Kan damen åka bakpå fast hon är gravid?

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
My1974 skrev:
Det kan alltid ske olyckor. Är själv en person som aldrig skulle låta bli att göra något, dock måste barnmorskan konstatera att det är ok, bara för att jag var gravid.

My1974 skrev:
Ursäkta en feminist. Man hör att många killar aldrig i sitt liv skulle lägga undan hojen bara för att tjejen är gravid. Hur många av er som svarar att hon INTE ska åka, skulle ställa undan hojen i sympati för en gravid kvinna? Bara ren nyfikenhet.... :tuttar

Fan det dummaste kommentaren jag hört från en tjej :kocko
Du tycker inte att hojåkning innebär en betydligt högre risk än att stå på två ben ? Din sk. barnmorska kanske inte vet vad motorcykelåkning innebär för en höggravid kvinna?

Och varför skulle man ställa undan hojen för att kärringen är gravid ? :confused: :va
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
My1974 skrev:
Det kan alltid ske olyckor. Men bara för att man är gravid ska man inte sluta leva i 9 månader. Kurt kan komma och köra på en bara man går över vägen, eller köra på mig när jag sitter i en bil. Nu vet jag att det är en dålig jämförelse. :3freak Jag ramlade tex framlänges när jag skulle gå ner för en 10 cm kant när jag var i 8:e månaden.
Är själv en person som aldrig skulle låta bli att göra något, dock måste barnmorskan konstatera att det är ok, bara för att jag var gravid.

justdet, lyssna på anja!

"bara" för att man råkar bli med bäbis blir man väl ändå inte omyndigförklarad och jätteskör?

My1974 skrev:
Jag ramlade tex framlänges när jag skulle gå ner för en 10 cm kant när jag var i 8:e månaden.

okej. klantig kanske man blir. :va
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
My1974 skrev:
Ursäkta en feminist. Man hör att många killar aldrig i sitt liv skulle lägga undan hojen bara för att tjejen är gravid. Hur många av er som svarar att hon INTE ska åka, skulle ställa undan hojen i sympati för en gravid kvinna? Bara ren nyfikenhet.... :tuttar

Vi kan vända på det, jag skulle aldrig ens komma på tanken att köra hoj med en baby i sele på ryggen oavsett om den var inlindad i 50cm fetvadd eller inte.
Men alla resonerar vi olika endel tycker också att det är helt ok att röka och/eller dricka sprit när man är gravid så jag har slutat blivit förvånad...
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Summa sumarum, det utgör ingen fysisk fara.
Bara att det att man du har ansvar för ännu en person på hojjen.
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Har följt debatten ett tag, men nu måste jag bara lägga mig i...

anja skrev:
"bara" för att man råkar bli med bäbis blir man väl ändå inte omyndigförklarad och jätteskör?

Nä, men man får oxå inse att man har ett annat liv att ta hänsyn till. Vissa saker kan man avstå ifrån. Allt i livet innebär risker, men vissa saker är farligare än andra. Det ÄR farligare att åka mc än att åka bil.(Jag vet själv hur folk kör och på hur vaksam man måste vara på hojen.) Det ÄR farligare att röka och dricka under graviditeten. Det ÄR en risk att äta vissa saker.

I början av graviditeten ligger embryot skyddat i livmodern. Men när magen börjar sticka ut, så är den känsligare för smällar.
<---bildbevis

Jag vet hur det är när någon förlorar ett barn. Min bästa väninna förlorade sitt barn under förlossningen. Livet är så jävla skört! Jag fick mig en tankeställare och efter den dagen tar jag inga risker...Hojen får stå. (I det stora hela är det en liten uppoffring och en kort tidsperiod av mitt liv..)
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag skjutsade runt en höggravid kvinna i Staffanstorp förrförra året... Jag var skeptisk, men vek mig pga en ivrigt frågande skånska och hennes uppmuntrande karl. tio FÖRSIKTIGA minuter på hojen och sen blev Kurvmakarena och JanE föräldrar på kvällen...

Man kan ju alltid leka med tanken på vad en skramlig Fireblade bidrog med...
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Chefen Alabama skrev:
Det finns så många risker ändå med graviditet, varför öka på dem ytterliggare?
Det handlar om 9 mån av en livstid, hon borde klara sig utan mc den tiden...
Prova att framföra det argumentet till en gravid kvinna :D
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Det är direkt skadligt för barnet om man super/röker under graviditeten, äter vissa saker osv som exiteme skrev.

Hojåkning kan vara farligt, men det förutsätter att man planterar sig i skogen elr en bil. Livet måste med några små förändringar fortgå som det var innan, annars blir nog den gravida rätt utled också. För min del tror jag ett väldigt stressigt och ansträngande jobb innebär större risker än 30 minuter på hojen.

Nu blir det dock inget mer hojåkande på ett tag, skyddskläderna passar inte längre..

/F
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vad tror ni om en 300-mils semestertur i andra/tredje månaden? :tomten
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Vad tror ni om en 300-mils semestertur i andra/tredje månaden? :tomten

I vecka 12 är fostret 60mm långt och ligger väl skyddat. Ha en god tur och se till att kunna stanna ofta för kissepauser. Man blir ofta grymt kissnödig när man är gravid! :rolleyes:

Jag körde hoj till barnmorskan fram till ca 4:e månaden. Enda hon påpekade, var att jag skulle lägga enduron på hyllan ett tag (hade jag redan gjort vid positivt test) och bara köra gata...
 
Last edited:

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Hum, jag och tjejen var ju ute och åkte när hon va i 8:e månaden.
Och eftersom man tillhör sicpack gick det inte hålla alla hjul i backen. Hon tycker det e kul, jag tycker det e kul. Och förhoppningsvis kommer det ut en liten som lärt sig att g-krafter och wheelies e sköööönt. :p
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Varför i hela friden vill hon ens åka med nu när hon är i 8:e månaden?
Måste ju vara hemskt obekvämt med den stora magen.
Själv så skulle jag aldrig ens våga riskera hennes/barnets hälsa bara för hojåkandet.
Bara att ta det som en karl istället och låt bli att köra tills barnet är förlöst.
Då slipper hon känna sig utanför.
När väl babyn är ute så har ni med säkerhet häcken full med annat.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top