Kan du skrapa knäpuckarna i asfalten

Jag


  • Antal röstningar
    0

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
GSXR1100R skrev:
Precis som du säger så kommer knäskrapen av sig själv när farten är tillräckligt hög, men bantempo på gata känns obehagligt med tanke på grus, diesel och annat som ligger på vägarna.

Helt rätt. Jag vågar fasiken inte köra lika fort på väg som på bana. Man har lite självbevarelsedrift kvar i kroppen.

Men jag skall medge att jag skrapade med aphäng första gången, då ville jag verkligen att pucken skulle ta i. Det är konstigt att den lilla kontakten gav ett så stort smil på läpparna, men utvecklingen sedan dess har varit ganska så bra.

Många jag talat med säger samma sak, att efter att man "lyckats" skrapa knät så tar tempot ett kliv uppåt ganska raskt. På något sätt ger knät ytterligare säkerhet och ett enkelt mått på hur fort man kör i en given kurva. Således är det enklare att öka hastigheten i just den kurvan tills knät skrapar i, då vet man att "Aha!! Det här känner jag ingen. Nu börjar det gå lite fortare."
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
amullo skrev:
Många jag talat med säger samma sak, att efter att man "lyckats" skrapa knät så tar tempot ett kliv uppåt ganska raskt. På något sätt ger knät ytterligare säkerhet och ett enkelt mått på hur fort man kör i en given kurva. Således är det enklare att öka hastigheten i just den kurvan tills knät skrapar i, då vet man att "Aha!! Det här känner jag ingen. Nu börjar det gå lite fortare."
Man använder knäpucken som en indikator för att känna hur mycket man lutar och bankörningen känns stabilare på detta vis :tummenupp

I böjan känns det dock lite vingligt och ofta så pressar man ner pucken för mycket så att den smälter, detta försvinner dock om man tränar in tekniken.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Ni som vet att ni inte skarapar. Kör ni med släta fina puckar eller kör ni utan?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
GSXR1100R skrev:
Jag körde gata i 18 år innan jag provade bankörning, det första året så körde jag TIBA, allt skrapade i utom knäpuckarna, sen skaffade jag en räcerpyjamas så jag kunde röra mig bättre i sadeln, det första kontrollerade knäskrapet på bana kändes kanonbra, nuförtiden får jag lyfta upp knät ibland för att inte kasa slut på smörpuckarna.


Innehar racepyjamas av modell Dainese Eddie Lawson i hel modell.
Otroligt snygg med puckel på ryggen och magen!

Troligt fel är väl att man blivit gammal och feg iochmed för lite bankörning!
Ändring ....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
1989, en månad efter körkort va knät i backen på vägen.
skrapade dock fotpinnar och tuchade knä på moppe redan 1986, den hade förövrigt skivbroms vilket inbjöd till 90graders stoppies (ibland roling en 5-10meter)...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Retep skrev:
Ni som vet att ni inte skarapar. Kör ni med släta fina puckar eller kör ni utan?

Jag körde med nya puckar tills dess att jag skrapade dem "ärligt" så att säga.

Jag har det för att brorsan sålde sin gamla puckar (som var helt slut), tillsammans med bandäcken (som var helt slut på sidorna) till någon stackars posör som inte visste bättre. :3freak
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Tycker jag får anstränga mig för att få i knäet på bana, däremot tog pinnarna i hela tiden på R6:an. Men när jag lyfter foten från pinnen så jag kan luta lite till så kommer knäet bra oxå :rolleyes: På landsväg - NEJ!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Retep skrev:
Ni som vet att ni inte skarapar. Kör ni med släta fina puckar eller kör ni utan?
Vem har inte sett Kalle Ball utanför korvmojjen med en ny RR hoj och hela kittet, kollar man på dom flesta gatåkare så ser man att deras puckar är nyvaxade och repfria, ett gott tecken på självinsikt.

Jag har ett gatställ på mig när jag kör gata och räcerställ på bana, polisen blir inte så imponerade om dom ser sönderskrapade puckar när dom stoppar en.

:tungan
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
senast i helgen gjorde jag axel & hjälmskrap, (dock på en minimoto).förstog inte alls meningen med det...MEN till nästa helgen sattsar jag på pungskrap, bara för det verkar mannligare & ännu mer obegripligt varför man gör det.... :D
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Dom som skrapar knäpuck i regn? Respekt :Bugar

Jag har gjort det, inte för att det ska vara nödvändigt men jag ville se om det gick. Men jag ska inte berätta med vad :hihi

Annars, skrapa knäpuck på landsväg är inga större problem. Gäller att hitta en rak fin väg bara...
 

Lust for Life

Ninja Demon of Dirt
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Tromsø
Hoj
Custom Suzuki GSX 750E 1981, ZX9R-98 Racer
GSXR1100R skrev:
Då menar jag altså riktiga stabila knäskrap som är kontrollerade och inte posörskrap med aphäng.

Är ju i det närnaste tvungen att hänga ut så man slipper kana omkring med fotpinnarna i backen.... :tummenupp
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
skitiga vägar.. å annat löst folk..

På banan hör det till... På vägen är det dock inte så vanligt, litar inte på föret (grus å annan skit). Kan ju vara lite väl vårdslöst att ladda på när man är ute i trafken åxå.
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Bollox skrev:
Dom som skrapar knäpuck i regn? Respekt :Bugar

Jag har gjort det, inte för att det ska vara nödvändigt men jag ville se om det gick. Men jag ska inte berätta med vad :hihi

Annars, skrapa knäpuck på landsväg är inga större problem. Gäller att hitta en rak fin väg bara...

Ja.. det har jag oxå gjort, på bana då.

Okej, det var ingen regnstorm, men det regnade.. :gnissla
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
freding skrev:
Tycker jag får anstränga mig för att få i knäet på bana, däremot tog pinnarna i hela tiden på R6:an. Men när jag lyfter foten från pinnen så jag kan luta lite till så kommer knäet bra oxå :rolleyes: På landsväg - NEJ!

Prova lägga i knät på den sida av hojen där fotpinnen skrapar i, så går det alldeles utmärkt nästa gång :tungan

Skämt åsido, jag skulle vilja se hur du sitter på hojen för att lyckas få i fotpinnen men inte knäpucken...
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
emullo skrev:
Ja.. det har jag oxå gjort, på bana då.

Okej, det var ingen regnstorm, men det regnade.. :gnissla

Oftast är asfalten som halast när det precis har börjat o regna av någon anledning...

Respekt till dig alltså! :Bugar :Bugar

Jag gjorde det på bana jag med...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bollox skrev:
Prova lägga i knät på den sida av hojen där fotpinnen skrapar i, så går det alldeles utmärkt nästa gång :tungan

Skämt åsido, jag skulle vilja se hur du sitter på hojen för att lyckas få i fotpinnen men inte knäpucken...
Sitter man helt upprätt i sadeln så skrapar det mesta utom puckarna i på en gathoj, en räcer har oftast ride high och ibland uppflyttade pinnar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top