Kampsportsintresserade, MISSA INTE DETTA (16/12)!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Starstriker skrev:
2656861 Ur SvD:

– Vår tolkning är att boxare kontinuerligt i samband med matcher får dessa snabba akuta skador i hjärnan, säger Kaj Blennow. Det kan slutligen leda till att hjärncellerna förstörs.

Det står bara om att hjärnceller skadas i den rapporten och bara att det KAN leda till att de förstörs. Det står inget om något samband med demens, det sambandet har skribenten själv gjort.

Vad jag tror om Tysons eller någon annans själsliga förmögenheter spelar mindre roll. Förbudsbeslut bör tas på konkreta fakta och inte på flummerier som vad man tror eller hur man uppfattar olika personer.

Jag tycker att du kan sluta dricka utan ett förbud om du nu tycker det är motiverat. Eller behöver du någon som säger till dig vad du ska och inte ska göra?

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Markus skrev:
2656517 Det är det så klart inte och det sägs ju att skadefrekvensen är mycket högre i andra sporter, ishockey och ridsport brukar nämnas. Men, och det finns ett megastort MEN här:
Om man gör allt rätt i ishockey, ridsport, motorcyklism, fotboll, schack och den absoluta merparten av alla sporter, idrotter, hobbies och sysselsättningar och inte drabbas av oförutsedd olycka så blir man inte skadad - om man däremot gör allting rätt i boxning och inte drabbas av någon speciell olycka så riskerar man fortfarande ganska allvarliga hjärnskador. Det är faktiskt en ganska väsentlig skillnad.

Argumentet att "alla får göra som de vill" är kanske hållbart, men då utgår jag ifrån att man förespråkar fria droger, rätt till självmord och så vidare.

Det var som. Ett inlägg från dig som är riktigt bra och som jag håller med om till 100%. Nu förstår jag vad trisslott-reklamen på TV handlar om. "plötslig bara händer det".....:tummenupp

Är själv dock väldigt tvådelad om man ska förbjuda det eller ej. Om det ska förbjudas finns det knappast några hållbara argument om att inte förbjuda tex rökning som har rätt många liv på sitt samvete. Sen är bollen i rullning angående allt som kan vara eller anses farligt.
Själv vill jag inte leva i ett förbudssamhälle där staten bestämmer allt. Sen å andra sidan känns det inte som mänskligheten har kommit så väldigt långt när människor tycker det är underhållande att titta på när 2 personer bankar skiten ur varandra så blodet sprutar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Räcker det inte för dig med att hjärnceller "bara" skadas, eller måste de förstöras också?

Påstår du på allvar att boxning är ofarligt eller rent av hälsosamt för hjärnan? Snacka om att gå med skygglappar.

Så länge alkohol är lagligt tänker jag fortsätta med det. Dessutom är det tom bevisat att alkohol i små mängder har en hälsosam effekt.

Slag mot huvudet är inte nyttigt. Inte ens i små mängder.

Har jag någonstans hävdat att förbudsbeslut skall fattas med grund i "flummerier"? Nuförtiden finns även konkreta fakta, så jag skulle inte bli förvånad om boxning förbjuds framöver. Dels pga att det är är dåligt för hjärnan (man blir korkad efter några hundra hjärnskakningar - eat that) och dels för att vi inte behöver legitimera och uppmuntra våld i ett samhälle där våldet redan är ett stort problem.

stoffer skrev:
2656871 Det står bara om att hjärnceller skadas i den rapporten och bara att det KAN leda till att de förstörs. Det står inget om något samband med demens, det sambandet har skribenten själv gjort.

Vad jag tror om Tysons eller någon annans själsliga förmögenheter spelar mindre roll. Förbudsbeslut bör tas på konkreta fakta och inte på flummerier som vad man tror eller hur man uppfattar olika personer.

Jag tycker att du kan sluta dricka utan ett förbud om du nu tycker det är motiverat. Eller behöver du någon som säger till dig vad du ska och inte ska göra?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Deimos skrev:
2656872 Sen å andra sidan känns det inte som mänskligheten har kommit så väldigt långt när människor tycker det är underhållande att titta på när 2 personer bankar skiten ur varandra så blodet sprutar.

Sådana här påståenden gör mig lite illa berörd. Tror ni verkligen att vi gillar se eller utöva boxning för att vi gillar att se folk skada varandra eller gillar att skada andra?

Det kunde inte vara mer fel.

Jag gillar MMA och boxning just för att det är den renaste formen av kamp för mig. Det handlar om att bemästra alla aspekter i sitt utövande. Man måste vara uthållig, stark, snabb, smart, orädd och ha en bra taktik och strategi.

Jag gillar att titta på det för att jag kan uppskatta den otroliga skicklighet, vilja, styrka, mm som en del av utövarna uppvisar. Ungefär på samma sätt som man när man ser på fotboll kan uppskatta Ronaldinos utmärkta spel eller Foppas tekniska spel i ishockey.

Starstriker skrev:
2656892 Räcker det inte för dig med att hjärnceller "bara" skadas, eller måste de förstöras också?

Påstår du på allvar att boxning är ofarligt eller rent av hälsosamt för hjärnan? Snacka om att gå med skygglappar.

Så länge alkohol är lagligt tänker jag fortsätta med det. Dessutom är det tom bevisat att alkohol i små mängder har en hälsosam effekt.

Slag mot huvudet är inte nyttigt. Inte ens i små mängder.

Har jag någonstans hävdat att förbudsbeslut skall fattas med grund i "flummerier"? Nuförtiden finns även konkreta fakta, så jag skulle inte bli förvånad om boxning förbjuds framöver. Dels pga att det är är dåligt för hjärnan (man blir korkad efter några hundra hjärnskakningar - eat that) och dels för att vi inte behöver legitimera och uppmuntra våld i ett samhälle där våldet redan är ett stort problem.
Om vi förbjuder allt som är farligare än boxningen innan vi förbjuder boxningen så ger jag mig. Men det är hyckleri att förbjuda något bara annars tycker jag bara för hur det "ser ut".

Så om alkohol är nyttigt i små mängder, på vilket sätt får det dig att tycka det är bra att konsumera alkohol i stora mängder?

Sure, det finns konkreta fakta på att hjärnceller skadas. Visst. Och sen då? Vad händer? Du vet väl att det finns konkreta fakta på att muskelceller skadas när man styrketränar? Det jag vill säga är att vi måste ha bevis på vad det leder till innan vi förbjuder det, att hjärnceller skadas räcker inte.

Sen bör det finnas ett proportionellt samband mellan vilka skador som uppkommer och vad vi förbjuder. Boxningen är väldigt underrepresenterad i både kostnader för stat och skador för individ om man jämför med många andra sporter, även per utövare.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
stoffer skrev:
2656896 Sådana här påståenden gör mig lite illa berörd. Tror ni verkligen att vi gillar se eller utöva boxning för att vi gillar att se folk skada varandra eller gillar att skada andra?

Det kunde inte vara mer fel.

Jag gillar MMA och boxning just för att det är den renaste formen av kamp för mig. Det handlar om att bemästra alla aspekter i sitt utövande. Man måste vara uthållig, stark, snabb, smart, orädd och ha en bra taktik och strategi.

Jag gillar att titta på det för att jag kan uppskatta den otroliga skicklighet, vilja, styrka, mm som en del av utövarna uppvisar. Ungefär på samma sätt som man när man ser på fotboll kan uppskatta Ronaldinos utmärkta spel eller Foppas tekniska spel i ishockey.

Om vi förbjuder allt som är farligare än boxningen innan vi förbjuder boxningen så ger jag mig. Men det är hyckleri att förbjuda något bara annars tycker jag bara för hur det "ser ut".

Så om alkohol är nyttigt i små mängder, på vilket sätt får det dig att tycka det är bra att konsumera alkohol i stora mängder?

Sure, det finns konkreta fakta på att hjärnceller skadas. Visst. Och sen då? Vad händer? Du vet väl att det finns konkreta fakta på att muskelceller skadas när man styrketränar? Det jag vill säga är att vi måste ha bevis på vad det leder till innan vi förbjuder det, att hjärnceller skadas räcker inte.

Sen bör det finnas ett proportionellt samband mellan vilka skador som uppkommer och vad vi förbjuder. Boxningen är väldigt underrepresenterad i både kostnader för stat och skador för individ om man jämför med många andra sporter, även per utövare.

Var har jag skrivit att det är bra att konsumera alkohol i stora mängder? Alla vet att det är dåligt att dricka för mycket. Jag också. Därför dricker jag måttligt. Precis som att du kanske bara boxas en gång/månad för att du rädd om skallen din. Jag kör inte i 200 på min hoj heller. Eller slickar på lyktstolpar i minusgrader.

Det jag förundras över är att folk inte tycks inse att det är både primitivt och farligt att banka på varandras huvuden. I de flesta sporter föreligger risk för skador, men att inte förbjuda en sport där syftet är att skada !?!?

En annan aspekt är att ungdomsvåldet i samhället faktiskt ökat. Kanske inte finns några direkta kopplingar till boxning/kampsport, men jag tycker mig kunna dra vissa slutsatser. Men det är nog bara jag (jag har aldrig haft en järnskakning)

Boxarna själva bryr jag mig inte ett skit om. De får gärna ha ihjäl varandra om de vill det. Den som är med får leken tåla. Eller hur.

Jag pratar fortfarande om proffsboxning. Alla andra som står i källarlokaler och tränar runt om i landet drar jag inte över denna kam. tycker inte att man skall uppmuntra till våld i onödan. Genom att sända boxningsgalor i TV tex.

Varför legalisera våld på vissa ställen när det faktiskt är ett stort problem på andra?

:corn

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
stoffer skrev:
2656896 Sådana här påståenden gör mig lite illa berörd. Tror ni verkligen att vi gillar se eller utöva boxning för att vi gillar att se folk skada varandra eller gillar att skada andra?

Shit. Jag missade hälften.

Hallå? "Knock Out"? Är inte det nåt fint i boxning? Att slå sin motståndare på käften så hårt att han går ner för räkning? Har tom för mig att man vinner om man slår den andra så hårt i skallen att han inte kan resa sig igen?

Det här är inte primitivt va?

Sen undrar jag en annan sak också. Varför har man inte hjälm på sig i proffsboxning? Eller riktigt stora puffiga handskar så att man inte skadar sin motståndare (det är ju inte det som är meningen, eller hur?)

Det skulle ju vara kanon! Mindre hjärnskador! Vad tror du om det Stoffer?
Utrusta alla proffsboxare med helkroppsskydd och krukor. Sen kan de ju få buffla på varandra bäst de vill.

Yeah. Jag har löst problemet!

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Jag gillar inte proffsboxning, tycker det är dyngtråkigt att titta på. Dock är jag ett stort fan av MMA. Proffsboxningen har repetativt våld mot huvudet. Thaiboxning/MMA är oftast en hård smäll sen är det slut. Och här har jag hört från olika TV-Kommentatorer och utövare att det är en gigantisk skillnad mellan skadorna. En stor smäll i huvudet gör att man svimmar och blir groggy. 100 små smällar gör att man går sönder lite mer allvarligt.

Den vanligaste skadan som får en utövare av MMA att sluta är kassa leder på grund av att man inte klappat i tid när man hamnar i ett ledlås. Eller helt enkelt ålder.

Så det jag vill säga med den här lilla texten är att man ska undvika att jämföra PRIDE/UFC mfl med WWWBQUTGBADCFPÅT boxningen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Badger skrev:
2656946 Hycklare :corn

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2656761&postcount=36

Du har fått upp ångan i eftermiddag ser jag:D

:corn

Jaföffan. Jag sitter här och krökar ;)

Ang boxningsgalan så iddes jag inte stänga av TVn när det var reklam på de andra kanalerna. Det blev pride-nånting istället. Ännu läskigare att det var en enorm arena som var fullsatt. Vart är mänskligheten på väg egentligen?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Starstriker skrev:
2656943 Shit. Jag missade hälften.

Hallå? "Knock Out"? Är inte det nåt fint i boxning? Att slå sin motståndare på käften så hårt att han går ner för räkning? Har tom för mig att man vinner om man slår den andra så hårt i skallen att han inte kan resa sig igen?

Det här är inte primitivt va?

Sen undrar jag en annan sak också. Varför har man inte hjälm på sig i proffsboxning? Eller riktigt stora puffiga handskar så att man inte skadar sin motståndare (det är ju inte det som är meningen, eller hur?)

Det skulle ju vara kanon! Mindre hjärnskador! Vad tror du om det Stoffer?
Utrusta alla proffsboxare med helkroppsskydd och krukor. Sen kan de ju få buffla på varandra bäst de vill.

Yeah. Jag har löst problemet!
Du har verkligen missat hälften. Fortfarande.

Skaffa mer kunskap om sporten du vill förbjuda.

Knockout: Japp, man kan vinna på knockout i boxning. Vad du uppenbarligen har missat är att det uppstår mindre skador på hjärnan i matcher där knockouten kommit tidigt jämfört med matcher där ingen knockout ens förekommit. Sen handlar det knappast om att slå någon hårt för att han ska knockas, det handlar mer om timing och var man träffar samt om motståndaren hunnit uppfatta slaget.

Stora handskar, mer skydd: Forskare är överens om att ANTALET slag mot huvudet är proportionellt mot de skador man kan mäta. Vad skulle då större handskar och hjälm göra? Jo, man kan ta fler slag i huvudet och alltså dra på sig mer skador. Vad har du löst för problem med dina åtgärder?

Lite roliga fakta: I början så var boxningen "bare-knuckle", det var inte särskilt länge sen ens. Matcherna var kortare och slagen mot huvudet inte lika hårda på grund av risken för att skada händerna. Sen kom handskar, matcherna blev längre och man kunde slå hårdare mot huvudet och framförallt fler gånger.

Samma sak såg vi i när MMA-galorna i USA introducerades (UFC t.ex.), det fanns inga regler som sa att man skulle ha handskar på sig, många körde utan handskar och rätt ofta så bröt deltagarna ben i händerna när de med full kraft slog mot den hårda skallen och pannan. Deltagare började sen använda handskar fast det inte var förbjudet att tävla utan. Tror DU det berodde på medkänsla mot sina medtävlande Starstriker?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Kongo skrev:
2656974 Kul att ni håller tråden i liv , haha:rolleyes: Och ni som någonsin tänkt att gå på en gala, ta chansen!:tummenupp
För långt bort för mig tyvärr. Jag har varit på K-1 Scandinavia några gånger och på EVT när det var i Sthlm. Helt klart värt pengarna.

Du har väl inte missat att vi ska ha en proffsboxningsgala i Göteborg?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
stoffer skrev:
2656993
Du har väl inte missat att vi ska ha en proffsboxningsgala i Göteborg?
Som Armand Krajnc inte fick tillstånd till såg jag. Tycker det säger en hel del om farligheten med tanke på diskussionen, att man efter en hjärnblödning fortsätter boxas. Det är väl i och för sig Darwin som spökar kanske. :näsblod

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
stoffer skrev:
2656970
Knockout: Japp, man kan vinna på knockout i boxning. Vad du uppenbarligen har missat är att det uppstår mindre skador på hjärnan i matcher där knockouten kommit tidigt jämfört med matcher där ingen knockout ens förekommit. Sen handlar det knappast om att slå någon hårt för att han ska knockas, det handlar mer om timing och var man träffar samt om motståndaren hunnit uppfatta slaget.

Stora handskar, mer skydd: Forskare är överens om att ANTALET slag mot huvudet är proportionellt mot de skador man kan mäta. Vad skulle då större handskar och hjälm göra? Jo, man kan ta fler slag i huvudet och alltså dra på sig mer skador. Vad har du löst för problem med dina åtgärder?

Haha. Spelar ju ingen roll om du blivit slagen hårt eller löst när du går ner på KO. Du har fått en tillräckligt hård smäll på nöten för att tuppa av helt enkelt. Det kan väl ALDRIG vara nyttigt?

Det jag menade med att ta upp KO som exempel är att syftet med sporten är att drämma till den andra så hårt man kan så att han/hon tuppar av. Då vinner man. Är inte det primitivt tycker du? (Fysisk kamp överhuvudtaget är primitivt för övrigt. Vi lever inte på medeltiden längre)

Varför tränar amatörer med hjälm om det är så farligt? Nu förstår jag verkligen inte här Stoffer. Borde det inte vara bättre om nybörjarna redan i början av varje träningspass sig en rejäl käftsmäll av någon utan handskar. Det är ju bättre för hjärnan har jag hört. Kan du förklara?

Varför har dom handskar på sig på proffsboxningsmatcherna? Fan, det verkar ju skitfarligt! De står upp så länge att de kan ta emot fler slag. Shit asså. Ge dom knogjärn istället!

Oavsett hur man gör så är boxning farligt och ska förbjudas. Punckt.
Höj blicken lite nu va. Du kan inte på allvar förneka att boxning är farligt.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Markus skrev:
2657002 Som Armand Krajnc inte fick tillstånd till såg jag. Tycker det säger en hel del om farligheten med tanke på diskussionen, att man efter en hjärnblödning fortsätter boxas. Det är väl i och för sig Darwin som spökar kanske. :näsblod
Jag tycker det säger mer om säkerheten i proffsboxningen i Sverige.

Markus, hur mycket vet du om riskerna att boxas efter att man haft en hjärnblödning? Ingenting? Kul att du har åsikter iaf. :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
stoffer skrev:
2657015 Jag tycker det säger mer om säkerheten i proffsboxningen i Sverige.

Markus, hur mycket vet du om riskerna att boxas efter att man haft en hjärnblödning? Ingenting? Kul att du har åsikter iaf. :tummenupp

Vad jag vet om risker med hjärnblödning, nej inte mer än någon annan här så klart. Har vi en läkare på forumet som har lust att bistå? Hallå? .......konstpaus......... Nä, ingen läkare. Vi amatörer får nog fortsätta spekulera i fred, jag gissar på:

Alternativ 1 (En hjärnblödning är en allvarlig åkomma och vidare våld mot hjärnan kan vara skadligt)

Fixar någon en poll?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Starstriker skrev:
2657011 Haha. Spelar ju ingen roll om du blivit slagen hårt eller löst när du går ner på KO. Du har fått en tillräckligt hård smäll på nöten för att tuppa av helt enkelt. Det kan väl ALDRIG vara nyttigt?

Det jag menade med att ta upp KO som exempel är att syftet med sporten är att drämma till den andra så hårt man kan så att han/hon tuppar av. Då vinner man.

Du siktar, skjuter och missar stort. Fortfarande inte kraften som gör att du tuppar av. Det är inte för att hjärnan blir påverkad som du tuppar av. Om du verkligen vill veta mer om funktionerna som leder till knockout så bör du läsa på om balansorganen istället. (De skadas inte vid boxning) :pannkyss

Starstriker skrev:
2657011 Varför tränar amatörer med hjälm om det är så farligt? Nu förstår jag verkligen inte här Stoffer. Borde det inte vara bättre om nybörjarna redan i början av varje träningspass sig en rejäl käftsmäll av någon utan handskar. Det är ju bättre för hjärnan har jag hört. Kan du förklara?
Jag vet inte varför de tränar med hjälm. Kanske för att det är obehagligt att bli knockad? Kanske för att ge en känsla av säkerhet så fler vill gå match? Vet du varför de tränar med hjälm?

Starstriker skrev:
2657011
Varför har dom handskar på sig på proffsboxningsmatcherna? Fan, det verkar ju skitfarligt! De står upp så länge att de kan ta emot fler slag. Shit asså. Ge dom knogjärn istället!
Handskarna är till för att ge en bättre match och skydda utövarna. Fast inte för att skydda utövarna som du tror, utan för att skydda utövaren som delar ut slaget. Dessutom skulle det vara ohållbart att boxas utan handskar med tanke på alla handskador det skulle ge. Ungefär som att det skulle vara dumt att stå i mål i hockey utan handskar.

Starstriker skrev:
2657011Oavsett hur man gör så är boxning farligt och ska förbjudas. Punckt.
Höj blicken lite nu va. Du kan inte på allvar förneka att boxning är farligt.

Höj blicken själv, jag har aldrig förnekat att det är farligt. Jag har bara sagt att man inte bör förbjuda det för SÅ farligt är det inte. Många andra sporter hade rykt innan boxningen isf.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
stoffer skrev:
2657030 Du siktar, skjuter och missar stort. Fortfarande inte kraften som gör att du tuppar av. Det är inte för att hjärnan blir påverkad som du tuppar av. Om du verkligen vill veta mer om funktionerna som leder till knockout så bör du läsa på om balansorganen istället. (De skadas inte vid boxning)

Men det kan ju aldrig vara nyttigt att tuppa av? Om det var det borde vi alla tuppa av lite med jämna mellanrum. De kanske rent av kunde ta fram nåt bra läkemedel som tjongar till ordentligt i kokan. Eller ?

hela den här diskussioner har två aspekter:

1. Det är ohälsosamt att få på skallen
2. Proffsboxning sänder ut fel signaler till barn och ungdom.

Punkt slut. Proffsboxning saknar existensberättigande. Däremot är boxning på amatörnivå med skydd säkert en bra motionsform.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Starstriker skrev:
2657034 Men det kan ju aldrig vara nyttigt att tuppa av? Om det var det borde vi alla tuppa av lite med jämna mellanrum. De kanske rent av kunde ta fram nåt bra läkemedel som tjongar till ordentligt i kokan. Eller ?

hela den här diskussioner har två aspekter:

1. Det är ohälsosamt att få på skallen
2. Proffsboxning sänder ut fel signaler till barn och ungdom.

Punkt slut. Proffsboxning saknar existensberättigande. Däremot är boxning på amatörnivå med skydd säkert en bra motionsform.
Din form av argumentation i stil med "Det som inte är bra är garanterat inte bra" känns helt off. Du missar gång på gång det viktiga, nämligen att jag aldrig sagt att det är nyttigt att bli slagen. Men om du vill fortsätta resonera med bara två lägen, svart eller vitt, bra eller dåligt, så varsågod. Jag tänker inte ge mig in i det iaf. Risken (om än obefintlig) är att du drar ner mig på din nivå och vinner på grund av din stora erfarenhet.

Mina sista anmärkningar får bli:

Vad är det som skiljer proffsboxningen från amatörboxningen som gör att den ena har existensberättigande? Som jag ser det så skiljer de sig inte utifrån dina två "aspekter".

Var får du påståendet att proffsboxning sänder ut fel signaler ifrån? Är det också något du själv kommit på, eller är det universal law, om du förstår?

/Feven.

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Såld
Starstriker skrev:
2656524
Såg en Pride-gala från Japan på Eurosport häromdagen. Där slog de varandra så att blodet sprutade. Båda kämparna var helt inkletade i varandras blod och hela golvet i ringen var nedsölat. Är sånt bra tycker du?

Är det hälsosamt för de inblandade, och är de hälsosamt att titta på för åskådarna? (Jag bytte kanal).
Är inte det den enklaste lösningen på ditt problem, i stället för att vilja förbjuda nåt som vääääldigt många tycker är roligt att utöva/titta på och kanske kunna försörja sig av?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024