Kampsportsintresserade, MISSA INTE DETTA (16/12)!

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Heder åt Lappmögel.
Den första kampsportsförespråkaren som inte tycker att Snake är en bra representant för kampsporterna.
Jag hade aldrig låtit någon av mina barn träna taiboxning i Varberg. kanske lär de ut bra boxning, men att en tränare kickar folk på krogen är sorgligt.
En av de första frågorna i tråden var huruvida man skadas av boxning och ja det gör man. Men det gör man i många sporter. Vad jag helt missat är forskningen på hur man skall minimera skadorna. Bedrivs sådan aktivt ifrån boxningsförbundet?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
vbg_snake skrev:
2659206

lycka till. F.ö är det pinsamt att Sverige och Svenskar vill förbjuda kampsporterna som är lite hårdare än karate t ex. Det förstör mer för de ungdomar som behöver det. Det är ju dessa personerna som kommer gå lösa på stan. Undra om ni nån gång tänkt på att det kan vara en form av terapi..
.
.
.
.

Men själv har jag simmat i 5+ år, tränat pingis och fotboll minst lika länge. Så det beror nog på vad man tycker är roligt. Och hur omgivningen ser ut.

Ok. Vem behöver kampsport? Är det verkligen det bästa/lämpligaste vi kan hitta på för att få bort ungarna från gatan?

Reagerade även på det du skrev om "hur omgivningen ser ut". Är din omgivning så pass hotfull att du känner dig tvingad att lära dig kampsport för att försvara dig? Skapar man inte sin egen verklighet på något sätt?

Kul att det faktiskt finns några kampsportare här som förstår vad jag talar om......

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Starstriker skrev:
2659680 Skapar man inte sin egen verklighet på något sätt?

jo, Buss på honom....

Snubben är rätt patetisk (hyllningstråd etc). En snedvriden verklighetsförankring. Förstör mer än tillför i debatten.

Sorgligt med sådana människor, men de finns.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Gomörrön pöjkar! Då kör vi igen!

Tror faktiskt inte vi kommer längre i den här tråden. Vissa verkar föstå vad jag menar, medan andra är helt oförmögna att förstå problematiken. Eller så är det helt enkelt så att de hellre stoppar huvudet i sanden.

Jag är inte ute efter att förbjuda kampsporter, men jag frågar mig hur bra det är att visa blodiga proffsmatcher på TV/galor. Våld på riktigt alltså, till skillnad från TV-spel, filmer etc. Ungar inspireras av sånt här. Tyvärr även 20-åringar med flames tatuerade över halva kroppen. De förstår inte att våld mot huvudet är farligt. Vissa (tom inbitna kampsportare!) förnekar det helt och hållet.

(Ur Läkartidningen:
Till akuta hjärnskador räknas även knockout, då boxaren faller medvetslös till golvet efter en träff mot huvudet (Figur 1). Medvetslösheten beror på den hjärnskakning som slaget utlöser och som resulterar i en omedelbar, kraftig störning av nervcellernas funktion [4]. Neurokemiskt ses en abrupt frisättning av excitatoriska neurotransmittorer och ett okontrollerat utflöde av kalium från cellerna, vilket triggar en kraftig störning i glukosomsättningen [5].)

Man kan läsa spaltmeter med belägg för hur våld mot huvudet kan medföra svåra hjärnskador. Förstår inte hur man kan blunda för det.

Tyvärr finns det rötägg (tom tränare!) inom dessa sporter som använder sina kunskaper utanför ringen.

Vore det så att alla fighter uteslutande ägde rum i en ring så visst, släpp kampsorten fri och ordna klubblokaler i varenda källare. Nu är det inte så. Folk slåss på gator och torg som aldrig förr.

Det är inte bra.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
pitbull skrev:
2658004 .sammi rankad topp 10 inom svensk boxning

Vad tycker du om riskerna med proffsboxning, bryr du dig?
Alla undersökningar säger att proffsbox ger hjärnskador men amatörbox inte.
Ser du det som en smäll man får ta (ha ha) precis som krasher i motorsport?

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
vbg_snake skrev:
2659206 Skaffa dig lite belägg mot det du skriver. En tränare som slåss på stan till höger och vänster är ingen värdig tränare. För sådana personer borde inte få träna kampsport över huvudtaget. Men om du läser igenom tråden och kanske skaffar lite information istället för att läsa en rad och sedan filtrera och fylla in med din egen skit så kanske du får en annan bild ;)

Kan ju hålla med dig om att jag har lite dåligt med belägg för det jag skriver, det rör sig ju mest om bara en källa o det kan ju tyckas lite snålt, dock är ju källan DU själv. Du har ju i tidigare trådar beskrivit hur du agerat mot personer som enligt dig då förtjänat smörj, ölhällare osv. Du skrev upprepade ggr att de förtjänade det o du inte tyckte du gjort fel. Kanske jag som fått för mycket box på läppen så jag inte förstår vad det är du skriver, men nog har jag uppfattat det som att du slagits på stan en del o dessutom varit mer eller mindre stolt över det, nån kille som inte andades på några sekunder osv. Så enligt din egen tes borde ju du då inte vara en värdig tränare eller?:rolleyes:
Ja just det ja jag har läst tråden från början till slut, har du gjort det?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Starstriker skrev:
2659724
Vore det så att alla fighter uteslutande ägde rum i en ring så visst, släpp kampsorten fri och ordna klubblokaler i varenda källare. Nu är det inte så. Folk slåss på gator och torg som aldrig förr.

Det är inte bra.

Därom råder ingen tvekan, att våldet på våra gator blir mer utbrett, sker allt oftare helt oprovocerat samt tillika blir råare. Emellertid, dina i tråden från början nästintill rabiata uttalanden har du nu förmildrat till att i stort bara omfatta proffsboxningen och då hyser jag en större förståelse för din åsikt, även om jag inte till fullo delar den. M a o, jag är inte så dj*vla oense med dig, trots allt... :tungan

Vad jag likväl måste opponera mig emot är din villfarelse om att det är "kampsportare" som springer omkring på gator och torg. De individer som slåss på offentliga plaster tillhör allt som oftast någon av kategorierna "kriminellt belastade personer", "snorungar" eller "den unge och fulle herr Svensson". Dvs, det rör sig om personer som i enskilt majestät eller i gäng aktivt söker bråk och där syftet primärt är att "få slå ner någon". Alternativt har vi kategorin "fulla och dumma människor" som kan vara såväl invandrare som Svenssons vilka på grund av dåligt ölsinne blir våldsamma, något som oftast i nyktert tillstånd skulle vara dem helt främmande. Vi känner nog alla någon som är "världens snällaste" nykter, men efter några groggar genomgår förvandlingen à la Dr Jekyll & Mr Hyde.

Vart vill jag då komma? Självfallet kan inte jag tala för alla klubbar, men vis av egen erfarenhet samt utbyte med andra kampsportare, instruktörer och tränare såväl inom vår egen klubb, systerklubbar samt andra klubbar, kampsporter och arter än min egen så pekar allt på att det snarare är motsatsen till din tes om "kampsportare på gatorna" vilken är den rådande sannngen.

Lika lite som du kan förbjuda baseball för att någon klubbar ner någon medelst ett baseball-trä med en baseball sving kan du inte heller förbjuda kampsport. Nu vet jag att du i senare inlägg i tråden har visat en mjukare attityd än den uppvisade inledningsvis. Dock, jag ville framföra liknelsen då detta inlägg inte enkom specifikt riktar sig till dig, även om jag nu förvisso primärt bemöter dina frågeställningar.

De "element" som slåss på sta'n, på krogen etc, ser man ibland söka sig till kampsportsklubbar för att "lära sig slåss". Något som sker och som ibland tycks vara en allmän uppfattning. Det är här som den stora missuppfattningen finns. Visst dyker det upp störiga ungdomar som vill lära sig att "fightas" för att sedan bruka detta på fel sätt, dvs utanför ringen. Emellertid är detta ett självsanerande problem då dessa ungdomar inte har den disciplin som krävs på seriösa klubbar runt om i landet. Frånsett själva fighting-momentet, oavsett om vilken form av kampsport vi pratar så är disciplin, förståelse och respekt honnörsord på varenda kampsportsklubb värd namnet. Det är helt omöjligt att bedriva en seriös verksamhet utan en tränare och elever som anammar dessa otroligt viktiga beståndsdelar.

M a o, dessa "element" försvinner oftast under första terminen från klubbarna. Skulle de mot förmodan finnas kvar så "omvänds" de. De kommer i vissa fall bort från sina kompisar som tidigare haft en dålig inverkan på dem. De finner ofta i tränaren, om eleven är tillräckligt ung, en mentor och fadersfigur som kan leda in dem på rätt bana i livet. Dessa "prospekt på att bli fullfjädrade bråkstakar" finner ofta gemenskap och nya "riktiga" vänner i klubben, något de tidigare saknat. Kan måhända låta aningen högtravande, men faktum är att det inte alls är så ovanligt som det kanske först kan tyckas. Självfallet ska vi inte måla fan på väggen. Sveriges kampsportsklubbar består inte av potentiella bråkstakar, majoriteten är vanliga människor. Men visst finns det också sådana som i kampsportsträningen och i klubbarnas gemenskap lättare finner den bättre vägen här i livet och detta genom den disciplin som oftast råder.

De facto tror jag t o m att vi är ense om relativt många punkter, även om jag inte personligen önskar förbjuda proffsboxning. Förbud är inte lösningen i denna fråga, då finns det till att börja med ett stort antal sporter som står före i kön att drabbas av förbud. I övrigt är läkarkontrollen inom svensk kampsport mycket omfattande. Likväl, även om det finns många långt fler "vanliga" och i samhället mer accepterade sporter som är betydligt mer skadedrabbade än olika former av kampsporter är det självfallet helt befängt att påstå att skador inte förekommer inom exempelvis proffsboxning eller för den delen thaiboxning (när den utövas som fullkontakt). Inte desto mindre, även om jag själv inte tränar eller tävlar i fullkontakt så försvarar jag densamma. (Ja, jag är en mes som nöjer mig med lättkontakt...) :D

Frånsett en kort sejour inom judovärlden, när man var betydligt yngre än idag, så gjorde jag återtåg i kampsportsvärlden först 2003 (på gamla da'r) när jag ville förbättra min fysik för roadracingens skull. Tyvärr blev det av ekonomiska skäl bara ett enda år av tävlan i roadracing för min del, men kampsporten kunde jag fortsätta med. Kampsport i mitt fall innebär kick- & thaiboxning, for the record. Precis som vad gäller roadracingen så var och är jag inte särdeles duktig, men jag håller på för att jag tycker det är kul, bra träning samt givande för såväl kropp och själ. Att vi sedan är ett gott gäng som tränar och klubben har en trevlig gemenskap är tillika en bonus.

Vad gäller vbg_snake är jag övertygad om att han egentligen är en reko kille och som troligtivs är förhållandevis duktig inom sin kampsport. Helt uppenbart har han emellertid, ur min synvinkel, problem med att uttrycka sig utan att grava attitydsproblem och självhävdelsebehov lyser igenom. Tyvärr är det inte bara på detta forum så har skett, utan även på andra. Exempelvis ett av Sveriges största kampsportsforum, där han har varit tämligen nära att ett flertal gånger dra på sig tillsägelser och varningar som bottnar just i hans sätt att uttrycka sig.

Det är inte alltid kontentan av vad man säger som nödvändigtvis behöver vara fel, men hur man säger det. I det här fallet är det väl att anse som en smärre katastrof. Vbg_snakes uttalanden här på SH-forumet är inte positiva för svensk kampsport, inte heller förbättras saken av det faktum att han uttalar sig i egenskap av tränare för en klubb i Varberg.

Avslutningsvis är jag själv inte positiv till all kampsport. Exempelvis har jag otroligt svårt för alla, främst tävlingsformer av vissa bland-, kampsporter där man tillåter slag och sparkar på en liggande motståndare. Märkligt nog har den här "företeelsen" blivit tämligen populär i förvånansvärt många olika läger den senaste tiden. I mitt tycke är det beklämmande att det överhuvudtaget tillåts att man slår och sparkar någon som ligger ner. Det är oerhört fegt och ger en fadd smak i munnen när man ser nyheter på TV och i tidningar om bråk där man ger sig på någon som redan ligger. Att man då sedan i vissa tävlingsformer tillåter detta är i min värld helt oförståeligt och det är helt ovidkommande att "båda är med på det". Antingen så fightas man stående eller liggande, alternativt vissa kampsporter då man går från stående till liggande, men då också överger slag och sparkar till förmån för grepp och låsningar. Var har det sunda förnuftet och etiken tagit vägen när man slår och sparkar någon som redan ligger?

Ok, stickspår på slutet, men jag var tvungen att få det ur systemet. :D

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
supernaut skrev:
2659510
Den första kampsportsförespråkaren som inte tycker att Snake är en bra representant för kampsporterna.

Hördu, nu har väl knappast jag påstått att herr Snake är en bra representant? Och om nån fortfarande tror det, så får jag å det starkaste dementera det.

Som jag skrev i en annan tråd, där Snake var TS.

stoffer skrev:
2487252 Hördu, du är berättigad till din egen åsikt om trådskaparen, men var snäll och dra inte alla kampsportare över samma kam. För mig är kampsporten en sport, precis som tennis eller baseball. Det finns vissa inom kampsporten som inte slåss. Jag är en av dem. Det är lika naturligt som att det finns folk inom baseballen som inte slåss med baseballträ.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Abtruse,

Ang. mina tillspetsade formuleringar i de inledande inläggen så var det enkom för att provocera fram en debatt, vilket jag lyckades med.

Som jag även nämnt var jag ingen direkt motståndare till proffsboxningen när jag inledde den här diskussionen, men i takt med att "kampsportsidan" kom med mer eller mindre korkade argument för att tillåta "proffs-kampsport" så har mina sympatier för nejsidan tagit överhanden.

Tycker ditt inlägg ovan på ett utmärkt sätt belyser problematiken ur en kampsportares perspektiv. Jag förstår vad du tycker och jag respekterar att du tycker så, men jag håller inte med dig på alla punkter.

Du underströk på ett mycket bra sätt att du inte ställer dig bakom all typ av kampsport, som discipliner där man tex slår/sparkar på liggande personer:

"Avslutningsvis är jag själv inte positiv till all kampsport. Exempelvis har jag otroligt svårt för alla, främst tävlingsformer av vissa bland-, kampsporter där man tillåter slag och sparkar på en liggande motståndare. Märkligt nog har den här "företeelsen" blivit tämligen populär i förvånansvärt många olika läger den senaste tiden. I mitt tycke är det beklämmande att det överhuvudtaget tillåts att man slår och sparkar någon som ligger ner. Det är oerhört fegt och ger en fadd smak i munnen när man ser nyheter på TV och i tidningar om bråk där man ger sig på någon som redan ligger. Att man då sedan i vissa tävlingsformer tillåter detta är i min värld helt oförståeligt och det är helt ovidkommande att "båda är med på det". Antingen så fightas man stående eller liggande, alternativt vissa kampsporter då man går från stående till liggande, men då också överger slag och sparkar till förmån för grepp och låsningar. Var har det sunda förnuftet och etiken tagit vägen när man slår och sparkar någon som redan ligger?"

Den här texten tycker jag är fullständigt lysande, men jag skulle vilja göra ett tillägg. Jag tycker inte det ska räcka att man inte ger sig på någon som redan ligger. Det här tankesättet legitimerar på något sätt att det är ok att slå på någon tills han ligger. Det är inte heller ok.

I övrigt ett mycket bra inlägg!:tummenupp

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag kan ju tillägga för diskussionsändamål, oavsett hur det ser ut, det är svårare att skada en liggande motståndare med slag och sparkar än det är om båda står upp.

Sen förstår jag att det ser illa ut.

abstruse skrev:
2660010 Därom...
...systemet. :D

Mycket bra post! :tummenupp

Det enda jag inte håller med om är det sista tillägget. Jag håller med om att det ser illa ut, men sanningen är att det inte är farligare att tillåta detta i proffsammanhang. Givetvis så måste ju regler vara anpassade efter detta, t.ex. om nån ser oförmögen ut att försvara sig så ska matchen brytas.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det här är allvarligt bland det roligaste jag läst på mycket länge! :rofl

Vbg_Snake, du äro min allra största idol. Vill du gifta dig med mig?
Istället för att nuppa så kan vi göra en ring i sovrummet och slå varandra medvetslösa.

Outlaw!:yoparty

Edit: Intressanta diskussioner f.ö!

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
abstruse skrev:
2660010 Massa text av abstruse.:D

kan väl nästan hålla med om allt du har skrivigt. Önskar att jag vore lika bra på att skriva och inte balla ur så ofta :huvet

Last edited:

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Säger det igen... Det är inte så farligt som det ser ut - kampsport.

Det är kontinuerliga slag mot huvudet som är det farliga. Alla andra skador läker såvida någon inte får en sprucken mjälte eller inre blödningar men det händer inte alls ofta. Tror det faktiskt är vanligare i hockey.

Jag tror det blir mer skallskador om man använder stora handskar (10oz) än om man kör med bara händer eller grapplinghandskar. Det kan ju verka konstigt då det är stoppning i de större handskarna som många tror dämpar slaget. Det är mer vikt i större handskar så de ruskar om huvudet mer. Svårt att ha gard om man inte har stora handskar gör att det blir intensivare och kortare matcher - dessutom så skadar man händerna lättare (gör ont att slå på en armbåge eller skalle). Ur den synvilnkel så är faktiskt groundfights "nyttigare" även om det inte ser så ut när de blöder och stryper varandra.

Jag menar att man måste vara insatt i ett ämne för att kunna bedömma om det är för farligt eller ej.

Det är ungefär som att många gatåkare som är snabba på bulten eller bogesund tror att de hänger på RR-förare.
- Jag vågar köra fort och bla bla...
Brukar de säga. De fattar inte att det inte handlar om vem som vågar mest på bana mm. Är man ball och vågar köra fort i kurver så slutar man i sandfållan.

Det är lite av samma karaktär med kampsport - svårt att veta hur det är om man inte är insatt tillräckligt. Därav att många tycker det är livsfarligt när en fighter blöder lite. Det är inte det som är det farliga!

Det är väl dock lite som jag citerade i tidigare inlägg:
-Vi är inte bara människor, vi är även djur.

Kan ge mig fan på att om 500 år tycker vi att de var helt jävla sjuka i huvudet som slogs i en ring när folk betalade. Lika sjukt som vi tycker gladiatorspel är idag - vardag för 1500 år sedan.

Tänk på det ni!
Så ska man ge upp allt farligt (hoj är ju nutidens typ riddare) och leva som i framtiden eller ska vi vara lite djur och ha skoj*?

* Menar inte att slå ihjäl varandra

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Biturbo skrev:
2661413 Du är som ett skolboksexempel på en olämplig kamsportare...

Tackar så mycket, det värmer. Nu skall jag ut och festa och nita några oskyldiga småungar, hoppas man gör någon rejält invalidiserad när man ändå är igång!

Hejhopp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...