Bild Kalender 2017. 1:a december Tonys Superbikecollection 1988-2002 en SUPER-ERA!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Del 1. Julsaga 2017. BIMOTA köp, lite troll vart nog och stöka under resan.....


Köpa Bimota YB4IE 2012 i Italien. Misslyckades och blev en Bimota SB7 istället.

Torsdag 27 september 2012: 9209

En lätt nervositet har varit närvarande, dagsljuset blir kortare och kortare, hitta ner till Carlo i Italien. Ensam. Äventyret som uppstod i England när vi skulle till Donington får ju inte upprepas. Papperskarta som är några år. Alla nya korsningar och motorvägsmot. Ett virrvarr runt varje större stad. För 40 år sedan gick det smidigt och lätt. Nu har trafikplanerare fullt upp med omstruckturering utav bilflödet.

Ska man nu ut i detta flöde är ju en gps ett måste, vart runt lite i lilla staden men här finns inga som passar på hoj i lager, inte i Göteborg heller. Räddningen fanns hos min vän Anders H, det är tredje räddningen han står för nu. Hjälpen till mcmässan, såg till att jag kom med till Hockenheim på hoj och nu lånar han ut sin grymma Garmin 660 hoj-gps. Provade den lite igår kväll, kändes grymmt tryggt med vägguidningen.

Ska kika på en Bimota i Italien, en Bimota i Tyskland och till mcmässan Intermot *i Köln. En egen vägguide följer med det ska bli en ny upplevelse! 420 mil i blindo! Fiaten Ducaton vart på verkstad 3 dagar så lite stress har det varit. Ingen hoj åker med iallafall, vädret i bergskedjorna där nere ser allför ostadigt ut. Blir nog borta 10 dagar ändå utan att köra hoj där nere. Vore ju bra om Carlo slängde på sig lite mckläder och sade att vi kan köra en längre tur med Bimotan, men det blir väl som brukligt några kilometer på vägen utanför. Hur som helst full mcmundering är med! Toyman

NEDAN: Bimotatjöt... funderingar!*

Bimota! YB4IE 1988 kontra SB7 1994. När YB4an kom till var Bimota en jätteliten fabrik, kravet var att de skulle bygga 200 för att få deltaga i SuperBikeVM. Hisoriken Bimota är liggande i tjock dimma, det skrivs på en del ställen att det skulle byggts över 300... uppemot 200 skulle vart test-hojar. Utav dessa skulle 60 sålts som racehojar ungefär 10 kompletta och resterande som hojar i delar. Så då återstår ju ungefär 100 hojar till kund på gatan..... utav dessa skulle 15 vara SP modell, (lång etta och tätstegad, öppet avgassystem och fullt justerbar framgaffel). Visst känns det snurrigt..... Italienskt?

En SP är det Carlo vill sälja till mig, med bra dokumentation! Intagen i det Italienska mchistoriska registret..... om jag förstod rätt. Hur ska detta sluta? Hur ska jag kunna veta att hojen är en äkta SP? Motorn är bytt, skador uppstod när gammalt bränsle förstört soppasystemet. Ny YB4IE motor istoppad och SP delarna överflyttade? Arbete utfört utav Bimotas Raceteams mekaniker? ???? Priset? En ren gissning? Carlo har höjt priset varje år! Vill ej disskutera i mail! Hur hårt förhandlar med en Italienare... i sista änden blir det frågan.... vill jag ha den i samlingen. Självklart..... så jag sitter fast på kroken. Real LIMITED SP-edition with the green stripes on... om de bara var 15 ifrån början, för 25 år sedan! Hur många finns det kvar?

SB7 an i Tyskland, byggd 1994 då hade ju Bimota säkert växt lite och produktionen var nog stabilare än 1987/88. Så de 200 SB7 or som byggdes som homologiseringshojar ochså är nog ok!

Torsdag 27 september! 9324

Ja nu jäklar anamma gäller det, imorgon startar resan till Padova i Italien, ca 200 mil ner. Träffar Carlo och hoppas han antar än lite annorlunda attityd när vi står öga mot öga. Om jag fattat det hela så får vi försöka kommunicera på Tyska! Har jag tur är där någon som pratar Engelska annars får det bli min knackliga Tyska, hoppas hans är bättre än min!

Hoppas det är gott väder och det bjuds tillfälle till en lite längre runda på Bimotan än vad som är brukligt vid provkörning, han kanske åker med på några utav sina andra hojar!

Hemresan går via Gardasjön, Stelviopasset. Nattar över på ett mchärbärge "Manfreds Bikermuhle" vid Bodensjön. Nästa etapp tar mig till köln och mcmässan Intermot. Ska även kika på en Bimota SB7 1994 innan jag drar mot slutmålet..... garaget hemma! Hoj på er.. Toyman


Sunday 30 september:*** 9643

Efter 2 dagar pa vag, efter 200 mil ar vi nu i Italien. Sondag ledig dag sa imorgon moter vi Carlo och ser om hans Bimota ar sa special som han sager. 200 mil ar manga timmar pa vag, gar inte sa fort som man vill! Idag regnar det* sa jag tourar runt med bilen. CiaoToyman

! Ifran langsam hotelldator!

Sondag kvall 30 september:***9685******

25 mil landsvag i Italien, om man ber gps,en ta bort betalvag blir det an easy ride, snittfarten vart inte hogre an 70.... jattelugnt. Korde ner till Bologna och skakade galler pa fabriksporten till Ducati! Det var denna vilodagen! I morgon 10.00 hoppas jag skaka tass med Carlo! Ciao Toyman

Lördag 6 Oktober: 1

Inköpsresa till Italien! 440 mil tur och retur, motorvägsavgifter, diesel, färjeavgifter ock hotellkostnader.

Resan startade fredag 28 september 05.00 och första stopp vart färjan i Helsingborg, sedan ett gäng mil ner till Rödby/Puttgardenfärjan så vart man ute på Tyska Autobahnnätet!*

Det blev många mil i paketbilen, *min lilla Fiat Ducato! Ca 200 mil på 2 dagar, det blev långa dagar på väg men flöt på bra. När jag parkerade första natten luktade det bränt om bilen, höger framhjul var hett och jag insåg att ett litet bekymmer hade jag för bromsen låg på? Skulle problemet fortsätta var det nog läge för en verkstad.

Men dag två med lite speciell bromsteknink så lyckades vi köra denna dags 100 mil utan temperaturökning så inga problem. Men kände att en avstickare upp till Stelviopasset vore att utmana ödet. GPS-en som jag fått lånat utav Anders tog mig till mitt förbokade hotell i Padova, 6 kilometer ifrån MR Carlo med Bimotan YB4ie maskinen. På måndag hade vi stämt möte och eftersom nerresan flöt på bra så hade jag söndagen tillgodo! Kunde ej träffa Carlo på söndagen han var på race med grabbarna i Padovas Ducatiklubb. Italien bjöd på värme över 20 grader så jag kunde sitta ute på kvällen och ta en rök och njuta några pilsner.

Kände mig rätt nöjd med 200 mil på 2 dagar i paketbil, ingen racerfart direkt men det går ju inte så fort längre på Tyska Autobahn. Rätt mycke vägarbeten och tuff trafiksituation. Toyman pustar ut, detta hotell ska jag tillbringa 3 nätter på.*
Söndag 7 oktober: 31

Söndag morgon 30 september, upp tidigt för en god buffefrukost på hotell El Rustego, adress Via Antoni Rossi, Rubano, endast 5 mil till Venedig..... men det regnar ute och promenera runt utan bra kläder kändes ej bra. Hörde ochså att man tar inte med sig bil dit (P-avgifter=höga!) så det hade vart till att uppsöka järnvägen och ta tåget dit.

Det vart till att se hur Ducatibutiken i Padova ser ut och sedan ställa in GPS en till Ducatifabriken i Bologna, 13 mil dit och bara landsväg på landet! Kommer till lilla Ducati-shopen, försöker hitta någon där som pratar engelska, nada! Verkar som butiken håller uppe alla dagar i veckan. Försöker fråga om Carlo, lusska lite, men de vet ej vem han är? Och han är ju El Presidente i Ducatiklubben i Padova...... jättemärkligt! Söndagspersonal?

Snirklar mig så sakta ner till Bologna, regnet håller sig undan men redigt mulet är det. Fint verkar det vara på landet här, söndagslugnt men ändå lite folk på vägen. Farten på dessa vägar... snitt inte över 70km. Så ska man någonstans så är det betalväg som gäller! Vissa typer utav butiker verkar öppna, men alla bensinstationer har på söndagar ingen bemanning!

Ducatifabriksanläggningen, ser gammal ut, rimmar inte med hypermoderna 1199 Panigale. Stannar en stund och promenerar runt men man ser ingenting förutom fabriksbyggnaderna. Tänk vad många datorer och robotar det måste finnas innanför dessa gamla fabriksväggar!

Snirklar mig samma väg hem, behöver nu tanka annars inte komma till hotellet! Ingen tapp tar mit kreditkort i automaten, jag har bara några få sedlar.... 3 st och får endast 3 liter soppa på en femma. Stannar och äter och försöker få betala med min 200 Eurosedel... gick inge bra utan där blev det kort. Kör in på varje tapp som dyker upp, nästa ställe tar automaten ytterligare än trasig 5a, 3 liter till! Så äntligen en tapp där automaten acceptera min 10 och 6 liter till. Nu klarar jag mig till hotellet. Lärdom = småsedlar typ 10, 20 och 50 i fickan, inga 100/200 sedlar. Kreditkort går inte överallt...... automater. Samma bensintappar kan du sedan betala med kort via personal vardagar. Nu typ 20 bensinstationsbesök för att slippa köra på dieselånger sista milen till hotellet, på 13 mil.....

Väl hemma på hotellet, regnar det igen. Sitter ute under tak, dricker lite öl och funderar över mötet med Bimota Carlo imorgon. Carlo som endast pratar Italienska och lite tyska.....? Toyman*


Måndag 8 oktober: 187

Tisdag morgon 2 oktober, packar ihop mina grejer och gör mig redo för avfärd. Ska åka bort och förmedla mina tankar, det blir inget utav med det. Carlo visar inga tecken på förhandling, jag åker därifrån utan hoj! Han önskar mig trevlig resa och om jag kommer ner igen så ordnar han logi.

Carlos Bimota YB4IE LE. Årsmodel 1990. Första gången registrerad 1999! Vad gjorde hojen i 9 år? Jag vill ju tro att hojen vart en racehoj! Kåpor och standard Yamahagrejor liggat på hylla. Hojen raceats med och Brembo Racebromsar osv användts även det lättare kåpkittet. Motorn åkt ur och i ramen ett antal gånger! Elektroniklådan som ligger skyddad i annan gummi/plastlåda, en aluminiumbox... den var jättemörk och korriderad! Oljerökpuffen som tyder på slitna ventilstyrningar eller racetoleranser på ringspel. Magnesiumfälgar osv! Efter racelivet så har alla delar i nyskick plockats på, motorn servats osv.

Men jag gissar ju bara för farbror Carlo "66" berättar ju inte allt, ville inte plocka utav kåporna som döljer motorn och hade höjt priset med 1000 euro ifrån i våras! Han har berättat att han inköpt den för 20 miljoner Ital/lira och priset han vill ha nu är 33 miljoner Lira. Hade den varit i mint kondition så hade den vart med mig hem till Sverige. Jag hade lämnat ett bud... men han är orubblig på sitt pris. Väntar på bättre tider!

En underbar dag följer mig när jag kör genom SydTirolen, Dolomiterna. In i Tyskland och siktet på att komma så nära Köln (Intermotmässan) som tänkas kan. Några mil ovanför Köln i Wuppertal finns en SB7 1995 till salu, samma pengar som en fin Honda SP1a. SB7 försökte ju några gånger i Superbike-VM, med mycket skrala resultat. Men hojen passar fint in i min hojsamling!

Onsdag. Ett gäng mil kvar men stämmer möte med Familjen Pumpler! 17,00 står hojen i paketbilen. Som en tröstenapp! Toyman.

Imorgon... MC-mässan INTERMOTT!*

Fredag 12 oktober. 1032

Intermot, jag vart där första mässdagen, torsdagen 4 oktober. Det blev lite galet på morgonen, gps-en körde runt mig till en avstängd väg hela tiden. Så jag förlorade en timme. Men jag kom till mässan lite före 11. Nu 7 timmar till stängning. 6 mässhallar (Hall 5 till 10 )! Ock insåg ju lätt att om jag skulle stanna och kika på alla fräcka hojar, hojdetaljer så skulle jag bara averka halva mässan. Travade på och fotade runt på allt i sporthojsväg för att kolla hemma på skärm. Lagt ut nu här på Sporthoj.com 356 bilder i 21 inlägg.*

*Intermot i oktober 2014, något för mig? 2 dagar isåfall och med mcvän att tjöta och fika ihop med. Samt kanske köpa hoj............. YB4IE! Tyskland är ett stort Bimotaland sägs det!

Fredag morgon, efter en god frukost bar det iväg tillbaka till Mr Pumpler. Skulle hämta Fahrzugbriefet. En kik på hans fina Porsche och en kopp Jawa. 1/2 10 bär det iväg ut på autobahn, 95 mil och 2 färjor är det som återstår. Regn och blåst och ca 2 timmar köer innan och efter Hamburg. Köpa lite vin i Border-Shop Puttgarden! Landar i Danmark och det är kolmörkt ute. Helsingborgsfärjan är rena partybåten.... mycket ljud. Skål! Helsingborg får bidraga med diesel, kaffe och lösgodis för 13 kronor. Nu har jag allt för sista biten. Landar hemma lördag 00,15

Lördag eftermiddag blir det utavlastning och lätt tvätt utav hojen. Har fått ett nytt mctvättutavfettningmedel utav vän. Efter tvätt.... då ser jag att medlet har skapat ränder i eloxeringen på aluminiumramen och svingen, även ränder i kolfibret. Vad var det i tvättmedlet och hur fel gjorde jag? Kan man mörka ränderna eller bara gilla läget?

Hade fått förklarat för mig att under 10 grader så startar ej hojen. tempsensorer gör då ej rätt ( medelhavsvärmeinställda). Stämmde.... hojen starta ej. Dagen efter, garagevarm då starta den om än ovillig och med ett mjölkande stirrigt lågt varvtal. Vart till att varmköra ordentligt innan tomgången blev stabil, klockren! Bimota SB7 1994, framtagen för att deltaga i SuperbikeVM. *Suzuki 750SP motor med lång etta och tätstegad växellåda utrustas med Bimota kammar och deras egna insprytning TDD med stora hål och ett Bimota avgassystem. 132hkr vid 10000v/m skriver dom, 61 ft-lb vid 8500 v/m! Paioli framgaffel 46mm fullt justerbar och Öhlinare bak. Brembobromsar, Torrvikt 186kg. Men denna satsning var usel och chauförerna hade svårt kvala in i racen. Endast gjord i 200 ex och nu finns det 1 i min Superbikesamling. En Bimota YB4IE i Italien blev istället en SB7 i Tyskland!*

Efter uppstart, när tomgången kändes stabil, körde runt industrifastigheten 5 varv. Låååång etta, denna hoj är inte byggd för stadsköra. Landsväg i ett aktivt tempo blir nog bra om andra trafikanter stannar hemma. Kvar återstår att klä utav maskinen och göra rent inunder, givetsvis är jag spänd inför detta...... det är då det kommer fram om mätarställningen är trovärdig! Toyman... nu 2 Bimotor i garaget....*
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Del 2. Julsaga 2017. BIMOTA köp, lite troll vart nog och stöka under resan.....


Köpa Bimota YB4IE i Spanien. Del 2 året 2017

1 vecka borta......... hojhämtning ;-)


A wild ride! Jo det visste jag att det skulle bli! Ingen sightseeing direkt. Pure business! Torsdag 16,30 30 april for jag ner till Stena-terminalen och Kielfärjan. Börjar lugnt med enkla 5 mil. Fredagen mjukstartar med målsättningen att komma ner till Nancy i Frankrike, undviker Belgien och luxenburg utan väljer vägen via Frankfurt! 89 mil senare och i skymmningen letar jag mig fram till hotellet mitt i Nancys centrum. Hotellet bokar jag i Booking.com appen ett par timmar innan ankomst. Har köpt Europasurf 1 vecka utav Telia.


Lördag: Efter en god natts sömn har jag riktning Basyonne i sydvästra Frankrike, vägrar betalväg så sträckan är 100 mil på lite långsammare vägar, inte direkt längre än betalvägarna. Över halva denna tripp går på landet på mindre vägar, många byar och lugn fart. sista 40 milen på motorvägar... 130km vägar. Bokar hotellet några timmar innan jag tror mig komma fram och får ju i Appen även då en adress att slå in i GPS:en. Mitt i Bayonne... kör sista timman i mörker så inte mycket jag ser utav staden. En dusch, en banan å ner för en öl. Sedan god natt.


Söndag: Kliver upp i ottan 05,30, värmer vatten på rummet och tar 2 koppar nescaffe, sedan ner till bilen. Öppnar provianlådan och gör att par mackor som jag lägger i bilen. Lämnar Bayonne 6,30 i kolmörkret och staden är helt stilla.... Lalin i Galicien knoppas in i GPS:en (ej betalväg) visar lite över 80 mil.... luffsar på. Kommer upp i Pyreneerna, skönjer mycket snö på topparna ( ca 3000meter) kör i bergskedjan på höjder mellan 800 meter och 1200 meter, det blåser rejält och är rätt kyligt, våren som skönjas i Frankrike är inte lika långt kommen här. Flyter på bra.. på hyffsade vägar och landar i Lalin vid 18,00 snåret. Finner firman där hojen ska vara, den står fullt synlig i skyltfönstret. Hotellet jag bokat ligger bara 400 meter härifrån. ****-stjärnigt SPA hotell till lågpris. Kanonhotell och inga gäster... typ 5 bilar på parkeringen. Bokar in... går ner ocg fixar mig några öl.. går och lägger mig påverkad och sover som en stock!


Måndag, lätt frukost och ner till butiken 10,00. David möter mig och vi hälsar. Kontakten med säljare Ramon har jag haft med en kvinna Isabel.. på Engelska, å så David som hjälper Ramon som jag aldrig pratat med..... ? Hojen får det bli även fast den kommer kräva mycket jobb/rengöring innan jag är nöjd. Dock är jag nöjd... tror att mätarställning är korrekt 890 mil på en hoj ifrån 1988... klart åldern, förvaringen har satt sina spår. Hojen går utmätkt i maskin, tyst och fin å svarar gott på, gas! Vi går in på Davids kontor.. jag lånar deras dator och loggar in på min bank och gör betalningen där. Får allt utskrivet. Dock får jag inte lasta in hojen i bilen, ägaren vill se pengarnas på sitt konto... det tager 24 timmar. Några timmar e kvar på dagen, jag kör till Santiago de Compostella. Firar där med en Big Mac??? Letar upp Isabels arbetsplats.. hon jobbar och vi träffas. Vi har mailkontaktat varan i över ett år, skulle gjort detta förra våren men fick avbryta det försöket. Jag tackade henne för all hjälp och alla svar hon sänt mig, alltid artig och korrekt. Hon berättade att säljaren, en stor affärsman i Lalin är en märklig person, jag håller med.... han har inte på något sätt hört utav sig själv!!!. Såg storkar för första gången, bobyggen på "G" lite palmer också. Åker tillbaka till butiken och hoppas på under... men inga pengar på Ramons konto. Åter till hotellet.


Tisdag: Ner till butiken.... 10,30 ingen kontakt. Går ut och promenerar, får kontakt 12,00 på Instagram, its OK!!!! Går till butiken och lastar in. 13,00 lämnar jag Lalin. Ställer in GPS en på Bayonne och tillåt betalvägar... fint väder och det rullar på bra. I Bilbao kommer lite betalvägar. Kommer fram till att jag kan köra till Bayonne igen. Bokar in mig på hotell i Appen! Slår in hotellets namn på GPS:en.... den finner ej gatan. Surfer runt lite i telefon och finner på karta där en intilliggande gata.. kör dit och ser mitt hotell.Innaför staket... låst grind! Som tur är kommer andra gäster och jag smiter in på gården. Det är sent och receptionen är stängd!!!! Men där är en registreringsapparat på väggen. Loggar in med mitt bokningsnummer... stoppar i kreditkortet ocg fram poppar en pappersnyckel till mitt rum... funka fint. ca 75 mil idag. Sova lite.....


Onsdag: Upp i ottan... knoppar in Nancy.. 105 mil på delvis betalvägar, längre än ditresan men förhoppningsvis snabbare.... så vart det inte, riktig skit och ca 10 betalstationer med över 100 Euro.... ????. Landar i Nancy sent på kvällen. Samma hotell som på nerresan. Promenerar en runda på 1 km... behövde röra på mig.


Torsdag. Sista stinten!!! 135 mil... fixar jag detta. Vill hem nu är ju inte på semester. 05,45 stiger jag upp och laddar iväg 06,30. Några Franska betalstationer till... å så in i Tyskland. Autobahn i high speed.... Ducaton mäktar lätt med tempot där... typ runt 125/130 km/t.. doch inte läge att kolla på naturen. Mycket trafik hela dagen, högerfil full med långtradare och övriga filer fulla med annat på hjul.... inga direkta problem med vägbyggen och "STAU" förmiddagen drabbas jag utav trötthet... å lite ryggont. Tröttheten försvinner och jag landar i Puttgarden 18,00.... bara 40 mil kvar. Middag på färjan..... 23,45 e jag hemma....... puuuuuuu å skönt.


Fredag..... urlakad men hojen urlastad ur Ducaton.
Lördag.... gymmat 2 timmar, känns bra. MotoGP-kval.... lugnt igen :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Julafton lär inte bli en hjuldag idag. Riktigt skitväder varmt, blött och ruskigt blåsigt.
Men inne i stugan råder värme och kärlek, familjetid!

Goder jul till er alla, många hjärtliga varma kramar!

Kalendern är nu slut, 25 hojar på 24 dagar å så en liten..... ! julsaga om en del utav äventyret att finna en Bimota YB4IE 1988........... Ifrån tanke till fullföljande, ca 8 ÅR!

Carlos Bimota jag kikade på i Italien och bilder på några till som dykt upp under sökandet.
IMAG0132.JPG 20131220_121317 (1280x720).jpg
20140721 093 YB4ei0118.JPG DSCN0090 mix.JPG

Tänkte, fortsätta kalendern några dagar till, julkalendern expanderar till Decemberkalender.
Med finalen på Nyårsafton, någe typ samlingsfoto.....

Min familjs Julbord hemma blir det idag, perfect precis som vi önskar..... lagom. Julgranen har i år blivit med ledlampor... 200st! Den är klädd och presenterna ligger inunder nu på morgonen. Inga barn kvar här så Tomten med sitt späckade schema behöver inte besöka oss, vi tror ändå på honom! Om barnbarn i framtiden så lär väl Tomten få sätta in oss på "listan" igen. Så som en del säger, .. bara vara idag.... med jul-feeling fast midvintern försvunnit. Tur Tomten har sina renar och rider på Norrskenet. Hur kommer Norrskenet till? Tomtens magic-pulver.. men det förstår inte forskarna, har jag hört. Lärde mig det igår! Det är aldrig för sent för ny kunskap.

Tony Tomte hemsida.jpg
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och Julesaga som bonus!

Homologiseringsexemplar är respekt.
...och fusk. Det liksom skall vara fusk.
Italienska bil och Mc-tillverkare har gjort det till en skön konst att tillverka så få som möjligt av det antal som krävs.

Spegelklädda väggar för att på foto enkelt dubblera antalet.

Bussa FIM-representanter snirkliga omvägar inne på ett fabriksområde mellan två uppställningsplatser - medans hälften av de anställda springer som sprintlöpare för att byta plats på de hojar som redan inspekteras...

Det finns hur många historier som helst, och försöker man gräva i dem för att hitta någon slags sanning så finner nån sig snart skala lök; För varje historia man antingen får bekräftad eller dementerar så dyker det upp något nytt man vill veta mer om.

Det lär finnas folk som forskar i just Italiensk homologiseringshistoria. Det är dom man ser, gråhåriga och med vansinne i blicken, mumlande för sig själva ute i randen av diverse historics-sammankomster.
Dom har sett eller hört något dom inte kände till tidigare, och nu försöker dom passa in den nya informationen till den gamla...

God Jul Tony!
Tack för att du finns, och tack för att du delar med dig.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den här tråden är en estetisk julklapp till alla, och den räcker året om!

Tack för fin tråd och god jul!
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
God Jul Tony(och alla andra med)!

Tack för denna grymma tråd, och för min del va det senast -95 jag var nere i Tyskland o köpte hoj, kommer det fler skildringar likt Bimotans innan nyår vet i f-n om inte mitt sug på ett nytt inköpsäventyr tar överhand igen:tummenupp

//Micke
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
GOD JUL Toyman!

Härligt att du förlänger kalendern ända till nyår! :tummenupp
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Men jag gissar ju bara för farbror Carlo "66" berättar ju inte allt, ville inte plocka utav kåporna som döljer motorn och hade höjt priset med 1000 euro ifrån i våras! Han har berättat att han inköpt den för 20 miljoner Ital/lira och priset han vill ha nu är 33 miljoner Lira. Hade den varit i mint kondition så hade den vart med mig hem till Sverige. Jag hade lämnat ett bud... men han är orubblig på sitt pris. Väntar på bättre tider!

Kan ju flika in att Carlos YB4:a låg ute till försäljning fram till för någon månad sedan, alltså bortåt 6 år totalt! Det senaste året började han sänka priset lite åt gången. Men, jag vet ju inte om han verkligen sålt den, eller helt enkelt bara tröttnat efter alla år...

Tack igen för denna fantastiska kalender! En otrolig samling hojar :Bugar

Vi här i Rom önskar en riktigt god jul till dig och Bodil samt alla andra här på SH! :hej
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Fantastiskt Toyman:Bugar

God Jul till dig och alla andra på SH!:)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tackar för 2017 års bästa julkalender ha en riktigt god jul Tony
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Sjukt inspirerande och intressant ! Du inleder julen och avslutar året på absolut bästa sätt ! Kan inte mer än tacka för denna fina tråd och historia ! Och önska en riktigt god jul :kär
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Troligtvis årets mest upphetsande och härliga tråd! :tummenupp
Nu måste du komplettera ditt garage med 24 nya hojar så vi kan få en ny kalender nästa år. Skulle gärna göra det själv men både kapital och plats saknas så det blir en kort kalender.
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
God Jul Tony!

Tack för att du delar med dig av din fantastiska hojsamling:)

Mycket uppskattat med ljudklipp på maskinerna. Hojarna borde i egenskap av gamla racermaskiner givits dispens att tillåtas få andas fritt utan tilltäppta originalavgassystem..:yoparty
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
2017 12 25 Juldagen.

Överlevde och har ställt mig på vågen......
Läget? Storlek 52 på skinnställen kommer vara för trånga över midjan...
och frosseriet med för mycket mat och godis nötter, julöl och glögg...
är ju inte riktigt över än... å så kommer Nyårsfirandet.
Mint 4 kilo måste bort innan skinnet ska fram, och man åla sig in i igen.
Får lägga focus på kostvanorna framöver, bättre mat. NO SUGAR!

Mången tack till er som kikat in här på Homologiserings-jul-kalendern.
WSBK (SBK) 1988-2002
Många gillanden och över 10500 visningar !!!
Det har varit kul, leta bilder och kolla i papper på/om hojarna.
I samlingen finns ju hojar som jag ej ens har kört...... "SKÄMS" på ett konstigt sätt.
MC-knutteåterfall, med start sent hösten 1997.... så 20 år nu. Jippie.

Det hade varit kul om dessa och lite annat kunde visas upp på ett annat sätt.
Hoppas på MC-mässan i Stockholm 2019 och MC-mässan i Göteborg 2020.
Men ärligt tror jag inte de är intresserade, jag betalar ju inte för mig,
utav behöver hjälp med, monterhyra, matta, ljus, transporter....

2020 är en ju över 70 år... så då kanske äventyret med att avyttra innehållet i lokalen/garaget får börja!

Några dagar kvar till 2018, 7....... ska se om vi jag kan fylla upp kalendern........

God fortsättning på julen. Mvh Tony.... ibland Toyman

Ifall någon funderar så är det här med hojar och bilar bara min hobby.
Tidsfördriv och fristad, ger mig..... typ friskt syre på något sätt!

Mitt yrke har varit livsmedel-handel sedan spring-pojkstiden.
4 år hade jag ett Hönseri (äggproduktion) 30,000 höns.
Efter detta 29 år som egenföretagare, handel (fysisk butik)
utav Leksaker&Hobby.
2012.... slutade jag jobba...... saknar många bitar med ett jobb!

Så garaget/lokalen är nu mitt nya, jobb. INGEN BOSS! och ingen att BOSSA över!!! :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
JULDAGEN god fortsättning på JULEN. Mvh Toyman

Mitt mål. Måndag 25:a december
Min SUPER bike kalender 2017

I den ordningen de kom till mitt garage!
Här hitta jag ok bilder

Min! Aprilia RSV1000R 2003. SBK replica "Colin Edwards". 4300 mil.
IMG_8396 klipp.JPG IMG_8426 (1280x960).jpg
IMG_6902 (1280x960).jpg IMG_6903 (1280x960).jpg
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection
IMG_8448 (1280x960).jpg

https://www.pinterest.se/tonydonges/aprillia-rsv-mille-2003-colin-edwards-replica-tony/

https://www.youtube.com/watch?v=TQDMOiXpnr0&index=2&list=PLD93390D2D9D8A271

https://www.youtube.com/watch?v=YEjhxRtAnKg&index=7&list=PLD93390D2D9D8A271

2003 Aprilia RSV Mille-R Colin Edwards Replica
Toyman har... a nice rare bike with 461 produced worldwide. - This is # 34 of 460. In 2003, Aprilia produced an RSV Mille R Edwards Replica with a livery inspired by the Aprilia RS3 Cube MotoGP motorcycle riden by Colin Edwards, as with the Haga replica from 2002, the motorcycle came with a circuit kit, which included Akrapovic exhausts, a more pressurised airbox, an Eprom injection unit and 57 mm (instead of 51 mm) throttle bodies. The Mille also featured a type of slipper clutch, which worked by using a vacuum on a closed throttle from the inlet manifold to give the effect of slipper clutch, but only on a closed throttle, whereas most modern examples use a ramp mechanism in the clutch basket.

Country: Italy
Engine: Liquid-cooled, 60degree vee twin four stroke
Ignition: C.D.I
Power Rating: 147 b.h.p @ 9,500 r.p.m
Bore x Stroke: 97 x 67.5 mm
Displacement 997 cc
Valves: Double overhead cams, four valves per cylinder
Fuel System: Digital fuel injection, 57mm throttle bodies Transmission: Six speed, close ratio
Suspension: Front Ohlins inverted telescopic forks, rear Ohlins single shock
Brakes: Front and rear Brembo disc
Weight: 407 lbs
Top Speed: 180 m.p.h

https://www.youtube.com/watch?v=GRbNwXjsAHk&index=7&list=PL3044B3CE5C146287

2003.. NYA regler för SBK, 750 radfyrorna försvinner och det blir 1000cc maskinerna som tar över, plus många andra regler för de andra maskintyperna, 2 och trecylindriga.
De limiterade specialhojarna försvinner, unika för sin tid!
Benellis Tornado 900cc, precis klar, inte en changs att vidarutveckla. C Foggy med sin Petronas FP1 som också var en trepip på 900cc försökte 4 år.

Så i min samling är nu detta fel hoj... för mig. Bytes mot Ducati 916SPS... 97/98
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top