Kan man leva på räntan?

Inte på ren bankränta, men med lite kloka investeringar så räcker 5 miljoner utan problem. Dock måste du kunna tänka dej att jobba lite effektivare med pengarna än på ett sparkonto.

Dock blir det inte så mycket roligare med mer pengar när man väl tröttnat på att resa och haft de hojar man velat, men lättare är det ju.

när jag gick i gymnasiet fick vi lära oss att man var ekonmiskt oberoende dvs kunde leva på räntan när man hade 27 mille.

Om du har 27 mille och har en snittavkastning på 7 procent på investerade pengar (det är lågt räknat snittavkastningen på aktiefonder de senaste 50 åren ligger på 7-8%). Så betyder det att du i snitt får 810 000/år. Jag vet inte vad kapitalvinstskatten ligger på i Spanien men i Sverige ligger den på 30%.

Det innebär att man hade haft 47250 kr i månaden att leva på. Det krävs nog inte riktigt så mycket för att räknas som ekonomiskt oberoende så länge man inte har skyhöga utgifter förstås.

Definitionen på ekonomiskt oberoende är förövrigt att man har större passiva inkomster (ränteintäkter m.m. alltså inte inkomst från förvärvsarbete) än vad man har utgifter. Så gränsen på vart man är ekonomiskt oberoende beror på hur höga utgifter man har.

Ok, du sätter in en mille och du förväntar dig att få 50k om året (5%). Men 30% går bort i skatt, alltså har du 35k kvar i vinst.

Vill du sen att din mille ska vara lika stor efter ett år som när du satte in den så får du räkna på inflationen på 2% (Riksbankens mål). Alltså, du måste ha kvar 1 020 000 kr på kontot.

Totalt räknat så kan du plocka ut 35-20 = 15k om året (1250 kr/månad) i vinst. Det är 1.5%...

Känns inte så där väldigt mycket då det säkert har tagit rätt lång tid att slita ihop den där millen.. :död

Vaket tänkt...!

Men vet man att man får 5% i årlig avkastning så lånar det sig att köpa en kapitalförsäkring istället där man för närvarande degar 0.837% i skatt på totalbeloppet. Jag tror att man måste ha en årlig avkastning på 3.5-4.0% för att det ska löna sig.

Man blir inte fri med pengar på kontot. Det ger en viss trygghet, men fri blir man aldrig. Att få i gåva eller få ärva t ex 5 miljoner kronor tidigt i livet behöver inte nödvändigtvis leda till något gott för barnet. De kan bli en börda som hämmar istället. Det är betydligt viktigare att ge sitt barn sunda värderingar och lära det stå på egna ben och bli en självständig individ.

Alla föräldrar strävar efter att ge sina barn det som de inte fick själva.

Jeeeeez.... Jag sparar till sonen för att underlätta för studier, eller kanske ha en grundplåt till en lägenhet.

Men det blir ropps om grabben för allting straight over dish på sin 18-års dag, vilket blir fallet om man sparar i hans namn. Men det får jag lösa när han är 17 år och 11 månader.

Med pengar kommer ett stort ansvar.

Det är inte bara att sätta in dem på banken och se räntorna trilla in varje månad. Bankräntan är inte särskilt hög idag och det krävs ett oerhört stort kapital för att i huvudtaget få ihop tillräckligt med pengar för att täcka en normal människas månadskostnad.

Du måste ta aktiva beslut för att skydda ditt kapital samtidigt som du får det att växa. Personligen hade jag t ex inte satt in pengarna på en och samma bank. Ingen bankgaranti i världen täcker så stora belopp. Du måste alltså sprida ut kapitalet över fler banker. Antagligen kommer du att börja investera ditt kapital i t ex aktier. Efter hand kommer du nämligen att vilja se ditt kapital arbeta istället för att ligga och ticka på ett räntekonto på banken. Har du tillräckligt mycket pengar kanske du börjar titta på att köpa in dig i något börs bolag där du får inflytande.

Tyvärr måste jag göra dig besviken om du tror att pengar kommer att ge dig frihet. Alla är vi på ett eller annat sätt inne i ett ekorrhjul oavsett om vi heter Ingvar Kamprad eller är en vanlig Svensson.

Ingvar Kamprad har t ex inte bara ansvar för sig själv och sin närmaste familj. Han har ansvar för ett stort antal anställda världen runt. Jag lovar att hans pengar kommer att gå åt fort om folk plötsligt skulle sluta handla på IKEA eller upphöra att använda deras finanstjänster. Nu kanske det inte är någon större risk att det skulle ske. Dock kan konjunkturen svänga så att han ligger vaken på natten och våndas över expansioner som är oerhört kostsamma. Inget bolag i världen är okänsliga får felinvesteringar. Inte ens IKEA.

Enda gången man känner sig riktigt fri är när allt är bekymmerslöst. Det är få förunnat att ha den tillvaron. Man får nog söka sig till munkar i Tibet eller leva ett helt annat liv med andra värden än pengar som drivkälla om man ska känna total lycka.

För mig är pengar ett nödvändigt ont. Pengar gör människor korrupta och giriga. I måttliga mängder kan de dock underlätta folks liv.

Mycket bra inlägg. Allting blir roligare och roligare och lättare och bättre och enklare ju mer pengar man får. Upp till en viss gräns när pengarna sedan blir ett bekymmer.

Last edited:
Om man går på soc-bidrag och nolltaxerar, då är man väl egentligen ekonomiskt oberoende :va
Det känns ju enklare att isåfall fixa en sjukpension och lite bidrag än att jobba ihop 5 millar :gnissla

Jeeeeez.... Jag sparar till sonen för att underlätta för studier, eller kanske ha en grundplåt till en lägenhet.

Tror det är sund inställning att spara ihop lite pengar till att hjälpa sonen med utbildning och bostad. Se till att ge honom sunda värderingar. Det kommer att underlätta för honom senare i livet.

Är det inte bättre ni som går i dessa tankar beger er till lyxliv.se
Jagharpengar.com eller litenpenismenmycketpengar.nu jag skall förvalta mina resterande 75kr bra denna månad iaf.

Om man går på soc-bidrag och nolltaxerar, då är man väl egentligen ekonomiskt oberoende :va
Det känns ju enklare att isåfall fixa en sjukpension och lite bidrag än att jobba ihop 5 millar :gnissla

Det är inte svårt att jobba ihop 5 millar. Spara 2 lax i månaden i en avgiftsfri indexfond från att du är myndig så har du 5.5 miljoner när du e 48 år. Du har 15.5 miljoner när du är 58 osv... Det går lite trögt i början sen drar det iväg.

Tror det är sund inställning att spara ihop lite pengar till att hjälpa sonen med utbildning och bostad. Se till att ge honom sunda värderingar. Det kommer att underlätta för honom senare i livet.

Den biten överlåter jag till mamman.

/ Monsieur Sub Cinq

Är det inte bättre ni som går i dessa tankar beger er till lyxliv.se
Jagharpengar.com eller litenpenismenmycketpengar.nu jag skall förvalta mina resterande 75kr bra denna månad iaf.

www.globalrichlist.com ger de flestas ego en najs boost!

Här e förresten ett ganska intressant TV4-inslag där en kille förespråkar just investmentbolag.

http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1565794

Last edited:
Mitt enda tips till de som har några miljoner över är att investera i vindkraft! Relativt säkert, och oftast väldigt bra avkastning.

/perris

Mitt enda tips till de som har några miljoner över är att investera i vindkraft! Relativt säkert, och oftast väldigt bra avkastning.

/perris

Nej för fan, nu med växthuseffekten så vet vi inte om det kommer blåsa som det har gjort. Jobbigt läge isåfall om det helt plötsligt är lä överallt...

Nej för fan, nu med växthuseffekten så vet vi inte om det kommer blåsa som det har gjort. Jobbigt läge isåfall om det helt plötsligt är lä överallt...
Haha, ja men va tusan, då får man improvisera, bara att rikta skiten mot närmsta by nästa varma sommar, köra generatorn baklänges som motor och ta hutlöst betalt för det sköna fläktandet.

/perris

Man nolltaxerar inte om man får underhållsstöd.
All form av inkomst ska beskattas.

Jag skiter i andra - jag vet att jag kommer bli fri inom kort. Att vara fri innebär inte att man ska ligga på en solstol och tro att man är Chuck Norris på en söderhavsö.
Var man värdelös som fattig är man fortfarande värdelös som rik.

Oavsett pengar i plånboken så räknas det mer vad man gör med sitt liv anser jag.

Haha det e du som börjar på namnet inte jag=)

måste som svara igen=)
Nej ingen bitterfitta direkt du månne?
Fitta får jag hemma jobbar gör jag på jobbet och ironi på nätet!
Du som e tappad bakom en sladdrig väg till tolholm kan kanske ha mig mer realitet i mitt liv?
Därför tycker jag du skall basunera ut det så alla får veta!
Drar mitt hår i iver!

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S