Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad gäller 15% dieselinblandning till en hojmotor så är den främsta risken att motorn högfartsspikar sönder sig.
Det har hänt att mackar fyllt diesel i fel cistern, så att dieselblandad bensin sålts som bensin. Jag tror det hände vid Sillekrog för några år sedan. Det var en massa motorskador på bensinbilar till följd av det. Sönderspikade kolvar, toppar osv.
Det förbränningsmässiga problemet med bensin i en dieselmotor är att bensin är tändovilligt (oktantal), medan dieselbränslen är tändvilliga (cetantal). Således kan en diesel som körs på bensin knacka, eftersom tändförseningen blir för stor. Blir som att köra med feltimad insprutningstidpunkt på en diesel. Det stora problemet är dock att smörjningen av högtryckspumpen blir otillräcklig.
Det har hänt att mackar fyllt diesel i fel cistern, så att dieselblandad bensin sålts som bensin. Jag tror det hände vid Sillekrog för några år sedan. Det var en massa motorskador på bensinbilar till följd av det. Sönderspikade kolvar, toppar osv.
Det förbränningsmässiga problemet med bensin i en dieselmotor är att bensin är tändovilligt (oktantal), medan dieselbränslen är tändvilliga (cetantal). Således kan en diesel som körs på bensin knacka, eftersom tändförseningen blir för stor. Blir som att köra med feltimad insprutningstidpunkt på en diesel. Det stora problemet är dock att smörjningen av högtryckspumpen blir otillräcklig.
Last edited: