Deimos skrev:
2656872 Sen å andra sidan känns det inte som mänskligheten har kommit så väldigt långt när människor tycker det är underhållande att titta på när 2 personer bankar skiten ur varandra så blodet sprutar.
Sådana här påståenden gör mig lite illa berörd. Tror ni verkligen att vi gillar se eller utöva boxning för att vi gillar att se folk skada varandra eller gillar att skada andra?
Det kunde inte vara mer fel.
Jag gillar MMA och boxning just för att det är den renaste formen av kamp för mig. Det handlar om att bemästra alla aspekter i sitt utövande. Man måste vara uthållig, stark, snabb, smart, orädd och ha en bra taktik och strategi.
Jag gillar att titta på det för att jag kan uppskatta den otroliga skicklighet, vilja, styrka, mm som en del av utövarna uppvisar. Ungefär på samma sätt som man när man ser på fotboll kan uppskatta Ronaldinos utmärkta spel eller Foppas tekniska spel i ishockey.
Starstriker skrev:
2656892 Räcker det inte för dig med att hjärnceller "bara" skadas, eller måste de förstöras också?
Påstår du på allvar att boxning är ofarligt eller rent av hälsosamt för hjärnan? Snacka om att gå med skygglappar.
Så länge alkohol är lagligt tänker jag fortsätta med det. Dessutom är det tom bevisat att alkohol i små mängder har en hälsosam effekt.
Slag mot huvudet är inte nyttigt. Inte ens i små mängder.
Har jag någonstans hävdat att förbudsbeslut skall fattas med grund i "flummerier"? Nuförtiden finns även konkreta fakta, så jag skulle inte bli förvånad om boxning förbjuds framöver. Dels pga att det är är dåligt för hjärnan (man blir korkad efter några hundra hjärnskakningar - eat that) och dels för att vi inte behöver legitimera och uppmuntra våld i ett samhälle där våldet redan är ett stort problem.
Om vi förbjuder allt som är farligare än boxningen innan vi förbjuder boxningen så ger jag mig. Men det är hyckleri att förbjuda något bara annars tycker jag bara för hur det "ser ut".
Så om alkohol är nyttigt i små mängder, på vilket sätt får det dig att tycka det är bra att konsumera alkohol i stora mängder?
Sure, det finns konkreta fakta på att hjärnceller skadas. Visst. Och sen då? Vad händer? Du vet väl att det finns konkreta fakta på att muskelceller skadas när man styrketränar? Det jag vill säga är att vi måste ha bevis på vad det leder till innan vi förbjuder det, att hjärnceller skadas räcker inte.
Sen bör det finnas ett proportionellt samband mellan vilka skador som uppkommer och vad vi förbjuder. Boxningen är väldigt underrepresenterad i både kostnader för stat och skador för individ om man jämför med många andra sporter, även per utövare.