Kan en dag börja bättre?

sandstream

Guest
Jag tror att en del av er, ingen nämnd eller glömd, kommer att förstå det här med barn lite bättre när ni har egna eller har haft dem ett tag. Barn är inget man bara lämnar hemma en helg som ett par kaniner, eller som att man lämnar bort hunden till någon. Ibland måste man helt enkelt ta dem med sig. Mina egna barn är så pass stora nu att de sover utan problem men det finns många med mindre barn som helt enkelt inte går att lämna bort.

Är det depåtystnad enligt TR mellan tex 20 - 08 så ska det vara tyst inom rimliga gränser.

De depåer jag besökte i somras påminde faktiskt mer om en normal svensk camping med ungar, hundar, grillar och trevliga människor :)
Men det är ju depåtystnad då.
:va
Jag hade för mig att den började klockan 20 i normala fall, men det vet säkert Axxexs.
Sedan insåg att det ytterligare ett sarkastiskt meningslöst inlägg från DIG som bara hjälper till förstöra stämningen här på raceforumet.
Du är verkligen urtypen för dem som bara läser, sällan eller aldrig bidrar med något själv och bara vädrar tangentbordet när det ska gnällas.

Vi lär nog synas på Anderstorp och jag är rätt säker på att jag vet vem du är.

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
R1 -05 till salu
Du är verkligen urtypen för dem som bara läser, sällan eller aldrig bidrar med något själv och bara vädrar tangentbordet när det ska gnällas.

Jag kanske skulle skriva lite mer om du gav mig lite större plats.:)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Jaaa, det är precis vad jag längtar efter just nu när jag tänker på sommaren....

Att hastigt vakna till ljudet av ev 125 räser som rullas igång precis utanför fönstret på den varma och fuktiga husvagnen klockan 07:59:59, när man själv inte ska köra första passet förrän klockan 10:00.

Faaan vad jag längtar till sommaren.... :D

:D :D :D

I stort så tycker jag det var ganska lungt i depån i somras men visst kan man bli trött på det eviga varvandet.

dumma 125 räsers som fukka upp tv motagningen :mad:

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tror att en del av er, ingen nämnd eller glömd, kommer att förstå det här med barn lite bättre när ni har egna eller har haft dem ett tag. Barn är inget man bara lämnar hemma en helg som ett par kaniner, eller som att man lämnar bort hunden till någon. Ibland måste man helt enkelt ta dem med sig. Mina egna barn är så pass stora nu att de sover utan problem men det finns många med mindre barn som helt enkelt inte går att lämna bort.
Eller så kanske inte en motorsportdepå är en bra plats för små barn och hundar, hur mycket man än älskar dem?

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Det är en racedepå ingen camping.....

Till GP måste man vara kvalificerad och då räknas hastighet på banan inte flest prylar i depån, så tyvärr du har inte en chans ....

:7peta
Varför finns det ingen smilie med en oxpiska som snärtar ?
Garvar forfarande...

//P

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker att vi som kör fyrtakt går ihop i år och ställer klockorna på 06:00. Iförda hörselskydd snärtar vi med gasen så där omanligt som bara en ägare till en tvåtaktare kan göra i ca 10 minuter. Sen går vi och sover igen till 08:00.

Jag har provat detta! Nästan iaf! Det var på Åsen för några år sedan och jag och Jorpes hade hamnat mitt emot ett helt stim med tvåtaktare, tror det var Robban Gull (Eller var det Nordgren?) med flera. Och det varmkördes och det varmkördes, och det kördes in kolvar och det kördes in kolvar. Och när det var klart så varmkördes det och varmkördes det, och så kördes det in kolvar och så kördes det in kolvar.
Till slut så tänkte jag att NU SKA NI FÅ!!!!!!!!!!!!! Rullade fram R6:an med röret pekandes rätt in i tältet, startade, la hojen på 9000 varv och drog ut choken!!!! Ett svartgrått mulligt moln spred sig in i tältet, jag gasade och gasade och tänkte "Nu får ni!!!:D :D :D :D :D "
Stod där i en minut och INGEN MÄRKET NÅGOT!!!! Så jäkla tråkigt! Efteråt skällde jag ut dem efter noter och förklarade att de saknade humor helt och hållet! Här anstränger man sig för att skoja till det hela och så märker dom inget....:huvet :huvet

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
:7peta
Varför finns det ingen smilie med en oxpiska som snärtar ?
Garvar forfarande...

//P

Så roligt var det inte....

När jag har fyllt min dagliga kvot av sakliga inlägg får jag gå över till att häckla Sandstream och vad är enklare än att håna honom för att han är gammal/långsam och dessutom älskar att handla prylar till sin hoj....

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
...det finns många med mindre barn som helt enkelt inte går att lämna bort.
Om de inte kan vara i depån uan att bli rädda eller skada sig ska de förstås inte vara där. Då får man komma överens med sin fru, sambo, före detta eller farmor och farfar och komma hem till barnen när man kan vara pappa igen. Elementärt.

sandstream

Guest
Eller så kanske inte en motorsportdepå är en bra plats för små barn och hundar, hur mycket man än älskar dem?
Någon bra plats är det inte men som du själv vet är det inte helt enkelt att lämna bort barnen alla gånger, kanske funkar om man kör ett race per år.
Det går också att ställa sig en bit bort från den stora massan i depån.
Ja, de svenska depåerna är ju gigantiska.
När jag har fyllt min dagliga kvot av sakliga inlägg får jag gå över till att häckla Sandstream och vad är enklare än att håna honom för att han är gammal/långsam och dessutom älskar att handla prylar till sin hoj....
Håller med, det är för enkelt.
Ungefär som att häckla en stackars fattig student som lever på nudlar och inte har råd att rejsa själv.

Om de inte kan vara i depån uan att bli rädda eller skada sig ska de förstås inte vara där. Då får man komma överens med sin fru, sambo, före detta eller farmor och farfar och komma hem till barnen när man kan vara pappa igen. Elementärt.
Personligen är jag inte rädd för att mina barn ska skada sig, jag tycker bara att det är onödigt att starta hojarna på sena kvällen/natten.
Vet inte hur många barn du har själv men i ganska många familjer hjälps man åt när barnen är riktigt små och det är inte alla mammor som gillar att vara hemma själva från torsdag till söndag med en bebis som kräver tillsyn 24/7. Kan vara rätt skönt att ha en pappa närvarande att dela bördan med.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja, de svenska depåerna är ju gigantiska.
Håller med, det är för enkelt.
Ungefär som att häckla en stackars fattig student som lever på nudlar och inte har råd att rejsa själv.

Det är väl tur att inte alla är mossiga föredettingar som tynger ner sina räksallad1000 cyklar med datalogging och ölkylare.....

Med lite vilja kan jag skippa nudlarna och leva på havregrynsgröt och därmed få råd till ett par fräscha däck och en anmälningsavgift. Någon som sponsrar med licenskostnaden?

sandstream

Guest
Det är väl tur att inte alla är mossiga föredettingar som tynger ner sina räksallad1000 cyklar med datalogging och ölkylare.....

Med lite vilja kan jag skippa nudlarna och leva på havregrynsgröt och därmed få råd till ett par fräscha däck och en anmälningsavgift. Någon som sponsrar med licenskostnaden?
Vi kan verkligen behöva ett ungt välutbildat garde som sköter bäckenbytena när vi ligger där på hemmet och skryter om våra bravader på banorna strax efter sekelskiftet.

Glöm inte att det är vi "föredettingar" med nya hojar och en massa krimskrams som håller svenska roadracingbutiker levande :)

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Barn är inget man bara lämnar hemma en helg som ett par kaniner, eller som att man lämnar bort hunden till någon. Ibland måste man helt enkelt ta dem med sig. Mina egna barn är så pass stora nu att de sover utan problem men det finns många med mindre barn som helt enkelt inte går att lämna bort.

Är det depåtystnad enligt TR mellan tex 20 - 08 så ska det vara tyst inom rimliga gränser.

De depåer jag besökte i somras påminde faktiskt mer om en normal svensk camping med ungar, hundar, grillar och trevliga människor :)
Jag hade för mig att den började klockan 20 i normala fall, men det vet säkert Axxexs.

Bara för min förståelse. Menar du att TR borde barnanpassas ytterligare eller att det fungerar som det gör nu?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vet inte hur många barn du har själv men i ganska många familjer hjälps man åt när barnen är riktigt små och det är inte alla mammor som gillar att vara hemma själva från torsdag till söndag med en bebis som kräver tillsyn 24/7. Kan vara rätt skönt att ha en pappa närvarande att dela bördan med.
De två säsonger då vi hade ett barn var jag borta på en del race. Men inte många och aldrig tor-sön. Nu har vi sedan maj förra året två barn och det är inte realistiskt att ägna sig åt roadracing i den omfattning som en hel säsong med race och träningar innebär. Att ta med familjen till depån skulle varken jag eller de vilja. Jag har insett att man kan ta upp roadracing när barnen är mer självständiga och det går att vara borta tor/fre-sön utan att det skapar osämja hemma. Tycker ofta det ser beklämmande ut med killar som har barn, fru och hund med sig. Hur kul är det egentligen för alla utom Pappa...?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Om man tycker att det är dåligt för sina barn att vistas i en depå som den ser ut idag, och om man inte kan skaffa barnvakt så får man väl helt enkelt stanna hemma?!
Stanna hemma Sandgubbe så tar jag din hoj för en back läsk!

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Jo, det finns bättre dagar. Att vakna upp och man fortfarande lever - det slår allt, det lovar jag. //ZF

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
De två säsonger då vi hade ett barn var jag borta på en del race. Men inte många och aldrig tor-sön. Nu har vi sedan maj förra året två barn och det är inte realistiskt att ägna sig åt roadracing i den omfattning som en hel säsong med race och träningar innebär. Att ta med familjen till depån skulle varken jag eller de vilja. Jag har insett att man kan ta upp roadracing när barnen är mer självständiga och det går att vara borta tor/fre-sön utan att det skapar osämja hemma. Tycker ofta det ser beklämmande ut med killar som har barn, fru och hund med sig. Hur kul är det egentligen för alla utom Pappa...?

Det finns en lösning; skaffa ett tredje barn och en fru som har mer att göra än du själv! Resultatet blir att frun tycker att "Såklart att du ska åka till Spa OCH Assen! Vad trevligt för dig!" för annars hade ju inte hon kunnat med att åka på alla grejor hon vill åka på! Mycket bra!
Att ta med henne till depån är INTE ett alternativ! Då skulle jag aldrig få köra en meter till! :D

sandstream

Guest
Bara för min förståelse. Menar du att TR borde barnanpassas ytterligare eller att det fungerar som det gör nu?
Fungerar bra som det är. Problemet är de som inte förstår vad depåtystnad betyder, det är ju inte enbart en sak för barn. Grannarna till banorna gillar säkert inte att hojar varmkörs sent på kvällarna.
De två säsonger då vi hade ett barn var jag borta på en del race. Men inte många och aldrig tor-sön. Nu har vi sedan maj förra året två barn och det är inte realistiskt att ägna sig åt roadracing i den omfattning som en hel säsong med race och träningar innebär. Att ta med familjen till depån skulle varken jag eller de vilja.
Jag vill att min familj ska följa med, det blir mycket roligare när de är med :)
Om man tycker att det är dåligt för sina barn att vistas i en depå som den ser ut idag, och om man inte kan skaffa barnvakt så får man väl helt enkelt stanna hemma?!
Eller så kan folk följa de regler som finns i TR. Tror du missuppfattat mina "problem". Läs igen :såjaponken

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fungerar bra som det är. Problemet är de som inte förstår vad depåtystnad betyder, det är ju inte enbart en sak för barn. Grannarna till banorna gillar säkert inte att hojar varmkörs sent på kvällarna.
..

Dom som brukar "störa" depåtystnad brukar inte vara hojar som varmkörs. För att förtydliga för folk som inte vet hur det går till i en depå. Visst kan team råka starta en motor typ 20:05 för att dom råkat missat att klockan var så mycket. Men varmkörningar av tävlingscyklar efter kl 20:00 är extremt sällsynt. Vet inte riktigt vad du gnäller om? Dom enda jag kan komma på nu är kanske 3st utlänska team på EM:et som inte visste om att man hade något som heter depåtystnad och någon full mekaniker till nån rookie tror jag som tokgasade en hoj en gång typ kl 22 för några år sen. Men föraren blev diskad och fick åka hem pga sin mekaniker.

Jag har dessutom inte gnällt över att vara vaken kl 08:00.00 heller :)

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...