Kan damen åka bakpå fast hon är gravid?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Min sambo körde egen mc i 8:e månaden! Visst får man vara försiktig och nog var man väl lite nervös men det är ju en vuxen människas val och jag litar på min sambo.

Vår grabb är nu 6 månader och det bästa som finns.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tack för tipsen! Två turer är avklarade, det gick i lugn takt... elr nåt :rolleyes:

Frun kommer glatt i sina goretex brallor då dom har öppningsbar gylf på nåt sätt, jackan sitter lite tight men men :D

Nu har baddaren i magen iallafall fått lite fart och acc. upplevelser, han sparkar uppmuntrande när det går undan :hihi

Frun är nöjd och jag är nöjd, vi får fråga den där inne vad den tyckte om nåt år... skriver vidare i tråden då :D

/Felix
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag körde själv i månad 7, fick åla i mig i gortex-stället. Körde lugnt. Skulle köra in hojen för vinterförvaring samt i ide för vänta ut bebisen :)

Frågade min barnmorska om det kunde vara farligt.

Hon och många andra barnmorskor säger som såhär:

Man ska försöka leva som vanligt, man kan träna och göra sånt man brukar göra. Men så fort det gör ont av det eller är obehagligt så ska man inte göra det mer, utan sluta på en gång.

Att köra hoj kan vara farligt, likaså åka bil eller annat. Så ni måste själva dra gränsen för vart ni vill sätta ribban. Dock mår man inte bättre av som gravid att isolera sig från allt och bara sitta hemma i soffan och rota sig.

Så jag anser inte att det handlar "värt risken" eller att risken för missfall är större. Själv spelade ja innebandy till månad 7 med. Allt jag gjorde godkändes utav barnmorska och förlossningen.

Ha en härlig tur :tummenupp

Edit....oj såg nu att ni varit ute redan och haft en bra tur. Kul. Jag tror lillen är nöjd inne i magen nu. Dom gillar ju när det rör på sig genom mamman.

Edit 2..Kan meddela att det var trångt att åla i skinnstället 9 veckor efter förlossningen men ack så härligt att få komma ut en sväng mellan ammningarna.
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Felix skrev:
Någon kunnig medlem här, frun vill ut och åka en liten sväng, dock är hon i sjunde/åttonde månaden. Finns det några rekommendationer inom området??

/Felix

Skulle inte rekommendera dig att göra det om hon nu inte drar ut dig...
allt kan hända o vem säger att hon inte kan föda för tidigt. ..

:tummenupp Lycka till och grattis. /lena.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
exiteme skrev:
Om vibrationer skulle skada, skulle tex flygvärdinnor & tågpersonal inte få jobba.
Flygvärdinnor jobbar inte i luften när dom är gravida, åtminstone inte på SAS, jag satt på SAS som konsult förut och där jobbade dom med administrativa sysslor på huvudkontoret, dom har en hel liten avdelning med gravida flygvärdinnor.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Skönt att det gick så bra Felix. Jag hade aldrig vågat köra [tror jag] om jag var så pass långt gången. Tänk om man skulle trilla i backen, läskigt!!

Hoppas knodden ploppar ut som den ska sen! Lycka till! :tummenupp
 

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Strömstad
Hoj
CBR 1000 RR
Vägarna är fulla av idioter, ta inte risken,
Hadde jag haft turen att ha en tjej, som jag även, på nått lurigt vis lyckats få på smällen,
Så skulle jag inte vågat ta med henne på en tur, lugn eller inte, av nån sjuk anledning så pågår det tydligen en tävling mellan berusade trafikanter på vägarna, man hör ju med gämna mellanrum om dessa svin som finns på vägarna påverkade av både det ena och det andra.

Så, även om man sniglar sig fram, så finns alltid risken att man blir påkörd.
jag hadde valt att tjejen skulle stanna hemma,
om det hadde varit till tröst för henne, så hadde jag stannat med henne hemma, ( förutom när hon sover )

:D
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Nja, själva åkande går säkert bra, men skulle ni av någon anledning gå i backen så kan det bli problem. Trots allt finns det ju (andra) dårar i trafiken, även om man själv kör lugnt. Risk-vinst-analys?

Själv tycker jag att man är fegare än någonsin i år, första säsongen efter att fått en liten bebis. Allra helst om man råkar kunna stjäla sig en tur då tjejen också kan åka med..... :skrämd
 
Last edited:

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Mindre smart tänkande att köra en gravid kvinna på motorcykel. :kocko
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Felix skrev:
Det kommer gå i promenadtakt, så det är nog ingen fara...

Varför ta en sådan onödig risk? Min fästmö är i åttonde månaden och jag skulle aldrig komma på tanken att skjutsa henne på en motorcykel. Hur är det med omdömet och förmågan att bedöma risker och deras konsekvenser... :dummer
 

My1974

alias Anja
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR600 F -94
Gravid och frisk?

Nyteknik skrev:
Varför ta en sådan onödig risk? Min fästmö är i åttonde månaden och jag skulle aldrig komma på tanken att skjutsa henne på en motorcykel. Hur är det med omdömet och förmågan att bedöma risker och deras konsekvenser... :dummer

Barnet ligger väl skyddad i magen och om barnmorskan bedömmer att den blivande mamman är frisk så finns inga hinder. Jag skulle bli vansinnig om mitt barns far ens hade försökt att hindra mig att göra det jag ville, och när jag var gravid så var min ilska inte att leka med.

Vilka konsekvenser kan det få som man inte annars utsätter sig för på en hoj, om man nu ser det som att kvinnan är fullt frisk? Risken för missfall ökar inte mer än om man är aktiv inom idrott tex. Jag tror nog senare att man kör mer försiktigt och med större marginaler när man skjutsar en gravid kvinna. :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sgtpepper skrev:
Flygvärdinnor jobbar inte i luften när dom är gravida, åtminstone inte på SAS, jag satt på SAS som konsult förut och där jobbade dom med administrativa sysslor på huvudkontoret, dom har en hel liten avdelning med gravida flygvärdinnor.
Är det förmånerna för förstaklass-passagerarna som ligger bakom :confused:
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
My1974 skrev:
Barnet ligger väl skyddad i magen och om barnmorskan bedömmer att den blivande mamman är frisk så finns inga hinder. Jag skulle bli vansinnig om mitt barns far ens hade försökt att hindra mig att göra det jag ville, och när jag var gravid så var min ilska inte att leka med.
Vilka konsekvenser kan det få som man inte annars utsätter sig för på en hoj, om man nu ser det som att kvinnan är fullt frisk? Risken för missfall ökar inte mer än om man är aktiv inom idrott tex. Jag tror nog senare att man kör mer försiktigt och med större marginaler när man skjutsar en gravid kvinna. :rolleyes:

Men om man ramlar i backen då. Landar man på magen lär det ju skaka om ordentligt därinne hos den lille. Kan inte risken för missfall vara väldigt stor då?
Det kvittar ju hur man själv kör. Knarkande Kurt kanske missbedömer sikten och kör ut rakt framför motorcykeln så att det inte finns en chans att väja.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bingo skrev:
Är det förmånerna för förstaklass-passagerarna som ligger bakom :confused:
Mycket möjligt, med tanke på förstklassbiljetternas pris så bör man ju kunna kräva lite extra "omtanke" :).
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
My1974 skrev:
Barnet ligger väl skyddad i magen och om barnmorskan bedömmer att den blivande mamman är frisk så finns inga hinder. Jag skulle bli vansinnig om mitt barns far ens hade försökt att hindra mig att göra det jag ville, och när jag var gravid så var min ilska inte att leka med.

Vilka konsekvenser kan det få som man inte annars utsätter sig för på en hoj, om man nu ser det som att kvinnan är fullt frisk? Risken för missfall ökar inte mer än om man är aktiv inom idrott tex.

:kocko :huvet
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Det var värst vad denna tråden ådrog sig uppmärksamhet,
Om man skall göra 100% riskbedömningar skulle inte frugan ens få åka bil. idioter finns ju itrafiken oavsett fordon.
Man kan inte sluta leva helt bara för att man blir gravid heller, åkningen skedde i Alingsås med omnejd på små fina småvägar i lugn takt, givetvis ligger jag inte och bankar i varvstoppet hela tiden. Frun blev förbannad när vi blev omkörd av en goldwing och en HD :D

Nu är det dock slutåkt tills ungen tittar ut, det blir lite otympligt med en höggravid kvinna bak på lillgixxern.

/Felix
 

My1974

alias Anja
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR600 F -94
Bikerbitch skrev:
Men om man ramlar i backen då. Landar man på magen lär det ju skaka om ordentligt därinne hos den lille. Kan inte risken för missfall vara väldigt stor då?
Det kvittar ju hur man själv kör. Knarkande Kurt kanske missbedömer sikten och kör ut rakt framför motorcykeln så att det inte finns en chans att väja.

Det kan alltid ske olyckor. Men bara för att man är gravid ska man inte sluta leva i 9 månader. Kurt kan komma och köra på en bara man går över vägen, eller köra på mig när jag sitter i en bil. Nu vet jag att det är en dålig jämförelse. :3freak Jag ramlade tex framlänges när jag skulle gå ner för en 10 cm kant när jag var i 8:e månaden.
Är själv en person som aldrig skulle låta bli att göra något, dock måste barnmorskan konstatera att det är ok, bara för att jag var gravid.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Det finns så många risker ändå med graviditet, varför öka på dem ytterliggare?
Det handlar om 9 mån av en livstid, hon borde klara sig utan mc den tiden...
 

My1974

alias Anja
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR600 F -94
Chefen Alabama skrev:
Det finns så många risker ändå med graviditet, varför öka på dem ytterliggare?
Det handlar om 9 mån av en livstid, hon borde klara sig utan mc den tiden...

Ursäkta en feminist. Man hör att många killar aldrig i sitt liv skulle lägga undan hojen bara för att tjejen är gravid. Hur många av er som svarar att hon INTE ska åka, skulle ställa undan hojen i sympati för en gravid kvinna? Bara ren nyfikenhet.... :tuttar
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top