Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Mc-åkare blir allt oftare behandlade som ett kollektiv. Dvs finns det några få som sticker ut så låter det helt plötsligt som att ALLA mc-åkare är likadana.
Undrar om vi har rätt att behandla poliskåren som ett kollektiv?
Man skulle ta och testa detta nästa gång man blir stannad genom att börja ifrågasätta "deras" beteende under just denna dokumenterade jakt och fråga hur dem tänkte egentligen. Kanske också fråga om det var tråkigt för att man stannade och inte la upp hojen på varvbrytet därifrån istället :7peta

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nej dom klarar sig med livhanken i behåll och kan själva välja vad dom vill beklaga sig över.

Skulle vilja se din kommentar om polisen lägger ut en spikmatta efter en skarp kurva och sedan talar om för bombaren att hade du kört i lagstadgade 70 km/h hade du sluppit diket och idag inte varit invalid från nacken och neråt.

Skitkass analogi...skulle spikmattan vara en överaskning som ingen visste om ? Här var det ju knappas något han hade missat att de körde efter honom och ville att han skulle stanna...med tanke på att han visa figer för de.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu är det ju så att hans mor valde att göra det här till en medial händelse och då är det ofrånkommligt att folk har uppfattning om hans agerande och omdöme..och också hennes faktiskt. Jag skulle VERKLIGEN vilja veta VEM som ägde knarren med lär ju herr Ekdahl inte fråga killens mamma om. Sedan tycker jag att det inte är smart att gå ut massmedia och kläcka ur sig saker i stil med "jag ville att han skulle köra men han ville inte" och " det gick i 285 och DÅ insåg jag att det gick fort" och förvänta sig något positivt respons. Han borde få vila i frid, men det låter inte Ekdahl och hans mor honom göra iom att de gör detta till en sensationsjournalistiskt stunt. Det SKULLE gå att anmäla detta diskret och tystnad, men neeej...det ska basuneras ut på TV.

Du skriver moppefucko hit och idiot dit. Jag tycker bara du gör dig själv till åtlöje i din femton inlägg om " Vem ägde knarren?! " Sansa dig och skriv sakligt istället för samma skit om och om igen. Om du tycker vederbörande inte representerar sporthojskollektivet på ett bra sätt så vill jag påstå att inte du gör det heller. Jösses personangrepp till höger och vänster .. :huvet

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Vet någon vad det var för typ av vägbom, var det en permanent vägbom eller fälldes den ner när han kom åkande?

Det var väl en av de "vamliga" bommarna som alltid har suttit innan tunneln. Den de fäller ner när det är dags för service eller annat jox som måste fixas i tunneln...?

mojja83

Guest
Händer det sånt där några ggr till med sånt mediauppbåd så kommer det nog lagar om hur fort hojjar får gå.
Sen får ingen av oss, ansvarsfulla eller inte, köra den hoj vi vill utan strypning. :(

Om du nu är så ansvarsfull och laglig så behöver du väl varken en bil eller hoj som har en topphastighet över 120 km/h?

Och ska du neråt kontinenten kan vi säkert stifta fram en lag som gör att dom tyska tullarna har rätt att ta bort strypningen på din bil o cykel.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lustigt, är det en misstänkt hojtjuv som åker runt på en hoj utan plåtar så ska snuten jaga honom till världs ände och kalla in flygvapnet, hemvärnet och NATO, minst. Stannar han inte så är det ju bara att plocka fram fordonsminor och haubitsar.

När en icke hojtjuv åker runt som en dåre, utan kort och plåtar, då får polisen knappt tänka tanken att stoppa honom, dom ska nästan ordna fri väg åt honom istället.

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Sikten är ganska så bra där och så blinkade det ju rött också... Men Utmattad, sant jag kommer ihåg när jag körde bana, man var ju heeeelt slut efter ett 20 minuters pass, så pass slut att man knappt kunde ha bra kontroll på hojen.

Men, jag tycker fortfarande att flyktvägen inte var den bästa...

Utmattad efter att ha varit jagad i närmare en timme. Mörkt och 250km/h. Bara en simpel gissning.

Mörkt, det går fort och framförallt svänger det lite just där innan bommen, det är min gissning.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du skriver moppefucko hit och idiot dit. Jag tycker bara du gör dig själv till åtlöje i din femton inlägg om " Vem ägde knarren?! " Sansa dig och skriv sakligt istället för samma skit om och om igen. Om du tycker vederbörande inte representerar sporthojskollektivet på ett bra sätt så vill jag påstå att inte du gör det heller. Jösses personangrepp till höger och vänster .. :huvet

Jag tycker att det i det i allra högsta grad är relevant vem som faktisk ägde hojen i det här fallet och skulle gärna vilja veta det, precis som andra undrar över andra detaljer i hela den här historien. Har jag påstått att jag "representerar" någon ???

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Lite udda är det att dom inte hade blåljusen på.
Undra vad dom har för bortförklaring till det?

Det kan du lika gärna fråga alla här som tycker polisen körde klanderfritt. Jag är näst intill förstummad över vilket förtroende folk verkar ha för poliser. Alla poliser utan undantag verkar det som. När man var 5 år gammal hade man poliser som tuffa idoler kanske. Men personer i 30-års åldern?

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Vet inte riktigt var jag ska börja.......Jag försvarar inte hans vårdslöshet i trafiken på nåt sätt!
MEN det finns ett flertal saker som skrämmer mig med denna film och detta reportage.
Polisen har sett killen blåsa förbi i runt 200km/h, dom tar upp jakten ( kommenterar - vi kan ju preja honom i räcket ) när dom väl kommit ikapp honom på en 50 sträcka så ser dom han saknar reg skylt, ser honom även köra mot rött........trots dessa förseelser stannar dom honom inte, VARFÖR? Dom hade ett flertal möjligheter ( han står ju tom stilla med mc:n vid ett par tillfällen )
Dom startar inte sirenerna fast dom ligger närmare 250km/h på en 70väg, sicksackar mellan bilar, för att inte tala om den ofantligt olämpliga kommentarerna efter att dom fått höra att han kört in i bommen :gnissla!
Jag tycker det säger sig själv att om en mc inte stannar fast han blir jagad i 250k knyck så lär han inte stanna oavsett. Enligt mig är polisen en större risk än resurs i en situation som denna, sicksackande mellan bilar & även utan påslagna sirener i dessa hastigheter! Sen alla dessa högst olämpliga kommentarerna, nästan så jag får fråga mig själv om jag verkligen hörde rätt.
JAG tycker dom skulle ha avbrytit när dom såg han inte hade nåt som helst intresse i att stanna. Det är tillräckligt farligt att han körde som han gjorde, sen att denna civilbil på 1.5ton tryckte plattan i botten ökar ju faran för trafiken runtomkring ännu mer!

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag reagerade på en sak. Den enda efterföljande va helikoptern, men tog första polisbil 50 sek fram till olycksplatsen. Undrar vilken hastighet dom låg i om dom nu va flera km bort.

Sen anser jag att om man nu vill dra snuten så gör man det solo på hojen, och tar konsekvensen oavsett hur färden slutar.

S = V * T
Testa, du kommer att bli förvånad.

Lagerslav

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2010
Hoj
2010 yamaha R125, 2008 Honda CBR600RR
Bara jag som undrar hur fan han kunde missa bommen??? Dåligt planerad körning och dåligt planerad flyktväg av förarn, å andra sidan var han väl inte så erfaren mc förare heller....

han skulle säkerligen köra om på höger sida av en bil (civicen som står still?) men hade kanske inte tillräkligt med plats?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Lustigt, är det en misstänkt hojtjuv som åker runt på en hoj utan plåtar så ska snuten jaga honom till världs ände och kalla in flygvapnet, hemvärnet och NATO, minst. Stannar han inte så är det ju bara att plocka fram fordonsminor och haubitsar.

När en icke hojtjuv åker runt som en dåre, utan kort och plåtar, då får polisen knappt tänka tanken att stoppa honom, dom ska nästan ordna fri väg åt honom istället.

Lustigt, när polisen får hojtjuvar med stöldgods serverade på silverfat av engagerade privatpersoner gör man inte ett skit och skyller på brist av resurser mellan donuttuggorna medan hojtjuven lugnt kan sitta i sin avslöjade gömma och planera nästa dåd.

När en icke hojtjuv har kört 79km/h på 50-väg då kallar man in helikopter och 24 patruller med ett 50-tal polismän för att lagföra.

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Vakthavande insåg riskerna, och beordrade att efterföljandet skulle avbrytas. Varför klarade inte efterföljande enheter av att göra en adekvat riskanalys?

Det som inträffade var. Att en ung man tog en serie dåliga beslut som renderade i hans död, och detta är högst olyckligt oavsett omständighet!
Inblandade poliser tog även de en hel del felaktiga beslut skillnaden är dock att de är vuxna människor med en ganska omfattande utbildning som skall göra att de kan fatta korrekta beslut även under pressade situationer. Än så länge har deras handlande gått utan påföljd.
Att göra gällande att polisen inte gjort något fel i efterföljandet, är rent löjeväckande!

Hela historien är mycket tragisk, och jag tvivlar på att något gott kommer att komma ur denna händelse.

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Orkade inte läsa alla sidorna och SH är segt som kola ikväll men här, i dubbelmoralens paradis, har nån nämnt försäkringspremie än?

Nope...men jag undfrade nånstans om hans knarr var försäkrad...retardisk fråga självfallet...retorisk då...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras