Kan man använda bensin med 15% diesel i hojen?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller 15% dieselinblandning till en hojmotor så är den främsta risken att motorn högfartsspikar sönder sig.
Det har hänt att mackar fyllt diesel i fel cistern, så att dieselblandad bensin sålts som bensin. Jag tror det hände vid Sillekrog för några år sedan. Det var en massa motorskador på bensinbilar till följd av det. Sönderspikade kolvar, toppar osv.

Det förbränningsmässiga problemet med bensin i en dieselmotor är att bensin är tändovilligt (oktantal), medan dieselbränslen är tändvilliga (cetantal). Således kan en diesel som körs på bensin knacka, eftersom tändförseningen blir för stor. Blir som att köra med feltimad insprutningstidpunkt på en diesel. Det stora problemet är dock att smörjningen av högtryckspumpen blir otillräcklig.

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.

Det sägs att tysk bensin har högre energiinnehåll, för det är vad som står på pumpen. Bensin. Etanol har ju inga direkta energihöjande egenskaper så man får väl tro vad man vill... Men tysk soppa ska inte vara som den gojan som späds ut med annars osäljbar etanol här hemma. Det är ju visserligen smart, späd ut soppan med billig etanol och saluför det som en bra bensin, till ett mycket högre pris. Ökar förtjänsten rätt bra det.

Haha du får det att låta som någon mysko kille som fifflar med sina knarkpåsar i en gränd i Malmö. Ähh vafan dra ner lite socker där i de pulvret, så tjänar vi mer vettu.

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Vad gäller 15% dieselinblandning til en hojmotor så är den främsta risken att motorn högfartsspikar sönder sig.
Det har hänt att mackar fyllt diesel i fel cistern, så att dieselblandad bensin sålts som bensin. Jag tror det hände vid Sillekrog för några år sedan. Det var en massa motorskador på bensinbilar till följd av det. Sönderspikade kolvar, toppar osv.

Det förbränningsmässiga problemet med bensin i en dieselmotor är att bensin är tändovilligt (oktantal), medan dieselbränslen är tändvilliga (cetantal). Således kan en diesel som körs på bensin knacka, eftersom tändförseningen blir för stor. Blir som att köra med feltimad insprutningstidpunkt på en diesel. Det stora problemet är dock att smörjningen av högtryckspumpen blir otillräcklig.
Är du helt säker på att det verkligen var bensinmotorer som gick sönder av dieselinblandning? De borde absolut inte spika av det, eftersom dieselmotorer har mycket högre komp just för få dieseln att antändas av trycket. Skulle diesel få en bensinmotor att spika, så skulle dieselmotorn spika ännu mer med samma bränsle! Kör du en bensinmotor med lägre komp på diesel är resultatet att den blir svårstartad och går lite trögt kanske.
Haha du får det att låta som någon mysko kille som fifflar med sina knarkpåsar i en gränd i Malmö. Ähh vafan dra ner lite socker där i de pulvret, så tjänar vi mer vettu.
Den 95-oktaniga bensinen du tankar på macken innehåller 5 % etanol. (Källa: http://www.statoil.se/file_archive/produktinformation/E85.pdf första stycket)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du helt säker på att det verkligen var bensinmotorer som gick sönder av dieselinblandning? De borde absolut inte spika av det, eftersom dieselmotorer har mycket högre komp just för få dieseln att antändas av trycket. Skulle diesel få en bensinmotor att spika, så skulle dieselmotorn spika ännu mer med samma bränsle! Kör du en bensinmotor med lägre komp på diesel är resultatet att den blir svårstartad och går lite trögt kanske.
Ja jag är helt säker.
Dieselbränsle spikar så fort det blir lite trottelöppning på en modern bensinmotor. Det är nämligen mycket tändvilligare än ottomotorbränslen. Eftersom bränsleluftblandningen är förblandad och närvarande under hela kompressionstakten på en ottomotor, så blir det som att köra på ett bränsle med alldeles för lågt oktantal.

Cetantal kan liknas vid inversen på oktantal.

I en dieselmotor vill man ha ett tändvilligt bränsle (högt cetantal), så att tändförseningen, dvs tiden från insprutningens början till tändningen, blir så kort som möjligt. Att en dieselmotor knackar när den är kall beror just på att tändförseningen då är stor pga av den låga temperaturen, då blir det tryckpeak (dieselknack) när allt det under tändförseningsfasen insprutade bränslet tänder.

Äldre fotogenkonverterade bensinmotorer kan ofta köras på en 50/50-blandning av bensin och diesel som ersättning för den idag svårtillgängliga motorfotogenen. Men sådana motorer har mycket lågt CR.

Last edited:

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Ja jag är helt säker.
Dieselbränsle spikar så fort det blir lite trottelöppning på en modern bensinmotor. Det är nämligen mycket tändvilligare än ottomotorbränslen. Eftersom bränsleluftblandningen är förblandad och närvarande under hela kompressionstakten på en ottomotor, så blir det som att köra på ett bränsle med alldeles för lågt oktantal.

Cetantal kan liknas vid inversen på oktantal.

Äldre fotogenkonverterade bensinmotorer kan ofta köras på en 50/50-blandning av bensin och diesel som ersättning för den idag svårtillgängliga motorfotogenen. Men sådana motorer har mycket lågt CR.
Så diesel skulle självantända lättare än bensin? När man googlar det ( http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1....,cf.osb&fp=5dddb7a095b864f0&biw=1680&bih=920 ) verkar det vara tämligen lungt att stoppa in diesel i sin bensinare, t.om. OKQ8 svarar att det är okej sålänge bilen inte börjar uppträda ryckigt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Om du vill se en spektakulär självdestruktion av tex en sporthojsmotor, så dra upp den på maxeffekt i en bromsbänk, stå långt ifrån och öka sen på inblandningen av dieselbränsle: Nu finns det få saker som kan gå fel om man vill åse ett spektakulärt motorras.

Ren diesel i bensinmotor är dock ofta ofarligt, eftersom motorn ofta inte startar eller stannar innan man hunnit lasta motorn. Diesel har för hög flampunkt och för lågt ångtryck för att många bensinmotorer ska kunna starta.

Så diesel skulle självantända lättare än bensin? När man googlar det ( http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1....,cf.osb&fp=5dddb7a095b864f0&biw=1680&bih=920 ) verkar det vara tämligen lungt att stoppa in diesel i sin bensinare, t.om. OKQ8 svarar att det är okej sålänge bilen inte börjar uppträda ryckigt.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det som händer med en dieselmotor som körs på bensin? Upplys mig :)
Begränsad räckvidd. En kollega på jobbet med bensinbil lånade en dieselbil när hans egen var på reparation. Efter han tankat dieselbilen med bensin kom han några 100 meter från bensinstationen.
Innan den dog.

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Jag mindes fel ang bensinstationen som fick dieselinblandning i bensincisternerna.
Det var inte Sillekrog, utan Nyköpingsbro.

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.282698

Verkar inte vara så ovanligt. för 2-3 år sedan var jag ute på hojtur med min morbror. Hans HD FatBoy behövde tankas så vi svängde förbi Shell nere i Aspudden.
Vi kom inte långt efter den tankningen....hans hoj började ryka och gå väldigt illa. Tog ett tag innan vi kom på att tanken var full med diesel.
Åkte tillbaks till macken efter en stund där den nästan gråtfärdiga tjejen i kassan bekräftade att de hade fått diesel påfyllt i bensintanken.
Undrar vad det kostade att fixa alla bilar somhunnit tanka?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag hade sönder en SAAB 9-5 motor då jag fick diesel i tanken, och detta efter att man hade tömt tanken och fylt på med ren bensin.
Kostade 50 000 att fixa, men betalades av PREEM då det var de som hade fått diesel i sina bensintankar.
Efter man tömt tanken gick motorn fint ända tills jag varvade upp bilen, då gick den sönder.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Om du vill se en spektakulär självdestruktion av tex en sporthojsmotor, så dra upp den på maxeffekt i en bromsbänk, stå långt ifrån och öka sen på inblandningen av dieselbränsle: Nu finns det få saker som kan gå fel om man vill åse ett spektakulärt motorras.

...............................

Måste prova direkt!!! :hoppa Fast jag vill stå nära....

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Mig veterligen skär en dieselmotor om den körs på bensin. Detta (som jag fått det förklarat för mig, är definitivt inte särskilt kunnig inom området själv) pga av att dieselmotorn smörjs av dieseln självt (dvs drivmedlet) men bensinmotorn måste ha separat smörjning. Det innebär att när dieselmotorn, som inte har separat smörjsystem, körs på bensin, som inte smörjer, blir friktionen i motorn snabbt för hög och motorn skär. Kommer inte alltför långt.

En god väns far köpte för en tid sedan en BMW 535d (efter att i MÅNGA år kört bensinbil) och när han andra gången på kort tid råkat tanka bensin av gammal vana, med följd att motor nr. 3 nu fick stoppas in i bilen, fick han nog och köpte en bensinare igen...

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
jag som aldrig tankar diesel (varken i bil eller MC), kan/hinner man vid tankning se om det skulle RÅKA komma diesel istället för bensin?

Med ca 100 tankningar per år i Sverige, Norge och Europa så känns det som en tidsfråga innan det rinner ner fel soppa (diesel) i tanken :gråta

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
jag som aldrig tankar diesel (varken i bil eller MC), kan/hinner man vid tankning se om det skulle RÅKA komma diesel istället för bensin?

Med ca 100 tankningar per år i Sverige, Norge och Europa så känns det som en tidsfråga innan det rinner ner fel soppa (diesel) i tanken :gråta
Handtaget är ju oftast svart på dieselpumparna, kanske är annorlunda i andra länder. Men det visste du antagligen redan. Doften är nog ett säkrare kännetecken, det är lätt att känna skillnad på diesel- och bensinlukt. Sålänge man inte står och sover när man tankar så borde man notera att det luktar ovanligt.

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96

Ren diesel i bensinmotor är dock ofta ofarligt, eftersom motorn ofta inte startar eller stannar innan man hunnit lasta motorn. Diesel har för hög flampunkt och för lågt ångtryck för att många bensinmotorer ska kunna starta.
Ja okej, jag förstår. Men det är alltså ganska liten risk att råka förstöra bensinmotorn med diesel om man råkar feltanka, om man inte bestämmer sig för att bromsa/köra hårt med fordonet direkt efteråt? Enligt Vi bilägare uppstår normalt inga allvarliga motorskador: http://www.vibilagare.se/reportage/feltenkningen-kan-bli-dyr-15164

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja okej, jag förstår. Men det är alltså ganska liten risk att råka förstöra bensinmotorn med diesel om man råkar feltanka, om man inte bestämmer sig för att bromsa/köra hårt med fordonet direkt efteråt? Enligt Vi bilägare uppstår normalt inga allvarliga motorskador: http://www.vibilagare.se/reportage/feltenkningen-kan-bli-dyr-15164

Ja det var nog ingen slump att dieselincidenten vid just Nyköpingsbro vållade så mycket motorskador. Eftersom det är en motorvägsmack. Således kom nog många ut på motorvägen på den rena bensinen i ledningar och filter, sen kom den dieselblandade bensinen fram till motorn när den låg på förhållandevis hög belastning.

Är det däremot stadskörning direkt efter tankningen, kommer man nog märka att motorn tjuvstannar och trottlar dåligt.

Tror inte man ska ha hysa teknisk tilltro till "Vi bilägare", "topgear" och liknande media för bilkonsumenter.
Tycker dessa journalister gör ett snudd på tekniskt okunnigt intryck. Kärnkompetensen verkar vara mer inriktad på design, färg, form, känslor, "attityd" och liknande humaniora.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mig veterligen skär en dieselmotor om den körs på bensin. Detta (som jag fått det förklarat för mig, är definitivt inte särskilt kunnig inom området själv) pga av att dieselmotorn smörjs av dieseln självt (dvs drivmedlet) men bensinmotorn måste ha separat smörjning. Det innebär att när dieselmotorn, som inte har separat smörjsystem, körs på bensin, som inte smörjer, blir friktionen i motorn snabbt för hög och motorn skär. Kommer inte alltför långt.

En god väns far köpte för en tid sedan en BMW 535d (efter att i MÅNGA år kört bensinbil) och när han andra gången på kort tid råkat tanka bensin av gammal vana, med följd att motor nr. 3 nu fick stoppas in i bilen, fick han nog och köpte en bensinare igen...

Min erfarenhet är att en dieselbil som får bensin stannar.
Ex-sambons syster hade lånat bilen och skulle vara snäll och tanka upp den. Tyvärr så råkade hon hälla 95 oktan i den. Hon kom 1 km innan den diesel som fanns i ledningarna var slut och bilen dog.
Det jag fick göra var att byta bränslefiltret och slanga ur allt bränsle och ersätta med ny diesel. sen gick bilen som vanligt igen.

Du har i stort sett likadant smörjsystem på en diesel som på en bensinare. Så det där att dieselmotorn smörjs av bränslet och inte har separat smörjning är inte sant. Däremot så har diesel och bensin väldigt olika förbränningsegenskaper. Så med lite lagom inblandning av bensin i en diesel så kommer den att gå men den riskerar att knacka sönder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har i stort sett likadant smörjsystem på en diesel som på en bensinare. Så det där att dieselmotorn smörjs av bränslet och inte har separat smörjning är inte sant.

Du glömde injektorerna, det är dom och dieselpumpen som skär. Förutom div andra problem tex brist på bränsletryck pga luftbubblor från kokande bränsle samt lägre viskositet hos bensinen. Och svårigheter att ens få bränslet att brinna.

Sen blir det inte knack i en diesel som körs på bensin, eftersom bensinen har betydligt lägre cetantal och högre oktantal. Däremot så blir det typiska dieselknackande ljudet ännu högre pga av att större tändfördröjning ger mer förblandad förbränning innan diffusionsflamman tar vid. Detta ljud är dock inte detsamma som knack.

Kalghatgi var nog först att köra bensin-diesel i lab, naturligtvis med tillsatt smörjmedel i bensinen.
http://papers.sae.org/2006-01-3385

Varje gång detta diskuteras så låter sig folk luras in i tron att diesel skulle ha högre oktantal än bensin bara för att dieselmotorer har högre kompression men i dieseln komprimeras bara luft utan bränsle och ren luft utan bränsle självantänder inte.

Angående grundfrågan, 15% diesel i hojen så är det big no no. Vore jag i djungeln och måste hem så skulle jag köra väldigt försiktigt, på låga växlar och med så litet gaspådrag som jag bara kan.
Däremot så skulle jag nog fylla det bränslet i min biltank i samband med tankning. Och därefter fylla på med 98-oktanig bensin. Med 10 liter 15% diesel-bensin blandat i 60-70 liter 98-oktanigt så är vi nere under 3% diesel i bensinen, och ett oktantal i närheten av 95 vilket är vad min bil är konstruerad för.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84

Nä. Nu e du ute och cyklar... både bensin och diesel motorer har följe smörjning ..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras