Klockringaren
nissenys
Det är väl om man har katalysator det kan bli problem,annars skulle jag köra på bara , men en diesel på bensin - den motorn skulle ringa morsan om den kunde o skrika
Vad är det som händer med en dieselmotor som körs på bensin? Upplys mig
Den spikar satan i gatan och dör efter en stund, den blir överkompad, soppan tänder långt innan kolven kommer upp,.
Smatrrar jävlar i det. Förr på de gamla Mercedes dieslarna 70-80 tal kunde man spä med bensin upp till 20% på vintern när det var riktigt kallt typ 15-25 minus.
en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,
MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin).. pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminium spån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k
hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.
en gammal pump diesel klarar nog det ganska bra,
MEN det gör definitivt inte V.A.G:s common rail motorer. ( vid t.ex feltankningar vilket då oftast är hög koncentration bensin) Pumpen skär innan du hinner blinka . med resultatet att du har aluminiumspån från denne i hela bränslesystemet inklusive spridarna som kostar ca 6000-7000 kr styck .. har gjort vi flera feltankade Audi och VW bilar på jobb och reparationerna brukar sluta någonstans mellan 60-100k
hur det är på andra bilmärken vill jag inte diskutera men jag tror det e typ samma.
Har faktist kört en moppe på diesel men det krävdes att den var varm för att starta .Men det är möjligt att den fick mycket stryk av provturen
Det tänkte jag med först, borde ju spika, men sen gick jag iväg och kom då att tänka på att en dieselmotor e ju direktinsprutad och sprutar inte in nåt bränsle i cylindern föränn kolven är vid TDC, altså borde den omöjligt kunna tända tidigare.
Blir ju skillnad om man som du nämnde tidigare, tex sprutar startgas i luftfiltret, då är ju gasen i cylindern medans kolven komprimerar det. Men normalt i en diselmotor komprimerar ju kolven helt ren luft utan nåt bränsle i
Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.
Men common rail har ju inte med pumpen att göra ?? Idag är det ju elektriska pumpar i tanken, och har varit med om flera feltankade mercor o bmw o där händer i te ettskit, bara o lossa soppeslangen o köra ut bensinen o sen i med diesel.
Kör själv en ford mondeo diesel som har ett smart munstycke så man inte kan tanka fel, men vw tjänar väl fint på feltankningarna...
ehhh så läser vi på lite innan vi postar .... du har lågtrycks pumpar som pumpar fram bränslet till ---> HÖGtryckspumpen .. som sen ökar trycket till 1700-2000 bar här har du lite läsning http://www.commonrail.info/
Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.Juste för fan.... Fanns ju sån jävla soppa i hela tyskland och övriga europa 95+ eller 95 super som innehöll 95% eller 90% bensin och sen 5-10% etanol. Var skit nojig att jag inte skulle få in det i hojen så jag fick alltid läsa noga. För båda pumparna var med gröna hantag och allt som skiljde sig var ofta bara en liten markering typ "+" eller "super" när det endast stod 95 med stora bokstäver.
Hade det skadat MC:n?
Etanol är inte billigt. Anledningen till att E10 idag (trots lagrum) ännu inte säljs, är att oljebolagen inte är inkomstkompenserade för 10% inblandning.Du vet om att det blandas i ganska mycket etanol i bensinen i Sverige också va? Just nu är Shell V-power värst hörde jag av erfarna motorbyggare, vanlig bensin med en hel del etanol för att få upp oktantalet. Tack för det St1.
Det sägs att tysk bensin har högre energiinnehåll, för det är vad som står på pumpen. Bensin. Etanol har ju inga direkta energihöjande egenskaper så man får väl tro vad man vill... Men tysk soppa ska inte vara som den gojan som späds ut med annars osäljbar etanol här hemma. Det är ju visserligen smart, späd ut soppan med billig etanol och saluför det som en bra bensin, till ett mycket högre pris. Ökar förtjänsten rätt bra det.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |