienskt?
En SP är det Carlo vill sälja till mig, med bra dokumentation! Intagen i det Italienska mchistoriska registret..... om jag förstod rätt. Hur ska detta sluta? Hur ska jag kunna veta att hojen är en äkta SP? Motorn är bytt, skador uppstod när gammalt bränsle förstört soppasystemet. Ny YB4IE motor istoppad och SP delarna överflyttade? Arbete utfört utav Bimotas Raceteams mekaniker? ???? Priset? En ren gissning? Carlo har höjt priset varje år! Vill ej disskutera i mail! Hur hårt förhandlar med en Italienare... i sista änden blir det frågan.... vill jag ha den i samlingen. Självklart..... så jag sitter fast på kroken. Real LIMITED SP-edition with the green stripes on... om de bara var 15 ifrån början, för 25 år sedan! Hur många finns det kvar?
SB7 an i Tyskland, byggd 1994 då hade ju Bimota säkert växt lite och produktionen var nog stabilare än 1987/88. Så de 200 SB7 or som byggdes som homologiseringshojar ochså är nog ok!
Torsdag 27 september! 9324
Ja nu jäklar anamma gäller det, imorgon startar resan till Padova i Italien, ca 200 mil ner. Träffar Carlo och hoppas han antar än lite annorlunda attityd när vi står öga mot öga. Om jag fattat det hela så får vi försöka kommunicera på Tyska! Har jag tur är där någon som pratar Engelska annars får det bli min knackliga Tyska, hoppas hans är bättre än min!
Hoppas det är gott väder och det bjuds tillfälle till en lite längre runda på Bimotan än vad som är brukligt vid provkörning, han kanske åker med på några utav sina andra hojar!
Hemresan går via Gardasjön, Stelviopasset. Nattar över på ett mchärbärge "Manfreds Bikermuhle" vid Bodensjön. Nästa etapp tar mig till köln och mcmässan Intermot. Ska även kika på en Bimota SB7 1994 innan jag drar mot slutmålet..... garaget hemma! Hoj på er.. Toyman
Sunday 30 september:*** 9643
Efter 2 dagar pa vag, efter 200 mil ar vi nu i Italien. Sondag ledig dag sa imorgon moter vi Carlo och ser om hans Bimota ar sa special som han sager. 200 mil ar manga timmar pa vag, gar inte sa fort som man vill! Idag regnar det* sa jag tourar runt med bilen. CiaoToyman
! Ifran langsam hotelldator!
Sondag kvall 30 september:***9685******
25 mil landsvag i Italien, om man ber gps,en ta bort betalvag blir det an easy ride, snittfarten vart inte hogre an 70.... jattelugnt. Korde ner till Bologna och skakade galler pa fabriksporten till Ducati! Det var denna vilodagen! I morgon 10.00 hoppas jag skaka tass med Carlo! Ciao Toyman
Lördag 6 Oktober: 1
Inköpsresa till Italien! 440 mil tur och retur, motorvägsavgifter, diesel, färjeavgifter ock hotellkostnader.
Resan startade fredag 28 september 05.00 och första stopp vart färjan i Helsingborg, sedan ett gäng mil ner till Rödby/Puttgardenfärjan så vart man ute på Tyska Autobahnnätet!*
Det blev många mil i paketbilen, *min lilla Fiat Ducato! Ca 200 mil på 2 dagar, det blev långa dagar på väg men flöt på bra. När jag parkerade första natten luktade det bränt om bilen, höger framhjul var hett och jag insåg att ett litet bekymmer hade jag för bromsen låg på? Skulle problemet fortsätta var det nog läge för en verkstad.
Men dag två med lite speciell bromsteknink så lyckades vi köra denna dags 100 mil utan temperaturökning så inga problem. Men kände att en avstickare upp till Stelviopasset vore att utmana ödet. GPS-en som jag fått lånat utav Anders tog mig till mitt förbokade hotell i Padova, 6 kilometer ifrån MR Carlo med Bimotan YB4ie maskinen. På måndag hade vi stämt möte och eftersom nerresan flöt på bra så hade jag söndagen tillgodo! Kunde ej träffa Carlo på söndagen han var på race med grabbarna i Padovas Ducatiklubb. Italien bjöd på värme över 20 grader så jag kunde sitta ute på kvällen och ta en rök och njuta några pilsner.
Kände mig rätt nöjd med 200 mil på 2 dagar i paketbil, ingen racerfart direkt men det går ju inte så fort längre på Tyska Autobahn. Rätt mycke vägarbeten och tuff trafiksituation. Toyman pustar ut, detta hotell ska jag tillbringa 3 nätter på.*
Söndag 7 oktober: 31
Söndag morgon 30 september, upp tidigt för en god buffefrukost på hotell El Rustego, adress Via Antoni Rossi, Rubano, endast 5 mil till Venedig..... men det regnar ute och promenera runt utan bra kläder kändes ej bra. Hörde ochså att man tar inte med sig bil dit (P-avgifter=höga!) så det hade vart till att uppsöka järnvägen och ta tåget dit.
Det vart till att se hur Ducatibutiken i Padova ser ut och sedan ställa in GPS en till Ducatifabriken i Bologna, 13 mil dit och bara landsväg på landet! Kommer till lilla Ducati-shopen, försöker hitta någon där som pratar engelska, nada! Verkar som butiken håller uppe alla dagar i veckan. Försöker fråga om Carlo, lusska lite, men de vet ej vem han är? Och han är ju El Presidente i Ducatiklubben i Padova...... jättemärkligt! Söndagspersonal?
Snirklar mig så sakta ner till Bologna, regnet håller sig undan men redigt mulet är det. Fint verkar det vara på landet här, söndagslugnt men ändå lite folk på vägen. Farten på dessa vägar... snitt inte över 70km. Så ska man någonstans så är det betalväg som gäller! Vissa typer utav butiker verkar öppna, men alla bensinstationer har på söndagar ingen bemanning!
Ducatifabriksanläggningen, ser gammal ut, rimmar inte med hypermoderna 1199 Panigale. Stannar en stund och promenerar runt men man ser ingenting förutom fabriksbyggnaderna. Tänk vad många datorer och robotar det måste finnas innanför dessa gamla fabriksväggar!
Snirklar mig samma väg hem, behöver nu tanka annars inte komma till hotellet! Ingen tapp tar mit kreditkort i automaten, jag har bara några få sedlar.... 3 st och får endast 3 liter soppa på en femma. Stannar och äter och försöker få betala med min 200 Eurosedel... gick inge bra utan där blev det kort. Kör in på varje tapp som dyker upp, nästa ställe tar automaten ytterligare än trasig 5a, 3 liter till! Så äntligen en tapp där automaten acceptera min 10 och 6 liter till. Nu klarar jag mig till hotellet. Lärdom = småsedlar typ 10, 20 och 50 i fickan, inga 100/200 sedlar. Kreditkort går inte överallt...... automater. Samma bensintappar kan du sedan betala med kort via personal vardagar. Nu typ 20 bensinstationsbesök för att slippa köra på dieselånger sista milen till hotellet, på 13 mil.....
Väl hemma på hotellet, regnar det igen. Sitter ute under tak, dricker lite öl och funderar över mötet med Bimota Carlo imorgon. Carlo som endast pratar Italienska och lite tyska.....? Toyman*
Måndag 8 oktober: 187
Tisdag morgon 2 oktober, packar ihop mina grejer och gör mig redo för avfärd. Ska åka bort och förmedla mina tankar, det blir inget utav med det. Carlo visar inga tecken på förhandling, jag åker därifrån utan hoj! Han önskar mig trevlig resa och om jag kommer ner igen så ordnar han logi.
Carlos Bimota YB4IE LE. Årsmodel 1990. Första gången registrerad 1999! Vad gjorde hojen i 9 år? Jag vill ju tro att hojen vart en racehoj! Kåpor och standard Yamahagrejor liggat på hylla. Hojen raceats med och Brembo Racebromsar osv användts även det lättare kåpkittet. Motorn åkt ur och i ramen ett antal gånger! Elektroniklådan som ligger skyddad i annan gummi/plastlåda, en aluminiumbox... den var jättemörk och korriderad! Oljerökpuffen som tyder på slitna ventilstyrningar eller racetoleranser på ringspel. Magnesiumfälgar osv! Efter racelivet så har alla delar i nyskick plockats på, motorn servats osv.
Men jag gissar ju bara för farbror Carlo "66" berättar ju inte allt, ville inte plocka utav kåporna som döljer motorn och hade höjt priset med 1000 euro ifrån i våras! Han har berättat att han inköpt den för 20 miljoner Ital/lira och priset han vill ha nu är 33 miljoner Lira. Hade den varit i mint kondition så hade den vart med mig hem till Sverige. Jag hade lämnat ett bud... men han är orubblig på sitt pris. Väntar på bättre tider!
En underbar dag följer mig när jag kör genom SydTirolen, Dolomiterna. In i Tyskland och siktet på att komma så nära Köln (Intermotmässan) som tänkas kan. Några mil ovanför Köln i Wuppertal finns en SB7 1995 till salu, samma pengar som en fin Honda SP1a. SB7 försökte ju några gånger i Superbike-VM, med mycket skrala resultat. Men hojen passar fint in i min hojsamling!
Onsdag. Ett gäng mil kvar men stämmer möte med Familjen Pumpler! 17,00 står hojen i paketbilen. Som en tröstenapp! Toyman.
Imorgon... MC-mässan INTERMOTT!*
Fredag 12 oktober. 1032
Intermot, jag vart där första mässdagen, torsdagen 4 oktober. Det blev lite galet på morgonen, gps-en körde runt mig till en avstängd väg hela tiden. Så jag förlorade en timme. Men jag kom till mässan lite före 11. Nu 7 timmar till stängning. 6 mässhallar (Hall 5 till 10 )! Ock insåg ju lätt att om jag skulle stanna och kika på alla fräcka hojar, hojdetaljer så skulle jag bara averka halva mässan. Travade på och fotade runt på allt i sporthojsväg för att kolla hemma på skärm. Lagt ut nu här på Sporthoj.com 356 bilder i 21 inlägg.*
*Intermot i oktober 2014, något för mig? 2 dagar isåfall och med mcvän att tjöta och fika ihop med. Samt kanske köpa hoj............. YB4IE! Tyskland är ett stort Bimotaland sägs det!
Fredag morgon, efter en god frukost bar det iväg tillbaka till Mr Pumpler. Skulle hämta Fahrzugbriefet. En kik på hans fina Porsche och en kopp Jawa. 1/2 10 bär det iväg ut på autobahn, 95 mil och 2 färjor är det som återstår. Regn och blåst och ca 2 timmar köer innan och efter Hamburg. Köpa lite vin i Border-Shop Puttgarden! Landar i Danmark och det är kolmörkt ute. Helsingborgsfärjan är rena partybåten.... mycket ljud. Skål! Helsingborg får bidraga med diesel, kaffe och lösgodis för 13 kronor. Nu har jag allt för sista biten. Landar hemma lördag 00,15
Lördag eftermiddag blir det utavlastning och lätt tvätt utav hojen. Har fått ett nytt mctvättutavfettningmedel utav vän. Efter tvätt.... då ser jag att medlet har skapat ränder i eloxeringen på aluminiumramen och svingen, även ränder i kolfibret. Vad var det i tvättmedlet och hur fel gjorde jag? Kan man mörka ränderna eller bara gilla läget?
Hade fått förklarat för mig att under 10 grader så startar ej hojen. tempsensorer gör då ej rätt ( medelhavsvärmeinställda). Stämmde.... hojen starta ej. Dagen efter, garagevarm då starta den om än ovillig och med ett mjölkande stirrigt lågt varvtal. Vart till att varmköra ordentligt innan tomgången blev stabil, klockren! Bimota SB7 1994, framtagen för att deltaga i SuperbikeVM. *Suzuki 750SP motor med lång etta och tätstegad växellåda utrustas med Bimota kammar och deras egna insprytning TDD med stora hål och ett Bimota avgassystem. 132hkr vid 10000v/m skriver dom, 61 ft-lb vid 8500 v/m! Paioli framgaffel 46mm fullt justerbar och Öhlinare bak. Brembobromsar, Torrvikt 186kg. Men denna satsning var usel och chauförerna hade svårt kvala in i racen. Endast gjord i 200 ex och nu finns det 1 i min Superbikesamling. En Bimota YB4IE i Italien blev istället en SB7 i Tyskland!*
Efter uppstart, när tomgången kändes stabil, körde runt industrifastigheten 5 varv. Låååång etta, denna hoj är inte byggd för stadsköra. Landsväg i ett aktivt tempo blir nog bra om andra trafikanter stannar hemma. Kvar återstår att klä utav maskinen och göra rent inunder, givetsvis är jag spänd inför detta...... det är då det kommer fram om mätarställningen är trovärdig! Toyman... nu 2 Bimotor i garaget....*