Kan ett relä ladda ur batteriet?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Lugna ner dig, jag undrade om ett relä som slår till med ”styrström” verkligen drar ström oaktiverat. Vet inget om NC eller annat.

Tror de flesta förstår vad jag menar, och fick ju svar från någon annan istället. Dina övriga jämförelser och påståenden du lägger i min mun får mig att undra om du glömt din medicin idag.
Någon stockholmare har köpt omärkta piller på "plattan", går ut på nätet och skriver totalt obegripliga inlägg, jag försöker sakligt och så simpelt att en 5-åring förstår förklara och det är JAG som glömt min medicin?

Katt på spisen frysen tom, allah ketchup!, fan idiot om du inte förstår, glömt din medicin igen?

I Teknikhörnan.... Om det behöver nämnas
 
Last edited:

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Jag tror en del av missförståndet beror på vad "aktiverat" betyder. Att relät är aktiverat betyder inte att belysningen är aktiverad (på).

Ett NC-relä är aktiverat när belysningen är avslagen. Således drar spolen i relät ström när belysningen är avslagen. Relät aktiverat och belysningen oaktiverad. När belysningen är på drar istället spolen i relät ingen ström. Relät oaktiverat och belysningen aktiverad.

Ett NO-relä är aktiverat när belysningen är påslagen. Spolen i relät drar ström när belysningen är på. Relät aktiverat och belysningen aktiverad.

NC, normalt sluten brytare i relät. Dvs strömbrytaren är på vid oaktiverat relä.
När ström kopplas till spolen på relät öppnas strömbrytare, slås av.
Ovanligt på ex belysning.

NO, normalt öppen brytare i relät. Dvs strömbrytaren är av vid oaktiverat relä.
När ström kopplas till spolen på relät sluts strömbrytaren, slås på.

Det känns som frågeställaren tolkar det som att ett oaktiverat relä är detsamma som att ljuset är avslagit men så är ej fallet med NC relä.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Förekommer ju växlande relä som för helljus/halvljus och då är det felanvänt.

Ett vanligt relä drar uppåt 150mA så 100 timmar är 15Ah

Tar inte många månader för ett vanligt batteri att få död p.g.a ålderdom(förutom AGM/GEL) som tål kanske 500 cykler.

Vanliga enkla frisyra/m.m (ej start/stopp) batterier tål kanske 25-50 cykler 100%-0% o är sedan slut
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Reläet är av felaktigt typ, och ligger och drar ström hela tiden när LED rampen är släckt.
Jäklar! Men hur kan själva reläet dra ström? Är inte så att jag förväntar mig att mycket knepiga grejer (som magnetism) ska gå att förklara enkelt för en novis, men undrar uppriktigt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jäklar! Men hur kan själva reläet dra ström? Är inte så att jag förväntar mig att mycket knepiga grejer (som magnetism) ska gå att förklara enkelt för en novis, men undrar uppriktigt.
Det är en elektromagnet som får reläet att röra sig mellan lägena. Spolen runt aktuatorn drar ström.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller med.
Reläet är av felaktigt typ, och ligger och drar ström hela tiden när LED rampen är släckt.
Helt bakvänd konstruktion.
Byt relä, och nu även batteri.
Det räcker inte med att byta relä. Till ett slutande relä.
Inkopplingen måste ändras så reläspolen får ström när LED-rampen ska tändas.
Kanske räcker det "med att byta plats på AV och PÅ skyltarna" på den strömbrytare som styr reläet ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan också trösta dig med den här tråden till fikapausen
Du kom rätt billigt undan med nytt batteri och nytt relä :)
jämfört med många av oss andra. :huvet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det räcker inte med att byta relä. Till ett slutande relä.
Inkopplingen måste ändras så reläspolen får ström när LED-rampen ska tändas.
Kanske räcker det "med att byta plats på AV och PÅ skyltarna" på den strömbrytare som styr reläet ?
Ja, det skulle det faktiskt.
Det där reläet kan aldrig fungera till den tänkta kopplingen om det är som det är ritat på reläet.
Visst finns det andra saker att göra, men reläet är inte användbart.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ja, det skulle det faktiskt.
Det där reläet kan aldrig fungera till den tänkta kopplingen om det är som det är ritat på reläet.
Visst finns det andra saker att göra, men reläet är inte användbart.
Men varför har det fungerat så som jag ville då – att ljuset aktiveras när jag aktiverar helljusknappen?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Du kan också trösta dig med den här tråden till fikapausen
Du kom rätt billigt undan med nytt batteri och nytt relä :)
jämfört med många av oss andra. :huvet
Vad kunde ha hänt med mindre tur alltså?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men varför har det fungerat så som jag ville då – att ljuset aktiveras när jag aktiverar helljusknappen?
Nu har du en BMW så det mest styrs ju av små sändare vid reglaget och små mottagare vid lamporna och signalerna går vi CANBUS(?) i genom hojen.
Men hade du reläet kopplat till halvljuset så kan det bli så om HALV-ljuset slås av så tänds LED-rampen samtidigt som du tänder HEL-ljuset.
Vad är det för fordon
modell?
årgång ?
Vilken LED-ramp är det ? Har du någon länk ?
Har du kopplat in relä och LED-ramp själv eller har någon annan gjort det ?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ja ett relä kan ladda ur batteriet. De finns ett inlägg om en medlem som kom tillbaka efter sin 14 dagars semester och hittar Volvon helt död på flygplatsparkeringen. Visade sig vara ett relä som låg draget när Volvon stod parkerad.

Kollade det 40A dubbelrelä jag har för Xenon hel och halvljus. De två reläspolarna har motstånd 90 Ohm.
Antag batteriet i genomsnitt när det töms håller 12 Volt. Då blir strömmen genom EN 90 Ohm reläspole 0,13 A och det går ut 3,2 Ah / dygn ur batteriet eller 6,4 Ah på två dygn.
Och det är ingeting som är så förödande för ett startblybatteri som att stå dåligt laddat, urladdat är katastrof. Jag tippar att till våren behöver din hoj nytt batteri.

Jag kopplade på PCn på en Audi A4 för inte så länge sedan.
Fick ingen kontakt med ECUn.

Ägaren sa att batteriet var nytt för det gamla var dött, och att man måste ha laddaren på för att inte batteriet skall ta slut.

Jag frågade om han kollat alla säkringar, de hade han, men inte de under huven.

När vi öppnar huven är det vatten i säkringslådan, helt upp till ECUn.

Alla relän i lådan ligger i vatten, är fulla med rost och glödstiften samt en del andra delar har haft ström på konstant sedan det inträffade.

Dåliga relän drar tjuvström, och tjuvströmmen dödar batteriet.
Det lärde vi oss då.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Letar ni efter läckströmmar kan ni ta en multimeter o ställa i A läget runt 1-2A.

Sen rycker man säkring för säkring och petar ned provpinnarna där säkringen sitter - gör varje mätning iaf 20 sek om det blir reset

Man skall inte ha speciellt mycket ,vissa skall ha 10mA b.la larmström,minneström(klockström) och viss övervakning som till nyckel/upplås.

Det skall inte vara hundratals mA nånstans.

Tänding av naturligtvis
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Imorgon visar det sig ifall felet var reläet, som drog ström när tändningen var av och förstörde originalbatteriet. Har idag kört en sväng på samma sätt som när det förut var stendött dagen efter.
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.03.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.10.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.16.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.26.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.36.png
Skärmavbild 2023-11-06 kl. 00.43.43.png
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hoppas det fungerar med nya batteriet!
Om inte - du skulle kunna ta bort reläet "pipa av"/Ohm mäta mellan de två punkter du kopplat matnings spänningen på.
Om det piper eller motståndet är "0" mellan kontaktpunkterna då du kopplat bort reläet så har du hittat felet. Precis som skrivits tidigare så måste du då aktivera reläet för att led rampen ska släckas = drar ström.
 

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Imorgon visar det sig ifall felet var reläet, som drog ström när tändningen var av och förstörde originalbatteriet. Har idag kört en sväng på samma sätt som när det förut var stendött dagen efter.
View attachment 491611
View attachment 491612
View attachment 491613
View attachment 491614
View attachment 491615
View attachment 491616


Bildmässigt vansinnigt behändigt med batteriet under "motorhuven" fram:
Batteri, multimeter, lyse och LED-ramp i samma bild. Sweet.

Bra också att du tecknat batterieabonnemang hos Biltema.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top