Kallas det smitning?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag är lite förvirrad över vad som gäller. Jag parkerade hojen inne vid mariatorget idag och skulle snabbt hämta en sak på jobbet. När jag kom ut lutade hojen lite mycket utåt vägen och jag tänkte inte mer på det förrens en tjej kom ut och sa att någon hade backat på hojen. Hon gav mig också en lapp med bilens regnummer till min stora glädje.

Vi ringde ägaren till bilen [som dessutom hade körförbud]
Det var mannen som hade kört bilen och både han och frugan hade känt att det tog emot när dom backade så dom klev ut och såg att hojen/stödet hade flyttats bakåt en bit men kunde inte se några märken eller skador.
Förutom att jag hade svart märke på framdäcket där dom antagligen hade nuddat med bilen.

Jag ser inga direkta skador och jag vet inte heller hur hårt dom har backat med tanke på att den inte stod på samma position som jag lämnade den.
När kallas det smitning? Måste det vara synliga skador på hojen då?

Ber om ursäkt, men jag är som sagt lite förvirrad över vad som gäller.
Och framförallt, är det värt att kolla upp om hojen fått sig någon smäll i typ styrningen?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Känns det inte konstigt (konstigare än förut, that is) att köra den, så är det ingen fara.

Kawapeter

Här snackar vi HK/KG
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
ZX10-R
Bikerbitch skrev:
Jag är lite förvirrad över vad som gäller. Jag parkerade hojen inne vid mariatorget idag och skulle snabbt hämta en sak på jobbet. När jag kom ut lutade hojen lite mycket utåt vägen och jag tänkte inte mer på det förrens en tjej kom ut och sa att någon hade backat på hojen. Hon gav mig också en lapp med bilens regnummer till min stora glädje.

Det var mannen som hade kört bilen och både han och frugan hade känt att det tog emot när dom backade så dom klev ut och såg att hojen/stödet hade flyttats bakåt en bit men kunde inte se några märken eller skador.
Förutom att jag hade svart märke på framdäcket där dom antagligen hade nuddat med bilen.

Jag ser inga direkta skador och jag vet inte heller hur hårt dom har backat med tanke på att den inte stod på samma position som jag lämnade den.

Och framförallt, är det värt att kolla upp om hojen fått sig någon smäll i typ styrningen?

Jag skulle kalla det smitning , för att dom som körde på din hoj inte lämnade namn å nummer. Tur att det var en tjej som såg det å tog regnr. Finns det inga skador på din hoj , så kanske det inte är nån mening att dra det vidare ???? Behövs en bra smäll om styrning skall ta skada , men det är ju bara att testa att köra så märker man ju det. Hoppas det kommer bra iaf , vad du än tänker göra

Tjing :tummenupp

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
På väg...
En bra grej är att alltid spela in det första samtalet med motparten. Det är ju inte helt ovanligt att bägge parter blir mer måna om sina intressen när de fått sova på saken. Detta behöver du inte heller upplysa motparten om (enligt lag räcker det att minst en av parterna är medveten om inspelningen, dvs du får inte spela in två andra som pratar).

Hoppas att det inte blivit några skador på hojjen och kör försiktigt.

/Patrik

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om han klev ur och kollade ochinte såg några skador, tyckte han väl inte att det var nåt att skriva en lapp om. Du har ju vittnet och regnumret att ta till (för du tog väl namnet på hon som skrev upp regnumret?) om nånting nu skulle visa sig vara trasigt.

Är det ingen skada skedd så är det nog ingen smitning.

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
ingen hoj just nu, DTn såld
Mattias skrev:
Om han klev ur och kollade ochinte såg några skador, tyckte han väl inte att det var nåt att skriva en lapp om. Du har ju vittnet och regnumret att ta till (för du tog väl namnet på hon som skrev upp regnumret?) om nånting nu skulle visa sig vara trasigt.

Det borde väl vara smitning även om det inte är några snyliga skador? Man kan ju inte bara backa på folks motorcyklar så där, och sedan bara åka iväg?

Tänk om idioten backade på hårt som fan så att styrningen blev fucked up, fast idiot bilisten tänker : "Oj, det här var nog inte så farligt, jag drar"

Kawapeter

Här snackar vi HK/KG
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
ZX10-R
Skador eller inte , personen körde på hojen så den välte. Då skall man lämna namn å nummer. För även om dom inte hittade några skador så kan det ju finns nått ändå. JAg kallar det smitning !!

Tjing! :tummenupp

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Bikerbitch skrev:

Smitning eller ej. Spelar det nån roll när inget har hänt?

Tror tyvärr att parkeringskador är nått man får lära sig att leva med i en storstad. Både på bil o mc.

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
ingen hoj just nu, DTn såld
Kawapeter skrev:
Skador eller inte , personen körde på hojen så den välte. Då skall man lämna namn å nummer. För även om dom inte hittade några skador så kan det ju finns nått ändå. JAg kallar det smitning !!

Tjing! :tummenupp
Men hojen välte väl inte hoppas jag?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Mattias skrev:

Vittnet jobbar i samma byggnad, så jag vet vem det är och ska passa på att fråga henne imorrn om dom verkligen klev ut och tittade. Jag var borta i 5 minuter så det måste ha gått väldigt fort. Om man är schyst kan man skriva en lapp ändå.

KawaPeter; Hojen välte inte. Den blev bara påbackad.

Tack för alla svar!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Robban W skrev:
Smitning eller ej. Spelar det nån roll när inget har hänt?
Tror tyvärr att parkeringskador är nått man får lära sig att leva med i en storstad. Både på bil o mc.

Oavsett vad så är jag bara nyfiken på vad som gäller eftersom jag inte varit med om detta förut.

Kawapeter

Här snackar vi HK/KG
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
ZX10-R
Bikerbitch skrev:
Vittnet jobbar i samma byggnad, så jag vet vem det är och ska passa på att fråga henne imorrn om dom verkligen klev ut och tittade. Jag var borta i 5 minuter så det måste ha gått väldigt fort. Om man är schyst kan man skriva en lapp ändå.

KawaPeter; Hojen välte inte. Den blev bara påbackad.

Tack för alla svar!

Ojdå!! Jag fattade visst fel ! sorry !! :kocko :)

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Bikerbitch skrev:

Nix, i det här fallet är det inte smitning då han gick ut för att se om det blev några skador. Enl dig så hittade han inga och åkte därför därifrån. Han har därför undersökt att det inte hände någonting och då finns det heller ingenting att smita ifrån.
I och med detta beteende finns det inget uppsåt, han måste med andra ord veta om att han orsakat en skada och medvetet åka därifrån utan att tillkännage sig för att det skall rubriceras som smitning.

Eftersom det är brukandeförbud på bilen som du beskriver, så kallas detta däremot olovlig körning om inte jag minns fel, men ingenting som ändrar din skada.

Om du lämnar in hojen för att kollas upp och det senare visar sig att skadorna inte kan relateras med den eventuella P-skadan så är risken att du får stå för kostnaderna själv, vilket är mindre roligt så här i semestertider. Men du tjänar väl så förb... bra i mediabranchen så det är väl okej antar jag :tummenupp .

Kawapeter

Här snackar vi HK/KG
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
ZX10-R
wheelieman skrev:
Nix, i det här fallet är det inte smitning då han gick ut för att se om det blev några skador. Enl dig så hittade han inga och åkte därför därifrån. Han har därför undersökt att det inte hände någonting och då finns det heller ingenting att smita ifrån.
I och med detta beteende finns det inget uppsåt, han måste med andra ord veta om att han orsakat en skada och medvetet åka därifrån utan att tillkännage sig för att det skall rubriceras som smitning.

Eftersom det är brukandeförbud på bilen som du beskriver, så kallas detta däremot olovlig körning om inte jag minns fel, men ingenting som ändrar din skada.

Om du lämnar in hojen för att kollas upp och det senare visar sig att skadorna inte kan relateras med den eventuella P-skadan så är risken att du får stå för kostnaderna själv, vilket är mindre roligt så här i semestertider. Men du tjänar väl så förb... bra i mediabranchen så det är väl okej antar jag :tummenupp .

Men om det skulle vara en skada som personen missade då???? Då är det ju smitning å då tycker jag man måste lämna namn å nummer ändå!! Just in case!!!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept