Kampsportsintresserade, MISSA INTE DETTA (16/12)!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kom igen nu. Kampsport, boxning etc är sporter där syftet är att lappa till (skada) sin motståndare. Iaf i proffssammanhang.

Varför ska man slå på varandra överhuvudtaget? Allvarligt?

Om syftet med MC-åkning var att köra i diket med högsta möjliga fart så hade jag tyckt att det också skulle förbjudas.

Har inte pekat ut kampsport som ensam syndabock. Tvärtom. Jag har själv tränat kampsport och det är en utmärkt motionsform.

Stöttar dock förslaget att förbjuda proffsboxning etc.

Såg en Pride-gala från Japan på Eurosport häromdagen. Där slog de varandra så att blodet sprutade. Båda kämparna var helt inkletade i varandras blod och hela golvet i ringen var nedsölat. Är sånt bra tycker du?

Är det hälsosamt för de inblandade, och är de hälsosamt att titta på för åskådarna? (Jag bytte kanal).

Var tycker du att det är rimligt att man drar gränsen?

Vill avsluta med nåt tänkvärt jag läste i Åhléns skyltfönster på väg till jobbet:

"Om alla begärde fred på jorden istället för en ny TV så skulle vi ha fred jorden" - John Lennon.

Lite naivt kanske, men det ligger lite i hans påstående.

Badger skrev:
2656508 Nån gång har jag lyckats att nicka, de är hårda.:huvet

Men pga taskigt bollsinne så fick jag när jag växte upp pyssla förutom med motorcyklar med andra sporter.

Ingen hemlighet att de stora idrotterna ger skador för enorma belopp som du betalar via skattsedeln. Ska idrott förbjudas överlag, knappast.

Och motorsport och föratt nämna motorcyklar...............livsfarligt, eller ?!)

Tycker du att stenhårda bikers se smarta ut:tungan

Att peka ut kampsport som ensam "syndabock" för skador är inte något vidare relevant.

:pannkyss

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Starstriker skrev:
2656524 "Om alla begärde fred på jorden istället för en ny TV så skulle vi ha fred jorden" - John Lennon.

Var du tvungen att ge tråden en kommunistdimension? :mad:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Markus skrev:
2656529 Var du tvungen att ge tråden en kommunistdimension? :mad:

HAHAHA. Är du tvungen att sätta en stämpel på allt? Lennon var människa också. Är allt svartvitt i ditt liv?

Sluta gapa efter fler TV-apparater nu :pannkyss

Din nya LCD räcker nog några år, så nu kan du lägga kraft och energi på annat som gagnar resten av mäsnkligheten (köpa en likadan tv till mig tex)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Starstriker skrev:
2656534 HAHAHA. Är du tvungen att sätta en stämpel på allt? Lennon var människa också. Är allt svartvitt i ditt liv?

Sluta gapa efter fler TV-apparater nu :pannkyss

Din nya LCD räcker nog några år, så nu kan du lägga kraft och energi på annat som gagnar resten av mäsnkligheten (köpa en likadan tv till mig tex)

Sluta med ditt off-topic chaff-s nu, i Hemmabiotråden kan jag gärna förklara varför ny tv både är viktigare än fred och en viktig ingrediens för fred. ;)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Markus skrev:
2656549 Sluta med ditt off-topic chaff-s nu, i Hemmabiotråden kan jag gärna förklara varför ny tv både är viktigare än fred och en viktig ingrediens för fred. ;)

Ok. Var tog Badger vägen? Tappade han skrivförmågan?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Starstriker skrev:
2656559 Ok. Var tog Badger vägen? Tappade han skrivförmågan?

Still here.......

Men TV - apparater, inte min grej.

Men, ang. proffsboxning så är jag ja-röstare.

Vara nej röstare till det, pga att det är omoraliskt, det förstår jag inte.

Är det dax för mig att ducka nu?:D

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Starstriker skrev:
2656559 Ok. Var tog Badger vägen? Tappade han skrivförmågan?
Han kanske fick en roundkick i pallet och har blivit lite smådement och glömt bort tråden? :D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Badger skrev:
2656568 Still here.......

Vara nej röstare till det, pga att det är omoraliskt, det förstår jag inte.

Är det dax för mig att ducka nu?:D

Omoraliskt och omoraliskt. Det är rent korkat att utsätta sig själv för det. Och att banka på andra.... Nej, tycker inte det heller tyder på hög intelligens.

Edit: Äh, vi ska inte blanda in intelligens här. Självklart är folk som håller på med kamsport inte dummare än andra. Det jag snackar om är kampsport på proffsnivå. Och självklart får man tycka vad man vill i frågan utan att bli kallad korkad. Kan själv inte se vad som berättigar proffsboxningen sin existens.

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Starstriker skrev:
2656584 Omoraliskt och omoraliskt. Det är rent korkat att utsätta sig själv för det. Och att banka på andra.... Nej, tycker inte det heller tyder på hög intelligens.

Frågan är då. Är proffsboxare smarta innan de börjar sin karriär, eller inte?

Som en kommentator sa engång ang. Paolo Robertos uppladdning - Han läste en bok, det är mycket ovanligt bland boxare.:gnissla

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Badger skrev:
2656591 Frågan är då. Är proffsboxare smarta innan de börjar sin karriär, eller inte?

Som en kommentator sa engång ang. Paolo Robertos uppladdning - Han läste en bok, det är mycket ovanligt bland boxare.:gnissla

Eller så är det så att bara de dumma satsar på en karriär inom proffsboxning. Sen blir de bara dummare.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rätt hög intelligensnivå på åskådarna i en fotbollsmatch va? :rolleyes:

Förbud fotbollen så slutar ju åskådarna att slåss med varandra ju, eller?

Mc-körningen kördar(stavn?) fler liv än kampsporten oavsett dess form. Förbjud motorcyklarna då!

Markus: Gör man allt rätt i boxningen så blir man ju inte träffad av den andre fattar du ju. Mest händerna som tar stryk då - liksom fötterna/knäna i fotboll.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Mavve skrev:
2656595 Rätt hög intelligensnivå på åskådarna i en fotbollsmatch va? :rolleyes:

Förbud fotbollen så slutar ju åskådarna att slåss med varandra ju, eller?

Mc-körningen kördar(stavn?) fler liv än kampsporten oavsett dess form. Förbjud motorcyklarna då!

Markus: Gör man allt rätt i boxningen så blir man ju inte träffad av den andre fattar du ju. Mest händerna som tar stryk då - liksom fötterna/knäna i fotboll.

Åskådarna vid en fotbollsmatch har inte med sporten att göra. Förbjud huliganerna istället. Såvitt jag vet finns det redan lagar som behandlar misshandel, skadegörelse etc etc? Varför skall dessa lagar åsidosättas i boxningsringen? Det är ju faktiskt misshandel på proffsnivå det handlar om.

Att tillåta en sport där syftet är att nita sin motståndare, det kan jag bara inte förstå.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Starstriker skrev:
2656618 Att tillåta en sport där syftet är att nita sin motståndare, det kan jag bara inte förstå.

Har du tittat på proffsboxning. Följt en match t ex på tv eller live. Kikat på Tyson under hans storhetsdagar t ex, för att se ifall han kunde behålla titlen eller inte.

Isåfall, är du en hycklare.

Om inte, är du en som lever som han lär. Vilket är mycket sällsynt för detta ämne och kan bara ge dig god kredit för dig som person som står för sina åsikter.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Badger skrev:
2656739 Har du tittat på proffsboxning. Följt en match t ex på tv eller live. Kikat på Tyson under hans storhetsdagar t ex, för att se ifall han kunde behålla titlen eller inte.

Isåfall, är du en hycklare.

Om inte, är du en som lever som han lär. Vilket är mycket sällsynt för detta ämne och kan bara ge dig god kredit för dig som person som står för sina åsikter.

Jag har tittat på det eftersom det finns och/eller för att det var reklam på ALLA andra TV-kanaler. Jag är inte typen som planerar mitt liv efter proffsboxningsmatcherna på TV... inte för annan TV-sänd sport heller för den delen.

Om det förbjöds skulle jag kolla på något annat istället och vara lika glad ändå.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Starstriker skrev:
2656618 Åskådarna vid en fotbollsmatch har inte med sporten att göra. Förbjud huliganerna istället. Såvitt jag vet finns det redan lagar som behandlar misshandel, skadegörelse etc etc? Varför skall dessa lagar åsidosättas i boxningsringen? Det är ju faktiskt misshandel på proffsnivå det handlar om.

Att tillåta en sport där syftet är att nita sin motståndare, det kan jag bara inte förstå.
Hör du, du är ute och cyklar, lagar om misshandel är åsidosatta i många andra sporter också. Du nämnde hockey. Vad tror du att du döms för om du tacklar en person ute på gatan?

Upp ur sandlådan killen.

Sen får du gärna ge en källa på hur många proffsboxare som drabbats av demens också. Räcker inte med att bara säga att risken är förhöjd, hur många fler är det i proffsboxningsgruppen? 1 på 100 fler? Den senaste studien jag läste visade på att slag mot huvudet frisatte ett visst ämne som i vissa fall kunde sammankopplas med diverse sjukdomar senare i livet.

Och vad menar du med "Kolla på proffsboxare eller andra proffskickers. Tycker du att de ser smarta ut?"

Sitter det i utseendet kanske?

Än en gång: Kom upp ur sandlådan grabben.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
stoffer skrev:
2656845 Hör du, du är ute och cyklar, lagar om misshandel är åsidosatta i många andra sporter också. Du nämnde hockey. Vad tror du att du döms för om du tacklar en person ute på gatan?

Upp ur sandlådan killen.

Sen får du gärna ge en källa på hur många proffsboxare som drabbats av demens också. Räcker inte med att bara säga att risken är förhöjd, hur många fler är det i proffsboxningsgruppen? 1 på 100 fler? Den senaste studien jag läste visade på att slag mot huvudet frisatte ett visst ämne som i vissa fall kunde sammankopplas med diverse sjukdomar senare i livet.

Och vad menar du med "Kolla på proffsboxare eller andra proffskickers. Tycker du att de ser smarta ut?"

Sitter det i utseendet kanske?

Än en gång: Kom upp ur sandlådan grabben.

Tycker du att Tyson tex gav intryck av att vara en skarp kille? Jag ser ett visst samband mellan slag mot huvudet och "tröghet", fast det är möjligt att det bara är jag (som varken slåss eller blivit slagen i huvudet) som gör den kopplingen.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Starstriker skrev:
2656849 Tycker du att Tyson tex gav intryck av att vara en skarp kille? Jag ser ett visst samband mellan slag mot huvudet och "tröghet", fast det är möjligt att det bara är jag (som varken slåss eller blivit slagen i huvudet) som gör den kopplingen.
Fråga: Tyckte du Tyson verkade klipsk innan? Har du ens nån aning om hur han var innan han började boxas?

Hur bra tycker du det är att dömma en hel grupp idrottsutövare efter några få personer?

Men det kanske bara är jag (som varken krökar varje helg eller hänger i krökatråden) som tycker så.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ur SvD:

Boxare drabbas av akuta hjärnskador
En forskargrupp har för första gången tagit fram konkreta bevis för att boxning verkligen ger akuta hjärnskador. Trots den intensiva debatten om boxningens risker finns få eller inga forskningsdata.

Raden av äldre världsberömda före detta proffsboxare som drabbats av svåra neurologiska sjukdomar håller på att bli tragisk lång – från Muhammad Ali till Ingemar Johansson.
Boxningens skadeverkningar har också varit föremål för heta duster under årens lopp och bland annat lett till förbudet mot proffsboxning i Sverige.
– Mot den bakgrunden är det underligt att nästan ingen forskning har gjorts för att försöka kartlägga boxningens effekter, säger professor Kaj Blennow vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Det var mest därför som han och hans kollegor vid laboratoriemedicin beslutade sig för att göra en första preliminär undersökning.
De lyckades via en boxningsklubb rekrytera 14 aktiva amatörboxare som tävlar på hög nationell nivå. Som jämförelsepersoner ställde tio friska icke-boxare upp.
På samtliga togs ett så kallat ryggmärgsprov dels en vecka efter det att boxarna genomför en match, dels efter två månaders vila från boxning.
Avsikten var att leta efter två kända ämnen i ryggmärgsprovet. De är proteiner som produceras av hjärncellerna när och om de skadas.

Resultatet blev att samtliga boxare direkt efter matcherna hade förhöjda halter, speciellt av den ena ämnet som kallas neurofilament. Ökningen var dessutom störst för de boxare som fått mest skador under matchen.
– Skillnaderna mot de friska försökspersonerna var mycket tydliga, säger Kaj Blennow. Som högst hade boxarna 1 500 nanogram av proteinet per liter ryggmärgsvätska mot 125 för icke-boxarna, alltså mer än tio gånger högre.
Neurofilament produceras av hjärnceller som blivit påverkade genom att de långa utskotten – kallas axoner – från nervcellerna skadas. Utskotten behövs främst för att hjärncellerna ska kunna kommunicera med varandra.

Studien visade samtidigt att nivåerna gick ned till det normala efter uppehållet i boxning.
– Vår tolkning är att boxare kontinuerligt i samband med matcher får dessa snabba akuta skador i hjärnan, säger Kaj Blennow. Det kan slutligen leda till att hjärncellerna förstörs.
Han vill nu fortsätta med att undersöka en större grupp boxare och gärna också proffsboxare. Men intresset från boxningsansvariga att hjälpa till har hittills varit svalt.

stoffer skrev:
2656856 Fråga: Tyckte du Tyson verkade klipsk innan? Har du ens nån aning om hur han var innan han började boxas?

Hur bra tycker du det är att dömma en hel grupp idrottsutövare efter några få personer?

Men det kanske bara är jag (som varken krökar varje helg eller hänger i krökatråden) som tycker så.

Tror du att Tyson är lika smart som när han började boxas eller tom kanske SMARTARE !?!?!?

Jag dricker alkohol varje vecka, men jag förnekar inte att det är farligt. Det tycker jag är en väsentlig skillnad. Jag korsar gator gåendes och kör bil och MC också.

Om man nu helt vill förbjuda alkohol så kan jag ställa upp på det för min och folkhälsans skull.

När man för nåt år sedan förbjöd rökning på offentliga platser var det ett jävla knorrande från rökarnas håll, men nu har faktiskt antalet rökare minskat, och det är ju bra. Eller?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy