Lokidon
Ny medlem
- Gick med
- 1 Nov 2005
Vad är att föredra: Att motorn är kall eller varm vid oljebyte? Eller spelar det ingen roll?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
joker78 skrev:hmm..jag vet att man säger att motorn ska vara varm MEN. Innebär inte det att oljan oxå är utspridd i hela motorn. När motorn har stått stilla ett tag och oljan blivit kall så har ju oxå all olja runnit ner. Borde man inte då få ut mer olja när den är kall än varm.![]()
Jag vet att jag med största sannolikhet har fel men skulle gärna vilja höra varför jag har fel.
Mares skrev:varm olja rinner som sagt mycket bättre och det e bara att öppna pluggen och låta det rinna ett tag så rinner det mesta ut.![]()
joker78 skrev:hmm..jag vet att man säger att motorn ska vara varm MEN. Innebär inte det att oljan oxå är utspridd i hela motorn. När motorn har stått stilla ett tag och oljan blivit kall så har ju oxå all olja runnit ner. Borde man inte då få ut mer olja när den är kall än varm.![]()
Jag vet att jag med största sannolikhet har fel men skulle gärna vilja höra varför jag har fel.
Hoztic skrev:Det kan vara ett bra tips att öppna påfyllning också, så rinner det ut bättre! Dessutom tar det ju 10 min att ta fram verktyg, rycka bort kåpor osv, och då hinner oljan rinna ner! Förutsatt att den är genomvarm vill säga!
Lokidon skrev:Vad är att föredra: Att motorn är kall eller varm vid oljebyte? Eller spelar det ingen roll?
Nicks skrev:lånar tråden lite!! vilket e rätt ska man byta olja innan man ställer av eller på våren när man ställer på vilket e bäst
Varm olja rinner ur lättare görs innan avställningen på hösten, annars så har du skitig olja i motorn under vintern, bättre att få bort skräpet innan förvaring.Nicks skrev:lånar tråden lite!! vilket e rätt ska man byta olja innan man ställer av eller på våren när man ställer på vilket e bäst
Pertan skrev:Varm olja rinner ur lättare görs innan avställningen på hösten, annars så har du skitig olja i motorn under vintern, bättre att få bort skräpet innan förvaring.
Nicks skrev:det e så jag har gjort men alla säger ju olika![]()
Folkezx9r skrev:Olja slits , förlorar de smörjande egenskaperna o drar till sig fukt. Därför ska man givetvis byta oljan INNAN det är dags att gå i ide. Om man nu inte vill få lite rostangripna lager o sånt... Då kan man byta på våren![]()
jP skrev:När hojen stått i stilla en hel vinter så byter jag alltid olja innan jag kört motorn på våren för att undvika att all gammal olja åter igen cirkulerar runt i motorn.
Enklare och MYCKET ROLIGARE lösning är att skaffa stora hjul och köra året omLokidon skrev:så man behöver alltså inte byta oljan en gång till innan man tar ut hojjen på våren?
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |