Kan man använda bensin med 15% diesel i hojen?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är väl om man har katalysator det kan bli problem,annars skulle jag köra på bara , men en diesel på bensin - den motorn skulle ringa morsan om den kunde o skrika:4skrika
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Går det så går det. Det jag kan tänka mig är att dieseln inte förbränns och späder ut oljan på cylinderväggarna varpå "slitaget ökar" det vill säga kolven skär.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vi tar en enkel jämförelse, så alla hänger med.:hej

Kan man äta bajs? Ja det kan man, men magen blir knappast glad.
Kan man köra en bensinmotor med diesel i bensinen? Ja det kan man, men motorn blir knappast glad.

Slutsats: Stoppa inte bajs i munnen och stoppa inte diesel i en bensinmotor. Bensin och diesel kan du dessutom inte separera enkelt. Varför ens överväga att chansa att få problem när det handlar om ~700kr?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vad är det som händer med en dieselmotor som körs på bensin? Upplys mig :)

en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,


MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer. ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin) Pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminiumspån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k

hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.
 
Last edited:

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Den spikar satan i gatan och dör efter en stund, den blir överkompad, soppan tänder långt innan kolven kommer upp,.
Smatrrar jävlar i det. Förr på de gamla Mercedes dieslarna 70-80 tal kunde man spä med bensin upp till 20% på vintern när det var riktigt kallt typ 15-25 minus.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Den spikar satan i gatan och dör efter en stund, den blir överkompad, soppan tänder långt innan kolven kommer upp,.
Smatrrar jävlar i det. Förr på de gamla Mercedes dieslarna 70-80 tal kunde man spä med bensin upp till 20% på vintern när det var riktigt kallt typ 15-25 minus.

Det tänkte jag med först, borde ju spika, men sen gick jag iväg och kom då att tänka på att en dieselmotor e ju direktinsprutad och sprutar inte in nåt bränsle i cylindern föränn kolven är vid TDC, altså borde den omöjligt kunna tända tidigare.

Blir ju skillnad om man som du nämnde tidigare, tex sprutar startgas i luftfiltret, då är ju gasen i cylindern medans kolven komprimerar det. Men normalt i en diselmotor komprimerar ju kolven helt ren luft utan nåt bränsle i
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,


MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin).. pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminium spån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k

hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.

Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,


MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer. ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin) Pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminiumspån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k

hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.

Kör själv en ford mondeo diesel som har ett smart munstycke så man inte kan tanka fel, men vw tjänar väl fint på feltankningarna...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har faktist kört en moppe på diesel men det krävdes att den var varm för att starta .Men det är möjligt att den fick mycket stryk av provturen

Körde också moppe med diesel:D
en gång i tiden , men hade då 2st tankar en med oljeblandat för varmkörning, en med diesel som man fick gratis av en kompis!!! gick gjorde den, med ett gigantiskt rökmoln av diesel rökeftersig............
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Det tänkte jag med först, borde ju spika, men sen gick jag iväg och kom då att tänka på att en dieselmotor e ju direktinsprutad och sprutar inte in nåt bränsle i cylindern föränn kolven är vid TDC, altså borde den omöjligt kunna tända tidigare.

Blir ju skillnad om man som du nämnde tidigare, tex sprutar startgas i luftfiltret, då är ju gasen i cylindern medans kolven komprimerar det. Men normalt i en diselmotor komprimerar ju kolven helt ren luft utan nåt bränsle i

Det spikar satan sen dör den... Ut o testa om du inte tror mig..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.

ehhh så läser vi på lite innan vi postar .... du har lågtrycks pumpar som pumpar fram bränslet till ---> HÖGtryckspumpen .. som sen ökar trycket till 1700-2000 bar här har du lite läsning http://www.commonrail.info/
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.

Det finns en sugstrålepump i tanken som levererar fram till (högtryckspumpen/kuggremsdriven) Totalhavererar om den inte smörjs av diesel.

Säger bara TANKA INTE FEL en common rail motor i vw/audi/seat/skoda diesel.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Kör själv en ford mondeo diesel som har ett smart munstycke så man inte kan tanka fel, men vw tjänar väl fint på feltankningarna...

jo det är en hel del feltankningar . oftast hinner föraren inse vad han gjort innan det är försent . men som sagt .. har bytt en del komletta system . var av rekordet är en Q7 V6 TDi som gick lös på en 130 tusen . tyväe är det du och jag som får betala i form utav försäkrings premier.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
ehhh så läser vi på lite innan vi postar .... du har lågtrycks pumpar som pumpar fram bränslet till ---> HÖGtryckspumpen .. som sen ökar trycket till 1700-2000 bar här har du lite läsning http://www.commonrail.info/

Ehh.. Ja jag skrev att man har elpump i tanken, sen kommer högtryckaren, men common rail betyder ju bara att spridarn ligger på samma rör så det kan kvitta. Låter märkligt att högtryckaren skulle skära direkt, men lita på dig. Men Bmw o Merca håller iaf.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Juste för fan.... Fanns ju sån jävla soppa i hela tyskland och övriga europa 95+ eller 95 super som innehöll 95% eller 90% bensin och sen 5-10% etanol. Var skit nojig att jag inte skulle få in det i hojen så jag fick alltid läsa noga. För båda pumparna var med gröna hantag och allt som skiljde sig var ofta bara en liten markering typ "+" eller "super" när det endast stod 95 med stora bokstäver.

Hade det skadat MC:n?
Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.

Det sägs att tysk bensin har högre energiinnehåll, för det är vad som står på pumpen. Bensin. Etanol har ju inga direkta energihöjande egenskaper så man får väl tro vad man vill... Men tysk soppa ska inte vara som den gojan som späds ut med annars osäljbar etanol här hemma. Det är ju visserligen smart, späd ut soppan med billig etanol och saluför det som en bra bensin, till ett mycket högre pris. Ökar förtjänsten rätt bra det.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
ja men det e väll klart att högtrycks pumpen har med commonrail systemen att göra utan den så får du inte en droppe diesel ifrån spridarna. såvidare du inte tankar med 50% nitroglycerin och spränger dig igenom spridaren :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.

Det sägs att tysk bensin har högre energiinnehåll, för det är vad som står på pumpen. Bensin. Etanol har ju inga direkta energihöjande egenskaper så man får väl tro vad man vill... Men tysk soppa ska inte vara som den gojan som späds ut med annars osäljbar etanol här hemma. Det är ju visserligen smart, späd ut soppan med billig etanol och saluför det som en bra bensin, till ett mycket högre pris. Ökar förtjänsten rätt bra det.
Etanol är inte billigt. Anledningen till att E10 idag (trots lagrum) ännu inte säljs, är att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för 10% inblandning.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top