Till er som vill förbjuda !
Vilka motorcyklar ska man förbjuda, klass 5,6,7 ?
Vilka bilar ska man förbjuda, över 300hk ?
Vilken alkohol ska man förbjuda, allt över 4,5% ?
osv, osv, osv.
Man kan förbjuda allt här i världen, men det löser inga problem !
Mer filmkameror överallt, dom löser ju brott, ja kanske 5% resten flyttar sig 10m åt ett annat håll och fortsätter precis som för.
Min fråga i allt det förbud samhälle.
VAR GÅR GRÄNSEN...
Till er som säger att hundar kan födas onda, ja då kan väl människor med födas onda, om morsan är förbannad och farsan är psykopat då blir ungen helt psyk och kommer mörda folk i 30 års åldern. Ska man tvinga dessa par till abort då man "misstänker" att barnet kan bli ett "ont" barn ?
Ingen/inga föds onda, det blir man/dom av uppväxten/folk/djur man umgås med oavsett psyke, fysik...
Du behöver inte ta i så...
Jag
håller med dig i så måtto, att förbud är av ondo.
Men!
Saker kommer till en gräns.
Och den gränsen är livsfara för tredje man.
Där kan (och ska) förbud komma in.
Och om inte förbud, så iaf restriktioner.
DU frågar vilka fordon som ska förbjudas.
Eller spritdrycker.
Dessa saker ÄR redan omgärdade med restriktioner.
Har du glömt det?
Likaväl som att vi inte fritt kan köpa automatvapen, eller skjutvapen heller, så får vi inte köra något fordon utan "licens"
Liksom man måste uppnått en viss ålder för att handla på "Bolaget".
Så där HAR samhället redan satt ner foten.
Hojkort ÄR dessutom indelade i grupper, så att iaf inte de allra fjunigaste fjolårsmopedisterna kan kasta sig på värsta puffran i klass 7.
Kamphundar (som de facto ÄR potentiellt farliga) är INTE omgärdade av restriktioner. (vi har som de minnesgoda, haft denna diskussion förr på SH... och det sägs alltid vara ÄGAREN det kommer an på.)
Men
jag säger att oavsett väluppfostrad, oavsett renrasig och sen kan man dessutom kalla alla avelsvarianter vad man vill, och påstå att, -jodå, ALLA andra "raser" (varianter enl. mig) är farligare än MIN renrasiga ullegullebulle-pitbull, så är det
de MÖJLIGA konsekvenserna av att en sån här hund (de som ser ut som grodyngel, med helt förvridna proportioner...dvs stort hyvud, käkparti som en grävskopa muskliga osv osv... ja ni vet alla vad jag menar, och ja, alla dessa raser ÄR kamphundar oavsett vad ni kamphundsägare säger...)
är det som är farligt.
Och
det är detta vi ska diskutera.
Inte huruvida de
oftast är snälla, eller vilka hundraser som biter mest eller oftast. (jag menar: om jag får hundra Chihuahuabett så är ju inte den hunden "farligare" än om jag får ETT kamphundsbett) Så snygga till er och diskutera det som är relevant istället för att komma springande med helt ovidkommande statistik...
Med samma resonemang blir ju mörtar våra farligaste fiskar, då de alltid kommer fram och nibbar en i tårna när man badar... medan endast ett fåtal blir gäddbitna. Men med blödande skadeutfall som resultat.
Jämför alltså inte äpplen och päron.
Sen kan såklart kamphunden i sig oftast vara snäll som ett lamm.
Om den ägs av rätt typ av människa, vill säga.
Men den är fortfarande lika potentiellt farlig.