Kamphundsförbud utreds i Danmark.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Alla bitundersökningar måste nog tyvär tas med en stor nypa salt. Nästan bara i de fall som man känner hunden kan man vara säker på att man uppger rätt ras som bet. Inte ens erfarna hundägare kan skilja mellan flera raser. Inte många människor ser skillnaden mellan Pibull o Amstaff.
Bullmastiff, Dogo Canario, Boer Boell, Cane Corso ser nog lika ut i allmänhetens ögon. Sen alla blandningar som finns. Gäller det barn som blivit bitna kan dom inte säga mer än att den var en stor svart hund och då tror alla att det var en Rottis.

Det viktigaste är inte vilken ras det är som biter, utan hur dom biter. Precis som alla säger så blir man ju hellre biten av Papiljon än en Pitbull. Problemet med Pitbull och kampavlade raser är att dom biter repeterade gånger och sliter och drar samt blir mer eggade ju mer du kämpar emot eftersom kamplusten är så stor. Så även om dom inte biter människor så ofta så blir ofta skadorna väldigt stora. Sen måste man även tänka på alla hundar som blir sönderbitna av Pitbull mm. risken är ju bra mycket större att dom anfaller din hund än människor.
Därför är det så viktigt att kontrolera aveln med seriösa uppfödare som använder mentalt bra hundar vid parning, och på så vis få fram en stabil ras. Förbud kommer bara att orsaka att fel hundar kommer att paras av småungar i förorten som inte kan något om rasen mer än att den är Jättehäftig

Last edited:

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Jag är emot kamphundar, tycker det är löjligt att folk säger att dem är helt ofarliga och jättesnälla. Det går aldrig att räkna ut hur en hund kommer att reagera i en viss situation, det gäller alla hundraser. Problemet är bara att om en tex rottis reagerar fientligt mot någon som kanske kommer på besök eller deras barn så kommer dem förmodligen skadas allvarligt eller tillockmed dö. Om en Tax går till attack så skadas personerna i så mild grad att dem kanske får ett par mindre bitsår eller rivsår. dessutom så går taxen att mota bort hyffsat lätt med foten om det skulle vara så och det gör man garanterat inte med en rottis.

Men som alla redan vet så hänger mycket av problemen på ägarna, om inte någon har sagt till hunden hur den ska bete sig så kommer hunden bete sig som den tycker är lämpligt.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
OK, bra...
Sanningen är väl att ALLA hundar kan vara farliga, visst det har vi etablerat förr, men dom hundar som är överrepresenterade är väl iaf hundarna vi talar om nu?
Fan jag har en polare som är livrädd för katter! han säger att dom kan klösa ut ögonen på honom...& visst kan dom det, men inget man läser om ofta.
Denna debatt kommer aldrig dö ut, men när jag ser dessa hundarser, gärna tillsammans med suspekt ägare, byter jag gärna sida på gatan....

hoppas en golden duger åt herrn. kan säkert leta fram andra hundraser om du vill. ;)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4971030.ab

http://www.sr.se/Skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2874843

o här har vi en undersökning.

http://www.expressen.se/1.348973

Bra skrivet....om en liten tax biter sig fast i byxbenet skulle jag inte oroa mig så mkt...men om en hund som är framavlad för kamp..& att aldrig ge upp / släppa...så är det fan ingen lek...lite svårt att snacka sig ur det liksom...

Alla bitundersökningar måste nog tyvär tas med en stor nypa salt. Nästan bara i de fall som man känner hunden kan man vara säker på att man uppger rätt ras som bet. Inte ens erfarna hundägare kan skilja mellan flera raser. Inte många människor ser skillnaden mellan Pibull o Amstaff.
Bullmastiff, Dogo Canario, Boer Boell, Cane Corso ser nog lika ut i allmänhetens ögon. Sen alla blandningar som finns. Gäller det barn som blivit bitna kan dom inte säga mer än att den var en stor svart hund och då tror alla att det var en Rottis.

Det viktigaste är inte vilken ras det är som biter, utan hur dom biter. Precis som alla säger så blir man ju hellre biten av Papiljon än en Pitbull. Problemet med Pitbull och kampavlade raser är att dom biter repeterade gånger och sliter och drar samt blir mer eggade ju mer du kämpar emot eftersom kamplusten är så stor. Så även om dom inte biter människor så ofta så blir ofta skadorna väldigt stora. Sen måste man även tänka på alla hundar som blir sönderbitna av Pitbull mm. risken är ju bra mycket större att dom anfaller din hund än människor

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns nåt än jävligare på marknaden som säljs som "Bergs-schäfer" eller liknande. Dessa är helt störda när de blir äldre. Ett klart större problem än "kamphundar" som inte är störda i grunden. Denna andra ras är våldsam oavsett uppfostran. En sak i taget.. Rasen heter Kaukasisk Ovtjarka eller egentligen Moskovskaya Storozhevaya Sobaka.... Ett ryskt monster framtagen för ryska arméns hundförband. Snäll voffsing...

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Det finns nåt än jävligare på marknaden som säljs som "Bergs-schäfer" eller liknande. Dessa är helt störda när de blir äldre. Ett klart större problem än "kamphundar" som inte är störda i grunden. Denna andra ras är våldsam oavsett uppfostran. En sak i taget.. Rasen heter Kaukasisk Ovtjarka eller egentligen Moskovskaya Storozhevaya Sobaka.... Ett ryskt monster framtagen för ryska arméns hundförband. Snäll voffsing...

Nja, den rasen är avlad för att vandra över den Kaukasiska slätten och vakta boskap mot vilda djur, det funkar den utmärkt till. Men tillsamans med mäniskor som ställer krav på den så blir den livsfarlig, det är den enda hund som jag faktiskt kan tänka mig att den bör avlivas så fort man får reda på att den finns i ett hushåll. Den hör inte hemma i ett modernt samhälle

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj

Ja den verkar fan inte riktigt klokt att avla fram dem hundarna, såg du uppdrag gransknings dokumentär om den ? Om ni inte sett den så rekomenderar jag er att se den för det är ett prakt exempel på en hund som faktiskt inte går att styra, lite som en vanlig kamphund fast den är stor som satan och den har frispel hela tiden:tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Missat Uppdrag granskning där, men oavsett.. Den är fan koko. Är en komplett tokfan som säljer sådana här inte många stenkast bort. Säljs som "trevlig familjehund". Valparna är som alla andra, jääättesöta. Men sen, Mr Hyde. Helvetes jävla odjur...

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Missat Uppdrag granskning där, men oavsett.. Den är fan koko. Är en komplett tokfan som säljer sådana här inte många stenkast bort. Säljs som "trevlig familjehund". Valparna är som alla andra, jääättesöta. Men sen, Mr Hyde. Helvetes jävla odjur...

Japp, sånt som kan sluta illa kommer sluta illa.

Dr.Bike

Guest
Njae, s.k. kamphund har ett vissa ärftligt egenskaper samt fysiologi som kan orsaka stor skada. Kamphundarna är en "produkt" skapad av människan för att vara skitduktig på att fightas helt enkelt.

Varför har kamphundsägare så jäkla svårt att fatta eller erkänna den lilla biten och istället försvara in i absurdum, likt någon religiös talibanhövding, någon tro att detta inte finns längre.

Naturligvis kräver detta en del av själva handhavandet, pga kamphundars egenskaper och kan naturligvis vara av stort nöje för ägaren. Det är ju handahavandet inte sköts alternativt kamphunden har nån psykisk defekt som det går illa.

Kunskap var det ja, och den har av nån lustig anledning kamphundsägare monopol på, precis som den religösa talibanhövdingen har när det gäller koranen....

:bow :klappar

En MYCKET korrekt analys och väl formulerad sammanfattning! :tummenupp

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Håller med Dr Bike...mycket bra sammanfattning...& jag bara HATAR er som lägger in en bild på er hund som sover / gullar med era barn...vad vill ni ha sagt?
Ni har fan ingen aning om hur hunden kan komma att bete sig om ungen råkar göra ngt fel....*ryser*

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Njae, s.k. kamphund har ett vissa ärftligt egenskaper samt fysiologi som kan orsaka stor skada. Kamphundarna är en "produkt" skapad av människan för att vara skitduktig på att fightas helt enkelt.

Varför har kamphundsägare så jäkla svårt att fatta eller erkänna den lilla biten och istället försvara in i absurdum, likt någon religiös talibanhövding, någon tro att detta inte finns längre.

Naturligvis kräver detta en del av själva handhavandet, pga kamphundars egenskaper och kan naturligvis vara av stort nöje för ägaren. Det är ju handahavandet inte sköts alternativt kamphunden har nån psykisk defekt som det går illa.

Kunskap var det ja, och den har av nån lustig anledning kamphundsägare monopol på, precis som den religösa talibanhövdingen har när det gäller koranen....

Onekligen pricksäkert. Det är i hunddebatten du hör hemma och inte i politiken. :tummenupp

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99, Ducati Monster Dark -98
Håller med Dr Bike...mycket bra sammanfattning...& jag bara HATAR er som lägger in en bild på er hund som sover / gullar med era barn...vad vill ni ha sagt?
Ni har fan ingen aning om hur hunden kan komma att bete sig om ungen råkar göra ngt fel....*ryser*

Så du vill inte att ungar och djur hör ihop på samma bild överhuvudtaget?

En hund är ett djur som vilket annat djur som helst, och ska betraktas som ett djur. Man kan aldrig lita på ett djur till 100%.

Vi gör det enkelt för oss. Förbjud alla hundar som väger över 7-8kg. Resten väger för mycket och har på tok för stor kraft i sina käkar.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Till er som vill förbjuda !

Vilka motorcyklar ska man förbjuda, klass 5,6,7 ?
Vilka bilar ska man förbjuda, över 300hk ?
Vilken alkohol ska man förbjuda, allt över 4,5% ?
osv, osv, osv.

Man kan förbjuda allt här i världen, men det löser inga problem !
Mer filmkameror överallt, dom löser ju brott, ja kanske 5% resten flyttar sig 10m åt ett annat håll och fortsätter precis som för.

Min fråga i allt det förbud samhälle.

VAR GÅR GRÄNSEN...

Till er som säger att hundar kan födas onda, ja då kan väl människor med födas onda, om morsan är förbannad och farsan är psykopat då blir ungen helt psyk och kommer mörda folk i 30 års åldern. Ska man tvinga dessa par till abort då man "misstänker" att barnet kan bli ett "ont" barn ?

Ingen/inga föds onda, det blir man/dom av uppväxten/folk/djur man umgås med oavsett psyke, fysik...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Finns värre.
Anatolisk Karabasch (stavning?).
Kallas numera Anatolisk herdehund.
Samma hundtyp, men större.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
*suck* det går inte att komma igenom till vissa personer..
Ett exempel..jag har en 3 årig kastrerad hankatt, han är utekatt, stark så in i helvete & klättrar runt i träd & äter fåglar möss & andra saker, han är lite av en vilding...jag har sett hur han är när ett barn är i närheten, ganska fascinerande då en katt inte gär att "tämja" han förstår att det är ett barn, antingen är han cool, eller så går han därifrån...finns inte en CHANS att han skulle åsamka barnet skada (om det inte drog honom i svansen eller likn.) jag vet detta, & kan med trygghet säga till mina kompisars & grannars barn att det är lugnt, jag ser på katten hur han reagerar....
Det otäcka med vissa hundar är att dom går från 0-100 på 1 sekund...jag har sett det & upplevt det som barn själv, jävligt läskigt......vi snackar "maskiner" med käktryck som är enormt...& som bevisligen kan döda.
Ni får älska era hundar, inga problem, men det bör iaktagas mer försiktighet med dom, man lägger inte ett hagelgevär bredvid sitt barn, även om det är säkrat....

Så du vill inte att ungar och djur hör ihop på samma bild överhuvudtaget?

En hund är ett djur som vilket annat djur som helst, och ska betraktas som ett djur. Man kan aldrig lita på ett djur till 100%.

Vi gör det enkelt för oss. Förbjud alla hundar som väger över 7-8kg. Resten väger för mycket och har på tok för stor kraft i sina käkar.

Har vi inte en vapenlag i Sverige...dra en paralell där....

osv, osv, osv.

Mer filmkameror överallt, dom löser ju brott, ja kanske 5% resten flyttar sig 10m åt ett annat håll och fortsätter precis som för.

VAR GÅR GRÄNSEN...

Till er som säger att hundar kan födas onda, ja då kan väl människor med födas onda, om morsan är förbannad och farsan är psykopat då blir ungen helt psyk och kommer mörda folk i 30 års åldern. Ska man tvinga dessa par till abort då man "misstänker" att barnet kan bli ett "ont" barn ?

Ingen/inga föds onda, det blir man/dom av uppväxten/folk/djur man umgås med oavsett psyke, fysik...

Last edited:

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
*suck* det går inte att komma igenom till vissa personer..
Ett exempel..jag har en 3 årig kastrerad hankatt, han är utekatt, stark så in i helvete & klättrar runt i träd & äter fåglar möss & andra saker, han är lite av en vilding...jag har sett hur han är när ett barn är i närheten, ganska fascinerande då en katt inte gär att "tämja" han förstår att det är ett barn, antingen är han cool, eller så går han därifrån...finns inte en CHANS att han skulle åsamka barnet skada (om det inte drog honom i svansen eller likn.) jag vet detta, & kan med trygghet säga till mina kompisars & grannars barn att det är lugnt, jag ser på katten hur han reagerar....
Det otäcka med vissa hundar är att dom går från 0-100 på 1 sekund...jag har sett det & upplevt det som barn själv, jävligt läskigt......vi snackar "maskiner" med käktryck som är enormt...& som bevisligen kan döda.
Ni får älska era hundar, inga problem, men det bör iaktagas mer försiktighet med dom, man lägger inte ett hagelgevär bredvid sitt barn, även om det är säkrat....

Har vi inte en vapenlag i Sverige...dra en paralell där....

Detta var det mest patetiska inlägg i den här debatt som jag sett. Din katt kan ju göra ganska ordentlig skada. Du säger att du kan lita på den.. Sure! :huvet

Katt är ett djur lika mycket som en hund. Dock har hundar ofta tydligare kroppspråk än vad en katt har så det är lättare att läsa av en hund.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Detta var det mest patetiska inlägg i den här debatt som jag sett. Din katt kan ju göra ganska ordentlig skada. Du säger att du kan lita på den.. Sure! :huvet

Katt är ett djur lika mycket som en hund. Dock har hundar ofta tydligare kroppspråk än vad en katt har så det är lättare att läsa av en hund.

Det ÄR lättare att läsa av en hund än en katt för dom som KAN. Men majoritet av hundägare har absolut noll koll på hur man läser av sin hund. Det är därför det händer så många olyckor.

patte01

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Hoj
Det ÄR lättare att läsa av en hund än en katt för dom som KAN. Men majoritet av hundägare har absolut noll koll på hur man läser av sin hund. Det är därför det händer så många olyckor.

Det kan jag definitivt hålla med om. Sen går det inte alltid att läsa av, men oftast har de ett ganska överdrivet kroppspråk.

Det är inte en gång man hört "min hund är inte aggressiv, den vill bara hälsa" så hänger nån lite schnauzer i kopplet och visar tänderna å skäller.

Dr.Bike

Guest

osv, osv, osv.

VAR GÅR GRÄNSEN...

Du behöver inte ta i så...

Jag håller med dig i så måtto, att förbud är av ondo.

Men!
Saker kommer till en gräns.
Och den gränsen är livsfara för tredje man.
Där kan (och ska) förbud komma in.
Och om inte förbud, så iaf restriktioner.

DU frågar vilka fordon som ska förbjudas.
Eller spritdrycker.

Dessa saker ÄR redan omgärdade med restriktioner.
Har du glömt det?
Likaväl som att vi inte fritt kan köpa automatvapen, eller skjutvapen heller, så får vi inte köra något fordon utan "licens"
Liksom man måste uppnått en viss ålder för att handla på "Bolaget".

Så där HAR samhället redan satt ner foten.

Hojkort ÄR dessutom indelade i grupper, så att iaf inte de allra fjunigaste fjolårsmopedisterna kan kasta sig på värsta puffran i klass 7.

Kamphundar (som de facto ÄR potentiellt farliga) är INTE omgärdade av restriktioner. (vi har som de minnesgoda, haft denna diskussion förr på SH... och det sägs alltid vara ÄGAREN det kommer an på.)

Men jag säger att oavsett väluppfostrad, oavsett renrasig och sen kan man dessutom kalla alla avelsvarianter vad man vill, och påstå att, -jodå, ALLA andra "raser" (varianter enl. mig) är farligare än MIN renrasiga ullegullebulle-pitbull, så är det de MÖJLIGA konsekvenserna av att en sån här hund (de som ser ut som grodyngel, med helt förvridna proportioner...dvs stort hyvud, käkparti som en grävskopa muskliga osv osv... ja ni vet alla vad jag menar, och ja, alla dessa raser ÄR kamphundar oavsett vad ni kamphundsägare säger...) är det som är farligt. :fakta

Och det är detta vi ska diskutera.

Inte huruvida de oftast är snälla, eller vilka hundraser som biter mest eller oftast. (jag menar: om jag får hundra Chihuahuabett så är ju inte den hunden "farligare" än om jag får ETT kamphundsbett) Så snygga till er och diskutera det som är relevant istället för att komma springande med helt ovidkommande statistik...
Med samma resonemang blir ju mörtar våra farligaste fiskar, då de alltid kommer fram och nibbar en i tårna när man badar... medan endast ett fåtal blir gäddbitna. Men med blödande skadeutfall som resultat.

Jämför alltså inte äpplen och päron.

Sen kan såklart kamphunden i sig oftast vara snäll som ett lamm.
Om den ägs av rätt typ av människa, vill säga.

Men den är fortfarande lika potentiellt farlig.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...