Kall eller varm motor vid oljebyte?!

hmm..jag vet att man säger att motorn ska vara varm MEN. Innebär inte det att oljan oxå är utspridd i hela motorn. När motorn har stått stilla ett tag och oljan blivit kall så har ju oxå all olja runnit ner. Borde man inte då få ut mer olja när den är kall än varm. :va

Jag vet att jag med största sannolikhet har fel men skulle gärna vilja höra varför jag har fel.
 
joker78 skrev:
hmm..jag vet att man säger att motorn ska vara varm MEN. Innebär inte det att oljan oxå är utspridd i hela motorn. När motorn har stått stilla ett tag och oljan blivit kall så har ju oxå all olja runnit ner. Borde man inte då få ut mer olja när den är kall än varm. :va

Jag vet att jag med största sannolikhet har fel men skulle gärna vilja höra varför jag har fel.

varm olja rinner som sagt mycket bättre och det e bara att öppna pluggen och låta det rinna ett tag så rinner det mesta ut. :tummenupp
 
Mares skrev:
varm olja rinner som sagt mycket bättre och det e bara att öppna pluggen och låta det rinna ett tag så rinner det mesta ut. :tummenupp

Det kan vara ett bra tips att öppna påfyllning också, så rinner det ut bättre! Dessutom tar det ju 10 min att ta fram verktyg, rycka bort kåpor osv, och då hinner oljan rinna ner! Förutsatt att den är genomvarm vill säga!
 
joker78 skrev:
hmm..jag vet att man säger att motorn ska vara varm MEN. Innebär inte det att oljan oxå är utspridd i hela motorn. När motorn har stått stilla ett tag och oljan blivit kall så har ju oxå all olja runnit ner. Borde man inte då få ut mer olja när den är kall än varm. :va

Jag vet att jag med största sannolikhet har fel men skulle gärna vilja höra varför jag har fel.

När hojen stått i stilla en hel vinter så byter jag alltid olja innan jag kört motorn på våren för att undvika att all gammal olja åter igen cirkulerar runt i motorn.

Annars byter man såklart olja när motorn är varm..

Hoztic skrev:
Det kan vara ett bra tips att öppna påfyllning också, så rinner det ut bättre! Dessutom tar det ju 10 min att ta fram verktyg, rycka bort kåpor osv, och då hinner oljan rinna ner! Förutsatt att den är genomvarm vill säga!

Kåpor? :va
 
Lokidon skrev:
Vad är att föredra: Att motorn är kall eller varm vid oljebyte? Eller spelar det ingen roll?


Motorn skall vara varm, för att få ut det sista så kan kicka runt motorn lite lätt så kommer det ut mer olja(dödaren skall vara intryckt,starta EJ!).
 
lånar tråden lite!! vilket e rätt ska man byta olja innan man ställer av eller på våren när man ställer på vilket e bäst
 
Nicks skrev:
lånar tråden lite!! vilket e rätt ska man byta olja innan man ställer av eller på våren när man ställer på vilket e bäst

De första åren i min hojkarriär var jag så jäkla kinkig med hur jag skulle ställa av hojarna, och gjorde alla möjliga rekommenderade avställningsprocedurer, fylla tanken full med bensin, köra med depåställ så däcken inte blev missformade :rolleyes:, byta olja före o efter vinteruppehållet, underhållsladda batterier en gång i månaden osv osv..

heck..

nu förtiden kör jag bara in häckarna i vinterhålan, låter dom stå.. möjligtvis laddar ev batteri någon enstaka gång och byter olja innan jag drar ut o kör på våren.. Har fungerat bra för mig :näsblod
 
Att köra motorn varm hör till inte bara för att man får ut oljan lättare utan för att få med sig sumpen i botten ut. Det lägger sig alltid skit och påsar sig och den vill man få upp i oljan innan man tappar ur så att man får så ren och fin olja i motorn som möjligt efter bytet.
 
Nicks skrev:
lånar tråden lite!! vilket e rätt ska man byta olja innan man ställer av eller på våren när man ställer på vilket e bäst
Varm olja rinner ur lättare görs innan avställningen på hösten, annars så har du skitig olja i motorn under vintern, bättre att få bort skräpet innan förvaring.
 
Pertan skrev:
Varm olja rinner ur lättare görs innan avställningen på hösten, annars så har du skitig olja i motorn under vintern, bättre att få bort skräpet innan förvaring.


det e så jag har gjort men alla säger ju olika :va
 
Nicks skrev:
det e så jag har gjort men alla säger ju olika :va

Skumt!

Jag byter hellre på hösten än på våren. Gammal olja är skitig och kan mkt väl bli frätande då den innehåller mkt avlagringar mm om jag ska förklara på det sättet!
 
Olja slits , förlorar de smörjande egenskaperna o drar till sig fukt. Därför ska man givetvis byta oljan INNAN det är dags att gå i ide. Om man nu inte vill få lite rostangripna lager o sånt... Då kan man byta på våren :)
 
Folkezx9r skrev:
Olja slits , förlorar de smörjande egenskaperna o drar till sig fukt. Därför ska man givetvis byta oljan INNAN det är dags att gå i ide. Om man nu inte vill få lite rostangripna lager o sånt... Då kan man byta på våren :)

så man behöver alltså inte byta oljan en gång till innan man tar ut hojjen på våren?
 
jP skrev:
När hojen stått i stilla en hel vinter så byter jag alltid olja innan jag kört motorn på våren för att undvika att all gammal olja åter igen cirkulerar runt i motorn.

Gammal olja sedimenterar och när du på våren slår i ny olja så ligger det ett flera millimeter tjockt lager skit i botten av oljetråget som slammas upp och blandar sig med din nya fina dyra olja. Byt olja på hösten efter sista långa åkturen när motorn är varm.
 
Lokidon skrev:
så man behöver alltså inte byta oljan en gång till innan man tar ut hojjen på våren?
Enklare och MYCKET ROLIGARE lösning är att skaffa stora hjul och köra året om :tummenupp :yoparty
 

Bifogat

  • älgsjön5.jpg
    älgsjön5.jpg
    69.2 KB · Visningar: 96
  • älgsjön3.jpg
    älgsjön3.jpg
    65.5 KB · Visningar: 93
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top