Kampsport / försvarskonst

tobbus

Hojägare soon to be
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Lekeberg
Hoj
letar första hoj, blir troligtvis GSX750
Själv skulle jag säga att om man vill lära sig att ta vara på sig själv, ska man tveklöst testa Pentcak Silat, Kali Sikiran eller någon annan Fillipinsk kampart. Du lär dig att slåss på alla distanser (stående, liggande o dyl) samt att de även har RUSKIGT effektiva försvar OCH attacker med tillhyggen. Om man möter många samtidigt finns det ingen bättre bästa kompis än pinne eller dylikt och att man åtminstone ser ut att kunna hantera den på ett vettigt sätt. =) Har själv lyckats avstyra en hotfull situation genom att jag fick tag på ett stolsben och såg allmänt självsäker ut med den... ;)

Annars tycker jag att man ska testa Krav Maga eller Muay Thai...

Men det bästa självförsvaret kommer alltid att vara att inte hamna i en situation som man inte kan hantera, och att lära sig när det är dags att ta till löpsteget... :)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag brukar börja gråta när folk blir aggressiva mot mig. Det ger liksom inga coolhetspoäng att krav manga ner en lipsill...
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Som självförsvar betraktat är judo, brasiliansk ju-jutsu, MMA, brottning och liknande kampsporter klart effektivast (krav maga har jag aldrig sett). All kampsport som bygger på sparkar går generellt sett fetbort i jämförelse.

Men som någon nämnde tidigare i tråden, mest galen vinner.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Frågan är vad man vill ha ut av självförsvars träningen.

Är det att kunna inte bara överleva utan oxå komma nårgolunda oskadd ifrån ev situationer (utan att själv använda tillhyggen)?
Hur lång tid är man beredd att det ska ta innan man kan hjälpligt försvara sig?
Sen är det som nån sa att olika självförsvars arter passar olika personer. Provtäna endel olika och känn efter. Vad trivs du med??

Skulle säga Bujinkan Taijutsu om man har orken att träna nått år för att det ska sitta. Detta kallades tidigare för ninjutsu. BT är ungefär som jujutsu fast "utan" regler. Dvs man tränar inte efter "så eller då får man inte göra för det får man inte på tävlig" Dock så bör man inte göra vissa saker av andra orsaker som oftast inses då man tränat ett år eller två.

KM är nog det snabbaste sättet att lära sig självförsvar. Ganska brutalt och bygger som nån sa på naturliga reaktioner.

Thai eller kick boxning är också väldigt bra, då man lär sig hur det känns att få en smäll, dels att man bygger upp konditionen för att orka med.

Har personligen tränat BT i några år och tycker mycket om den typen av självförsvar.
BT utgår dessutom ifrån att även om du inte har tillhygge så kan dina motståndare ha det, så därför bör man träna med vapen ibland så man vet hur man ska göra.
kolla på http://www.bujinkan.se/
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har personligen tränat BT i några år och tycker mycket om den typen av självförsvar.
BT utgår dessutom ifrån att även om du inte har tillhygge så kan dina motståndare ha det, så därför bör man träna med vapen ibland så man vet hur man ska göra.
kolla på http://www.bujinkan.se/

Givande och kul tyckte jag med.

Dock gick det alltid på halvfart, i alla fall i de två föreningar jag tränat. Upptrappningen till fullfart i skarpt läge är då ett väldigt stort frågetecken. Dessutom alltid rätt kontrollerade former på träning, rätt fixa katan o s v. Dock helt klart bättre än tävlingsvarianterna av japansk kampkonst!

Den eviga utsträckta handen för att få distans fungerar väldigt bra i teorin. Dock blir den genast ett handikapp ute i verkliga världen. Alldeles för lätt att hugga tag i, framförallt om det inte är en mot en. Att sparra mot andra stilar blev en ögonöppnare där. Samma sak med den sänkta tyngdpunkten och krökta knän, sund teori men man blir lite stillastående.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Samma sak med den sänkta tyngdpunkten och krökta knän, sund teori men man blir lite stillastående.

Det är bara sant för för normaltränade. Är man van med den låga tyngdpunkten och har kraftiga benmuskler gör den sänkta tyngdpunkt att man kan flytta sig snabbare/explosivare.

Jämför med en sprinter som står nerböjd i startblocken eller med hur man sänker en dragracinghoj för att den inte ska gå på bakhjulet.


Annars håller jag med om att tävlingsformerna förstör kampkonsten. Ett av dom värre exemplen är nog Judo. Tränade en kortare period(1-2år) Judo pga att jag ansåg mig svag på kast och allmän närkontaktfighting. Jag blev bättre på kast men det var nog det enda jag fick med mig i bagaget. Newasan(brottningen) är ju förstörd av tävlingsreglerna. Jag är van att kunna trycka in knogar och fingrar där det känns eller greppa ett par fingar för att få motståndaren dit jag vill och är även ständigt berädd att min motståndare kan göra samma sak eller även dra till med sparkar eller slag. Det är självförsvar. Men i Judon är ju allt sån förbjudet så alla tekniker har ju anpassats från hur dom ursprungligen såg ut till en form som är effektiv på mattan men usel på gatan.

Så har även karaten som hos dom flesta stilar förändrats från samma gamla japanska(urspr. indien) kampkonst till en kampsport(tävlingsform) som har stora brister ur ett självförsvarsperspektiv.

Eftersom här disskuteras självförsvar så är mitt tips till trådskaparen alltså att vill du träna självförsvar så hitta en klubb som tränar självförsvar och inte nån som jagar poäng. Tyvärr är det mer gott om den senare varianten.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är bara sant för för normaltränade. Är man van med den låga tyngdpunkten och har kraftiga benmuskler gör den sänkta tyngdpunkt att man kan flytta sig snabbare/explosivare.

Tråden gäller iofs självförsvar. Något som bör fungera utan att vara hårt tränad. Det blir man inte i en handvändning och det är inte något man kan räkna med att man skall vara den dagen man råkar ut för något.

Dessutom finns möjligheten att den man möter är lika tränad och inte bromsar sig själv genom att stå med krökta ben...

Kan inte säga att jag helt håller med om att det ger en möjlighet till snabbare och explosivare förflyttning heller. Visst är tyngdpunktsförflyttningarna det ger möjlighet till effektiva, men oavsett träningsgrad kubbar jag nog cirklar runt någon som är motsvarande tränad och som står nersjunken i kata i vanlig fighting stance/boxningsgard. :)
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Givande och kul tyckte jag med.

Dock gick det alltid på halvfart, i alla fall i de två föreningar jag tränat. Upptrappningen till fullfart i skarpt läge är då ett väldigt stort frågetecken. Dessutom alltid rätt kontrollerade former på träning, rätt fixa katan o s v. Dock helt klart bättre än tävlingsvarianterna av japansk kampkonst!

Den eviga utsträckta handen för att få distans fungerar väldigt bra i teorin. Dock blir den genast ett handikapp ute i verkliga världen. Alldeles för lätt att hugga tag i, framförallt om det inte är en mot en. Att sparra mot andra stilar blev en ögonöppnare där. Samma sak med den sänkta tyngdpunkten och krökta knän, sund teori men man blir lite stillastående.


Mjo, men den utsträckta handen behövs egentligen bara på träningarna. Detta för att lära sig bedömma korekt distans.
På vissa träningar körde vi inte med handen utsträckt. iofs så var detta en "avanserad" träning, dvs inte nybörjarträning.

Dock måste jag hålla med om tygdpunkten & knäna. Fast det är väl samma sah med dem som med handen. De behövs egentligen inte bara man har känslan av hur det ska vara. (som måste tränas för att bibehållas)

En annan sak jag tycker om BT är vapenträningen. Inte för att man använder svärd jute, hanbo(midjelång stav) direkt, utan för att man kan ta de teknikerna man lär sig för vapnen och anpassa de efter modern tid.
Ta tex hanbo teknikerna ... många av de teknikerna kan man använda sig av med ett full långt paraply.
Eller jutte teknikerna som man använder sig av med en ihoprullad DN eller ett kort/mini paraply.
Varianterna är många & det gör att man kan få ett litet övertag.
 

penator

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
göteborg
Hoj
99 ZX6-r kawasaki
Jag har efter att ha studerat en hel del mtrl i ämnet bestämt mig för att satsa på Kung Fu.
Såg Kung Fu Panda förra veckan och efter den tror jag ingen kan säga att det finns bättre kampsport. Man kan lätt lära sig att hantera vilken situation som helst, även sådant som man trodde var omöjligt. I filmen får man följa en Panda som lär sig Kung Fu för han är typ utvald, fast det hela är ett misstag!! Så, han lär sig i alla fall - med sjukt dåliga förutsättningar - en massa olika tekniker, sparkar, manövrar och moves.
Tycker filmen på ett bra och ganska objkektivt sätt skildrar kampsport, speciellt då andra stilar skildras också. Det är en tiger med som är jäkligt bra på en annan typ av Kung Fu så man får se olika stilar liksom.

OBS! Tigerna röst i filmen är inte hennes utan ren skådespelares (Angelina Jolie) så det är lite overkligt.


jag tränar kung fu och jag håller verkligen inte med dej. ok att kung fu är den älsta och jäkligt bra men den är inte ultimat för det finns ingen stil som är det. däremot så är den lik Krav maga och kajukenbo med att slå på ömma ställen däremot så tränar vi inte så mkt mot 5 personer som krav maga och kajukenbo gör.
vi sparras efter lei tai regler om nu har sett filmer fearless så är det samma sak som på platåerna de sloss på. och man ska inte bedömma kung fu efter filmer för det är bara för att det ser snyggt ut. kolla inte wushu det är mer ticking i det tips är Hung gar om man vill lära sig använda vapen och sparras samt bygga en bra grund och vara stabil på backen.

PS hur bra man än är så klara man aldrig av 15 st personer man kanske klarar 5 men dä ska man ha mycket utrymme och hålla andra personer borta. bästa i den situationen du var i är helt klart det du gjorde kör över och stick döda dem inte bara.

PS2 om det är en person som är högljud och skriker i ett gäng (den personen är fegast för han inte är självsäker) personen som är tyst och bara tittar på och hoppar in om det är nödvändigt han ska man passa sig för han är oftast bäst av alla.

jag hade aldrig i hvete stannat kvar och slagits jag hade sprungit för glatta livet och om någon hinner ta tag i en ta max 3 sek för att få ner honom och fortsätt spring!!!!!!
 
Last edited:

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Springa är bra, det ökar överlevnadschanserna. Och alltså, hade jag tränat alla kampsporter i världen i 15 år, och samma 15 man stog framför mig och började kasta saker mot mig och min bil så hade jag likfan kört på honom, jag hade ju inte gått ut för att läxa upp någon och kännt att "dom där klarar jag av". Stannar och börnar på honom en stund också.

Nej men en fråga till jag kan ställa nu är, till er som har erfarenhet av KM, är det vettigt som träning eller är det bara, man tränar på att försvara sig mot en kniv och sen går hem, eller är det liksom bra träning inkluderat?
Tanks!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
jag tränar kung fu och jag håller verkligen inte med dej. ok att kung fu är den älsta och jäkligt bra men den är inte ultimat för det finns ingen stil som är det. däremot så är den lik Krav maga och kajukenbo med att slå på ömma ställen däremot så tränar vi inte så mkt mot 5 personer som krav maga och kajukenbo gör.
vi sparras efter lei tai regler om nu har sett filmer fearless så är det samma sak som på platåerna de sloss på. och man ska inte bedömma kung fu efter filmer för det är bara för att det ser snyggt ut. kolla inte wushu det är mer ticking i det tips är Hung gar om man vill lära sig använda vapen och sparras samt bygga en bra grund och vara stabil på backen.

PS hur bra man än är så klara man aldrig av 15 st personer man kanske klarar 5 men dä ska man ha mycket utrymme och hålla andra personer borta. bästa i den situationen du var i är helt klart det du gjorde kör över och stick döda dem inte bara.

PS2 om det är en person som är högljud och skriker i ett gäng (den personen är fegast för han inte är självsäker) personen som är tyst och bara tittar på och hoppar in om det är nödvändigt han ska man passa sig för han är oftast bäst av alla.

jag hade aldrig i hvete stannat kvar och slagits jag hade sprungit för glatta livet och om någon hinner ta tag i en ta max 3 sek för att få ner honom och fortsätt spring!!!!!!


Excose me, men det låter inte som du tränat så länge faktist.
Om du har ngn koll på kung fu hade du vetat hur bra d e.
Jag har som sagt sett många kung fu filmer och när jag gick i plugget så var det ALLTID dom som kunde kung fu som vann över dem som kund bara karate, judo, ay-kydo, maj-taj, kando osv osv mm mfl etc osv osv mm.
Så, tror inte du fajtat så mycke alls egentligen.
Vad du gör i en dojo kanske är bra träning men vad du gör på gatan ger ekon i evigheten!!!!!!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nej men en fråga till jag kan ställa nu är, till er som har erfarenhet av KM, är det vettigt som träning eller är det bara, man tränar på att försvara sig mot en kniv och sen går hem, eller är det liksom bra träning inkluderat?

Det är absolut vettigt som träning. Där jag tränade hade vi dels fysmoment i de vanliga träningspassen, dels var vissa pass inriktade på att vara fysträning såväl som teknikträning.

Fysmoment var faktiskt en del av teknikträningen och användes för att få upp puls och stressnivåer. Det är nämligen inte alls givet att man kan göra det man kan göra i lugn och ro på träning när man är uppstressad och hjärtat bultar som en stångjärnshammare.

Det tar inte heller många minuter av sparrande, helst mot flera motståndare, innan man börjar vara tämligen totalslut...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top