Kampsport / försvarskonst

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
WTF?! :näsblod Varedär på riktigt?! :va

:rofl

....sammanfattar iofs mycket av hur jag ser på saken...

Capoeira är knappast en "art" man ska köra mot andra. :näsblod Snyggt, säkert skitroligt och nyttigt men effektivt? Knappast.

Till trådskaparen.. Du verkar inte ha någon som helst aning om vad du vill träna? Ska det vara "stand up", markfight, sparkar, bara slag, grepp, kast? Skitsvårt att tipsa om något när man inte vet vad du vill träna. :va Måste ännu en gång rekommendera Muay Thai. Efter 12 års kamsportande är det klart roligast, och definitivt jobbigaste, hittills. :tummenupp
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hmm..

Har du aldrig svingat förut så handlar det till 90% om mentalitet. Skulle du nu som vuxen börja med Krav Maga eller nåt så hinner du sitta säkert på din veranda straxt utanför Gnesta innan du är duktig nog att nyttja den precision som krävs för att en specifik teknik ska vara avgörande.

Jag skulle rekomendera antingen Ju-Jutsu, åtminstone ett tag. Få grenar har så många enkla, användbara och effktiva tekniker för att ta sig ur fasthållning, låsningar etc.. Och vill du INTE slåss är SPRING den bästa tekniken, så börja med fri-idrott.

Sen skulle jag nog rekomendera Muay Thai eller kick-boxning eller så.. Det är skitsamma om du vet att du ska slå på det 3e revbenet nedifrån för att paralysera din combatant. Nita fanskapet med 2 snabba och sparka mot benet så han faller, SEN springer du iaf...

In the end of the day så gäller oftast regeln: "Galnast vinner", du körde över honom = du vann.. Enkelt va?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inskickat av Jonte VSB R-T
Ja något sånt. Blev som 14 årig rånad och släppte aldrig att jag inte fixa att skydda min lillebror. Det förklarar dock inte varför jag fortsatte så länge.
----
Och ändå blev du sosse? :confused:
Jag blev rånad som 15-åring, deal with it. ;)

Vaddå. Om man blir rånad i unga år (typ 14-15) så blir man sosse?
Det är nåt som inte stämmer här :va
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Och ändå blev du sosse? :confused:
Jag blev rånad som 15-åring, deal with it. ;)

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Som du vet vilar en idelogi på en djupare grund än enskilda händelser. Om jag dealade med det? Hm jag gjorde som alla filmhjältar. Blev en krigsmaskin. Kanske ska skylla det på Karate Kid istället. Eller klasskampen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Som du vet vilar en idelogi på en djupare grund än enskilda händelser. Om jag dealade med det? Hm jag gjorde som alla filmhjältar. Blev en krigsmaskin. Kanske ska skylla det på Karate Kid istället. Eller klasskampen.

Nä, det är inte så konstigt. Jag skojar bara.
Tycker det är synd om dig som blev rånad och fick livet förstört och började med kampsport på grund av den tråkiga händelsen.
Hoppas din brorsa klarade sig ur proletärträsket i alla fall. :(
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har du aldrig svingat förut så handlar det till 90% om mentalitet. Skulle du nu som vuxen börja med Krav Maga eller nåt så hinner du sitta säkert på din veranda straxt utanför Gnesta innan du är duktig nog att nyttja den precision som krävs för att en specifik teknik ska vara avgörande.

Fel, fel, fel och väldigt oinformerat. Faktiskt så fel att vi får uppfinna en helt ny del av skalan för felaktigheter. :)

KM är designat från grunden för att vara lätt att lära in till en effektiv nivå. Det är det som skiljer KM från det mesta annat i kampsportväg. Den KM vi känner idag togs fram för att på begränsad tillgänglig utbildningstid kunna lära beväringar någorlunda funktionell grundläggande närstrid.

KM bygger på naturliga reaktioner. Gör man bara det som faller naturligt i en angreppssituation så har man med stor sannolikhet gjort något som därefter går att fortsätta med rakt in i en rekommenderad KM-teknik.

Det är fascinerande hur mycket fördomar det finns mot KM, från människor som väldigt sällan själva har någon direkt erfarenhet av krav.

Jag skulle rekomendera antingen Ju-Jutsu, åtminstone ett tag. Få grenar har så många enkla, användbara och effktiva tekniker för att ta sig ur fasthållning, låsningar etc.. Och vill du INTE slåss är SPRING den bästa tekniken, så börja med fri-idrott.

Fritagningarna kan nog vara bra, men därutöver är alla grepptekniker mer eller mindre värdelösa i ett skarpt läge, om man inte är väldigt vältränad. I en stressad situation går finmotoriken åt skogen direkt. Kroppen styr om nervsignalerna till att prioritera stora muskelgrupper. Allt finlir försvinner och vi får svårt att hantera t o m ett dörrhandtag. Det är därför som alla nödutgångar förses med stora balkar istället för handtag idag.

Om du inte ens kan använda ett dörrhandtag, hur stor är då sannolikheten att du korrekt lyckas applicera jutsu-grepp? Och hur dumt blir det inte om man missar ett sånt grepp i skarpt läge? Då är man rökt.

Stora, grova, och enkla tekniker är ett hett stalltips om det skall vara tillämpbart.

Sen skulle jag nog rekomendera Muay Thai eller kick-boxning eller så..

Skitbra om man glatt vill lära in att man kan blotta pungen hejdlöst och ostraffat! :tummenupp

I ett stressat läge faller vi tillbaka på det vi tränat. Träna utan fula knep och du kommer att blotta dig för dem om det gäller. Hur ofta är det flera motståndare i kickboxning... ?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä, det är inte så konstigt. Jag skojar bara.
Tycker det är synd om dig som blev rånad och fick livet förstört och började med kampsport på grund av den tråkiga händelsen.
Hoppas din brorsa klarade sig ur proletärträsket i alla fall. :(

Jag blev uppenbarligen till och med så störd så att jag inte uppfattar humoristiska inlägg. Märkligt att jag i skammens töcken inte tagit livet av mig, än.

Fel, fel, fel och väldigt oinformerat. Faktiskt så fel att vi får uppfinna en helt ny del av skalan för felaktigheter. :)

KM är designat från grunden för att vara lätt att lära in till en effektiv nivå. Det är det som skiljer KM från det mesta annat i kampsportväg. Den KM vi känner idag togs fram för att på begränsad tillgänglig utbildningstid kunna lära beväringar någorlunda funktionell grundläggande närstrid.

KM bygger på naturliga reaktioner. Gör man bara det som faller naturligt i en angreppssituation så har man med stor sannolikhet gjort något som därefter går att fortsätta med rakt in i en rekommenderad KM-teknik.

Det är fascinerande hur mycket fördomar det finns mot KM, från människor som väldigt sällan själva har någon direkt erfarenhet av krav.



Fritagningarna kan nog vara bra, men därutöver är alla grepptekniker mer eller mindre värdelösa i ett skarpt läge, om man inte är väldigt vältränad. I en stressad situation går finmotoriken åt skogen direkt. Kroppen styr om nervsignalerna till att prioritera stora muskelgrupper. Allt finlir försvinner och vi får svårt att hantera t o m ett dörrhandtag. Det är därför som alla nödutgångar förses med stora balkar istället för handtag idag.

Om du inte ens kan använda ett dörrhandtag, hur stor är då sannolikheten att du korrekt lyckas applicera jutsu-grepp? Och hur dumt blir det inte om man missar ett sånt grepp i skarpt läge? Då är man rökt.

Stora, grova, och enkla tekniker är ett hett stalltips om det skall vara tillämpbart.



Skitbra om man glatt vill lära in att man kan blotta pungen hejdlöst och ostraffat! :tummenupp

I ett stressat läge faller vi tillbaka på det vi tränat. Träna utan fula knep och du kommer att blotta dig för dem om det gäller. Hur ofta är det flera motståndare i kickboxning... ?

Har då något bra filmklipp på hur enkelt det är? Har du själv tränat något annat? Har du tränat med någon som tränat någon annat på högre nivå? Är KM så farligt att det inte går att sparra mot någon annan stil?

Ok kanske lite mycket frågor men jag tycker det är märkligare att träna något bara för att kunna försvara sig. De flesta tränar för att dom tycker det är kul och att det är en bra träningsform. I en MMA lokal tänker man ju inte hela tiden på hur man bäst försvarar sig på gatan mot alla farliga araber. Vete fan om jag orkar förklara vad jag tycker men KM verkar mer tragiskt än de flesta andra stilar. Om man ens kan räkna in den.

Det skulle vara kul att sparra någon dag och om du måste krossa kulorna på mig för att visa så får jag väl ha susp och spela med i hur ont det gör.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Krav Maga är väl ingen kampSPORT så jag förstår inte ens vad diskussionen handlar om. Om KM anses effektivt, vilket det säkert är, så är det ändå inte mer effektivt än att springa, häcklöpning borde vara grymt bra.
Eller så köper man en pistol och blastar ner allahopa med. :yoparty
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har då något bra filmklipp på hur enkelt det är? Har du själv tränat något annat? Har du tränat med någon som tränat någon annat på högre nivå? Är KM så farligt att det inte går att sparra mot någon annan stil?

Filmklipp och läsning finns det mycket av. Google och youtube kan rekommenderas om du blivit nyfiken.

Ja, jag har tränat annat. Bl a aikido, annars hade jag inte uttalat mig så bestämt om den.

Går alldeles utmärkt att sparra med ungefär vad som helst, man får helt enkelt anpassa sig för att inte skada, med skydd eller genom att ta det lugnt. Trodde du tränat kampsport, då borde du väl veta den saken redan? ;)

Jopp, sparrat lite mot annat folk. Wing tsun upptäckte jag var förvånansvärt svårt att rå på. Jävla väderkvarnar. :D

Varför så envis med högre nivå? Tråden handlar om att bli effektiv snabbt. Högre nivå är för mig efter åratal av träning...
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Mina erfarenheter av kampsport och självförsvar som jag tränat i närmare 20 år.
Judo
Shaolin
karate Goju Ryo
Kempo karate
aikido
shorinjo kempo
jujutsu
goshindo
krav maga

Jag kan ärligt säga att Krav Maga är helt överlägset när det gäller ren självförsvar, utan tvekan den snabbaste inlärningsperioden jämfört med dom klassiska stilarna. Förstår inte varför det skulle vara mer tragiskt än något annat självförsvar, sen räknas det väl inte in som en kampsport eller kampkonst, utan är ett rent självförsvar med ett helt annat tänk än dom traditionella stilarna. Sen är det viktigt att provträna flera olika stilar och se vad som passar just dig bäst. Visa trivs bättre med mjuka cirkulära stilar och vissa trivs bäst med linjära o hårda stilar. Men pratar vi ren självförsvar utan regler och domare samt snabb inlärning, är enligt min åsikt dessa stilar att rekomdera.
Krav Maga
Shoto/MMA
Boxning/Muy Thai/Kickboxning
Kompletera gärna med Brottning/Judo
Men bästa rådet är att gå därifrån om du hamnar i en skarp situation om det är möjligt. Ge dig inte in i diskusitioner med fyllskallar eller okända människor, håll hellre med dom än än att tjafsa hur fel dom än har
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Min poäng är att det är rätt ointressant vad man lär sig på KM, MT eller Jutsu då den som aldrig svingat förut kommer att bli lika stel som innan iaf.. Har man det i sig så har man inte blivit vuxen utan att någon gång ha boxats..

Det krävs betydligt mer än teknisk insikt, oavsett hur lätt eller svår den är att fånga upp, för att stå stadigt och fråga var de andra 25 är när skiten träffar fläkten. Däremot underlättar det att veta hur det känns att få en smäll, och det får man på träningar..

Visst är KM bra, men att påstå att Muay skulle öppna pungen för allt är BS.. Det första man lär sig är att röra sig, och däri ingår att skydda allt känsligt. KM är inte heller stängt för allt alltid, det man måste lära sig är att läsa rörelser och reagera / agera i tid. Jag har råkat för försök till "knä i pung" ett par ggr, det har ovillkorlig slutat i att den som inte var jag låg på rygg.

Däremot skulle jag nog för gatuändamål rekommendera något som innehåller liggande kamp. ALLA matcher slutar liggande om de inte avbryts. Försök att nita nån på ett McDonken utan att ramla över en stol :D .


Jutsy sätter jag fortfarande högt för att lära sig hantera fasthållningar, larvigt effektivt OCH enkelt i de allra flesta fall. Det är trots allt rätt ovanligt att man behöver ta sig ur nån cage-fight låsning med 24 ben runt sig och ett finger i näsborren..

Bli hård, stand tall och lär att backa när det krävs!


KM är designat från grunden för att vara lätt att lära in till en effektiv nivå. Det är det som skiljer KM från det mesta annat i kampsportväg. Den KM vi känner idag togs fram för att på begränsad tillgänglig utbildningstid kunna lära beväringar någorlunda funktionell grundläggande närstrid.


Stora, grova, och enkla tekniker är ett hett stalltips om det skall vara tillämpbart.
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Räcker nog inte med en kampkonst för att hitta det ultimata sättet att oskadliggöra en person utan att använda tillhyggen - om det var det tråden gick ut på?

Tänker själv såhär

Självförsvaret mot massivt angrepp med slag (från typ kickers/folk som vill visa att de minsann tränat kampsport) från Wing Tsun (Wing Chun)

+

Combatträningen (instinkten) samt försvar mot tillhyggen (och även att använda närmaste tillhygge tex ta det från angripare) - vansinniga situationer (="på riktigt") och flera angripare ("allt alltid") från Krav Maga

+

Greppträningen från MMA

=

möjlighet att mala ned någon - sedan om man vill lära sig döda med bara händerna (om man inte vill ge angriparen ifråga en andra chans - någonsin) så får man nog gå till militären.

PS Ta det med en nypa salt - jag har aldrig spöat någon på allvar någonsin.

Till trådstartare #1 - skulle vara intressant att få veta mer om den asiatiska motsvarigheten till Krav som du skrev om i första posten (film?)

Till trådstartare #2 - Chad Reed
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Jag anser att så långt det nånsin går så ska man snacka sig ur ett problem - det kallas diplomati. Diplomati är ett annat uttryck för be en annan person att dra åt h-vete men poängen är att få dom att fråga om vägen dit.

Sista utvägen - Sätt en ordentlig pungspark sen kan man vara Bruce Lee själv.. det sänker vem som helst o ger den andre i alla fall ett par minuters försprång.
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag har alltid varit personen som väl när det blivit högljutt så har jag försökt prata mig ut, och har alltid lyckats, och när jag inte lyckats så har jag bara vänt ryggen, och jag har aldrig kommit i bråk.
KM är just att kunna, vid påhopp använda allt som finns i närheten, och när det inte finns så kunna använda sina armar och ben för att klara sig ut levande, inte att kunna döda dom. nödvärnslagen
 

Eyegasm

I`ll RUN you DOWN!!!
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bygger Motard..
Nödvärn är bara bra en gång när man blir på hoppad, de är när de klassas som mer våld än nöden kräver... och man hoppas man slagit tillräckligt mycke för att dom aldrig skall gå på nån igen..
 

jimmy123

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzukia freewinder
Jag kan också varmt rekommendera thaiboxning (muay thai) väldigt roligt och extremt krävande. Fungerar bra (har jag sett) på gatan med
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top