Min "Lördags" Yamaha FZR750 (R) 1988
Del 1
Väl hemma i garaget, pågår projektet. Kollar! Jobbar på i garaget.
Ja , jaaaa detta är ju inte så längre!
Mars 2015... kommer det in en hoj till i garaget,
Projektet utav-stannas och våren närmar sig.
Hojen har blivit orörd sedan mars 2015... nu 3,1/2 år sedan
Endast vart ute på gården 2 ggr, men då som just ett projekt.
Öppet hus söndag 20 september 2015. 06,00 mulet och blött på marken började vi rulla ut hojarna ur garaget, 12,00 sken solen och det var 14 grader gott ute.
Ifrån min dagbok 2015.
Många besökare av Toyman , 2015-09. Vår mc-dagbok, Tony@Bodil
Årets storstädning, golvet ska såpa-svabbas! Brukar ske i september. I söndags 20/9 var det dags. Jobbade en hel del under veckan för att få till det. Trångt är det och bökigt komma åt. Röja och damma lite innan! Fixa plats på gården..... beställa fint väder ;-) Sprida ut budskapet. Låna bord å stolar utav Anders Höjner och hämta dessa. Fixa grejer till fikat, kolla så spisen gick. Beställa nybakade släta bullar att hämtas upp på söndag morgon, kolla så kaffebryggaren fungera. Bara att få låst upp alla hojarna..... hitta rätt nycklar till alla skivbromslås och kättinglås och tändningslås??? Sopa lite på utsidan å så vidare.
Söndag morgon... upp 04,20. Åker till garaget/lokalen 05,50. Blött ute, hade jag inte gjort upp en väderplan? 06,50 påbörjas utrullning..... efter en och halv timme är alla ute och på plats. Morgan och Hans-Erik kommer ner och hjälper till, bord och stolar ställs ut och torkas utav. En lite 09,00 fika. Morgan och Hans-Erik torkar utav alla hojar!
Jag våtsvabbar golvet med go-doftande såpa. Bodil kommer ner och fixar till inför kaffe och varm korv kok!
Precis klara till 11,00... å sedan rullar det in mc och bil-kompisar. Försöker hinna med att hälsa på alla. Det mullrar hela tiden och många fina ovanliga hojar kommer.. ett gäng härliga hobbybilar också. Nya Benellin startas upp... lite tjurig var Italienskan, 140hkr 900cc trecylindrig.... men gick inte riktigt bra, måste felsökas!
Tre timmar går fort, sedan börjar det omvända... allt ska tillbaka. Å nystädade golvet i lokalen vart ju lite grusigt. Många fötter vart inne där. Fika å korv var ju längst in. Ingen tid att städa om! 18,30 har vi parkerat tillbaka allt med skohornsprecision. Våra kroppar är lätt trötta..... lång intensiv dag.
Tack till er alla goa människor som kom på mingel-besök. Kollade hojar och tjötade lite. Detta var fjärde gången vi hade öppet hus/garage/lokal eller vad man nu ska kalla det. Hade det inte vart för ert intresse och vilja att komma ner och hälsa på hade detta aldrig hänt.... så nu blir det säkert likadant om ett år. Tack till er alla! Speciellt tack till Morgan och Hans-Erik som hjälpte till hela dagen. Mvh Bodil@Tony Dönges
Måndag, återbördat lånade bord å stolar! Låst till alla hojar.... nu kan jag ta en garagepaus, fint väder framöver.... då blir det lite hojåka!
Öppet hus söndag 24 september 2017. 12,00 sken solen med några enstaka moln och det var 14 grader gott ute.
Ifrån min dagbok 2017.
mission completed "Skuratgolvet" av Toyman , 2017-09
Öppet hus/lokal i söndags.
Söndag är ju den dagen i veckan då övrig verksamhet ligger nere på industriområdet.
Storstädning/golvskurning! Sjätte gången, första gången alla hojarna åkte ut på gården var 2008 å då passade jag på att bjuda in lite mc och dragracing-vänner till en fika i garaget. 2008, 1998 var ju året som jag blev återfallsknutte och köpte en Honda CB1100R 82:a som kom in i det då tomma garaget, så nu med hoj i 10 år....
3 år senare... Öppet hus följde 2011, 12 och 14, 15 å så nu 2017.
2016, då kände jag inte alls för detta, det uteblev. I år vart jag rätt tveksam. Krävs ju någon form utav gnista å så ska ju vädret stämma. Gården utanför garaget var rätt belamrad med diverse, asfalten trasig på många ställen. Och inget positivt septemberväder i väderrapporterna.....
Regnar det så rullar jag ju inte ut några hojar......
Så beslut inför söndags-golvskurning tas typ på torsdagen innan.....
Veckan innan! Och så behöver man ju HJÄLP! Utan min kvinna Bodil och vän Hans-Erik hade det ej blivit utav. Även min granne bilhandlare Nicklas som upplät 250m2 på gården där jag kunde ställa upp hojarna. Dagarna i veckan gick åt till att städa hyllor och gå igenom allt det där man glömt att man har. Damma och dammsuga lite. Köra till tippen med batterier och spillolja å skräp. Lördagen gick åt till att plocka fram alla nycklar till tändningslås. Leta fram nycklar till alla skivbroms-lås, kätting-lås, bygellås. En salig blandning och fabrikat. Att bara få bort alla extralås på hojarna är en halvdagsjobb. Hojarna är ju skohonade på plats å det är trångt nere på hjulnivå, fippla runt. Lördag, efter middagen, kväll åkte jag ner om garaget, gårdsplan som är full med hål,,,,,, fyllda med vatten. Det regnade på morgonen. Dessa tömde jag med sopborsten hjälp och hoppades på en torrare gård till söndagen besökare.
Söndag morgon, sprattlar upp ur sängen lite efter 4. lite fika och datortid. En kvart i sex åker jag mot garaget, helmörkt ute, halvvägs börjar jag fundera på nyckeln till bilen som står framför garagedörren..... men! Den ska ju ligga inne i garaget. Framme,,,, inte fasiken gör den det! Ringer hem till Bodil och ber henne kolla en annan jackficka, jo jo där är den hem. Gasa på med diesel "DUCATON" fram och tillbaka, kan säga att visst värmde vi upp grejerna en del. Turbon scwishade på ordentligt. Tillbaka 06,40... 07,00 kommer Hans-Erik, på hoj, sin gamla Gold-Wing. Det börjar ljusna på ute.
Vi börjar på... skohona ut hojarna, de står väldigt tätt inpå varandra i garaget, backspeglar, handtag, blinkers och avgaspipor är introcklade i varandra med precision. Går bara att plocka fram efter en viss ordning. Det rullar på bra, en del trögt pga dåligt lufttryck. Pumpas! Tänker att klockan 9 är hojarna ute, de ska ju stå lite fräckt också, kunna beskådas ifrån alla vinklar!
Det ska ju skuras och några bord ställas fram, till fikat och korven. Fungera inte riktigt enligt plan. 11,00 rullar Sam in med Gold-Wing triken och jag står med skursvabben i näven och har en tjugo kvadrat kvar att torka, genomsvett. Vi hann ej med att torka/damma utav hojarna. Hur hann vi med 2015? ???
Öppet hus/garage/lokal, grinden till gården är upplåst! Finbilar kommer, motorcyklar kommer, skotrar kommer och folk på trampcyklar kommer och en del promenerar, vad de kommer med vet jag ej. De flesta.... 98% är bensin-skallar på något sätt. Petrol-Heads! Moto GP körs idag, finalerna klockan 14,00, så 13,00 kommer nog många gasa hemåt, vill se hur det går för Rossi, bara några dagar mer än 3 veckor sedan han bröt högerbenet.... Detta var nog de mest besökta träffen på gården jag haft! 16 pannor kaffe, 50 bullar å en låda kakor, 80 Bullens korvar med bröd å ett gäng läsk/vatten.
Bodil hade fullt upp. Vädret var jättebra! Hans-Erik minglade runt.
Själv hoppas jag att jag var ok artig.... men är ju rätt upp-speedad. Hände säkert att de vart något snack som inte avslutades. Merparten utav de som kom har jag ju träffat för. Men många har ju med sig någon kompis. Å denna gång vart det nog ett gäng ifrån Sporthoj.com som vart på besök, dem känner jag ju bara lite via deras "ALIAS"... spännande. Vet att jag inte hälsade på alla, det var något jag var inställd på... men de kom inte och hälsade heller. De visste väl inte vilka alla var och inte vem jag är... så de får jag hälsa på nästa gång..............
Hoppas på en nästa gång, innan jag fyller 70 år, efter det tror jag inte det kommer hända. Och nästa gång måste nog läget vara att vi är 4 personer på söndag morgon 7,00... nu hann vi ju inte med torka utav hojarna, fräschat upp sig och bytt t-shirt. Krubbat något.... innan 11,00
15,00... grinden är stängd, solen skiner. Moto GP pågår.... repris i natt. Bodil ordnar en Pizza hos grannen som vi delar på. Bodil plockar ihop allt som hade med servering att göra. Hans-Erik och jag börjar rulla in hojarna. In = lite uppförsbacke = kute på och ta fart! Å jag tänkte vi skulle ställa hojarna lite annorlunda.... å det ställde till det. Utöver alla grejer som ska skohonas på plats så är ju sidostöden väldigt olika på hojarna, sidolutningen varierar kraftigt. Det påverkar in-parkeringen väldigt mycket.... 4 timmar senare är hojarna inne, det är trängre än innan. Hojarna stod bättre... tajtare. Hans-Erik åker hem på sin Gold-Wing. Jag är kvar 1 1/2 timme till. Kolmörkt ute. Ska hem och se Norska serien NOBEL! 21,00. BRA!
Måndag, dåligt med sömn... bara 4.1/2 timme. 08,00 träffar jag Hans-Erik på gymmet, 10,00 fikar på Kyrkan Cafe vid Kungsbacka Torg. Perfekt ställe för ett 15-tal bensinskallar att veckomingla... detta händer 2 ggr i veckan. Gymma gör vi 4 ggr i veckan när allt stämmer....
Mången tack till min Kvinna Bodil som supportar mitt garageäventyr, garaget som huserat även racerbilar (DRAGSTER) detta garage har vi haft i 35 år. Till Hans-Erik som hade möjlighet att hjälpa till.. så att detta blev möjligt!
Mången tack till er som kom ner och njöt utav en lite gofikastund ihop med ett gäng andra likasinnade.
Vem kom? Några ifrån GYMMET, DRAGRACINGVÄNNER, MOTORCYCKELVÄNNER, FIKAVÄNNER, SPORTHOJ.COM och FACEBOOK.
Tack för denna gång, Tony&Bodil och Hans-Erik (Guldvinge*2) en utav Sveriges bästa TUNG-dragare chaufförer.
Jag och min mc-vän Hans-Erik som tog hand om flytten.
Min kvinna Bodil såg till att alla fick en goo-fika och varm korv!
200 kaffe å ett gäng läsk, 50 bullar å ett gäng småkakor, 80 korv å bröd.
Vi 3 lade 30 arbetstimmar denna dag..... lätt svettigt å lite tungt.
Göra om det nästa år, kanske...... jag tror det. Behöver ju skrubba utav golvet, STOR-städa
Mvh Toyman
Tonys SuperBikeCollection