Starstriker skrev:
2659724
Vore det så att alla fighter uteslutande ägde rum i en ring så visst, släpp kampsorten fri och ordna klubblokaler i varenda källare. Nu är det inte så. Folk slåss på gator och torg som aldrig förr.
Det är inte bra.
Därom råder ingen tvekan, att våldet på våra gator blir mer utbrett, sker allt oftare helt oprovocerat samt tillika blir råare. Emellertid, dina i tråden från början nästintill rabiata uttalanden har du nu förmildrat till att i stort bara omfatta proffsboxningen och då hyser jag en större förståelse för din åsikt, även om jag inte till fullo delar den. M a o, jag är inte så dj*vla oense med dig, trots allt...
Vad jag likväl måste opponera mig emot är din villfarelse om att det är "kampsportare" som springer omkring på gator och torg. De individer som slåss på offentliga plaster tillhör allt som oftast någon av kategorierna "kriminellt belastade personer", "snorungar" eller "den unge och fulle herr Svensson". Dvs, det rör sig om personer som i enskilt majestät eller i gäng aktivt söker bråk och där syftet primärt är att "få slå ner någon". Alternativt har vi kategorin "fulla och dumma människor" som kan vara såväl invandrare som Svenssons vilka på grund av dåligt ölsinne blir våldsamma, något som oftast i nyktert tillstånd skulle vara dem helt främmande. Vi känner nog alla någon som är "världens snällaste" nykter, men efter några groggar genomgår förvandlingen à la Dr Jekyll & Mr Hyde.
Vart vill jag då komma? Självfallet kan inte jag tala för alla klubbar, men vis av egen erfarenhet samt utbyte med andra kampsportare, instruktörer och tränare såväl inom vår egen klubb, systerklubbar samt andra klubbar, kampsporter och arter än min egen så pekar allt på att det snarare är motsatsen till din tes om "kampsportare på gatorna" vilken är den rådande sannngen.
Lika lite som du kan förbjuda baseball för att någon klubbar ner någon medelst ett baseball-trä med en baseball sving kan du inte heller förbjuda kampsport. Nu vet jag att du i senare inlägg i tråden har visat en mjukare attityd än den uppvisade inledningsvis. Dock, jag ville framföra liknelsen då detta inlägg inte enkom specifikt riktar sig till dig, även om jag nu förvisso primärt bemöter dina frågeställningar.
De "element" som slåss på sta'n, på krogen etc, ser man ibland söka sig till kampsportsklubbar för att "lära sig slåss". Något som sker och som ibland tycks vara en allmän uppfattning. Det är här som den stora missuppfattningen finns. Visst dyker det upp störiga ungdomar som vill lära sig att "fightas" för att sedan bruka detta på fel sätt, dvs utanför ringen. Emellertid är detta ett självsanerande problem då dessa ungdomar inte har den disciplin som krävs på seriösa klubbar runt om i landet. Frånsett själva fighting-momentet, oavsett om vilken form av kampsport vi pratar så är disciplin, förståelse och respekt honnörsord på varenda kampsportsklubb värd namnet. Det är helt omöjligt att bedriva en seriös verksamhet utan en tränare och elever som anammar dessa otroligt viktiga beståndsdelar.
M a o, dessa "element" försvinner oftast under första terminen från klubbarna. Skulle de mot förmodan finnas kvar så "omvänds" de. De kommer i vissa fall bort från sina kompisar som tidigare haft en dålig inverkan på dem. De finner ofta i tränaren, om eleven är tillräckligt ung, en mentor och fadersfigur som kan leda in dem på rätt bana i livet. Dessa "prospekt på att bli fullfjädrade bråkstakar" finner ofta gemenskap och nya "riktiga" vänner i klubben, något de tidigare saknat. Kan måhända låta aningen högtravande, men faktum är att det inte alls är så ovanligt som det kanske först kan tyckas. Självfallet ska vi inte måla fan på väggen. Sveriges kampsportsklubbar består inte av potentiella bråkstakar, majoriteten är vanliga människor. Men visst finns det också sådana som i kampsportsträningen och i klubbarnas gemenskap lättare finner den bättre vägen här i livet och detta genom den disciplin som oftast råder.
De facto tror jag t o m att vi är ense om relativt många punkter, även om jag inte personligen önskar förbjuda proffsboxning. Förbud är inte lösningen i denna fråga, då finns det till att börja med ett stort antal sporter som står före i kön att drabbas av förbud. I övrigt är läkarkontrollen inom svensk kampsport mycket omfattande. Likväl, även om det finns många långt fler "vanliga" och i samhället mer accepterade sporter som är betydligt mer skadedrabbade än olika former av kampsporter är det självfallet helt befängt att påstå att skador inte förekommer inom exempelvis proffsboxning eller för den delen thaiboxning (när den utövas som fullkontakt). Inte desto mindre, även om jag själv inte tränar eller tävlar i fullkontakt så försvarar jag densamma. (Ja, jag är en mes som nöjer mig med lättkontakt...)
Frånsett en kort sejour inom judovärlden, när man var betydligt yngre än idag, så gjorde jag återtåg i kampsportsvärlden först 2003 (på gamla da'r) när jag ville förbättra min fysik för roadracingens skull. Tyvärr blev det av ekonomiska skäl bara ett enda år av tävlan i roadracing för min del, men kampsporten kunde jag fortsätta med. Kampsport i mitt fall innebär kick- & thaiboxning, for the record. Precis som vad gäller roadracingen så var och är jag inte särdeles duktig, men jag håller på för att jag tycker det är kul, bra träning samt givande för såväl kropp och själ. Att vi sedan är ett gott gäng som tränar och klubben har en trevlig gemenskap är tillika en bonus.
Vad gäller vbg_snake är jag övertygad om att han egentligen är en reko kille och som troligtivs är förhållandevis duktig inom sin kampsport. Helt uppenbart har han emellertid, ur min synvinkel, problem med att uttrycka sig utan att grava attitydsproblem och självhävdelsebehov lyser igenom. Tyvärr är det inte bara på detta forum så har skett, utan även på andra. Exempelvis ett av Sveriges största kampsportsforum, där han har varit tämligen nära att ett flertal gånger dra på sig tillsägelser och varningar som bottnar just i hans sätt att uttrycka sig.
Det är inte alltid kontentan av vad man säger som nödvändigtvis behöver vara fel, men hur man säger det. I det här fallet är det väl att anse som en smärre katastrof. Vbg_snakes uttalanden här på SH-forumet är inte positiva för svensk kampsport, inte heller förbättras saken av det faktum att han uttalar sig i egenskap av tränare för en klubb i Varberg.
Avslutningsvis är jag själv inte positiv till all kampsport. Exempelvis har jag otroligt svårt för alla, främst tävlingsformer av vissa bland-, kampsporter där man tillåter slag och sparkar på en liggande motståndare. Märkligt nog har den här "företeelsen" blivit tämligen populär i förvånansvärt många olika läger den senaste tiden. I mitt tycke är det beklämmande att det överhuvudtaget tillåts att man slår och sparkar någon som ligger ner. Det är oerhört fegt och ger en fadd smak i munnen när man ser nyheter på TV och i tidningar om bråk där man ger sig på någon som redan ligger. Att man då sedan i vissa tävlingsformer tillåter detta är i min värld helt oförståeligt och det är helt ovidkommande att "båda är med på det". Antingen så fightas man stående eller liggande, alternativt vissa kampsporter då man går från stående till liggande, men då också överger slag och sparkar till förmån för grepp och låsningar. Var har det sunda förnuftet och etiken tagit vägen när man slår och sparkar någon som redan ligger?
Ok, stickspår på slutet, men jag var tvungen att få det ur systemet.