Kan ett relä ladda ur batteriet?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Undrar jag. För nu har batteriet två gånger varit helt urladdat en dag eller två sedan jag senast körde. Har aldrig haft det här problemet förut. Det sammanfaller med en förändring som jag har gjort, så det är klart att jag antar att det beror på den: installera en LED-ramp som drar 50 watt och som får ström genom det relä som syns på bilden. Tog fram multimetern och mätte på batteriet. Mycket riktigt är det i princip helt urladdat: 1,47 volt. Allt fungerade perfekt när jag körde för ett par dagar sedan. Är det normalt eller konstigt och säger det något om meningsfullt att multimetern visar 2,57 volt när jag mäter på batteriet och detta relä är borttaget?
Skärmavbild 2023-11-02 kl. 20.20.59.png
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Mät strömförbrukningen mellan sladd och anslutning på reläet (med fulladdat batteri), då ser du i vilken del av installationen där det går åt mest ström. Nästa steg på felsökning blir beroende på vad mätningen av strömförbrukningen visar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Relät ser skumt ut - är det vita möjligen oxid (beggnat relä?) Oxid ger ofta krypströmmar (fukt i oxidskiktet gör det ledande)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
1. Du ska såklart inte ha styrspänning på relät när hojen är avstängd, kan defenitivt dra ur batteriet med tiden. Ser dessutom ut som det är lite korrosion på relät vilket också kan leda extra ström. Det relät ser ut att ha en NC kontakt, du behöver nog ett med NO.

2. Att spänningen sjunker när du kopplar in relät betyder att det drar ström, normalt skulle spänningen aldrig sjunka så drastiskt av ett relä men ditt batteri är fucked, vilket leder till punkt 3.

3. Det blybatteriet är ganska kört nu, även om du laddar upp det igen kommer det ha tappat mycket av sin kapacitet
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
1. Du ska såklart inte ha styrspänning på relät när hojen är avstängd, kan defenitivt dra ur batteriet med tiden. Ser dessutom ut som det är lite korrosion på relät vilket också kan leda extra ström. Det relät ser ut att ha en NC kontakt, du behöver nog ett med NO.

2. Att spänningen sjunker när du kopplar in relät betyder att det drar ström, normalt skulle spänningen aldrig sjunka så drastiskt av ett relä men ditt batteri är fucked, vilket leder till punkt 3.

3. Det blybatteriet är ganska kört nu, även om du laddar upp det igen kommer det ha tappat mycket av sin kapacitet
Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?
Självklart, de aktiveras inte med magi.... Undantaget vissa konstruktioner av impulsrelän, vilket är totalt irrelevant här. Som jag skrev ser bilden ut att visa ett NC relä, han aktiverar alltså relät för att släcka ljuset. Vilket i de flesta fall är bakvänt mot vad man vill ha till ett extraljus
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja ett relä kan ladda ur batteriet. De finns ett inlägg om en medlem som kom tillbaka efter sin 14 dagars semester och hittar Volvon helt död på flygplatsparkeringen. Visade sig vara ett relä som låg draget när Volvon stod parkerad.

Kollade det 40A dubbelrelä jag har för Xenon hel och halvljus. De två reläspolarna har motstånd 90 Ohm.
Antag batteriet i genomsnitt när det töms håller 12 Volt. Då blir strömmen genom EN 90 Ohm reläspole 0,13 A och det går ut 3,2 Ah / dygn ur batteriet eller 6,4 Ah på två dygn.
Och det är ingeting som är så förödande för ett startblybatteri som att stå dåligt laddat, urladdat är katastrof. Jag tippar att till våren behöver din hoj nytt batteri.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Självklart, de aktiveras inte med magi.... Undantaget vissa konstruktioner av impulsrelän, vilket är totalt irrelevant här. Som jag skrev ser bilden ut att visa ett NC relä, han aktiverar alltså relät för att släcka ljuset. Vilket i de flesta fall är bakvänt mot vad man vill ha till ett extraljus
Håller med.
Reläet är av felaktigt typ, och ligger och drar ström hela tiden när LED rampen är släckt.
Helt bakvänd konstruktion.
Byt relä, och nu även batteri.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Undrar jag. För nu har batteriet två gånger varit helt urladdat en dag eller två sedan jag senast körde. Har aldrig haft det här problemet förut. Det sammanfaller med en förändring som jag har gjort, så det är klart att jag antar att det beror på den: installera en LED-ramp som drar 50 watt och som får ström genom det relä som syns på bilden. Tog fram multimetern och mätte på batteriet. Mycket riktigt är det i princip helt urladdat: 1,47 volt. Allt fungerade perfekt när jag körde för ett par dagar sedan. Är det normalt eller konstigt och säger det något om meningsfullt att multimetern visar 2,57 volt när jag mäter på batteriet och detta relä är borttaget?
View attachment 491395
Det där vita du ser är möjligen orsaken.
Hur det ser ut inuti reläet, om du fått in fukt även där så kan vara av intresse, men enklast är att bara byta ut reläet.


Jag bedömer att reläet du monterat är av korrekt typ.
Benämningen indikerar det.

Så här:
87: Normalt ÖPPEN (Normally Open, NO)
87A: Normalt SLUTEN (Normally Closed, NC)
1698993098688.png
Om du känner för att vara avancerad kan du ju köpa dig ett helt "ingjutet" relä, typ ett Hella 4RD 933 332-03
Men det löser ju inte problemet med utvändig oxidation.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det där vita du ser är möjligen orsaken.
Hur det ser ut inuti reläet, om du fått in fukt även där så kan vara av intresse, men enklast är att bara byta ut reläet.


Jag bedömer att reläet du monterat är av korrekt typ.
Benämningen indikerar det.

Så här:
87: Normalt ÖPPEN (Normally Open, NO)
87A: Normalt SLUTEN (Normally Closed, NC)
View attachment 491402
Om du känner för att vara avancerad kan du ju köpa dig ett helt "ingjutet" relä, typ ett Hella 4RD 933 332-03
Men det löser ju inte problemet med utvändig oxidation.
Det reläet du har på denna bild är av annan typ, med två utgångar.
Det skulle funka, men TS relä ser helt fel ut enligt den beskrivningen som finns på reläet.
Så prova att mäta på reläet om det är slutet eller öppet när styrspänning saknas.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det reläet du har på denna bild är av annan typ, med två utgångar.
Det skulle funka, men TS relä ser helt fel ut enligt den beskrivningen som finns på reläet.
Så prova att mäta på reläet om det är slutet eller öppet när styrspänning saknas.
Jag utgår från att TS relä, precis som det jag hade som exempel har märkning enligt DIN 72552. Av detta följer att 87=NO oavsett om symbolen är en aning otydlig eller ej.

Men symbolen kunde varit tydligare.
Om man söker efter motsvarande 5-pin relä från samma tillverkare klarnar bilden något lite grann iallafall.

1699005216886.png

1699004903826.png
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Källa II: https://www.12voltplanet.co.uk/relay-guide.html


Eller borde det inte egentligen vara märkt 87 / 87B...?
Var tusan kommer 30 in i bilden...? :hihi
Nåja, jag får gå på erfarenhet:
Alla reläer jag träffat på så är förbindelsen mellan 30 -> 87 NO.
Your mileage may be significantly different...

Men det där är ju en fråga om tycke och smak såklart och för att reda ut det hela i grunden (även om det inte berör grundfrågan) så frågar vi TS:
Applicerar du ström på 85 och 86 för att tända extraljuset, eller tar du bort strömmen från 85 och 86 för att tända ljuset?
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Egentligen spelar det inte så stor roll då lösningen ändå är den samma.,

Batterispänningen sjunker när TS kopplar in relät, och går upp när han kopplar ur = relät drar ström.

Är det ett NC relä så är det spolen som drar, är det ett NO så är det korrosionen som leder över.

Lösningen förblir oavsett nytt relä, nytt batteri.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Egentligen spelar det inte så stor roll då lösningen ändå är den samma.,

Batterispänningen sjunker när TS kopplar in relät, och går upp när han kopplar ur = relät drar ström.

Är det ett NC relä så är det spolen som drar, är det ett NO så är det korrosionen som leder över.

Lösningen förblir oavsett nytt relä, nytt batteri.
Det var min fråga, drar ett slutande ( NO?) relä ström oaktiverat?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ja precis men klubba verkar vilja missförstå med mening
Nej, och förstår detta inlägg ännu mindre än ditt första.

Ditt första inlägg var så konstigt att jag överdrivet förklarade vad jag menar med NC relä, och detta inlägg förstår jag än mindre.

Har läst ditt första inlägg flera gånger och förstår fortfarande inte.
Du skriver:
"Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?"

Vilket för mig är som någon säger, menar du att en glödlampa drar ström om den inte är rostig?, eller: Menar du att en motorcykel drar bensin även om det inte regnar?
Obegripligt, även om de båda marginellt påverkar el och bensinförbrukning. Därför jag förklarade extra nogrannt, men verkar inte ha hjälpt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej, och förstår detta inlägg ännu mindre än ditt första.

Ditt första inlägg var så konstigt att jag överdrivet förklarade vad jag menar med NC relä, och detta inlägg förstår jag än mindre.

Har läst ditt första inlägg flera gånger och förstår fortfarande inte.
Du skriver:
"Menar du att ett vanligt o-korroderat relä drar ström?"

Vilket för mig är som någon säger, menar du att en glödlampa drar ström om den inte är rostig?, eller: Menar du att en motorcykel drar bensin även om det inte regnar?
Obegripligt, även om de båda marginellt påverkar el och bensinförbrukning. Därför jag förklarade extra nogrannt, men verkar inte ha hjälpt.
Lugna ner dig, jag undrade om ett relä som slår till med ”styrström” verkligen drar ström oaktiverat. Vet inget om NC eller annat.

Tror de flesta förstår vad jag menar, och fick ju svar från någon annan istället. Dina övriga jämförelser och påståenden du lägger i min mun får mig att undra om du glömt din medicin idag.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top