Kan man använda bensin med 15% diesel i hojen?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Du kan köra vidare. Det kommer inte hända någonting mer än att den ryker lite extra, och ev tappar lite effekt. Tanka på riktig soppa undan för undan.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
OffTopic:
Alla märkens 95 innehåller 5% entanol (det är på G att bli 10% efter EU-beslut)

Både shells vpower & 98oktan innehåller 5% entanol numera.
statoils 98 innehåller ingen entanol
okq8's 98 innehåller 5% etanol.

Shiiiit! jag som trode att all 98 samt vpower var utan etanol öht!
Har ju tankat okq8 senaste tiden och före det vpower.... nu blir det till att byta till statoils 98

OnTopic:
Precis som många säger här så skulle man ta den soppan med 15% disel och stoppa in i vardagsbilen, fast med 10L åt gången o resten 98. Så har man 50L av "fulspoppan" blir det 5 tankningar.
Det ska då inte havera nått.
Och som endel säger: stoppa inte fulsoppan i en 2T.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
du skulle med behöva gå om skolan din idi.. lära dig läsa.

125cc två takt

sedan är de så att vi pratar om 7,5l diesel utblandat i 42,5l bensin 15% alltså inte en hel tank diesel.
tanka några liter till så har dieseln försvunnit :dummer

ja, och kanske måste jag lära mig skriva också för du fattade tydligen inte att 15% diesel i 95-oktanig bensin ger ca 80 oktan oavsett mängden.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara säkrare att köra med 80-oktanig bensin i en 125cc 2t? En 125a har sällan mindre litereffekt och framför allt så använder man mer eller mindre all tillgänglig effekt om man sitter på en 125a medans man faktiskt kan ta det lugnt på en literklubba.

Och ännu mindre förstår jag hur du får plats med 42.5 liter bensin i tanken på en 125a?

Och det där med att späda ut tror jag faktiskt att jag redan skrivit om men vad vet jag en idi.. med mina bristande svenskakunskaper i kombination med :dummer

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Min erfarenhet är att en dieselbil som får bensin stannar.
Ex-sambons syster hade lånat bilen och skulle vara snäll och tanka upp den. Tyvärr så råkade hon hälla 95 oktan i den. Hon kom 1 km innan den diesel som fanns i ledningarna var slut och bilen dog.
Det jag fick göra var att byta bränslefiltret och slanga ur allt bränsle och ersätta med ny diesel. sen gick bilen som vanligt igen.

Du har i stort sett likadant smörjsystem på en diesel som på en bensinare. Så det där att dieselmotorn smörjs av bränslet och inte har separat smörjning är inte sant. Däremot så har diesel och bensin väldigt olika förbränningsegenskaper. Så med lite lagom inblandning av bensin i en diesel så kommer den att gå men den riskerar att knacka sönder.

Som sagt, inte särskilt kunnig inom området. Lärde jag mig något idag också:)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras